Gå til innhold

Finner ikke muttrene til vinterdekk...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Okey litt stressa her nå.. skal skifte til vinterdekk, men finner ikke muttrene/boltene. Sommerdekkene har aliminiumsfelger og vinterdekkene har hjulkapsler. Kan jeg kjøpe nye muttre en plass?? Hvis ikke må jeg vel kjøpe aliminiumsfelger sånn at jeg kan bruke de samme muttrene som står på nå, men det har jeg ikke råd til per i dag

Anonymkode: cc390...bb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ring en dekkforhandler/ hjulforhandler. Du får kanskje kjøpt nye bolter.

Anonymkode: 9dc98...5cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkeforhandleren, dekksjappa, bilrekvisita osv har nok bolter på lager,

 

Men man skulle vel ha skifta for noen dager siden.

Anonymkode: 8e488...d95

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør dumt her nå, men har du sjekket ved ekstrahjulet? Der fant jeg mine. Altså, i bagasjerommet om det ikke var klart. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Okey litt stressa her nå.. skal skifte til vinterdekk, men finner ikke muttrene/boltene. Sommerdekkene har aliminiumsfelger og vinterdekkene har hjulkapsler. Kan jeg kjøpe nye muttre en plass?? Hvis ikke må jeg vel kjøpe aliminiumsfelger sånn at jeg kan bruke de samme muttrene som står på nå, men det har jeg ikke råd til per i dag

Anonymkode: cc390...bb6

I alle tilfeller, kan du vel bruke samme boltene?? Trodde ikke det var noe problem.

Anonymkode: 93e97...1ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I alle tilfeller, kan du vel bruke samme boltene?? Trodde ikke det var noe problem.

Anonymkode: 93e97...1ed

 

Det spørs helt rett og slett. Noen dekk (? ikke ekspert) har mindre bolter enn andre. I mitt eksempel har helårsdekkene mine mindre bolter enn på vinterdekkene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for alle svar :) skulle vært skiftet for noen dager siden ja... jeg har glemt det ut, men nå skal de på i løpet av morgendagen

Anonymkode: cc390...bb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt sikkert billigere å kjøpe bolter enn felger. Et par tre ting du må passe på: Tykkelse på bolten og type gjenger. Hvis det er feil merker du det. Pass på at du kan skru bolten langt inn med tilnærmet håndmakt, uten felgen.  Det andre du må passe på er vinkelen mellom bolt og felg. Hvis vinkelen er feil blir ikke festet bra og det hele blir tull. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, petterm skrev:

Det er helt sikkert billigere å kjøpe bolter enn felger. Et par tre ting du må passe på: Tykkelse på bolten og type gjenger. Hvis det er feil merker du det. Pass på at du kan skru bolten langt inn med tilnærmet håndmakt, uten felgen.  Det andre du må passe på er vinkelen mellom bolt og felg. Hvis vinkelen er feil blir ikke festet bra og det hele blir tull. 

Jeg tar turen innom dekkbutikken rett borti gata i morgen. Regner me de kan hjelpe meg å få rett bolter. Jeg har i hvertfall ikke peiling:fnise: hvordan vet jeg om jeg må ha muttre eller bolter egentlig?

Anonymkode: cc390...bb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tar turen innom dekkbutikken rett borti gata i morgen. Regner me de kan hjelpe meg å få rett bolter. Jeg har i hvertfall ikke peiling:fnise: hvordan vet jeg om jeg må ha muttre eller bolter egentlig?

Anonymkode: cc390...bb6

 

Hvis du har mutter så vil du se skrua i midten av mutteren. Hvis hele greia er til å skru ut så har funnet bolter="skruer".  Noen bolter, og sikkert også muttere har et pyntedeksel som må fjernes for du begynner å skru. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, petterm skrev:

Hvis du har mutter så vil du se skrua i midten av mutteren. Hvis hele greia er til å skru ut så har funnet bolter="skruer".  Noen bolter, og sikkert også muttere har et pyntedeksel som må fjernes for du begynner å skru. 

Akkurat nå så har jeg ingenting så har ikke noe å sammenligne med:fnise: men vinterdekkene mine har hjulkapsler ikke alu.felg hvis det har noe å si på om jeg må kjøpe muttre eller bolter?

Anonymkode: cc390...bb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags bil har du?

Anonymkode: 388f6...9b2

Toyota yaris. Men fikk beskjed av en kompis at muttrene som står på sommerdekkene kan brukes på vinterdekkene også, så lenge de passer :)

Anonymkode: cc390...bb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Toyota yaris. Men fikk beskjed av en kompis at muttrene som står på sommerdekkene kan brukes på vinterdekkene også, så lenge de passer :)

Anonymkode: cc390...bb6

Du skal være helt sikker på at de passer! Er det en liten forskjell på kon, på mutter/bolt mot felg, kan de løsne. Er det derimot like felger og de er originale, eller like felgsett du har, skal det gå bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det fulgte med 2 ulike sett muttere til de respektive hjulsettene, er det vel en grunn til det - ville vært forsiktig med å bruke de samme. Hva med å ringe til bilforhandleren og spørre? Jeg mistet forresten 1 mutter engang, fikk kjøpt tilsvarende på bilextra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Toyota yaris. Men fikk beskjed av en kompis at muttrene som står på sommerdekkene kan brukes på vinterdekkene også, så lenge de passer :)

Anonymkode: cc390...bb6

Da er det muttere som skal til. Men det er vanlig med forskjellige muttere fra alu til stål på Toyota. 

Anonymkode: 388f6...9b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da er det muttere som skal til. Men det er vanlig med forskjellige muttere fra alu til stål på Toyota. 

Anonymkode: 388f6...9b2

Okey takk for svar ;) (til dere alle altså). Er det en spesiell grunn til at det følger med 2 sett med muttre? Når samboer skiftet dekk på den gamle yarisen min så glemte jeg å finne frem muttrene som hørte til, så han satt på de andre. De passa de i hvertfall for vi fant ikke ut av det før 3 av 4 dekk var skiftet:fnise:

Anonymkode: cc390...bb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

$(KGrHqZHJFUFC,pYm2uwBQwQE14GcQ~~60_1.JP

Mutterene til alufelgene ser ofte slik ut.

De til stålfelgene ser slik ut:

hjulbolt-mutter-ikke-orig-lm.jpg

 

Anonymkode: 388f6...9b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøpte mine på mekonomen jeg, kjøpte 24 stk til knappe 300,- Måtte det fordi de jeg hadde begynnt og bli slitt.

Anonymkode: d9601...acf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...