Gå til innhold

Hvor skal katten sove?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Katter sover NØYAKTIG der de selv føler for å sove. Gjerne på nyvaskede klær, stoler, sofaputer, bak dører og ellers andre steder de finner det for godt å legge seg ned.
Fjern alle blomsterpotter som står i vinduskarmer, de vil gå i gulvet uansett. Sett dem heller på hyller eller steder det er unaturlig for katten å nå. Sjekk også om du har planter som er giftige for katter. Enkelte katter elsker å gnafse på blomster og faren for akutt nyresvikt er stor om du da har et par planter som er farlige.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Katten sover der den vil sove uavhengig av hva slags soveplasser du har laget. Vår katt sover enten på en av sofaene i stua, i en kurv under et hjørnebord i stua eller i senga med oss. Katten vår bruker klatrestativet mest til kloring, men den forrige katten likte å sove der. Man kan ikke vite på forhånd hva katten vil like, men tilgang på klore- og klatrestativ er fint. Kanskje må du flytte det til en annen plass for at katten vil ønske å bruke det.

Skrevet
På 7. november 2016 den 21.23, AnonymBruker skrev:

Jeg tror uansett stativ er en god investering. De klorer nesten ikke på møbler i det hele tatt, kun på det. Og de likte ikke klorebrett. Varierer sikkert fra pus til pus da :) 

Anonymkode: 17484...bad

Nja.Det er nok ulikt fra katt til katt. Stativet blir brukt en sjelden gang i blandt.Sofaen er mye mere spennende :ler:

Anonymkode: 5e7a1...a6c

Skrevet

Lag litt plass i vinduskarmene så pus kan se ut. Hittil har ikke noe blitt revet ned her, så min erfaring er at det går fint an å kombinere pus og pynt. Her er det kjøkkenbenk foran vinduet, noe som er populært og forbudt område. Men pus har lært seg å hoppe ned (overhodet ikke lydløst) når jeg runder hjørnet til kjøkkenet. :fnise: 

Jeg har kjøpt senger som har vært helt uinteressante å bruke. En hylle i klesskapet, badegulvet, et hjørnet av sengen etc er populære soveplasser. Her er det en klorematte og en enkel klorestang så det blir heldigvis ikke klort på møblene.

Begge mine puser har elsket å være med å skifte på sengen.

• Liker 1
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ville bare droppet det klatretårnet. Vi hadde et slikt et, men katten behandlet det som luft. Han pleier å sove i senga vår, ved siden av sengen på gulvteppet, i kleshaugen (kremt) eller i lenestolen nede i stuen. 

Anonymkode: 2f7fc...94f

Tips: Hvor interessant klatretårnet er/blir er svært ofte avhengig av plasseringen.

Husk at stolpene brukes til å kloremarkere på, - og hvem ville gidde å markere på et bortgjemt sted i et hjørne hvor ingen legger merke til det?

Så om klatre-/klorestativ er helt uinteressant der det står, prøv å flytte det til et mer sentralt sted i huset/leiligheten. Hos oss står stativet nå rett innenfor inngangen til stuen. Det er nært ved entrèen, ved inngangen til kjøkken og i en tafikksone for både 2-bente og 4-bente. Det brukes! 

Når det gjelder soveplass så er katter små. Det betyr at de flytter seg og ikke sover på det samme stedet hver natt. Det har nok noe å gjøre med at heller ikke katten ønsker å bli et enkelt og forutsigbart bytte for større rovdyr.

Stoler med ullpledd i/på, matten på badet, to kommoder med pledd oppå, og menneskesengen er de mest populære sovestedene her hos oss. 

Anonymkode: 3febb...d05

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...