Gå til innhold

Sønn som røyker hasj....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ved en tilfeldighet oppdaget vi at sønnen vår (18 år om to uker) røyker hasj, og har fått nøstet opp i at der ikke bare er et par ganger, men mange ganger det siste året. Akkurat nå er han på skoletur, men kommer hjem om et par timer. Vi har altså ikke fått snakket med han om dette.

Jeg har nulltoleranse for narkotika, men er samtidig klar over at det er mange på hans alder som prøver hasj noen ganger. Om det bare var en dum uttestingsgreie kunne jeg ha på en måte godtatt det og håpt at det bare var en ungdomstabbe. Det er det helt tydelig ikke. 

Han gjør det bra på skolen og er stort sett en kjekk og grei gutt, og vi er veldig i tvil om hvordan vi skal angipe problemet. Han har helt vanlige venner, så det er ikke i et dårlig miljø dette har skjedd. Vi må selvsagt snakke sammen om dette, og sette en stopper for dette. Samboeren min og jeg er veldig uenige videre, jeg mener at han må levere urinprøve for å vise at han ikke røyker mer, samboeren min synes dette er latterlig. Han ser selvsagt alvorlig på dette, men mener at en prat bør være nok. 

Noen som har vært gjennom det samme og kan gi oss råd? 

Anonymkode: db533...d91

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan kun snakke ut i fra min tidligere erfaring der jeg selv røykte i den alderen. På den tiden brydde jeg meg fint lite om hva mine foreldre mente om dette. Men i motsetning til din sønn hadde jeg dårlige karakterer og var i dårlige miljø. Å ta en prat med han kan selvsagt hjelpe, det er i alle fall verdt forsøket. Men dette med urinprøve, det kan du bare glemme med en gang. Det har du heller ingen rett til å kreve.

Anonymkode: f17eb...9a2

• Liker 3
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men dette med urinprøve, det kan du bare glemme med en gang. Det har du heller ingen rett til å kreve.

Anonymkode: f17eb...9a2

Jepp. Hvor skulle den leveres? Hvem skal analysere det? Hvem skal betale det? Legg tanken død.

Anonymkode: 2d12e...2e5

Skrevet

Hvorfor bry seg?

Så lenge han gjør det greit på skolen, har gode venner, og trives med livet - så burde det vel egentlig ikke spille noen særlig rolle?

Anonymkode: 32eb7...134

• Liker 2
Skrevet

Jeg syntes urinprøver på en kjekk og grei ungdom er å skyte spurv med kanon.

Samtale i første omgang, så får dere heller gå mer drastisk til verks dersom han fortsetter bruket.

• Liker 7
Skrevet

Urinprøver blir å gå langt over grensen. Hadde han vært 15, så ja. men han er straks 18 år. Jeg tror det hele hadde virket mot sin hensikt.

Jeg foreslår at du setter deg ordentlig inn i forskning på temaet, og la all "propaganda", synsing og meninger rundt det ligge. Det er i dag en relativt utbredt konsensus blant forskere om at hasj er mindre skadelig enn alkohol.  Og det hjelper ikke å skremme unge med at hasj er så farlig, for det har de mest sannsynlig fått med seg at det ikke er (fra egen erfaring og miljøet rundt). Snakk heller med han om bruk vs misbruk. At man må ha respekt for alle slags rusmidler, dette gjelder jo også alkohol. 

Jeg sier ikke at du skal la han "få lov". Jeg hadde absolutt ikke likt det om det var mitt barn. men det har ingenting for seg å bli sint og skulle kreve urinprøver osv. Du kan si at du overhode ikke liker det, og at så lenge han bor hjemme så er det ikke noe du tillater. Men ikke begynn med kjefting og drama. Ha en samtale med han. Og for guds skyld,  ikke si at det her er veien til tyngre stoffer osv. For om noe så starter vel den veien med alkohol. Ha et realistisk syn på det. Si at du skjønner at det kan være fristende å teste ut sånne ting, men snakk med han om dette med måtehold osv. Altså baser samtalen på forståelse og dialog. Det vil som sagt ikke si at du skal godta det så lenge han bor hjemme. Men jeg tror du når bedre fram om du ikke overdramatiserer det her. 

Anonymkode: f418b...97f

• Liker 1
Skrevet

Apoteket selger narkotikatest. snakk med sønnen og fortell om testen hvis han nekter. Han er jo ikke myndig enda.  

Skrevet

Takk for svar. Jeg har så absolutt ikke tenkt å kjefte, kun snakke rolig og forklare. Som sagt fikk vi vite dette ved en tilfeldighet, fetteren hans røpte seg da det kom frem at guttene har røyket hasj sammen. Fetteren innrømte at han også har prøvd andre stoff, men sier vår sønn ikke har gjort det. Derfor dette med urinprøve.

Skrevet

Hvordan oppdaget dere egentlig at han bruker hasj?

Anonymkode: 32eb7...134

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jepp. Hvor skulle den leveres? Hvem skal analysere det? Hvem skal betale det? Legg tanken død.

Lol. Hvor den skal leveres? Næh, til fastlegen da kanskje? Hvem skal betale? Næh, barn har da fri helsehjelp da kanskje?

Jeg ville tatt en seriøs prat med sønnen din, evt ta han med til legen og ta urinprøve og snakk med legen om det der. Viktige momenter er konsekvensene og ettervirkninger av hasj. Du bør også ta opp at dette er ulovlig, og han risikerer en del ting ved å kjøpe og røyke. Si at han har lyst til å bli lege, jurist, politi, militæret, vekter, flygeleder eller en hel haug med andre yrker man mister sjansen til å få jobb i med en sånn type prikk på rullebladet. Har han tenkt til å ta lappen for eksempel? Da begrenser han mulighetene sine til å røyke. 

Anonymkode: 8213d...466

• Liker 3
Skrevet

Nulltoleranse er nulltoleranse. Jeg hadde IKKE tillatt mitt barn å bo hjemme hvis jeg var i din situasjon. Vokste opp med en søster som også "prøvde" hasj. Etter en tid så ble det ikke bare med prøving og det merket vi andre hjemme. Uanmeldte husransakelser kl to på natta av politiet eller til andre ugunstige klokkeslett, avhør mm. Dette ødela hele familien og søstra mi ble rusmisbruker etter hvert. Gang på gang lovet hun at det var slutt på bruket, men det var bare blank løgn.  Jeg hadde snakket med han og hvis det ikke ble slutt på bruken, så hadde jeg koblet inn politiet. Det er etter norges lover forbudt!

Anonymkode: 67062...61f

• Liker 6
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Lol. Hvor den skal leveres? Næh, til fastlegen da kanskje? Hvem skal betale? Næh, barn har da fri helsehjelp da kanskje?

Anonymkode: 8213d...466

Lol. Bare barn under 16 år har rett til fri helsehjelp. Unntaket er barn under 18 år som får psykiatrisk behandling. Dette "barnet" er uansett 18 om to uker, og da opphører all rett til fri helsehjelp. Barnet er dessuten over 16 år og kan ikke tvinges til å motta "helsehjelp" (er uenig i at dette kvalifiserer til helsehjelp) det ikke ønsker selv. 

• Liker 1
Skrevet

Anmeld. Lær han hvilken vei livet tar hvis han fortsetter slik.

• Liker 2
Skrevet

https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen/kmte50009615/sesong-3/episode-3 

Hvorfor er det så ille? Har det inntrykket av at mange som gjør det bra på skolen stresser mye, en "joint" i ny og ned så lenge det ikke går vekk fra skolen kan ta vekk fra det stresset og la deg endelig slappe litt av. 

Ikke så lenge siden jeg ble ferdig med min utdanning, siv. ing. Jeg er ikke sånn veldig flink i matte men leste mye for å oppnå høye karakter, tok en del på både meg og lesegruppa mi (som ble like stressa av pensum), men noen fredager eller lørdager iblant satt vi oss ned med ett spill, en joint, noe god mat og klarte å slappe av en hel kveld. Det var kjempedeilig og jeg er sikker på at det forbedret livskvaliteten min, går han på noe tyngre bør du kanskje bekymre deg men hasj er det på tide å slappe litt av med syntes nå jeg. 

Forøvrig syntes jeg å påtvinge en test på sønnen din er langt utenfor grensene...

Anonymkode: 704d0...791

• Liker 1
Skrevet

Hmmm, så fetteren har prøvd tyngre greier, men ikke din sønn. Mulig det stemmer, men jeg ville nå ha sjekket dette litt nærmere. Jeg hadde også løyet for å redde fetteren min dersom jeg hadde røpet ham.

Jeg skjønner din bekymring, og jeg vet ikke om KG er det rette stedet å søke hjelp. Finnes det noen instanser som kan bidra? Det er ikke sikkert du som mor vil nå gjennom til ham. Spør på skolen han går på om det finnes noen som kan hjelpe deg med dette typ helsetjenesten, rådgivere eller rusteam.  

Ja, hasjrøyking kan gå bra, men det kan gå skikkelig dårlig også. Jeg ville ikke spilt russisk rullett og tenkt at "det går helt sikkert bra". Men på veien må du sørge for å ikke dytte sønnen din for langt fra deg, derfor ville jeg nok rådført meg med noen som kjenner feltet. 

Anonymkode: 5454c...bb8

• Liker 3
Skrevet
16 minutter siden, MajorasMaske skrev:

og hvordan mener du egentlig at en anmeldelse, liksom skal løse noe som helst?

Det eneste man oppnår med å blande inn politiet, er at han får ting på rullebladet - som kan føre til problemer seinere i livet. I tillegg til at han kan få bøter (og eventuelt fengsel?) og dette kommer jo selvfølgelig heller ikke til å hjelpe ham videre i livet. Dersom foreldrene er bekymret for at han skal havne "på kjøret" på grunn av litt hasj, så kommer politiet utelukkende til å hjelpe ham til å havne enda mer på kjøret!

Anonymkode: 8cf5a...e48

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

og hvordan mener du egentlig at en anmeldelse, liksom skal løse noe som helst?

Det eneste man oppnår med å blande inn politiet, er at han får ting på rullebladet - som kan føre til problemer seinere i livet. I tillegg til at han kan få bøter (og eventuelt fengsel?) og dette kommer jo selvfølgelig heller ikke til å hjelpe ham videre i livet. Dersom foreldrene er bekymret for at han skal havne "på kjøret" på grunn av litt hasj, så kommer politiet utelukkende til å hjelpe ham til å havne enda mer på kjøret!

Anonymkode: 8cf5a...e48

Det handler om å få han til å innse alvoret. Det han driver med er helseskadelig, ulovlig, psykisk ødeleggende og absolutt ikke greit. Om en bot hjelper han å skikke seg er det absolutt verdt det for både han selv og alle andre parter.

Skrevet
33 minutter siden, MajorasMaske skrev:

Dummeste. Eneste det skaper er hindring i forhold til jobb og skole senere. Er det ikke et paradoks at de største konsekvensene av (moderat) hasjbruk er sanksjoner fra samfunnet, og ikke skader på individet påført av stoffet? Da er det jo noe som er riv ruskende galt!

Anonymkode: b71fb...ffb

• Liker 1
Skrevet

Nulltoleranse er nulltoleranse, selv om hasj sånn sett er mindre skadelig en alkohol. Likevel så er hasj ulovlig (noe som er et problem i seg selv) og en åpning til andre rusmidler. Jeg ville spurt han om hvor han fikk tak i hasj, med tanke på at flere aktører kan være ganske farlige og markedet er tross alt ulovlig. Penger er et annet problem. Når man er på den alderen så mener i alle fall jeg at man burde få lov til å bruke egne penger på hva man ønsker (selv om det brenner mange broer), men dette her er et ulovlig rusmiddel som i tillegg er svindyrt og absolutt ikke greit. Tar han penger ut av egen lomme, får han av andre, driver han med småstjeling (en mulighet)? 

Ellers så er jeg selv oppvokst i et "pent" område med mange snille gutter som drev med hasj. De hadde pengene til det og ingen voksne mistenkte at noe var galt på grunn av gode karakterer og sosiale antenner. Uansett så er hasjrøyking et farlig sjansespill og burde bli slutt på, i alle fall når han fremdeles bor hjemme.

Anonymkode: 23aa2...d00

• Liker 2
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hmmm, så fetteren har prøvd tyngre greier, men ikke din sønn. Mulig det stemmer, men jeg ville nå ha sjekket dette litt nærmere. Jeg hadde også løyet for å redde fetteren min dersom jeg hadde røpet ham.

Jeg skjønner din bekymring, og jeg vet ikke om KG er det rette stedet å søke hjelp. Finnes det noen instanser som kan bidra? Det er ikke sikkert du som mor vil nå gjennom til ham. Spør på skolen han går på om det finnes noen som kan hjelpe deg med dette typ helsetjenesten, rådgivere eller rusteam.  

Ja, hasjrøyking kan gå bra, men det kan gå skikkelig dårlig også. Jeg ville ikke spilt russisk rullett og tenkt at "det går helt sikkert bra". Men på veien må du sørge for å ikke dytte sønnen din for langt fra deg, derfor ville jeg nok rådført meg med noen som kjenner feltet. 

Anonymkode: 5454c...bb8

TS her

jeg husker hvordan jeg selv pyntet på sannheten da jeg var ung; feks drakk jeg omtrent dobbelt så mye og ofte som det jeg fortalte mine egne foreldre da jeg ble tatt i drikking som 16- åring, derfor føler jeg at dette ikke er å prøve å røyke hasj, men mer enn det vi har blitt fortalt. Vi kommer ikke til å anmelde sønnen vår, men skal sette oss ned når han kommer hjem. 

Jeg har på ingen måte tenkt å la dette gå ubemerket hen, men tar med oss gode råd her i fra i første omgang. Neste runde blir å se nødvendigheten av feks å snakke med helsesøster eller fastlege, vi kommer til å følge nøye med, og ønsker ikke å være blinde foreldre som tror på julenissen. Jeg har selv flere tidligere klassekamerater som havnet på kjøret etter først å røyket hasj jevnlig. Så lenge hasj er forbudt i Norge er det også forbudt å røyke hasj så lenge han bor hjemme. Ser på nettet at det finnes hjemmetester, dette er neste steg om det viser seg å være mer alvor enn hva vi tror. For all del, det er alvorlig nok at han har røyket hasj mange ganger, og vi håper selvsagt at han ikke har prøvd sterkere stoff. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...