Gå til innhold

Fikk ikke delta i gymmen

Fremhevede innlegg

Skrevet

6-åringen min er nok til tider en liten utfordring i klasserommet. Hun har blitt litt flinkere til å rekke opp hånda og vente på tur, men det glipper innimellom. Sist fredag fikk hun ikke lov av lærer å delta i gymtime pga dette. Hun måtte gjøre matte i stedet. Jeg vet ikke, men hva syns dere om dette?

Anonymkode: 0d34f...1f0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I utgangspunktet syns jeg ikke det er greit, spesielt ikke siden gym i dem alderen for det meste er en time med sosialisering og lek. Samtidig er det jo greit å lære at ting har konsekvenser, og jeg vil tror det er det som er forsøkt her. Det er utrolig kjedelig for de barna som følger spillereglene i klasserommet, men ikke kommer til eller stadig blir oversett pga "urokråker" som stjeler fokus. Her må gjerne dere snakke om hjemme hva det vil si å vente på tur og å innordne seg andre, og så går det fint an å si til læreren at du håper det løses annerledes i fremtiden. 

Anonymkode: 1c91c...3f2

• Liker 10
Skrevet

Å, gjett om vi har snakket om slikt hjemme. Selvfølgelig har vi det. 

• Liker 1
Skrevet

Barn må lære at handling = konsekvenser.

Synes læreren handlet rett her

Anonymkode: d425b...ddf

• Liker 15
Skrevet

Er faktisk helt ok, praktiserer på ganske mange skoler.
De barna som er urokråker, får ikke lov til å være med på f.x Gym.
Men da har de gjerne fått beskjed ett par ganger nå.
Om man først gir en beskjed, så kommer beskjed nummer to og ender på "Om ikke du oppfører deg nå, så får ikke du lov å være med i gymmen idag, det er siste beskjed!" Også gjør ungen ett eller annet sprell f.x Springe i klasserommet..Så er du nødt til å ta ungen til side og fortelle "nå har jeg gitt deg mange beskjeder, du må sitte på klasserommet å gjøre ett eller annet" -Eller barnet får være med til gymsal, men...barnet må sitte på sidelinjen hele gymtimen.
Og helt ærlig; Det fungerer, barnet gjør ikke det igjen. Eller barnet lærer seg å høre på beskjeder :) 

• Liker 8
Skrevet

Synes dette er en merkelig og gammeldags metode. Er det noe urokråkene trenger, er det jo gym. Får de tatt seg ut fysisk vil de ikke ha like mye "makk i baken" i timene. Synes de bør bruke andre konsekvenser enn utestengelse fra gym, og siden hun kun er seks år, er det et poeng at "sanksjonen" er tett knyttet opp til regelbruddet, feks at de urolige blir plassert i eget rom med egen lærer der og da (kan de ha ressurser til å følge opp at hun gjør matteoppgaver når klassen har gym, har de vel ressurser til dette alternativet også). Å stenge henne ute fra gym gjør vondt verre; da må hun gå utløp for enda mer energi og behov for sosiale stimuli i klassen enn hun ville hatt ved å delta i gym. Det ville jeg sagt til læreren. 

Anonymkode: 64cca...607

• Liker 32
Gjest Sitronmelisse
Skrevet

Høres ut som en god måte å skape matematikk-aversjon på. 

Skrevet

Helt ok. I klassen til min 6åring er det en jente som slår, klorer, truer med kniv, dytter, kaster stein osv. Jeg prøver å ikke dømme for hardt, men helt ærlig skulle jeg ønske at jenta var ute av klassen. Hele tiden. Hun er et barn, men det er de andre barna også og alle fortjener en god skolehverdag uten vold og trusler. 

Vet at denne jenta ikke får bli med i gymnen. Det er fordi de må gå til gymsalen og hun klarer ikke å følge reglene. Det er skumnelt når barna går langs en traffikert vei. Både for henne og de andre barna. 

Anonymkode: 08fb6...c63

• Liker 7
Skrevet

Er dette vanlig?? Det er jo ikke riktig å ta barn ut av annen undervisning fordi de har gjort noe galt i mattetimen. Jeg er helt for konsekvenser, men da i form av f.eks å måte gå ut av klasserommet ti minutter å sitte på gangen, ikke å gå glipp av hele gymundervisningen. 

Man bør jo også gå i dialog med foreldrene hvis det er et gjennomgående problem og sammen lage en plan på hva man bør gjøre for at barnet skal høre på beskjeder. Jeg har selv et barn med ekstra behov i skolen og hadde blitt passe sur hvis noe slik hadde skjedd. Min har hatt ekstra oppfølging med "pause" hvis det har blitt for mye uro i timen. 

Anonymkode: c6326...e08

• Liker 3
Skrevet

Nei, dette syntes jeg faktisk er helt ok. Er lei av at skolen måtte gi urokråkene aksept for deres oppførsel, uten at det skal få noen konsekvenser. Er du bekvemt med at din datter tar opp plass og fokus tilsvarende 10 andre elever? Hvorfor skal noen få bråkmakere få denne typen goder?

Anonymkode: 5faa5...c1d

• Liker 10
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes dette er en merkelig og gammeldags metode. Er det noe urokråkene trenger, er det jo gym. Får de tatt seg ut fysisk vil de ikke ha like mye "makk i baken" i timene. Synes de bør bruke andre konsekvenser enn utestengelse fra gym, og siden hun kun er seks år, er det et poeng at "sanksjonen" er tett knyttet opp til regelbruddet, feks at de urolige blir plassert i eget rom med egen lærer der og da (kan de ha ressurser til å følge opp at hun gjør matteoppgaver når klassen har gym, har de vel ressurser til dette alternativet også). Å stenge henne ute fra gym gjør vondt verre; da må hun gå utløp for enda mer energi og behov for sosiale stimuli i klassen enn hun ville hatt ved å delta i gym. Det ville jeg sagt til læreren. 

Anonymkode: 64cca...607

Om så dette er gammeldags? endog ikke merkelig. I en tidligfase er en slik handling/konsekvens følge riktig. Hvis dette ikke hjelper så må så klart andre ting gjøres. Hvis dette fungerer relativt raskt da er jo saken løst på enkleste måte uten viss vas.

Anonymkode: e6c1d...104

• Liker 1
Skrevet
21 minutter siden, Chibi skrev:

Er faktisk helt ok, praktiserer på ganske mange skoler.
De barna som er urokråker, får ikke lov til å være med på f.x Gym.
Men da har de gjerne fått beskjed ett par ganger nå.
Om man først gir en beskjed, så kommer beskjed nummer to og ender på "Om ikke du oppfører deg nå, så får ikke du lov å være med i gymmen idag, det er siste beskjed!" Også gjør ungen ett eller annet sprell f.x Springe i klasserommet..Så er du nødt til å ta ungen til side og fortelle "nå har jeg gitt deg mange beskjeder, du må sitte på klasserommet å gjøre ett eller annet" -Eller barnet får være med til gymsal, men...barnet må sitte på sidelinjen hele gymtimen.
Og helt ærlig; Det fungerer, barnet gjør ikke det igjen. Eller barnet lærer seg å høre på beskjeder :) 

Du har tydeligvis ikke jobbet i skolen 

Anonymkode: 2dadf...651

• Liker 2
Skrevet

Så man bruker ett fag som straff og fjerner et annet fag? Nei, ikke greit. Dessuten er matte stas og gym viktig

• Liker 4
Skrevet

Synes ikke det er ok.

Hvis barnet virkelig oppleves som et problem i timen ville jeg lurt på hva som er det bakenforliggende problemet. Kjenner til barn som var et stort problem i hele første klasse . Deretter flyttet det til en annen skole som tilfeldigvis hadde en del erfaring med vanskelige unger. Det ble straks utredet og konstatert adhd . 

Det høres jo ut som om barnet ditt har blitt flinkere til å følge reglene , og da ville jeg tenkt at dette går seg til uten den type straff. Spesielt siden barnet er 6 år synes jeg det er ugreit med den typen straff. 

Skrevet

Ris til egen bak tenker jeg da det å bruke opp litt energi i gymtimen nok får barnet til å være roligere og mer fokusert i de andre timene.. Personlig ville jeg ikke godtatt en slik "straff" 

• Liker 2
Skrevet

Ts her. Verden ruller videre og pedagogikken forandrer seg. Trodde slike metoder var litt avleggs jeg. Mulig de funker, men FOR en trist 6 åring jeg fikk hjem. Husk at hun ikke forstyrrer for å være slem, hun klarer rett og slett ikke enda å beheske seg når hun blir ivrig, innimellom. Hun er IKKE klassens urokkelig som forstyrrer og er voldelig mot andre barn! Absolutt ikke! 

• Liker 4
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har tydeligvis ikke jobbet i skolen 

Anonymkode: 2dadf...651

Jo. Jeg har det :-) på andre året mitt nå..

Vet du at enkelte gymtimer for førsteklassinger går i å terpe på regler? Hele gymtimen går ofte i å gå fint på rekke og rad, sette sko fint på plass, sette seg ned på en rekke i gymsalen og være stille..så har du gjerne 4-5 barn som ikke følger beskjeder...så da går vi alle ut igjen...

Førsteklassinger må lære. Slik som alle andre. Er viktig for barna at ting blir tatt tak i tidlig, for starter du slik i en 5.klassse så er det egentlig for sent. Barna har allerede fått inn dårlige rutiner,som bare blir verre jo eldre de blir. De vet at ting de gjør ikke får noen konsekvenser. Så de fortsetter :-) 

• Liker 3
Skrevet

Innspill; for førsteklassinger bør gym være lek, ikke terping på regler? man kan lære gjennom lek og de fleste barn kan lek.. Gym når man er lite bør være å få utløp for energi, spesielt når man er 5 eller 6 år, jeg ble litt satt ut og lei meg når jeg leser svaret ditt @Chibi og er glad for at jeg ikke har små skoleelever i et slikt system.. 

• Liker 11
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Verden ruller videre og pedagogikken forandrer seg. Trodde slike metoder var litt avleggs jeg. Mulig de funker, men FOR en trist 6 åring jeg fikk hjem. Husk at hun ikke forstyrrer for å være slem, hun klarer rett og slett ikke enda å beheske seg når hun blir ivrig, innimellom. Hun er IKKE klassens urokkelig som forstyrrer og er voldelig mot andre barn! Absolutt ikke! 

Husk at du ikke var der.  Kan det hende at uroen hennes gjorde at hun ikke fikk gjort noe i mattetimen og dermed ble det bestemt at hun måtte gjøre det hun skulle istedetfor å være med på gym?  Noen konsekvenser må det få når barn ikke hører etter, og da var dette helt ok tenker jeg.  

Og til du som jobber på andre året i skolen lenger oppe her : går HELE  gymtimen med til regelterping? ? Gym er faktisk et viktig fag der elevene skal få bevege seg, og der mange av de som ikke er så rolige eller teoretisk modne ennå, skal få gjøre noe de kan og liker.  Her bør du endre undervisningsfokuset  ditt!! 

Mvh. Lærer i 15 år. 

Anonymkode: 40e86...67f

• Liker 8
Skrevet
8 minutter siden, Carrot skrev:

Innspill; for førsteklassinger bør gym være lek, ikke terping på regler? man kan lære gjennom lek og de fleste barn kan lek.. Gym når man er lite bør være å få utløp for energi, spesielt når man er 5 eller 6 år, jeg ble litt satt ut og lei meg når jeg leser svaret ditt @Chibi og er glad for at jeg ikke har små skoleelever i et slikt system.. 

Veldig,  veldig enig!!!! 

Anonymkode: 40e86...67f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...