Gå til innhold

Hvor skal katten sove?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal få oss kattunge om noen uker. Jeg har fått anbefalt å kjøpe klorebrett og så et tårn i dyrebutikken som hadde flere hull med soveplass inni. Katten kunne også sitte på toppen og de anbefalte å sette den under et vindu slik at katten kan se ut. Problemet her er at det eneste vinduet katten kan se noe særlig ut av er i kjøkkenvinduet, men det er ikke spesielt mye å se ut av det vinduet. I stua har vi to vinduer mot hagen, men har ikke plass til tårnet der heller. Oppe i 2. etasje er det 3 soverom, vil helst ikke sette tårnet på et av soverommene. Da står kontoret til mannen igjen, men der står det en kontorpult under, så da må katten sitte oppå pulten og se ut. MÅ de kunne sitte og se ut av vinduet? Og hvor skal den sove? Anbefaler dere et slikt tårn med soveplass, eller kan den sove hvor som helst?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Katten vår sover helst på en "fuskepels" som ligger på en benk i gangen, eller i sofaen. Har aldri brukt den liggeplassen som er på klorebrettet. 

• Liker 1
Skrevet

Alle katter jeg har hatt, har hatt massevis av soveplasser. De bestemmer selv. 

Vi har kjøpt fine kattesenger, og laget fine "sovestoler" med pledd. Joda, kattene har likt disse og sovet der. Men alle våre har likt og liker å variere. 

Anonymkode: 52fec...ca8

• Liker 5
Skrevet

Du kan gjerne kjøpe et tårn til pus, men ikke sikkert det blir brukt:) pusen vår sitter overalt og ser ut der hun gidder. :)

Anonymkode: 70b36...90a

• Liker 3
Skrevet

Kattene våre sover der de selv ønsker å sove. Noen ganger liker de å sove sammen, andre ganger alene, noen ganger i toppen av klatrestativet, andre ganger i sofaen, vinduet, på kommoden i gangen osv. Det er noe de finner ut selv. ;)

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 4
Skrevet

Hva med dette at de må ha et sted å se ut av vinduet da? Må de det? 

• Liker 1
Skrevet

Tja, katter koser seg ofte med å sitte igjen se ut. Her hopper katten opp i vinduskarmer og sitter og kikker. Vi har et klatrestativ som hun synes det er gøy å leke, herje og klore i, men hun sover aldri der, og det står heller ikke ved noe vindu.

Anonymkode: 4bb6e...921

• Liker 1
Skrevet

Katten må ikke ha så fryktelig mye å se på ute, så hvilket vindu har ikke så fryktelig mye å si i grunn bare det ikke er rett inn i en murvegg liksom. De blir interesserte bare se ser løv som virrer på bakken, en fugl som flyr forbi osv. Skal ikke så mye til. Men mine katter har ikke brydd seg å veldig mye om å er ut. Hender seg de ligger i vinduskarmen å titter. 

Soveplass; katten bestemmer det selv, så enkelt som det. Noen katter ren mest glad i sofaen, andre under stuebordet. Så du vil fort se hva katten foretrekker :) 

Anonymkode: 7d515...831

• Liker 2
Skrevet

Dersom det er en innekatt blir det jo kjedelig om det ikke går an se ut. Om det er en utekatt er ikke det noe problem

Anonymkode: 6210d...09f

• Liker 1
Skrevet

Pus sover selvsagt i senga sammen med dere. Kjøp tårn og lune tepper så pus har noe å gjøre på dagtid :)

• Liker 3
Skrevet

Katter sover der de vil, helst i eller på en eske

cat-logic-funny-8__605.jpg

• Liker 6
Skrevet

Min katt sover der han finner det for godt.Men som regel følger han meg til sengs.Han er med på kveldstellet på badet,og etter at jeg er i seng så skal det koses en lang stund.Noen ganger legger han seg inntil magen min for å sove,andre ganger tusler han ut på stua .Og om været er ok så hopper han ut av soveromsvinduet.Vi bor i 2 etasje,men det er ikke noe problem.:)

Han hopper ned på garasjetaket og videre ned på bakken.:)Soveplass har han også i garasjen så han lider ingen nød og velger selv.Bank i bordet,han er snart 14 år og har aldri vært syk eller skadet.Han er kastert ,men ble aldri "stor og dorsk" som mange hannkatter kan bli.Han er liten og nett,utrolig smidig og rask ,og rydder gata for inntrengere.Dvs andre katter.

Det som er litt pussig med han er at han blir helt på styr når jeg skifter på senga.Han skal være med,tuller seg inni dynetrekkene og gjemmer seg i putevarene.Når senga endelig er ferdig redd så er ikke sherpapleddet nederst på senga,som er hans,bra nok lenger.Da legger han seg godt tilrette på dyna mi og det er som om han sukker av velvære.

I skrivende stund ligger han i vinduskarmen på soverommet og sover.Sikkert glad for å slippe å gå ut nå som vinteren har kommet.Selv om han er utekatt så har han innedo.

• Liker 1
Skrevet

Katter har det med å finne seg en plass der det passer dem selv. Det er mer norm at katter ikke bruker de liggeplassene de blir tilbudt, enn at de bruker det. Her  ligger katta i vinduskarmen, oppå sofaryggen, på spisestoler, pute som ligger i gulvet eller sofaen, rett ved peisen, midt oppå stuebordet, seksjonen, eller oppi en stor bolle som står på benken, pappesker. Hun har hatt mange senger og diverse klorebrett gjennom årene (Hun er en eldre puseline, 15+), ikke en eneste en har blitt brukt. Så jeg personlig ville ikke tenkt så hardt på hvor en skal sette et slikt klorestativ, men i stedet sette det en plass det ikke står  i veien og i rommet som katten som oftest oppholder seg.

Skrevet
35 minutter siden, Sk57 skrev:

Min katt sover der han finner det for godt.Men som regel følger han meg til sengs.Han er med på kveldstellet på badet,og etter at jeg er i seng så skal det koses en lang stund.Noen ganger legger han seg inntil magen min for å sove,andre ganger tusler han ut på stua .Og om været er ok så hopper han ut av soveromsvinduet.Vi bor i 2 etasje,men det er ikke noe problem.:)

Han hopper ned på garasjetaket og videre ned på bakken.:)Soveplass har han også i garasjen så han lider ingen nød og velger selv.Bank i bordet,han er snart 14 år og har aldri vært syk eller skadet.Han er kastert ,men ble aldri "stor og dorsk" som mange hannkatter kan bli.Han er liten og nett,utrolig smidig og rask ,og rydder gata for inntrengere.Dvs andre katter.

Det som er litt pussig med han er at han blir helt på styr når jeg skifter på senga.Han skal være med,tuller seg inni dynetrekkene og gjemmer seg i putevarene.Når senga endelig er ferdig redd så er ikke sherpapleddet nederst på senga,som er hans,bra nok lenger.Da legger han seg godt tilrette på dyna mi og det er som om han sukker av velvære.

I skrivende stund ligger han i vinduskarmen på soverommet og sover.Sikkert glad for å slippe å gå ut nå som vinteren har kommet.Selv om han er utekatt så har han innedo.

Mine to gjør også dette. Og tidligere katter jeg har hatt. Gnir og ruller seg mot et nyvasket, glatt og stramt laken, og leker gjemsel i dynetrekket.

Skrevet

Støtter de andre innleggene.Kattene finner ut av dette selv. Her har jeg et lite stativ sånn at pus har noe å klore på.Stativet har en "plattform" og en liten hule,men hun har aldri brukt noen av delene til å sove å.Hu ligger på sofaen,på gulvet,baderomsgulvet i enga mi osv Når det gjelder å se ut så hopper hu opp i vinduskarmen

Anonymkode: 5e7a1...a6c

Skrevet

katten sover der den føler for, ofte på tepper, eller i sofaen,eller fot enden av senga, sover sjelden i leke stativet sitt :)

Skrevet

Kattene her sover hvor de vil :) Det går i perioder hvor de legger seg. Lillepus liker godt å ligge på toppen av stativet, storepus er for stor til det så han bare sitter der og ser ut vinduet når det er ledig.

Anonymkode: 17484...bad

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kattene her sover hvor de vil :) Det går i perioder hvor de legger seg. Lillepus liker godt å ligge på toppen av stativet, storepus er for stor til det så han bare sitter der og ser ut vinduet når det er ledig.

Jeg tror uansett stativ er en god investering. De klorer nesten ikke på møbler i det hele tatt, kun på det. Og de likte ikke klorebrett. Varierer sikkert fra pus til pus da :) 

• Liker 1
Skrevet

Ville bare droppet det klatretårnet. Vi hadde et slikt et, men katten behandlet det som luft. Han pleier å sove i senga vår, ved siden av sengen på gulvteppet, i kleshaugen (kremt) eller i lenestolen nede i stuen. 

Anonymkode: 2f7fc...94f

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville bare droppet det klatretårnet. Vi hadde et slikt et, men katten behandlet det som luft. Han pleier å sove i senga vår, ved siden av sengen på gulvteppet, i kleshaugen (kremt) eller i lenestolen nede i stuen. 

Anonymkode: 2f7fc...94f

mine elsket det. katter elsker å komme seg opp i høyden.

Anonymkode: 7d515...831

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...