AnonymBruker Skrevet 5. november 2016 #1 Skrevet 5. november 2016 Vi bor i rekkehus på tre etasjer, to voksne og en 6 åring. Huset er alltid mer rotete enn jeg ønsker. Mannen og ungen bryr seg ikke så mye. Jeg har funnet ut at jeg gjør tre ting som fører til rot. Jeg kjøper mye, f.eks dilldall på ebay, gaver som ikke skal gis bort før lenge, klær til ungen i for stor størrelse, som jeg kommer over på tilbud. Et annet problem er at jeg sliter med å kaste ting som magasiner (fagforbundet og OBOS), plastbokser som det har vært is i f.eks, som er fullt brukbare, skjønnhetsprodukter som jeg ikke liker. Jeg er også en person som tar skippertak, dårlig på å legge ting på rett plass, men lar det hope seg opp. Opprydningen/sorteringen syns jeg ofte er gøy, hvis jeg er i rett humør, og det er vel derfor jeg fortsetter med det. Men tiden i mellom, når det er rotete, og jeg ikke er i rett humør for å rydde, er fæl, og årsaken til at jeg lager dette innlegget. Noen tips til hvordan jeg kan lage gode rutiner? Snu tankene mine ang det å kaste? Hva gjør DU med en ny, billig bodylotion som du hater lukten av? Anonymkode: 7977f...f54
Nuttery Skrevet 5. november 2016 #2 Skrevet 5. november 2016 Jeg kaster den, evt gir den bort i gave. Også kjøper jeg IKKE ny!! 🙈 Tror det enkleste er å 1) forsøke å begrense ting som kommer inn i huset, og 2) rydde litt hver dag, og kvitte seg med/plassere på riktig plass. Feks en kommode, en skuff, en overflate etc. 1
Surriball Skrevet 5. november 2016 #3 Skrevet 5. november 2016 Rydde opp hver kveld etter at ungen har lagt seg. Ta et kvarters sjau med mannen, hvor den ene vasker opp og den andre rydder. Utrolig hvor mye man får gjort! 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2016 #4 Skrevet 5. november 2016 Det der gjør vi noen ganger, Surriball, utrolig effektivt! Får gjort mye på kort tid! Et stort problem er alle lekene vi har. Han leker med en brøkdel, men samtidig har han mye fint i rett aldersgruppe, som jeg ikke klarer å kvitte meg med... Og så blir det mye tulleleker da, kinderegg oh McDonald's. Får vanvittig dårlig samvittighet for å kaste så mye. Men blir jo ikke noe bedre for miljøet om jeg lar det skape kaos her hjemme istedenfor. Ts Anonymkode: 7977f...f54 1
Minya Skrevet 5. november 2016 #5 Skrevet 5. november 2016 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi bor i rekkehus på tre etasjer, to voksne og en 6 åring. Huset er alltid mer rotete enn jeg ønsker. Mannen og ungen bryr seg ikke så mye. Jeg har funnet ut at jeg gjør tre ting som fører til rot. Jeg kjøper mye, f.eks dilldall på ebay, gaver som ikke skal gis bort før lenge, klær til ungen i for stor størrelse, som jeg kommer over på tilbud. Et annet problem er at jeg sliter med å kaste ting som magasiner (fagforbundet og OBOS), plastbokser som det har vært is i f.eks, som er fullt brukbare, skjønnhetsprodukter som jeg ikke liker. Jeg er også en person som tar skippertak, dårlig på å legge ting på rett plass, men lar det hope seg opp. Opprydningen/sorteringen syns jeg ofte er gøy, hvis jeg er i rett humør, og det er vel derfor jeg fortsetter med det. Men tiden i mellom, når det er rotete, og jeg ikke er i rett humør for å rydde, er fæl, og årsaken til at jeg lager dette innlegget. Noen tips til hvordan jeg kan lage gode rutiner? Snu tankene mine ang det å kaste? Hva gjør DU med en ny, billig bodylotion som du hater lukten av? Anonymkode: 7977f...f54 Jeg synes det høres mer ut som du er på vei til å bli en hoarder som trenger litt hjelp til å slutte å samle på unødvendige ting. Magasiner må kastes. Har du lest dem en gang, så har du lest dem ferdig. Du kan alltids ha et par stykker på dass for å ha noe lesestoff, men kast resten. SLUTT å kjøpe stæsj dere ikke trenger, og når du kjøper nye klær, så må du kaste noe som allerede finnes i skapet. Plastbokser er unødvendig å ta vare på om du ikke har en skikkelig bod å ha dem i slik at de virkelig er ute av veien. Bruker du dem ikke til noe, så kast dem! Skjønnhetsprodukter, du ikke liker, kaster du eller gir bort. Får jeg en bodylotion jeg ikke tåler lukten på, havner den i søpla. Er huset alltid mer rotete enn du ønsker, må du nesten ta noen grep. Det blir ikke mindre rotete av at du er dårlig på å legge ting tilbake på plass. Da hjelper det ikke å skylde på at mann og barn ikke er så nøye på det. Du er jo ikke så veldig nøye på det selv, før du får åndenød og tar i et skikkelig skippertak. 3
Nuttery Skrevet 5. november 2016 #6 Skrevet 5. november 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det der gjør vi noen ganger, Surriball, utrolig effektivt! Får gjort mye på kort tid! Et stort problem er alle lekene vi har. Han leker med en brøkdel, men samtidig har han mye fint i rett aldersgruppe, som jeg ikke klarer å kvitte meg med... Og så blir det mye tulleleker da, kinderegg oh McDonald's. Får vanvittig dårlig samvittighet for å kaste så mye. Men blir jo ikke noe bedre for miljøet om jeg lar det skape kaos her hjemme istedenfor. Ts Anonymkode: 7977f...f54 Jeg samlet også på sånt før. Kinderegg leker osv.. aner ikke hvorfor nå i ettertid. Det blir aldri lekt med igjen. Resirkuler, selg, doner, gi bort på Finn. Barnet ditt trenger ikke alt dette, og får ingen glede av å ha en haug med ting. Skaper også dårlig inneklima.
AnonymBruker Skrevet 5. november 2016 #7 Skrevet 5. november 2016 Du trenker flere kap. Anonymkode: 15785...4af
AnonymBruker Skrevet 5. november 2016 #8 Skrevet 5. november 2016 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det der gjør vi noen ganger, Surriball, utrolig effektivt! Får gjort mye på kort tid! Et stort problem er alle lekene vi har. Han leker med en brøkdel, men samtidig har han mye fint i rett aldersgruppe, som jeg ikke klarer å kvitte meg med... Og så blir det mye tulleleker da, kinderegg oh McDonald's. Får vanvittig dårlig samvittighet for å kaste så mye. Men blir jo ikke noe bedre for miljøet om jeg lar det skape kaos her hjemme istedenfor. Ts Anonymkode: 7977f...f54 Lar du barnet spise mcdonalds mat? Anonymkode: 39309...4aa 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2016 #9 Skrevet 5. november 2016 Kast ting! Legg ting tilbake der tingen bor. Jeg kaster magasiner jeg har lest, body lotion jeg ikke liker som en får til jul, gir jeg til fretex, ev kastes om jeg har prøvd den. Jeg kjøper ikke alskens ting og tang, men tenker om jeg/familien trenger den før jeg ev kjøper Anonymkode: 03acf...e05
Chizue Skrevet 5. november 2016 #10 Skrevet 5. november 2016 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det der gjør vi noen ganger, Surriball, utrolig effektivt! Får gjort mye på kort tid! Et stort problem er alle lekene vi har. Han leker med en brøkdel, men samtidig har han mye fint i rett aldersgruppe, som jeg ikke klarer å kvitte meg med... Og så blir det mye tulleleker da, kinderegg oh McDonald's. Får vanvittig dårlig samvittighet for å kaste så mye. Men blir jo ikke noe bedre for miljøet om jeg lar det skape kaos her hjemme istedenfor. Ts Anonymkode: 7977f...f54 Ha "garasjesalg" hvor alle tar del i hva de ønsker å selge Her kan ungen f.x velge ut de lekene han IKKE leker med, som han ikke har noen interesse for. Da kan det godt hende at 90% av lekene forsvinner, men da vet du også hvilke leker du ikke bør kjøpe inn igjen og hva han faktisk liker. For deg, kan det være klær, anbefaler ikke å selge sminke, om ikke sminken fortsatt er forseglet. Det kan være sko, har du kjøkkenredskaper som du bruker mindre en 1 gang i året, kvitt deg med det, Så invterer dere naboer, venner, familie til garasjesalg. Prisen trenger ikke å være høy, om du har sko som er fint brukt, kjøpspris; 799, kan du se om du får solgt det til 150kr. Har man mange "kinderegg og andre små figurer" Samle alt i en liten pose eller en fin boks og selg det til 20-50kr. Eller stk.pris; 2kr. (og det verste er at folk kjøper det aller meste ) Kast det som er ødelagt og selg det brukbare
AnonymBruker Skrevet 5. november 2016 #11 Skrevet 5. november 2016 Chibi: vi har faktisk nylig solgt barneklær og leker på en bruktsalgsmesse for barn Fikk inn 1800 kr. Så det var bra! Er ikke så mye igjen nå, men det bygger seg jo opp igjen. Snart er det jul med adventskalender og julegaver. Og så bursdag. Pluss diverse småting han får av besteforeldre. Det var tøft å kvitte seg med endel av tingene, men jeg har jo ikke savnet det, nå husker jeg ikke hva det var engang 😂 Det er ikke så ille her som det kanskje hørtes ut altså, til deg som kommenterte det. Ingen ville reagert spesielt på rotet hvis de kom inn her, men jeg blir allikevel gal av det. Det er mest vanlig hverdagsrot som de fleste har. Men jeg er over gjennomsnittet opptatt av interiør og å ha det koselig rundt meg, klarer ikke å kose meg ordentlig med god mat, tv, alkohol eller annet hvis det ligger rot på bordet eller kjøkkenbenken i det rommet jeg er i. Problemet er ofte handleposer med julegaver/bursdagsgaver som ikke skal gis bort på en stund, som blir stående på gulvet i ukesvis. Eller diverse smårot som en lommelykt, noen ladere, klesklyper, fyrstikker, en ødelagt dings som skal repareres en eller annen gang, pluss de tre siste nummerne av fagbladet som jeg ikke har lest, og aldri kommer til å lese. Nå har jeg kastet en bærepose med hygieneartikler, blant annet to fulle flasker med linsevæske, bruker kun briller og dagslinser. Kastet også en full parfymeflaske jeg gav 400 for på danskebåten, har hatet lukten siden jeg kjøpte den, luktet så annerledes i butikken... Føler meg flink 😀 Videre til neste jobb, vet ikke helt hva det blir enda. Har tatt en roteskuff i dag også. Ts Anonymkode: 7977f...f54 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2016 #12 Skrevet 5. november 2016 Jeg er en person som generelt roter mye, men jeg har ikke så mange ting å rote med fordi jeg blir litt sånn klaustrofobisk av for mange ting. Når jeg har rydde-raid pleier jeg å spørre meg selv om jeg blir å savne denne tingen, og hvis svaret er nei havner det på dynga. Anonymkode: 6a4eb...f6a
AnonymBruker Skrevet 5. november 2016 #13 Skrevet 5. november 2016 Ser du stadig kommer tilbake til dette bladet ... hva med å melde seg ut av fagforbundet? Jeg mener det faktisk, start med å ikke dra så mye inn i huset, rydd opp i livet generelt - ut av abonnementer, medlemskap, ikke spar på kvitteringer, kjøp aldri ting som du trenger "kanskje en gang i fremtiden". Anonymkode: 6478e...ead
AnonymBruker Skrevet 5. november 2016 #14 Skrevet 5. november 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Chibi: vi har faktisk nylig solgt barneklær og leker på en bruktsalgsmesse for barn Fikk inn 1800 kr. Så det var bra! Er ikke så mye igjen nå, men det bygger seg jo opp igjen. Snart er det jul med adventskalender og julegaver. Og så bursdag. Pluss diverse småting han får av besteforeldre. Det var tøft å kvitte seg med endel av tingene, men jeg har jo ikke savnet det, nå husker jeg ikke hva det var engang 😂 Det er ikke så ille her som det kanskje hørtes ut altså, til deg som kommenterte det. Ingen ville reagert spesielt på rotet hvis de kom inn her, men jeg blir allikevel gal av det. Det er mest vanlig hverdagsrot som de fleste har. Men jeg er over gjennomsnittet opptatt av interiør og å ha det koselig rundt meg, klarer ikke å kose meg ordentlig med god mat, tv, alkohol eller annet hvis det ligger rot på bordet eller kjøkkenbenken i det rommet jeg er i. Problemet er ofte handleposer med julegaver/bursdagsgaver som ikke skal gis bort på en stund, som blir stående på gulvet i ukesvis. Eller diverse smårot som en lommelykt, noen ladere, klesklyper, fyrstikker, en ødelagt dings som skal repareres en eller annen gang, pluss de tre siste nummerne av fagbladet som jeg ikke har lest, og aldri kommer til å lese. Nå har jeg kastet en bærepose med hygieneartikler, blant annet to fulle flasker med linsevæske, bruker kun briller og dagslinser. Kastet også en full parfymeflaske jeg gav 400 for på danskebåten, har hatet lukten siden jeg kjøpte den, luktet så annerledes i butikken... Føler meg flink 😀 Videre til neste jobb, vet ikke helt hva det blir enda. Har tatt en roteskuff i dag også. Ts Anonymkode: 7977f...f54 Synes det er litt dumt å kaste fulllt brukelige ting, som f.eks en ny parfyme som du nevnte, nye linsevæske etc. Gi det heller til Fretex, fattige studenter eller flyktninger. Finnes nok av folk som ikke har så mye å rutte med. Anonymkode: 922f6...6f4
FruJohansen Skrevet 5. november 2016 #15 Skrevet 5. november 2016 Hovedinnlegget kunne handlet om meg, jeg var AKKURAT som deg for et par år siden! Jeg har imidlertid blitt "frelst" og er i prosessen med nettopp det du syns er vanskelig - å kaste. Jeg har tømt en rekke skap, skuffer og hyller, og du ANER ikke hvor deilig det er!! Kom i gang! Du vet hva du må gjøre! Det er kleint å linke til egen blogg, men nå linker jeg til et innlegg på min, som handler litt om dette Lykke til med oppryddingen!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå