Gå til innhold

Navn med mange stavelser...hva er greia

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tenker folk på sånt før de velger navn til barna.

Har et inntrykk av at navn med mange stavelser er blitt mer populært. Mange fine navn men når dette navnet skal brukes 30-40 ganger i timen resten av livet så hadde det vært litt lettere med  færre stavelser. Ord man bruker mye har en tendens til å få kortversjoner. Alkohol vs sprit, automobil -Bil, Sigarett- røyk.

Tidligere var det; Tom, Kjell, Kim, Per, Jens, Truls ol. 1 stavelse eller Kåre, Petter, Anders, Trygve... 2 stavelse som var mest vanlig.

På skolen nå er det mange flere med 4 stavelser som Nathaniel, Chrisander, Sebastian, Emilio. osv osv.

Kunne sikkert ha brukt jenteeksempler som Amelia, Emilie, Isadora, Elisabeth, Katarina

Ikke noe stor greie men når man sitter på fritidsaktivitene som ungene deltar på og hører foreldre rop på ungene sine hele tiden , ofte MANGE ganger etter hverandre, tenker jeg i mitt stille sinn at de hadde spart mye tid gjennom oppveksten og på å kutte stavelser. Kanskje de regner med at ungene alikevel får catcy kallenavn så det ikke spiller noen rolle?? 

Bare tenk hvis pappaen til Emil i Lønneberget ikke ropte Eeeeeemiiiil.  Men chhhhriiiiiisssssaaaannnndeeeeer:fnise:

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nettopp derfor jeg ga barna korte og greie nav.

Korte som slutter på en vokal.

(Samme som er anbefalt som hundenavn :fnise:)

• Liker 4
Skrevet

Jeg liker ikke navn som har mer enn 3 stavelser. Eller dobbelt-navn som Mia Caroline. Heter  du det så kaller jeg deg Mia. 

Skrevet

Mitt barn har bare to stavelser i sitt navn, noe jeg selvsagt synes er praktisk. Hos oss var det faktisk bare navn med to stavelser som kom på vår topp-to-liste over ønskede navnevalg før fødselen fant sted. 

Anonymkode: c4f9c...db3

Skrevet

Tenker at to og tre stavelser går greit, men fire er i meste laget. Har aldri tenkt over dette før, så mulig foreldrene ikke tenker på det heller.

Anonymkode: 9ba3d...518

• Liker 1
Skrevet

Mine barn har dobbeltnavn, med 4-5 stavelser. De ønsker selv å bruke begge navnene, så det gjør både vi foreldre, lærere og venner. Altså vi som snakker med barna daglig. Ikke noe problem, men nå roper jeg ikke på de kontinuerlig heller da.

Øvrig familie har visst store problemer med disse dobbeltnavna, og bruker konsekvent bare første navnet. Dette til tross for at både vi og barna selv har gitt beskjed om at det er ønskelig at begge navna brukes. Barna blir faktisk lei seg, selv om de ikke viser det. Synes i grunnen det er dårlig gjort av de... 

Anonymkode: 92470...596

• Liker 2
Skrevet

Vi har tydeligvis helt ulikt perspektiv, for jeg synes virkelig ikke Amelia eller Elisabeth er spesielt lange og tunge navn :klo:

Det er vel først når det blir to lange navn som skal brukes sammen at det blir krevende å rope "Emilian Juliander!"

Anonymkode: 86a81...664

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi har tydeligvis helt ulikt perspektiv, for jeg synes virkelig ikke Amelia eller Elisabeth er spesielt lange og tunge navn :klo:

Det er vel først når det blir to lange navn som skal brukes sammen at det blir krevende å rope "Emilian Juliander!"

Anonymkode: 86a81...664

Elisabet var et dårlig eksempel, ser den, men  selv det får kortversjoner i bl.a  England som Beth, Liza, ol.  I engelsktalende land blir sannsynlige kortversjoner vurdert før man gir barnet navn. Kaller man sønnen William blir han lett til en Bill. Richard blir Dick. Theodor blir Theo, osv. Merker spesielt barn fort blir kreative når andre barn har omfattende navn. De korter inn.....  

Ei Emilie her kaller jentene Emm internt i gjengen bl.a

Skrevet

Liker lange navn på tre-fire stavelser best. Hva som er "greia" er vel at folk heldigvis har ulik smak i navn, slik at alle ikke heter det samme? 

Anonymkode: 7b782...6b8

• Liker 1
Skrevet

Tenker at to og tre stavelser går greit, men fire er i meste laget. Har aldri tenkt over dette før, så mulig foreldrene ikke tenker på det heller.

Anonymkode: 9ba3d...518

Når man har en nabo som gjennom siste 3 år roper NA THA NI EL skulle man ønske at poden isteden het Vidar. :tongue: 

• Liker 1
Skrevet
35 minutter siden, Commander skrev:

Når man har en nabo som gjennom siste 3 år roper NA THA NI EL skulle man ønske at poden isteden het Vidar. :tongue: 

Men tror du strengt tatt at foreldrene hadde fått mye mer gjort om de hadde spart et halv sekund hver gang de ville ropt Vidar istedenfor Nathaniel? 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Men tror du strengt tatt at foreldrene hadde fått mye mer gjort om de hadde spart et halv sekund hver gang de ville ropt Vidar istedenfor Nathaniel? 

Du veit følelsen når du veit hva folk skal si, men du alikevel må stå der å høre dem snakke ferdig fordi det er uhøflig å avbryte.

Ikke akurat sånn, men i samme gata. Jeg veit hvem dama roper etter, og gutten skjønner det er han etter NA. Men TA NI EL kommer alikevel . Hver gang.

Hvis Nathaniel 6 år i tillegg har Maximilian lillebror 4 år og Amy Savannah 8 år til storesøster må det nødvenigvis bli mye tid som går med til korte beskjeder. Barn starter som regel med navnet til den de skal adressere.

Eks: AMY SAVANNAH, det er middag. Hørte du Amy Savannah, Husk å vaske hendene Amy Savannah. Vil du si ifra til Maximillian at det er middag, gidder du Amy Savannah. Spør om Nathaniel sier ifra til Maximillian....... Hadde jeg først innsett at dette hadde jeg gitt barna korte "kosenavn" er jeg redd.:tongue:

Endret av Commander
  • Liker 3
Skrevet

Men i alle dager da. Jeg hadde et hamster som het Viktor. Valgte det navnet fordi det var fint. Katten heter Balthazar, det og valgte jeg fordi det var fint. Og det sier jeg gjerne mange ganger etter hverandre. Ikke noe problem det. Når- eller hvis jeg noen gang får barn, så kommer jeg til å velge navn som jeg liker uten å tenke på hvor slitsomt det blir å si hundre ganger eller om barnet skal ha et kallenavn så jeg slipper å slite ut stemmebåndet. Jeg har selv et lengere navn og går ikke rundt og tror at foreldrene mine satte seg ned og tenkte "nå må vi finne et navn med mange stavelser". Herregud. Er det normalt å legge så veldig mye tanker rundt navn til barna?

Anonymkode: 0dddd...c52

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, Commander skrev:

Eller Jo!

• Liker 1
Skrevet (endret)
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud. Er det normalt å legge så veldig mye tanker rundt navn til barna?

Anonymkode: 0dddd...c52

Nei. sannsynligvis ikke. Skrev innledningsvis at det ikke var noen stor sak. Men det slo meg på siste fotballkamp at navnene ofte er lengre en meldingen som kommer etterpå. Helt greit det.....

Endret av Commander
Skrevet

Tja. Jeg er enig, har valgt to-stavelsesnavn til mine barn (fordi jeg liker navnene), og jeg ville aldri i min villeste fantasi valgt navnene Matheo Adrian eller Vilje Othilie. Men: det er jo bare smak. Jeg lurer samtidig på: "Hvorfor Bastian/ikke Sebastian? Hvorfor Thea eller Mia, det er jo kallenavn (mens Oda, Ida og Ada er fullstendige og selvstendige navn i mine ører), Mathea, Dorothea, Maria, Marianne: det er navn. Pia og Felix er katter, og Elisabeth er slett ikke langt og komplisert, ei heller Henriette eller Karoline. Max, Jo, Ib, Jan, Per er fine navn. Men Maxemillian er pretensiøst/harry. Leo er for kort, Leonardo for... langt? fire stavelser og unorskt. 

Det er bare meg. Jeg liker noen klær, og noen mat, og en viss humor. Og visse navn. Sånn er det vel med alle andre folk også. Og andre blir foreldre og velger navn akkurat jeg ikke ville valgt.  

Anonymkode: fbd72...006

• Liker 2
Skrevet
9 timer siden, Commander skrev:

På skolen nå er det mange flere med 4 stavelser som Nathaniel, Chrisander, Sebastian, Emilio. osv osv.

Jeg har skolebarn og vet om to barn som har navn som er 4 stavelser eller lengre. 

Anonymkode: 41237...106

Skrevet

Mine barn har to fornavn alle sammen, men vi bruker begge navnene kun på den yngste. Dette er bevisst. 

Alle har enkle fornavn med en-to stavelser. Så den yngste som bruker begge navnene får da fire stavelser, men jeg har aldri tenkt over at det går ekstra tid for å si det navnet. Det går like fort for meg som ett av navnene på de eldste. 

Nå skal det sies at de har et kort etternavn også da.. 

Skrevet
10 timer siden, Commander skrev:

Du veit følelsen når du veit hva folk skal si, men du alikevel må stå der å høre dem snakke ferdig fordi det er uhøflig å avbryte.

Ikke akurat sånn, men i samme gata. Jeg veit hvem dama roper etter, og gutten skjønner det er han etter NA. Men TA NI

Du har for lite å gjøre og for lite å irritere deg over hvis det halve sekundet du må vente plager deg. Hvis man ikke klarer å høre på at nabobarna blir ropt inn med sitt eget navn er det kanskje på tide å flytte til fjells.

• Liker 2
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har for lite å gjøre og for lite å irritere deg over hvis det halve sekundet du må vente plager deg. Hvis man ikke klarer å høre på at nabobarna blir ropt inn med sitt eget navn er det kanskje på tide å flytte til fjells.

Ventet på den. Kanskje fjellet er en god ide. Budeia ga kyrne lettropte navn for en grunn vil jeg tro. Lett å rope Dagros ( 2 stavelser) enn navn som minner om korte dikt eller latinske dyrenavn. Irriterer meg forøvrig ikke, men stusser litt på at folk ikke gjør seg tanker om at barna drar med seg "tunge" navn hele livet. Selv ikke en bilmodeller får 4 stavelse navn.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...