AnonymBruker Skrevet 5. november 2016 #1 Skrevet 5. november 2016 Hei! Jeg ønsker å bli sukkerfri, men får det ikke til på egenhånd. Kanskje er det noen her som vil være med på prosjektet, så kan vi hjelpe hverandre? Livet går opp og ned for oss alle, og hverdagen min har nå nådd en bunn. Mye vil ha mer, og jeg strekker ikke til. Jeg får ikke tid til å prioritere trening, og det går ut over både humøret og selvbilde. Når jeg stresser, så spiser jeg svært usunt, det blir mye pizza og søtsaker, og da havner jeg fort i en vond loop. Jeg har rett og slett blitt avhengig av sukker, og klarer ikke stoppe. Jeg er redd for at det i nær framtid går på helsa løs! Det går allerede utover psyken. Jeg kan kvitte meg med alt godteri i huset, og likevel ende opp med å gomle brødskiver med honning og smør. I formiddag fant jeg frem boksen med vaniljesukker, og det er et lowpoint. Det føles så skammelig, når man ikke en gang kan ha vaniljesukker i hus. Så nå er det nok! Jeg er lei av å være denne versjonen av meg og føler jeg er på vei ned i et avløp... Så jeg starter med noe helt konkret, nemlig kostholdet og mine begredelige sukkervaner. Jeg går for mine egne regler, gjerne følg meg eller lag din egen vri, men del gjerne hvordan det går ansett! Jo flere, jo bedre Jeg tar en uke av gangen, så er det lettere å holde motivasjonen oppe og føle mestring steg for steg. Skulle det dukke opp en grunn til unntak, feks familieselskaper, en velfortjent sjokoladebit lørdagskvelden osv, så legges det inn i planen for uka. Ser ingen grunn til å gjøre det for vanskelig heller. Ingen sukker! Det betyr for meg ingen godteri, potetgull, sjokolade, kjeks, syltetøy. Ingenting karbohydrater eller usunt fett som jeg lurer i meg "når jeg er fysen på noe", altså brødskiver, ostesmørbrld, pasta eller fruktsmoothies ol. Ingen brus, saft, krem i kaffen, honning i teen, halsdrops osv. Bare litt: Kjøpingsknekkebrød og smoothies bare til frokost eller lunsj, ikke senere på dagen. Dette fordi det er greit som mat, men ikke som ekstra fordi jeg er fysen på noe søtt. Jeg starter i morgen søndag å telle sukkerfrie dager for alvor, sukkerfri fra nå! Første uka: ingen unntak. Vil du bli med på prosjektet mitt? Anonymkode: af0e6...6b9 2
Timseh Skrevet 5. november 2016 #2 Skrevet 5. november 2016 Jeg vil gjerne være med, men jeg "må" bruke kunstig søtning til tider (sikring, stevia osv). 1
infectedsopp Skrevet 5. november 2016 #3 Skrevet 5. november 2016 Jeg er med! Har hatt én uke med skikkelig skippertak, men har skeiet litt ut nå i helgen. Trenger litt motivasjon jeg også! Forresten så anbefaler jeg å kjøpe frosne bær for å lage din egen smoothie, i stedet for å kjøpe ferdige, om du ikke gjør det allerede Noen smoothier kjøpt i butikken kan være rene sukkerbombene.
AnonymBruker Skrevet 5. november 2016 #4 Skrevet 5. november 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ingenting karbohydrater eller usunt fett som jeg lurer i meg "når jeg er fysen på noe", altså brødskiver, ostesmørbrld, pasta eller fruktsmoothies ol. Ingen brus, saft, krem i kaffen, honning i teen, halsdrops osv. Du må ikke gjøre den feilen å kutte ut frukt. Vi trenger glukosen i frukt, antioksidantene, vitaminene, vannet etc. Grunnen til at vil får søtsug er at vi faktisk trenger frukt og bær men spiser altfor lite av det. Denne smoothien for eksempel, er en sunnhetsbombe: https://www.youtube.com/watch?v=l5ys4V7aCLU Anonymkode: 0b442...2c5 3
AnonymBruker Skrevet 5. november 2016 #5 Skrevet 5. november 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du må ikke gjøre den feilen å kutte ut frukt. Vi trenger glukosen i frukt, antioksidantene, vitaminene, vannet etc. Grunnen til at vil får søtsug er at vi faktisk trenger frukt og bær men spiser altfor lite av det. Denne smoothien for eksempel, er en sunnhetsbombe: https://www.youtube.com/watch?v=l5ys4V7aCLU Anonymkode: 0b442...2c5 Signerer denne. Du må for all del ikke kutte ut frukt! Anonymkode: 9cc22...fb8 1
Gjest sukkerbomba Skrevet 5. november 2016 #6 Skrevet 5. november 2016 (endret) 3 timer siden, HenLu skrev: Så bra flere er med! Endret 5. november 2016 av sukkerbomba
AnonymBruker Skrevet 5. november 2016 #7 Skrevet 5. november 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Signerer denne. Du må for all del ikke kutte ut frukt! Anonymkode: 9cc22...fb8 Var kanskje uklar, men skal altså ikke kutte ut frukt! Bare den frukten jeg putter i meg når jeg er fysen på noe søtt, gjerne etter middag og når jeg sitter hjemme på kveldstid. Utover det spiser jeg både frukt og bær hver dag. Anonymkode: af0e6...6b9
Rakelmaki Skrevet 6. november 2016 #8 Skrevet 6. november 2016 (endret) Jeg er med! Har allerede drevet på en god stund, men alltid gøy å være med på noe felles! Mine regel er ikke noe behandlet sukker; godteri, kaker, saft, brus, kjeks, potetgull, is og alt i samme kategori. Ingen sukkerbomber som skjuler seg som mat; div. yoghurter, frokostblandinger, juice, kafé-kaffe (latte, mocca osv), hvitt brød og alt i samme kategori. Drikker bare vann og kaffe hvis jeg er på fest. Stå på TS. Etter tre uker glemmer du at sukker finnes. Nå tenker jeg på sukker like mye som jeg tenker på torsk Det finnes rett og slett ikke lenger. Jeg har sukkerstopp i 365 dager. Endret 6. november 2016 av Rakelmaki 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #9 Skrevet 7. november 2016 15 timer siden, Rakelmaki skrev: Jeg er med! Har allerede drevet på en god stund, men alltid gøy å være med på noe felles! Mine regel er ikke noe behandlet sukker; godteri, kaker, saft, brus, kjeks, potetgull, is og alt i samme kategori. Ingen sukkerbomber som skjuler seg som mat; div. yoghurter, frokostblandinger, juice, kafé-kaffe (latte, mocca osv), hvitt brød og alt i samme kategori. Drikker bare vann og kaffe hvis jeg er på fest. Stå på TS. Etter tre uker glemmer du at sukker finnes. Nå tenker jeg på sukker like mye som jeg tenker på torsk Det finnes rett og slett ikke lenger. Jeg har sukkerstopp i 365 dager. Imponerende med sukkerfritt år!! Herlig inspirasjon, noterer meg dine nei-matvarer. Høres deilig å ut når sukker oppleves som "ut av verden!". For min del sprenges den bobla så snart jeg spiser noe søtt, uansett hvor lang tid det har gått siden sist... Hvordan løser du diverse festligheter, eller kanskje mest situasjoner som bursdager ol. hvor det bugner av kaker? Særlig familieselskaper, sitter langt inne å takke nei til mat som bestemor setter på bordet.. Anonymkode: af0e6...6b9
Rakelmaki Skrevet 7. november 2016 #10 Skrevet 7. november 2016 (endret) 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Imponerende med sukkerfritt år!! Herlig inspirasjon, noterer meg dine nei-matvarer. Høres deilig å ut når sukker oppleves som "ut av verden!". For min del sprenges den bobla så snart jeg spiser noe søtt, uansett hvor lang tid det har gått siden sist... Hvordan løser du diverse festligheter, eller kanskje mest situasjoner som bursdager ol. hvor det bugner av kaker? Særlig familieselskaper, sitter langt inne å takke nei til mat som bestemor setter på bordet.. Anonymkode: af0e6...6b9 Ja, man forventer liksom ikke at sukkeret, som før hadde så enorm betydning for meg, plutselig ikke betyr noe mer. Jeg trodde ikke at jeg skulle komme til det punktet. For jeg var ekstremt avhengig av sukker. Jeg spiste det hver eneste dag og følte at det eneste jeg tenkte på var å få i meg sukker. Er ikke noe gøy å ha noe i livet som betyr så mye. Akkurat der er jeg helt lik. Hvis jeg spiser en sjokoladebit nå er jeg rett tilbake der jeg startet. Så jeg kan faktisk ikke smake på noe i det hele tatt. I festligere lag pleier jeg å servere eller ta med sukkerfrie varianter av ting. På en jentekveld tar jeg med nøtteblanding, oliven, hjemmelaget sukkerfri sjokolademilkshake (sukkerfri is, ren kakao, melk og litt banan), sukkerfrie vafler, osv. Jeg har faktisk ikke vært i bursdager eller familieselskaper enda, så vet faktisk ikke helt hva jeg skal gjøre da. Men tenker at jeg baker noe sukkerfritt og tar med. Da kan jeg forsyne meg med det og ingen vil reagere på at jeg dropper alt. Vil legge til at behovet for å spise slike ting er mindre. Frister meg mye mindre enn før. Så ofte spiser jeg bare litt oliven og litt nøtter. Det er ikke som før da jeg så all fristelsen og hadde sykt lyst på det. Nå tenker jeg ikke så mye over at det står brownies på bordet. Har altså ikke gått ett år uten sukker enda. Men det er målet og heldigvis blir det enklere for hver dag som går Kan legge til andre ting som har forbedret seg etter at jeg kuttet ut sukker (all motivasjon er motivasjon): - Har mer energi utover hele dagen. Var mye mer sliten etter jobb/skole og orket aldri noe særlig om jeg ikke spiste sukker først. Nå kan jeg være lenger oppe og våker tidligere med mer energi enn før. - Alle kvisene har forsvunnet. Slet mye med voksenkviser. Nå er huden mye penere. - Neglenetuppene mine er hvite og ikke gulaktige som før. - Humøret mitt er mer balansert - Når jeg er borte er jeg mer fokusert på det jeg driver med enn før. Før ville jeg bare dra hjem så jeg kunne spise sukker. Eller planla hvordan jeg kunne få i meg sukker uten at noen oppdaget det. Endret 7. november 2016 av Rakelmaki 1
Rakelmaki Skrevet 7. november 2016 #11 Skrevet 7. november 2016 (endret) Går det bra TS? Dag 2 allerede. Bare 5 dager til, så begynner det å bli enklere Endret 7. november 2016 av Rakelmaki
AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #12 Skrevet 7. november 2016 Søndag (dag 1) gikk fint, ingen fristelser i hus og jeg holdt meg opptatt med annet fokus hele dagen! I dag (dag 2) har jeg også vært overalt, og holdt fokus unna sukker. Holdt på å gå på en daddel-smell på butikken nå i kveld, *skal bare*, men styra unna den også! Så nå står dadler på lista over nei-mat. Alt for lett å småspise på, og masse sukker. For å ikke snakke om sjokoladen som frista i kassa på tilbud. Ganske fornøyd med å klare å passere den, er godt å kjenne at ja, nå har jeg virkelig bestemt meg, og gått inn for det! Anonymkode: af0e6...6b9 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #13 Skrevet 7. november 2016 7 timer siden, Rakelmaki skrev: - Når jeg er borte er jeg mer fokusert på det jeg driver med enn før. Før ville jeg bare dra hjem så jeg kunne spise sukker. Eller planla hvordan jeg kunne få i meg sukker uten at noen oppdaget det. Akkurat det der kjenner jeg meg så igjen i! Når søtsuget får overtaket, og kroppen skriker etter sukker. Det er avhengighet, jo... Det verste er når jeg planla (ja, for dette er jeg ferdig med!!) hva jeg skulle kjøpe, og hvordan jeg kunne spise det i fred. Hvor påpasselig jeg var på sjokoladepapir, slik at ingen skulle oppdage det. Og alle unnskyldningene, når jeg kom over sjokolade på tilbud. Jeg fortjente den, trengte den fordi dagen etter kom til å bli lang. Eller når store kvantum godteri er på tilbud. 5 for 100 på melkesjokolade! Eller smågodt til ingenting. Tillot meg å kjøpe med unnskyldningen at jeg skal spare til helga, men det skjedde jo aldri. Man føler seg så svak når man ikke klarer å stå mot sine egne manipulerende sukkertanker... Anonymkode: af0e6...6b9 1
Rakelmaki Skrevet 8. november 2016 #14 Skrevet 8. november 2016 Så bra! Tiden går uansett, så kan like greit jobbe for å klare det. Du er allerede på dag tre. Snart halvveis i uka. :D
Million Skrevet 8. november 2016 #15 Skrevet 8. november 2016 (endret) Hvorfor har dere potetgull på sukkerholdig-snacks-listen? Er det sukker i potetgull da? Endret 8. november 2016 av Million
Rakelmaki Skrevet 8. november 2016 #16 Skrevet 8. november 2016 (endret) 5 minutter siden, Million skrev: Hvorfor har dere potetgull på sukkerholdig-snacks-listen? Er det sukker i potetgull da? Ja, kan være litt. Kanskje ikke i forhold til sjokolade, men i forhold til at det er potetgull. Me hos meg er det på nei-listen fordi jeg slanker meg. Liker ikke potetgull engang Endret 8. november 2016 av Rakelmaki
AnonymBruker Skrevet 8. november 2016 #17 Skrevet 8. november 2016 3 timer siden, Rakelmaki skrev: Ja, kan være litt. Kanskje ikke i forhold til sjokolade, men i forhold til at det er potetgull. Me hos meg er det på nei-listen fordi jeg slanker meg. Liker ikke potetgull engang 3 timer siden, Million skrev: Hvorfor har dere potetgull på sukkerholdig-snacks-listen? Er det sukker i potetgull da? Står på lista mi fordi det er en del av mumsinga mi som jeg vil slutte med. Jeg vil spise sunt, og da er ikke potetgull "mat" i mine øyne. Anonymkode: af0e6...6b9 1
Puny Skrevet 8. november 2016 #18 Skrevet 8. november 2016 Jeg er med! Jeg har for tiden en bitte, bitte liten bolle i ovnen, men det er også den eneste bollen jeg skal unne meg ekstra motivasjon å kutte sukker når jeg gjør det 'for to'. 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2016 #19 Skrevet 8. november 2016 2 timer siden, Puny skrev: Jeg er med! Jeg har for tiden en bitte, bitte liten bolle i ovnen, men det er også den eneste bollen jeg skal unne meg ekstra motivasjon å kutte sukker når jeg gjør det 'for to'. Så bra du er med! Gratulerer med bittelillebollen en fin motivasjon til å kutte sukker, ja! Anonymkode: af0e6...6b9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå