Gå til innhold

Psykisk plaget og legebesøk

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vurderer å dra til fastlege for å si en del om mine psykiske plager- føler meg deprimert og oppgitt gjort en god stund..Nå MÅ jeg til lege for at Nav forhåpentligvis vil hjelpe meg litt videre (aner ikke hvordan det heller vil bli..) Lurte på om det er noen som har vært hos fastlegen med sine psykiske plager..-Hvordan var det å utlevere seg så mye til han/henne? 

Anonymkode: 8dee2...ca5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det var greit å fortelle fastlegen hva jeg slet med psykisk. Det kom både snørr og tårer, men jeg er verken den første eller siste som har grått på legens kontor. Jeg hadde forberedt meg litt ved å tenke gjennom hvordan jeg skulle beskrive problemene mine best mulig, og å få med mest mulig hvordan jeg følte det og hvordan det virket inn på livet mitt (dagligliv, jobb, nattesøvn, sosiale evner osv). Deretter fortalte jeg at jeg trengte hjelp fordi jeg ikke klarte å takle disse utfordringene på egen hånd. Jeg grudde meg litt før legetimen, men det var en lettelse etterpå.

Jeg fikk henvisning til psykolog. Måtte vente veldig lenge før jeg endelig kom inn hos psyk, men det kan variere fra sted til sted. 

Anonymkode: aed1b...a5b

• Liker 1
Skrevet

Veldig varierende praksis. Fastlegen min pleier skjelle meg ut, be meg ta meg sammen og kaster meg ut av kontoret for å kaste bort tiden hennes. 

Anonymkode: be06d...221

Skrevet

For meg gikk det veldig bra. er mann men hadde ikke klart og gjøre det til en mannlig lege.

Anonymkode: 9dc13...0d8

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig varierende praksis. Fastlegen min pleier skjelle meg ut, be meg ta meg sammen og kaster meg ut av kontoret for å kaste bort tiden hennes. 

Da hadde jeg prøvd finne ny doktor ! Egentlig skal jo ikke doktoren oppføre seg sånn-såpass vet jeg:)

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da hadde jeg prøvd finne ny doktor ! Egentlig skal jo ikke doktoren oppføre seg sånn-såpass vet jeg:)

Tror du kan ta det helt med ro, for hvis det innlegget er sant, så er det et ekstremt spesielt tilfelle. 

• Liker 1
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk til alle svar:))

Skrevet

Hadde en veldig god lege som så at ting kanskje ikke var helt på topp og h*n spurte hvordan det egentlig gikk. Grunnen til legebesøket handlet om noe annet. De fleste leger er bra folk TS og tror ikke du trenger å bekymre deg selv om det kan føles vanskelig å "utlevere" seg. De har hørt og sett det meste

Anonymkode: a53fb...24e

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du kan ta det helt med ro, for hvis det innlegget er sant, så er det et ekstremt spesielt tilfelle. 

Det er sant. Dette er noe som ble vanlig praksis etter at det ble satt en diagnose på meg. Var som et klarsignal om at fra det sekundet kan man behandles hvordan faen som helst og nektes legehjelp hvis legen er i dårlig humør. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er sant. Dette er noe som ble vanlig praksis etter at det ble satt en diagnose på meg. Var som et klarsignal om at fra det sekundet kan man behandles hvordan faen som helst og nektes legehjelp hvis legen er i dårlig humør. 

Da ville jeg anmeldt legen til helsetilsynet.

Anonymkode: a53fb...24e

• Liker 2
Skrevet

Jeg skrev et brev som jeg ga til legen (i en legetime, så jeg var der da han leste det). Jeg klarte ikke si det med ord. Deretter kom det spørsmål, og det syntes jeg var mye enklere.

Anonymkode: d4a41...4dc

Skrevet

Jeg tok med en venninne, for jeg satt bare og gråt. Hun kjente til situasjonen og snakket for meg. 

Anonymkode: 906e5...9ab

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da bør du gå hit www.legelisten.no og legge inn erfaringen din med denne legen, slik at andre kan bli advart.

Anonymkode: dfa00...48a

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da bør du gå hit www.legelisten.no og legge inn erfaringen din med denne legen, slik at andre kan bli advart.

Anonymkode: dfa00...48a

Jeg har gjort det. Ikke skrevet noe som kan identifisere meg, men har implisert hardt at folk bør ha en sterk psyke for å gå til denne legen..

• Liker 1
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fy f. .Det må ha vært en ekkel opplevelse -og den legen burde ikke hatt det yrket!

Gjest Baremenneske
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skrev et brev som jeg ga til legen (i en legetime, så jeg var der da han leste det). Jeg klarte ikke si det med ord. Deretter kom det spørsmål, og det syntes jeg var mye enklere.

Anonymkode: d4a41...4dc

Det hørtes lurt ut, for noen ganger er det litt enklere få uttrykket seg mer nøyaktig når man skriver.Sånn er det allfall for meg iblandt:) 

Gjest Baremenneske
Skrevet

En lege har sikkert sett og hørt en del fra før, og du er sikkert ikke eneste som har vært der for akkurat det.Er nok ikke noe å grue seg til☺

Skrevet (endret)

Synes bare det er godt å snakke med legen min. Han er en fantastisk fastlege og jeg føler meg veldig trygg på han, så for meg er det bare godt å kunne fortelle hva som er vanskelig. Spesielt også fordi han har en så naturlig tilnærming til det hele, så selv om jeg har problemer som kan oppfattes som alvorlig så blir jeg ikke redd eller engstelig. Han er dessuten flink til å forklare hvis det er noe jeg lurer på. 

Jeg har vært en del hos legen min da, både for svangerskap, ungene mine og det jeg går dit for nå da, så jeg har jo blitt kjent med han. Er selvsagt litt mer vanskelig å prate med fremmede, men jeg er relativt åpen som person, så det har nå gått greit der også så lenge vedkommende har hatt en tilnærming som passer meg. 

Endret av Teriyaki
  • Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fy faen for en galning! Og; "pleier"? Flere tilfeller?! Det er jo helt sykt, håper du nå har en ny lege med respekt og sympati for andre mennesker.

TS: Nå har jeg jo hatt en tyngre diagnose i en del år. Likte legen min godt, hun var et fint menneske og virket som om hun oppriktig brydde seg om meg og min helse, både mentalt og fysisk. Nå har jeg nylig (av andre grunner enn misnøye) byttet til ny fastlege. Hun ser meg så innmari, og ønsket å sende en henvisning til både psykiater og sosionom, fordi hun selv fisket frem at jeg har hatt dårlig oppfølging og relativt kjipe følger av situasjonen. Jeg fikk time etter tre uker. Fått sinnsykt tett og god oppfølging, er nesten sjokkert av omsorgen siden jeg er relativt velfungerende på tross av diagnosen.

Uansett. Jeg håper du får mannet deg opp til å fortelle om følelsene dine til legen! Det kan være avgjørende, det er vanskelig å bære på slikt alene og en burde utvilsomt ha hjelp for å komme seg gjennom de tyngste stundene man ikke klarer å håndtere på egenhånd. Er legen din et gammelt fossil som ikke tror på psykiske lidelser MÅ du bytte og legge frem saken på ny. Du kommer ikke til å angre,mental helse er utrolig viktig! Du må ta dette på alvor, for å være på den sikre siden.

Lykke til! Jeg håper inderlig du får hjelp, oppfølging og støtte. 

Klem!

Skrevet

Jeg gikk til fastlegen med psykiske plager.

Først fortalte jeg helt grovt hva jeg slet med. Legen fortalte da at han mente det var best å henvise meg til dps med en gang, og fant frem et skjema som skulle fylles ut. Han spurte meg så om selvskading, suicidale tanker, rusmidler, forhold til mat og slikt som han trengte for å fylle ut henvisningen. Jeg følte det ble veldig ryddig og greit, og jeg likte at jeg slapp å snakke så dypt når han uansett ikke skulle være den som skulle hjelpe meg gjennom problemene.

Legen ville i tillegg at jeg selv skulle skrive ned hvordan jeg opplevde mine plager og problemer i en tekst som skulle legges ved henvisningen. Han sa at det ville gi dps et mye riktigere bilde av situasjonen enn om han skulle drive å spørre meg ut, og dermed kunne jeg raskere få riktig hjelp. Jeg fikk derfor en epostadresse så jeg kunne sende ham teksten. Jeg vet ikke om han leste den nøye eller bare så over før han la den ved henvisningen, og helt ærlig bryr jeg meg ikke.

Til slutt fortalte han meg at det kunne bli litt ventetid på dps, men at han var sikker på at jeg kom til å få hjelp. Han forsikret meg igjen om at jeg ville få hjelp til å komme gjennom det. Til slutt forsikret han seg igjen om at jeg ikke var suicidal.

Jeg bryr meg ikke egentlig om hva legen vet om meg. Jeg har hatt samme lege omtrent hele livet, og han har sett meg gjennom ørebetennelser, mange barnesykdommer, astma, allergi og ulike skader. Bare tilfeldigheter gjorde at jeg snakket om prevensjon med en vikar, men da resepten ble fornyet var det hans navn på, så han vet det og. Når jeg en gang blir gravid kommer jeg sikkert til å få enda mer å gjøre der.

Anonymkode: 90d87...158

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...