Gå til innhold

Hva sier\gjør man?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ei jeg kjenner har mistet barnet sitt i barsel. Vet ikke så mye om omstendighetene rundt, annet enn at han var dødfødt, og begravelsen har funnet sted i stillhet. Vi hadde termin på likt, og har snakket litt løst om trilleturer og barseltreff. Dette er en jente jeg ikke er så god venn med (Kjenner henne egentlig ikke så godt), men vi bor i samme blokk, treffes ute, i butikken, i bhg, og div.. Vi hilser og småprater. Vet ikke hvordan jeg skal forklare relasjonen vår. Hun er mer enn en bekjent, men ikke venninne. Kommer til å møte på henne snart, og jeg aner ikke hva jeg skal si eller gjøre. Vil ikke virke kald og ufølsom, men heller ikke grave i noe, eller gjøre henne trist. Samtidig har jeg en baby som er like gammel som det hennes skulle vært, så har ikke lyst å gjøre noe feil, eller trykke min "lykke" i ansiktet på henne.... Kan og vil ikke overse henne, samtidig kan jeg jo ikke løpe bort å gi henne en klem om jeg møter henne.. (Jeg er ikke trøste og klemmetypen, så aner ikke hva som er vanlig). Vil og gjøre noe fint for henne, men aner ikke hva..

Anonymkode: f5ba6...415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mulig dette er feil forum for slike spørsmål, men da får dere bare flytte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var et vanskelig dilemma. Det som gjør det ekstra vanskelig er at personer har ulike ønsker. Noen vil at andre skal snakke, lytte, og være der. Andre setter pris på blomster/en oppmerksomhet, mens noen vil snakke om alt annet og late som "ingenting" har skjedd. Tror bare jeg ville sagt hei, smilt, spurt hvordan hun hadde det og snakket ut i fra hvordan hun svarer. Sier hun at alt er fint, så kan du bare så at du er her hvis hun trenger å snakke. Sier hun at alt er grusomt og langer ut, kan du snakke mer om det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timaras
På 4.11.2016 den 20.20, AnonymBruker skrev:

Ei jeg kjenner har mistet barnet sitt i barsel. Vet ikke så mye om omstendighetene rundt, annet enn at han var dødfødt, og begravelsen har funnet sted i stillhet. Vi hadde termin på likt, og har snakket litt løst om trilleturer og barseltreff. Dette er en jente jeg ikke er så god venn med (Kjenner henne egentlig ikke så godt), men vi bor i samme blokk, treffes ute, i butikken, i bhg, og div.. Vi hilser og småprater. Vet ikke hvordan jeg skal forklare relasjonen vår. Hun er mer enn en bekjent, men ikke venninne. Kommer til å møte på henne snart, og jeg aner ikke hva jeg skal si eller gjøre. Vil ikke virke kald og ufølsom, men heller ikke grave i noe, eller gjøre henne trist. Samtidig har jeg en baby som er like gammel som det hennes skulle vært, så har ikke lyst å gjøre noe feil, eller trykke min "lykke" i ansiktet på henne.... Kan og vil ikke overse henne, samtidig kan jeg jo ikke løpe bort å gi henne en klem om jeg møter henne.. (Jeg er ikke trøste og klemmetypen, så aner ikke hva som er vanlig). Vil og gjøre noe fint for henne, men aner ikke hva..

Hva med å spørre om det er vanskelig for henne. Og bare vær der? ❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Jaikkesant skrev:

Hva med å spørre om det er vanskelig for henne. Og bare vær der? ❤

Det må jo i så fall være tidenes dummeste spørsmål! Klart det er vanskelig for henne!

Anonymkode: 8a90b...aeb

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du ser henne så enten kondolerer eller at du har tenkt masse på henne og at du er kjempe lei deg. Si at hun vet hvor hun finner deg og at hvis hun øsnker å snakke/tilbringe tid så er det bare å komme. Men at du fortstår om hun ikke klarer det siden dere skule ha baby på likt, men at du tenker på henne.

Anonymkode: e71f4...093

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Timaras
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det må jo i så fall være tidenes dummeste spørsmål! Klart det er vanskelig for henne!

Når man spør. Så har jo hun en mulighet å gi et svar hva som er vanskelig. Det er lov å bruke hodet selv å.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bossa Nova
På 4.11.2016 den 20.20, AnonymBruker skrev:

Vil og gjøre noe fint for henne, men aner ikke hva..

Hvis du vil gjøre noe fint for henne, så kan du sende henne et floragram, en kondolansebukett, og på kortet kan det stå noe som viser medfølelse (se forslag fra blomsterbutikk). Dette er ihvertfall vanlig skikk i mine kretser.

"Min dypeste medfølelse" eller lignende.

Endret av Bossa Nova
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.11.2016 den 21.03, AnonymBruker skrev:

Det virker kanskje som verdens dummeste spørsmål, men det er en "ice-breaker". Noe av det verste personer i sorg opplever, er at de rundt ikke tør snakke om det som har skjedd. Det er for de aller fleste mye bedre med en slik "dum" kommentar enn at man bare later som ingenting. Det er det aller verste.

På 6.11.2016 den 21.37, Bossa Nova skrev:

Hvis du vil gjøre noe fint for henne, så kan du sende henne et floragram, en kondolansebukett, og på kortet kan det stå noe som viser medfølelse (se forslag fra blomsterbutikk). Dette er ihvertfall vanlig skikk i mine kretser.

"Min dypeste medfølelse" eller lignende.

Om de nettopp har mistet, kan det å gi blomster være mot sin hensikt. Huset er kanskje allerede fullt av kondolanse buketter, og de mangler vaser til å sette blomstene i.

Til TS.

I stedet for blomster, lag for eksempel en middag som kan fryses, eller bare varmes, og gå å ring på døren og bare gi den uten noe "krav" om å få snakke eller komme inn. Bare si at du har fått med deg at de mistet et barn, gi de en kondolanse, og fortell dem at du tenker på de. Bare husk at du kanskje ikke får formen/gryten som maten ligger i, i retur med det første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timaras
6 timer siden, Dr. A. Kula skrev:

Det virker kanskje som verdens dummeste spørsmål, men det er en "ice-breaker". Noe av det verste personer i sorg opplever, er at de rundt ikke tør snakke om det som har skjedd. Det er for de aller fleste mye bedre med en slik "dum" kommentar enn at man bare later som ingenting. Det er det aller verste.

Om de nettopp har mistet, kan det å gi blomster være mot sin hensikt. Huset er kanskje allerede fullt av kondolanse buketter, og de mangler vaser til å sette blomstene i.

Til TS.

I stedet for blomster, lag for eksempel en middag som kan fryses, eller bare varmes, og gå å ring på døren og bare gi den uten noe "krav" om å få snakke eller komme inn. Bare si at du har fått med deg at de mistet et barn, gi de en kondolanse, og fortell dem at du tenker på de. Bare husk at du kanskje ikke får formen/gryten som maten ligger i, i retur med det første.

Takk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Tenkte å gå innom ikveld, og ta med en middagsrett de kan varme etter hvert. Så tar vi det derfra.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...