AnonymBruker Skrevet 6. november 2016 #1 Skrevet 6. november 2016 Hei. Trenger litt råd og innspill. Hva gjør man hvis man ikke er særlig glad i etternavnet sitt og får barn? Gir man barnet dette navnet eller er det et godt tidspunkt å bytte navn på hele familien? Jeg og mannen har hvert vårt etternavn - begge er veldig vanlige og ingen av oss er særlig begeistret for noen av dem. Jeg har lært meg å leve greit med et navn jeg ikke er særlig begeistret for, men nå som vi venter barn har jeg begynt å tenke på at det kanskje ville vært en god ide å bytte. Vi har allerede valgt fornavn på barnet - et relativt vanlig navn som gjør at barnet vårt vil ha samme fornavn + etternavn som ganske mange andre. Det samme gjelder forøvrig både meg og mannen. Får opp treff på alt fra hysteriske Justin Bieber-fans til innvandrerkritiske nettsider når man søker på vårt fornavn+etternavn. I mange tilfeller er det åpenbart at dette er helt andre personer enn oss, men det har skjedd misforståelser. Mannen er lærer og fikk en gang klager fra foreldre som trodde at han hadde vært involvert i en kriminalsak på grunn av navnebror. For både meg og mannen er det få ting som knytter oss til de navnene vi har nå, og det vil ikke være trist å eventuelt skulle bytte. Men det er vanskelig å bestemme seg for hva vi eventuelt skulle byttet til. Hvis vi ser på andre etternavn i familien så må vi ganske langt ut før vi finner noe og da er det navn vi ikke føler særlig tilknytning til. Vi eier og driver en gård som har et veldig fint navn som er godt egnet som etternavn, men jeg er usikker på hvilke regler som er knyttet til det å etablere et helt nytt etternavn. Innspill? Anonymkode: 02fc2...c9e
AnonymBruker Skrevet 6. november 2016 #2 Skrevet 6. november 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hei. Trenger litt råd og innspill. Hva gjør man hvis man ikke er særlig glad i etternavnet sitt og får barn? Gir man barnet dette navnet eller er det et godt tidspunkt å bytte navn på hele familien? Jeg og mannen har hvert vårt etternavn - begge er veldig vanlige og ingen av oss er særlig begeistret for noen av dem. Jeg har lært meg å leve greit med et navn jeg ikke er særlig begeistret for, men nå som vi venter barn har jeg begynt å tenke på at det kanskje ville vært en god ide å bytte. Vi har allerede valgt fornavn på barnet - et relativt vanlig navn som gjør at barnet vårt vil ha samme fornavn + etternavn som ganske mange andre. Det samme gjelder forøvrig både meg og mannen. Får opp treff på alt fra hysteriske Justin Bieber-fans til innvandrerkritiske nettsider når man søker på vårt fornavn+etternavn. I mange tilfeller er det åpenbart at dette er helt andre personer enn oss, men det har skjedd misforståelser. Mannen er lærer og fikk en gang klager fra foreldre som trodde at han hadde vært involvert i en kriminalsak på grunn av navnebror. For både meg og mannen er det få ting som knytter oss til de navnene vi har nå, og det vil ikke være trist å eventuelt skulle bytte. Men det er vanskelig å bestemme seg for hva vi eventuelt skulle byttet til. Hvis vi ser på andre etternavn i familien så må vi ganske langt ut før vi finner noe og da er det navn vi ikke føler særlig tilknytning til. Vi eier og driver en gård som har et veldig fint navn som er godt egnet som etternavn, men jeg er usikker på hvilke regler som er knyttet til det å etablere et helt nytt etternavn. Innspill? Anonymkode: 02fc2...c9e DU kan fint bytte til gårdsnavnet om det ikke er et etternavn noen andre i Norge har. Det kan du sjekke på ssb.no, http://www.ssb.no/navn?fokus=true Hvis gårdsnavnet er i bruk som etternavn kan dere bytte til det om flere enn 200 har det som etternavn. Å innhente tillatelse fra alle som har etternavnet er en teoretisk mulighet, men det skjer svært sjelden i praksis. Anonymkode: 49d29...c7a 2
Belima Skrevet 6. november 2016 #3 Skrevet 6. november 2016 Les dette: http://www.skatteetaten.no/no/Skjemaer/Endre-navn/
AnonymBruker Skrevet 6. november 2016 #4 Skrevet 6. november 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: DU kan fint bytte til gårdsnavnet om det ikke er et etternavn noen andre i Norge har. Det kan du sjekke på ssb.no, http://www.ssb.no/navn?fokus=true Hvis gårdsnavnet er i bruk som etternavn kan dere bytte til det om flere enn 200 har det som etternavn. Å innhente tillatelse fra alle som har etternavnet er en teoretisk mulighet, men det skjer svært sjelden i praksis. Anonymkode: 49d29...c7a Det er jo lov å bytte til beskyttede navn også dersom man har sterk nok tilknytning til navnet. Er det en mulighet for at det at de eier og bor på en gård med dette navnet vil kunne regnes som en tilknytning til navnet? Det høres da ikke helt utenkelig ut, det er da slik veldig mange etternavn har oppstått (tenk f.eks. på navnet Ødegård)? Eller er det bare familieforhold som regnes som tilknytning? Er det noen som vet dette? Anonymkode: 0db98...79a
AnonymBruker Skrevet 6. november 2016 #5 Skrevet 6. november 2016 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo lov å bytte til beskyttede navn også dersom man har sterk nok tilknytning til navnet. Er det en mulighet for at det at de eier og bor på en gård med dette navnet vil kunne regnes som en tilknytning til navnet? Det høres da ikke helt utenkelig ut, det er da slik veldig mange etternavn har oppstått (tenk f.eks. på navnet Ødegård)? Eller er det bare familieforhold som regnes som tilknytning? Er det noen som vet dette? Anonymkode: 0db98...79a Da måtte gården i så fall hva vært i familien lenge. Anonymkode: 42163...a9a
AnonymBruker Skrevet 6. november 2016 #6 Skrevet 6. november 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Da måtte gården i så fall hva vært i familien lenge. Anonymkode: 42163...a9a Lenge = flere generasjonen. Anonymkode: 42163...a9a
Bluegreen Skrevet 6. november 2016 #7 Skrevet 6. november 2016 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei. Trenger litt råd og innspill. Hva gjør man hvis man ikke er særlig glad i etternavnet sitt og får barn? Gir man barnet dette navnet eller er det et godt tidspunkt å bytte navn på hele familien? Jeg og mannen har hvert vårt etternavn - begge er veldig vanlige og ingen av oss er særlig begeistret for noen av dem. Jeg har lært meg å leve greit med et navn jeg ikke er særlig begeistret for, men nå som vi venter barn har jeg begynt å tenke på at det kanskje ville vært en god ide å bytte. Vi har allerede valgt fornavn på barnet - et relativt vanlig navn som gjør at barnet vårt vil ha samme fornavn + etternavn som ganske mange andre. Det samme gjelder forøvrig både meg og mannen. Får opp treff på alt fra hysteriske Justin Bieber-fans til innvandrerkritiske nettsider når man søker på vårt fornavn+etternavn. I mange tilfeller er det åpenbart at dette er helt andre personer enn oss, men det har skjedd misforståelser. Mannen er lærer og fikk en gang klager fra foreldre som trodde at han hadde vært involvert i en kriminalsak på grunn av navnebror. For både meg og mannen er det få ting som knytter oss til de navnene vi har nå, og det vil ikke være trist å eventuelt skulle bytte. Men det er vanskelig å bestemme seg for hva vi eventuelt skulle byttet til. Hvis vi ser på andre etternavn i familien så må vi ganske langt ut før vi finner noe og da er det navn vi ikke føler særlig tilknytning til. Vi eier og driver en gård som har et veldig fint navn som er godt egnet som etternavn, men jeg er usikker på hvilke regler som er knyttet til det å etablere et helt nytt etternavn. Innspill? Anonymkode: 02fc2...c9e Jeg tenker kanskje at gårdsnavnet hadde vært fint, eller en variant av gårdsnavnet. Det vet jeg av mange som har gjort, gjerne i forbindelse med giftemål, men også utenom. Jeg har også et vennepar som ikke greide å bli enige om navn ved giftmålet og endte med å "smelte" sine to etternavn sammen. Det ble et spesielt og fint navn som ble deres familienavn videre. Jeg synes ideen var veldig fin, og kommer til å vurdere det hvis min fremtidige mann synes det blir for tungt å svelge at jeg ikke endrer noe på mitt navn.
EvaLena Skrevet 6. november 2016 #8 Skrevet 6. november 2016 Du kan helt sikkert bytte navn til det gården deres heter. Selv kjenner jeg noen som byttet navn til gatenavnet de bor i, det syns jeg er litt sært. Feks Gard Smedvegen (fiktivt navn) De er ikke engang fra det omerådet de bor i, så hva hvis de flytter en dag 😂 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2016 #9 Skrevet 6. november 2016 1 minutt siden, EvaLena skrev: Du kan helt sikkert bytte navn til det gården deres heter. Du, det er ikke så sikkert. Som allerede nevnt må TS sjekke om dette er et etternavn som allerede er i bruk og hvor mange som har det. Anonymkode: 49d29...c7a
ashera Skrevet 7. november 2016 #10 Skrevet 7. november 2016 I gamle dager var det faktisk vanlig at man tok navn etter den gården man flyttet til. Så for meg framstår det dere tenker å gjøre som god tradisjon. 1
Gjest Skrevet 7. november 2016 #11 Skrevet 7. november 2016 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Da måtte gården i så fall hva vært i familien lenge. Anonymkode: 42163...a9a Ikke ifølge regelverket! Sitat § 4.Avledede etternavn Uavhengig av begrensningene i § 3 kan følgende navn tas som etternavn: .8. navn på et gårdsbruk som vedkommende eller en av dennes foreldre eier og har eid i minst 10 år, eller som vedkommende eller en av foreldrene bruker og har brukt i minst 20 år eller har brukt i minst 10 år og har en bruksrett til som er fastsatt for en av foreldrenes eller vedkommendes livstid. Dette gjelder ikke dersom navnet på gårdsbruket er valgt etter 1. januar 1947 og strider mot lov 18. mai 1990 nr. 11 om stadnamn § 3 bokstav a.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå