AnonymBruker Skrevet 4. november 2016 #21 Skrevet 4. november 2016 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nulltoleranse er nulltoleranse, selv om hasj sånn sett er mindre skadelig en alkohol. Likevel så er hasj ulovlig (noe som er et problem i seg selv) og en åpning til andre rusmidler. Jeg ville spurt han om hvor han fikk tak i hasj, med tanke på at flere aktører kan være ganske farlige og markedet er tross alt ulovlig. Penger er et annet problem. Når man er på den alderen så mener i alle fall jeg at man burde få lov til å bruke egne penger på hva man ønsker (selv om det brenner mange broer), men dette her er et ulovlig rusmiddel som i tillegg er svindyrt og absolutt ikke greit. Tar han penger ut av egen lomme, får han av andre, driver han med småstjeling (en mulighet)? Ellers så er jeg selv oppvokst i et "pent" område med mange snille gutter som drev med hasj. De hadde pengene til det og ingen voksne mistenkte at noe var galt på grunn av gode karakterer og sosiale antenner. Uansett så er hasjrøyking et farlig sjansespill og burde bli slutt på, i alle fall når han fremdeles bor hjemme. Anonymkode: 23aa2...d00 TS her igjen. Jeg må innrømme at jeg rett og slett ikke har peiling på hva hasj koster, og vi skal selvsagt sjekke hvor han har fått det fra Anonymkode: db533...d91
AnonymBruker Skrevet 4. november 2016 #22 Skrevet 4. november 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her igjen. Jeg må innrømme at jeg rett og slett ikke har peiling på hva hasj koster, og vi skal selvsagt sjekke hvor han har fått det fra Anonymkode: db533...d91 Jeg vet heller ikke helt hva det koster i dag, men dyrt er det. Dyrere enn alkohol for å si det sånn. Anonymkode: 23aa2...d00
AnonymBruker Skrevet 4. november 2016 #23 Skrevet 4. november 2016 Jeg tenker umiddelbart at du ikke har så mye å frykte. Han er en kjekk og grei ungdom, har ålreite venner, og gjøre det bra på skolen. Alt ligger til rette for at han skal lykkes. Jeg skjønner at du blir bekymret, for all del, jeg har vært der selv, dog med en 15-åring. Han hadde en god del dårlige venner, noen emosjonelle issues, og gjorde det ikke akkurat bra på skolen.Det har vært mye problemer gjennom årene etter at han begynte med rusmidler. Imidlertid har han også en del venner som har gjort det bra på alle områder i livet, men som røyker litt hasj innimellom, men bare til fest. Jeg tenker det er relativt uproblematisk. Det er når det er tilleggsproblemer, og man ruser seg ofte, eller utenom fest og moro at jeg tenker det er fare på ferde. Da vi oppdaget at vår 15-åring røyket hasj ble det tatt skikkelig tak i hele vennegjengen både fra oss foreldre, skole og barnevernet sin side. For oss ble det urinprøver, og det synes jeg var berettiget, både mht hans unge alder, og at det var tilleggsproblemer. Sønnen din er snart 18, og det virker som at alt ligger til rette for at han skal greie seg fint i livet selv om han røyker litt hasj. Imidlertid skal man ikke kimse av at hasj er mer skadelig for noen enn det er for andre, og det faktum at det er et ulovlig stoff. Der bør han presenteres for realitetene. Mitt utgangspunkt er at foreldre bør være mer på banen når det gjelder alkohol. Mange ser gjennom fingrene om ungdommene deres drikker litt før de er gamle nok, og er utydelige på regler når det gjelder drikking. Folk har en tendens til å belære ungdommen sin med å hevde at "det begynner med hasj", når de er redde for veien til sterkere stoffer. Vel, det begynner ikke med hasj, det begynner med alkohol. Vis meg en ungdom som prøvde hasj for første gang uten å ha drukket alkohol først. Anonymkode: 488e3...78d 3
AnonymBruker Skrevet 4. november 2016 #24 Skrevet 4. november 2016 Det er også verdt å merke seg at mange som ruser seg gjør det for å selvmedisinere. Det gjelder forsåvidt også alkohol. Jeg skal ikke krisemaksimere, særlog siden du forteller at han ellers virker til å gjøre det bra, men tenk litt over om denne rusbruken kan være et symtom på at noe er galt ellers. Man er jo på rusfeltet uenige i mange ting, men enes om at dersom man skal få folk til å slutte med misbruk så må årsaken til misbruket ryddes bort. Anonymkode: 5454c...bb8
AnonymBruker Skrevet 4. november 2016 #25 Skrevet 4. november 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet heller ikke helt hva det koster i dag, men dyrt er det. Dyrere enn alkohol for å si det sånn. Anonymkode: 23aa2...d00 Nei, det er billigere enn alkohol. Man kan kjøpe et gram for rundt en hundrelapp, og et gram holder lenge. En six-pack med øl koster rundt 200 kr. Anonymkode: 488e3...78d 4
AnonymBruker Skrevet 4. november 2016 #26 Skrevet 4. november 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel, det begynner ikke med hasj, det begynner med alkohol. Vis meg en ungdom som prøvde hasj for første gang uten å ha drukket alkohol først. Anonymkode: 488e3...78d Går vel fint å være lære barna at bade ulovlige rusmidler og å drikke for mye alkohol ikke er greit? Anonymkode: 23aa2...d00 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2016 #27 Skrevet 4. november 2016 Denne gutten er snart 18, så det er ikke så mye annet man kan gjøre enn å ha en samtale. Jeg er også enig med de som sier at foreldre ser veldig lett gjennom fingrene når det gjelder alkoholbruk hos unge. At de tenker å bli drita en gang eller to i løpet av tenåra er normalt. Eller at det ikke er problematisk å drikke seg dritings hver helg. Hvorfor skulle det være bedre enn å ta seg en joint, lissom? Men å drikke seg dritings er jo ganske normalt og akseptert hos mange Anonymkode: af079...9ae 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2016 #28 Skrevet 4. november 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: TS her igjen. Jeg må innrømme at jeg rett og slett ikke har peiling på hva hasj koster, og vi skal selvsagt sjekke hvor han har fått det fra Anonymkode: db533...d91 Det koster rundt 200 kroner grammet. Kjenner du selgeren får man det billigere og om man kjøper mye om gangen. Får han penger fra dere? Anonymkode: 443c6...5e2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2016 #29 Skrevet 4. november 2016 Jeg er ikke enig med det meste av resten i tråden, jeg synes ikke du overreagerer. Ja, hasj er mindre skadelig for kroppen enn alkohol. Nei, forskning viser at hasj ikke er et springbrett til sterkere stoffer. Men. Hasj er likevel skadelig. Det påvirker spesielt hukommelse og andre kognitive funksjoner, ekstra skadelig er det når man røyker i tenåringsårene hvor hjernen ikke er ferdig utviklet. Det er videre sammenheng mellom hasjbruk og sosial isolering, tiltaksløshet, angst, depressive plager og psykose. De aller fleste tåler helt fint å røyke i blant, men så er det noen som ikke tåler det like godt. Vi kan ikke vite hvilken gruppe din sønn tilhører. Mitt råd er først og fremst samtale, men jeg tenker at man ikke skal vente altfor lenge med en samtale hos fastlegen som evt. kan henvise til poliklinisk behandling i en rusavdeling. Rusavdeling høres voldsomt ut, men der er det fokus på både rusbruk og psykisk helse - ikke en moralpreken om at man må slutte å røyke. Hvis han f.eks. har tenkt til å ta førerkort og også rapporterer rusbruk vil denne instansen kreve urinprøver for å ikke melde til fylkeslegen om at han ikke oppfyller kriteriene for å ha førerkort. Hasj koster forresten mellom 100-150 kr/gram. Anonymkode: 0f23e...326 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2016 #30 Skrevet 4. november 2016 En prat med sønnen deres er nok? Da har du en naiv samboer!! Anonymkode: d44fd...0c9 1
smilo Skrevet 4. november 2016 #31 Skrevet 4. november 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan kun snakke ut i fra min tidligere erfaring der jeg selv røykte i den alderen. På den tiden brydde jeg meg fint lite om hva mine foreldre mente om dette. Men i motsetning til din sønn hadde jeg dårlige karakterer og var i dårlige miljø. Å ta en prat med han kan selvsagt hjelpe, det er i alle fall verdt forsøket. Men dette med urinprøve, det kan du bare glemme med en gang. Det har du heller ingen rett til å kreve. Anonymkode: f17eb...9a2 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Lol. Bare barn under 16 år har rett til fri helsehjelp. Unntaket er barn under 18 år som får psykiatrisk behandling. Dette "barnet" er uansett 18 om to uker, og da opphører all rett til fri helsehjelp. Barnet er dessuten over 16 år og kan ikke tvinges til å motta "helsehjelp" (er uenig i at dette kvalifiserer til helsehjelp) det ikke ønsker selv. Anonymkode: 2d12e...2e5 Dette er bare tull. Min sønn var over 18 når vi fant ut at han røykte hasj, og han ble satt på urinprøver. Dessverre fikk vi som foreldre aldri beskjed om at vi måtte få fullmakt fra sønnen til å vite resultatene. Men din sønn er ikke 18 enda, TS så ta kontakt med rustjenesten i kommunen på mandag, og koble inn fastlegen. Det er gratis å ta urinprøver for dette, og både rustjeneste og kommunehelsetjenesten er glade for foreldre som faktisk bryr seg og setter grenser for sine ungdommer. Jeg vet hvor vanskelig dere som foreldre har det akkurat nå. Man er sint, lei seg, frustrert og oppgitt på samme gang. Lykke til
smilo Skrevet 4. november 2016 #32 Skrevet 4. november 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: og hvordan mener du egentlig at en anmeldelse, liksom skal løse noe som helst? Det eneste man oppnår med å blande inn politiet, er at han får ting på rullebladet - som kan føre til problemer seinere i livet. I tillegg til at han kan få bøter (og eventuelt fengsel?) og dette kommer jo selvfølgelig heller ikke til å hjelpe ham videre i livet. Dersom foreldrene er bekymret for at han skal havne "på kjøret" på grunn av litt hasj, så kommer politiet utelukkende til å hjelpe ham til å havne enda mer på kjøret! Anonymkode: 8cf5a...e48 Politiet kan man kontakte uten å anmelde sin sønn. De kan ta samtaler med ungdommen for å forebygge, samt at man får informasjon om hvordan man bør gå frem. Jeg synes det er skremmende hvordan enkelte her inne legaliserer og ufarliggjør et stoff som er ulovlig, som vi vet fører til sløvhet og likegyldighet, har enorme langtidseffekter og som i mange tilfeller faktisk er inngangsporten til sterkere stoffer, enten dere vil innrømme det eller ikke. Ikke at alkohol er bedre heller, men det er faktisk lovlig i det minste. 2
linsejesus Skrevet 4. november 2016 #33 Skrevet 4. november 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: TS her jeg husker hvordan jeg selv pyntet på sannheten da jeg var ung; feks drakk jeg omtrent dobbelt så mye og ofte som det jeg fortalte mine egne foreldre da jeg ble tatt i drikking som 16- åring, derfor føler jeg at dette ikke er å prøve å røyke hasj, men mer enn det vi har blitt fortalt. Vi kommer ikke til å anmelde sønnen vår, men skal sette oss ned når han kommer hjem. Jeg har på ingen måte tenkt å la dette gå ubemerket hen, men tar med oss gode råd her i fra i første omgang. Neste runde blir å se nødvendigheten av feks å snakke med helsesøster eller fastlege, vi kommer til å følge nøye med, og ønsker ikke å være blinde foreldre som tror på julenissen. Jeg har selv flere tidligere klassekamerater som havnet på kjøret etter først å røyket hasj jevnlig. Så lenge hasj er forbudt i Norge er det også forbudt å røyke hasj så lenge han bor hjemme. Ser på nettet at det finnes hjemmetester, dette er neste steg om det viser seg å være mer alvor enn hva vi tror. For all del, det er alvorlig nok at han har røyket hasj mange ganger, og vi håper selvsagt at han ikke har prøvd sterkere stoff. Anonymkode: db533...d91 Som du sier du kan huske selv, så pynter barna gjerne på sannheten når de blir tatt for noe. Derfor må man prøve å ha et så godt forhold til hverandre at man kan fortelle hverandre hva man holder på med, uten å måtte frykte å bli fordømt, eller at foreldrene skal få panikk. Det er ikke enkelt, men det er uendelig mye bedre enn å skulle være "politi" for sine egne barn. Tilstreb å kunne snakke så åpent med ham at han kan fortelle det til dere til og med hvis han prøver heroin. Det vil være utrolig mye mer verd, og ha en mye større positiv effekt på ham enn å bli overvåket. Dere kan selvsagt ha husregler og slikt, men å prøve å nekte en som snart er atten å røyke hasj vil sannsynligvis (nå snakker jeg på generelt grunnlag) bare føre til at han gjør det i skjul, urinprøver vil muligens holde ham unna så lenge de pågår, men øker også faren for at han da bestiller billige syntetiske rusmidler på nett som ikke slår ut på urinprøver.
AnonymBruker Skrevet 4. november 2016 #34 Skrevet 4. november 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Går vel fint å være lære barna at bade ulovlige rusmidler og å drikke for mye alkohol ikke er greit? Anonymkode: 23aa2...d00 Selvsagt, det ser jeg på som en selvfølge. Poenget var at fokus ofte blir litt feil. Hasj blir den store, stygge ulven, mens bruk av alkohol bagatelliseres, selv om det faktisk er under bruk av sistnevnte at man gjerne kommer i befatning med førstnevnte. Anonymkode: 488e3...78d 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2016 #35 Skrevet 4. november 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke enig med det meste av resten i tråden, jeg synes ikke du overreagerer. Ja, hasj er mindre skadelig for kroppen enn alkohol. Nei, forskning viser at hasj ikke er et springbrett til sterkere stoffer. Men. Hasj er likevel skadelig. Det påvirker spesielt hukommelse og andre kognitive funksjoner, ekstra skadelig er det når man røyker i tenåringsårene hvor hjernen ikke er ferdig utviklet. Det er videre sammenheng mellom hasjbruk og sosial isolering, tiltaksløshet, angst, depressive plager og psykose. De aller fleste tåler helt fint å røyke i blant, men så er det noen som ikke tåler det like godt. Vi kan ikke vite hvilken gruppe din sønn tilhører. Anonymkode: 0f23e...326 Hvorfor tror du alkohol er mindre skadelig for hjernens utvikling og kognitive ferdigheter? Man drikker seg ofte full av det, og jeg tror det er minst like skadelig for hjernen som hasj. Når du sier det er sammenheng mellom hasj og sosial isolering; Er du sikker på at det ikke er de som allerede er sosialt isolerte som velger å bruke hasj pga det? Det er ikke slik at man velger å isolere seg etter man begynner å røyke, det er slik at ensomme mennesker er mer tilbøyelige til å røyke hasj. 1 time siden, smilo skrev: Jeg synes det er skremmende hvordan enkelte her inne legaliserer og ufarliggjør et stoff som er ulovlig, som vi vet fører til sløvhet og likegyldighet, har enorme langtidseffekter og som i mange tilfeller faktisk er inngangsporten til sterkere stoffer, enten dere vil innrømme det eller ikke. Ikke at alkohol er bedre heller, men det er faktisk lovlig i det minste. Det er heller slik at man aksepterer den uheldige helseeffekten. Mange som drikker selv om det er kreftfremkallende. Noen ganger velger man noe som gir en glede i hverdagen, selv om det ikke er sunt Anonymkode: af079...9ae
AnonymBruker Skrevet 4. november 2016 #36 Skrevet 4. november 2016 1 time siden, smilo skrev: Politiet kan man kontakte uten å anmelde sin sønn. De kan ta samtaler med ungdommen for å forebygge, samt at man får informasjon om hvordan man bør gå frem. Jeg synes det er skremmende hvordan enkelte her inne legaliserer og ufarliggjør et stoff som er ulovlig, som vi vet fører til sløvhet og likegyldighet, har enorme langtidseffekter og som i mange tilfeller faktisk er inngangsporten til sterkere stoffer, enten dere vil innrømme det eller ikke. Ikke at alkohol er bedre heller, men det er faktisk lovlig i det minste. Når man først har havnet i søkelyset til politiet, så forblir man i søkelyset der uansett.... Da spiller det nok fint liten rolle om man slutter tvert. Man risikerer fremdeles at politiet holder øye med ham, i tilfelle han er i kontakt med noen som kanskje røyker en joint en gang iblant... Anonymkode: 32eb7...134 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2016 #38 Skrevet 4. november 2016 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når man først har havnet i søkelyset til politiet, så forblir man i søkelyset der uansett.... Da spiller det nok fint liten rolle om man slutter tvert. Man risikerer fremdeles at politiet holder øye med ham, i tilfelle han er i kontakt med noen som kanskje røyker en joint en gang iblant... Anonymkode: 32eb7...134 Ja, jeg syns det er en særdeles dårlig ide å involvere politi når det ikke er snakk om misbruk eller voldelig adferd. Er ikke leger pliktige til å rapportere om noen begår lovbrudd forresten? Dersom sønnen kommer med urinprøve, må de ikke melde fra? Anonymkode: af079...9ae 1
minister-mio Skrevet 4. november 2016 #39 Skrevet 4. november 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg syns det er en særdeles dårlig ide å involvere politi når det ikke er snakk om misbruk eller voldelig adferd. Er ikke leger pliktige til å rapportere om noen begår lovbrudd forresten? Dersom sønnen kommer med urinprøve, må de ikke melde fra? Anonymkode: af079...9ae nei
Mellifluous Skrevet 4. november 2016 #40 Skrevet 4. november 2016 Sett dere inn i det som har med cannabis å gjøre, og ta det derfra. Mitt råd er å opplyse om bruk/misbruk, og at man skal respektere de rusmidlene man bruker, det være hasj, alkohol eller sterkere stoffer. Med tanke på at han snart er 18 år, er jeg rimelig sikker på at det eneste dere kommer til å få gjennom er råd mtp harm reduction (som er veldig viktig). Anbefaler denne siden for informasjon: https://erowid.org/plants/cannabis/cannabis_basics.shtml 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå