Gå til innhold

Akseptable sove forhold for en 13 åring?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har en datter på 13 år og er bekymret for sove ordningene min datter har når hun er hos faren sin. (Vi har vært skilt siden hun var to år)
Hva kan aksepteres og er det bare jeg som overbekymret?

Når hun er hos faren sin bor de på to plasser. Den ene er i to roms leiligheten hans og den andre er hos kjæresten i en nabo by.

Når de er hjemme i leiligheten hans har den bare et soverom. Før pleide han å sove på stuen, men etter hun fikk en køyeseng for et år siden så begynte han å dele soverom med henne. Hun har sagt til meg at hun ikke synes det er noe ok, men tør ikke si dette til han selv.
Hva skal jeg gjøre med dette?

I helgene er de er hos kjæresten hans i nabobyen. Kjæresten hans har tre gutter fra 3 til ca 10 år. De har vært sammen i et par år nå. Min datter bor nå der annenhver helg. Når hun er der må hun dele rom med den eldste gutten på rundt 10 år.
Er det grei ordning å ha henne til å dele rom med en gutt på 10 år som hun ikke har vokst opp sammen med?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. De fleste 13-årige jenter har for lengst kommet i puberteten, og skal kunne sove, skifte, og kle seg uten å ha motsatt kjønn som ser på. Snakk med han og gi han en liten wake up call på at jenta faktisk begynner å bli kvinne, og trenger privatliv. 

Ta en time på familievernkontoret om du synes det er vanskelig å snakke med han på egenhånd. Det er du som er pliktig til å kjempe din datters kamper, og det er du som må ta tak i dette. 

Anonymkode: 97af1...039

• Liker 23
Skrevet

Her synes jeg du skal få far til å innse at en 13årig jente trenger privatliv. 

Anonymkode: b26f0...36d

• Liker 9
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. De fleste 13-årige jenter har for lengst kommet i puberteten, og skal kunne sove, skifte, og kle seg uten å ha motsatt kjønn som ser på. Snakk med han og gi han en liten wake up call på at jenta faktisk begynner å bli kvinne, og trenger privatliv. 

Ta en time på familievernkontoret om du synes det er vanskelig å snakke med han på egenhånd. Det er du som er pliktig til å kjempe din datters kamper, og det er du som må ta tak i dette. 

Dette. 

Du må då datteren din til å si fra. 

Anonymkode: 25bb0...5b8

• Liker 1
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette. 

Du må då datteren din til å si fra. 

Anonymkode: 25bb0...5b8

Datteren har sagt fra. Til sin mor. Da er det mors jobb å få gitt beskjeder videre. 

• Liker 11
Skrevet

Enig med alle de andre her. Ikke nøy deg med å si ifra om det ikke blir hørt. Da må du ta det videre. 

Anonymkode: 0d6f3...d8c

• Liker 1
Skrevet

Det kan være vanskelig for barn å ha to hjem å forholde seg til, men hun har jo tre, i tillegg til å måtte dele rom med faren eller gutten på 10. Nei, det er ikke ok, stakkars jente. Hun bor jo i en koffert og har null privatliv. 

• Liker 7
Skrevet

Jeg synes ikke man skal overdrive problemstillingen. Det er kun soving med far. De legger seg jo ikke samtidig, så hun legger seg jo alene. I tillegg så er det da Pappaen hennes og ganske naturlig.

Å sove med andre gutter er vel heller ikke så vanskelig...

Men nå som hun har sagt fra til mor må mor snakke med far om dette og så må far få litt tid på seg til å finne andre, bedre løsninger.

Men at det er så forferdelig grusomt kan jeg ikke se.

Anonymkode: 91e11...a77

• Liker 1
Skrevet

Mulig far er sløv, minn han på at nårsomhelst vil datteren få mensen og er å se som en ung voksen og at det ikke er OK å dele rom med han eller gutter, selv ikke om det var en egen bror ville dette vært OK i denne alderen, en søster er noe helt annet. En far? Spør om han ville syns det var greit å sove med moren sin :fnise: 

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke man skal overdrive problemstillingen. Det er kun soving med far. De legger seg jo ikke samtidig, så hun legger seg jo alene. I tillegg så er det da Pappaen hennes og ganske naturlig.

Å sove med andre gutter er vel heller ikke så vanskelig...

Men nå som hun har sagt fra til mor må mor snakke med far om dette og så må far få litt tid på seg til å finne andre, bedre løsninger.

Men at det er så forferdelig grusomt kan jeg ikke se.

Anonymkode: 91e11...a77

Det er ikke naturlig når man er 13 å ikke kunne bestemme selv hva man ønsker å sove i. Denne jenta er jo tvunget til å sove i pysj for å slippe å vise seg naken. Det er ikke kult som 13-åring å gå i trusa foran noen man ikke vil gå i trusa foran. Far burde tenkt såpass langt selv, dessverre er det mange fedre som ikke tenker tanken på at slikt kan være ubehagelig for døtrene sine, fordi de ikke hadde noen sånn problemstilling. I tillegg kommer jenter tidligere i pubertet, som gjør at de sliter enda mer med å si fra om sånne ting, ofte føler de seg som barn i hodet, men har kropp som en kvinne. 

Å sove med fremmede er også helt uakseptabelt, og fars kjærestes sønn må anses som en fremmed i en slik sammenheng. 

Far kan bruke så mye tid han vil på å finne løsninger, i mellomtiden er jenta hos sin mor til far har funnet passende boforhold. 

• Liker 6
Skrevet
På ‎06‎.‎11‎.‎2016 den 16.44, sot skrev:

Jeg har en datter på 13 år og er bekymret for sove ordningene min datter har når hun er hos faren sin. (Vi har vært skilt siden hun var to år)
Hva kan aksepteres og er det bare jeg som overbekymret?

Når hun er hos faren sin bor de på to plasser. Den ene er i to roms leiligheten hans og den andre er hos kjæresten i en nabo by.

Når de er hjemme i leiligheten hans har den bare et soverom. Før pleide han å sove på stuen, men etter hun fikk en køyeseng for et år siden så begynte han å dele soverom med henne. Hun har sagt til meg at hun ikke synes det er noe ok, men tør ikke si dette til han selv.
Hva skal jeg gjøre med dette?

I helgene er de er hos kjæresten hans i nabobyen. Kjæresten hans har tre gutter fra 3 til ca 10 år. De har vært sammen i et par år nå. Min datter bor nå der annenhver helg. Når hun er der må hun dele rom med den eldste gutten på rundt 10 år.
Er det grei ordning å ha henne til å dele rom med en gutt på 10 år som hun ikke har vokst opp sammen med?

Det er ikke optimalt, men jeg ser ikke problemet selv om eget rom er å foretrekke. Er hun hos faren 50 prosent eller bare i helgene?

Skrevet

Syns dette er ilandsproblemer. Ikke optimalt, men ingen stor sak akkurat.

Skrevet
53 minutter siden, Atea skrev:

Det er ikke optimalt, men jeg ser ikke problemet selv om eget rom er å foretrekke. Er hun hos faren 50 prosent eller bare i helgene?

Du ser ikke problemet? Du har ikke vært i puberteten, flau over kroppen og følt at du ikke vil vise deg foran andre?

1 minutt siden, Gneis skrev:

Nei, og når hun har eget rom hos mor er det naturlig at da blir hun der hun har det beste tilbudet. Jeg som 13-åring hadde slitt veldig om jeg skulle sovet i undertøy foran en gutt på ti år som ikke var min bror. 

• Liker 2
Gjest Overrasket
Skrevet
3 minutter siden, Gneis skrev:

Men det er jo I-land vi lever i. Alt er relativt, og det er helt greit å ha relative referanserammer. Vi er ikke konstant forpliktet til å sette oss inn i objektive sammenligninger. Det er jo f.eks. ingen stor sak å fortsette å sove på stua for en av dem. Mange som har det langt verre en å sove et par netter på stua.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du ser ikke problemet? Du har ikke vært i puberteten, flau over kroppen og følt at du ikke vil vise deg foran andre?

Nei, og når hun har eget rom hos mor er det naturlig at da blir hun der hun har det beste tilbudet. Jeg som 13-åring hadde slitt veldig om jeg skulle sovet i undertøy foran en gutt på ti år som ikke var min bror. 

Alle har vel vært i puberteten, men klart man kan reagere ulikt etter hva man er vant til. Det er luksus å ha eget rom (jeg hadde eget rom, men i ferier måtte jeg ofte gi plass til andre på rommet). Også tenker jeg at det største problemet  mitt ikke ville vært at jeg måtte ligge i truse og t-skjorte /nattkjole, men at jeg ikke hadde hatt noen steder å trekke meg tilbake. Men er det bare i helgene kunne det fungert. Likevel kan bf oppdage at hun foretrekker å være mest hos moren også i helgene, kanskje ikke pga. soveromordningen, men fordi hun vil være med vennene sine.

Skrevet

Jeg er selv 16, så er ikke lenge siden jeg var på din datters alder, og jeg hadde aldri vært komfortabel med det. Jeg hadde allerede kommet i puberteten (som de aller fleste jenter har på den alderen) og ville helst sove alene. Om jeg måtte ha sovet med min far innimellom hadde jeg nok overlevd, men som regel skal barnas behov komme først, og derfor ser jeg ikke hvorfor han ikke kan sove i stuen når hun sover over. Å dele rom med en 10 år gammel gutt hadde jeg sett på som uakseptabelt, enten han var i familien min eller ei. 

Anonymkode: dfee1...21b

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker at pappa kanskje ser på datteren sin som barn enda, og har ikke helt skjønt at hun begynner å bli småvoksen.

Anonymkode: 99465...e3e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...