Gå til innhold

Extensionsbruk blant bloggere

MissCoverdale

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner det koker litt i topplokket når profilerte toppbloggere støtt og stadig reklamerer for en så uetisk bransje. Er det ingen av dem som bryr seg om disse stakkars jentene/kvinnene som må klippe av seg håret sitt for at rike vestlige damer skal fjolle seg opp med det? Det er så trist! Tenk at håret man har på hodet egentlig har tilhørt en jente som en selv, og som måtte skamklippe seg for å få mat på bordet til barna sine. 

Er det noen her som har litt peiling på denne bransjen, og som sitter på gode kilder? Jeg så et par linker inne på CBE-tråden, men håper med denne tråden at vi kan få en konstruktiv samtale, og eventuelt kontakte mediene for å sette søkelys på dette her. Det er kjente bloggere som er hardt ute med å refse pelsbruk og kjøttspising, mens de sitter der med sine fyldige, sponsede hårmanker og ikke bryr seg døyten med hvor det kommer fra. Dobbeltmoralen lenge leve...

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dessverre får ikke disse utenlandske jentene et rødt øre for sitt flotte lange hår. De donerer det i religiøs tro, så er det bakmenn som tjener store penger på det. Det er bare drit trist!! 😢 Har du ikke fyldig "bloggehår" så ligg unna en uetisk bransje. Er enig med trådstarter her!! 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanligste håret er indisk hår.

Som et religiøst rituale donerer indiske kvinner alt håret sitt til et tempel en gang i løpet av livet, uten at det nødvendigvis er hverken uetisk eller noe de er tvunget til pga fattigdom. Håret doneres til et tempel og jeg vil da tro at tempelet enten selger det videre eller gir det til veldedighet som da selger det for fortjeneste.

Men, som med alt annet finnes det også her gråsoner og maktmisbruk. 

Det finnes flere gode dokumentarer som belyser flere aspekter av saken, som feks

"Jamilas hair" 

"Hair India"

"Just Extensions"

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Venezuela er det gjenger som stjeler håret til kvinner, mange blir truet med pistol og tvangsklippet. 

Indiske kvinner ofrer håret til templer, der blir det solgt videre for profitt, russiske kvinner selger håret i desperasjon.

Alt for at vestlige kvinner skal få noen cm til på skallen. Det er helt utrolig at det er mulig å være så blind for resten av verden. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, lulu88 skrev:

I Venezuela er det gjenger som stjeler håret til kvinner, mange blir truet med pistol og tvangsklippet. 

Indiske kvinner ofrer håret til templer, der blir det solgt videre for profitt, russiske kvinner selger håret i desperasjon.

Alt for at vestlige kvinner skal få noen cm til på skallen. Det er helt utrolig at det er mulig å være så blind for resten av verden. 

http://www.cinemablend.com/celebrity/Hair-Thieving-Piranhas-Attacking-Women-Venezuela-58143.html

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:icon_frown: :icon_frown: at ikke bloggere har bedre vett!!!! Men de slutter aldri med extencions når de først har begynt. Dessverre!! 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, lulu88 skrev:

Dette er overhodet ingen unnskyldning, men jeg har spurt mine frisører spesifikt om etikken. Fikk høre at Peaks hair fra Kina, var så etisk. Great Lengths fra India, er iallfall bygget på alt annet enn etisk handel. Så jeg sluttet. Til bryllupet, fikk jeg frisøren til å spesialimportere clip ons fra godkjent merke. Jeg burde selvfølgelig gjort research fra dag en - men mulig de blir fortalt det samme. Nå har de riktignok blitt gjort oppmerksom på det motsatte, og burde som meg grave i fakta. Vet de ikke om et merke er kvalitet fra uavhengig hold, holder man seg unna. Nå kjøpte jeg kun Great Lengths en gang, men det var en gang for mye. Peaks tror jeg er OK, men har ikke funnet hundre prosent vanntett dokumentasjon; så jeg ligger unna.

Hilsen eks-synder 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Øst Europa er det annonser i avisene om at firmaer kjøper hår i forskjellig lengde til parykker og extensions. Der klipper man selv hos en frisør, leverer og får betalt utifra vekt og lengde.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve praksisen er helt absurd! At bloggere er enda et ledd som tjener penger på det gjør meg kvalm. De eier jo ikke integritet eller empati! 

Får meg til å tenke på Ida Wulff som ikke bare bruker pels men er stolt av det i tillegg! Kjefter på alle som gir tilbakemeldinger om det ikke er greit. At det er mulig.. 

Leser ikke blogger lenger, de gir meg nada.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, KateM skrev:

Dette er overhodet ingen unnskyldning, men jeg har spurt mine frisører spesifikt om etikken. Fikk høre at Peaks hair fra Kina, var så etisk. Great Lengths fra India, er iallfall bygget på alt annet enn etisk handel. Så jeg sluttet. Til bryllupet, fikk jeg frisøren til å spesialimportere clip ons fra godkjent merke. Jeg burde selvfølgelig gjort research fra dag en - men mulig de blir fortalt det samme. Nå har de riktignok blitt gjort oppmerksom på det motsatte, og burde som meg grave i fakta. Vet de ikke om et merke er kvalitet fra uavhengig hold, holder man seg unna. Nå kjøpte jeg kun Great Lengths en gang, men det var en gang for mye. Peaks tror jeg er OK, men har ikke funnet hundre prosent vanntett dokumentasjon; så jeg ligger unna.

Hilsen eks-synder 

Jeg er eks synder selv desverre, man antar jo at ting er ok når man får beskjed om det. Det er når man finner ut at ting ikke er som det skal man må ta ett standpunkt. Jeg har mine gamle clip-ons enda, får sinnsykt dårlig samvittighet av å se på dem, men føler liksom det er enda verre å kaste dem.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mallory

Kanskje på tide med en ny runde hårjournalistikk i den delen av media som fortsatt har en dæsj integritet.

Her en TV2-artikkel fra 2011:

http://www.tv2.no/a/3620444

I 2013 skrev Aftenposten om "Hårete handel", bl.a inneholdende en oversikt over hvor i verden kommersielt løshår stammer fra:

http://www.aftenposteninnsikt.no/1-januar-2013/hårete-handel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, Viking-girl skrev:

:icon_frown: :icon_frown: at ikke bloggere har bedre vett!!!! Men de slutter aldri med extencions når de først har begynt. Dessverre!! 

Hårforlenging med stjålet hår og vippeforlenging med hår fra oppdrettsmink i bur. Meg, meg, MEG!

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hummingbird1

Det etiske ved extensions til side: det ser jo ikke bra ut!! En av toppbloggerne med nylig påsatt hår feks. zoomer man inn på bildet ser man at håret ikke er i samme farge engang🙈 Ser ut som billig løshår...Og hva når man er intim? Når mannen vil stryke gjennom håret? Det går jo ikke... uff, det ser virkelig ikke bra ut...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Hummingbird1 skrev:

Det etiske ved extensions til side: det ser jo ikke bra ut!! En av toppbloggerne med nylig påsatt hår feks. zoomer man inn på bildet ser man at håret ikke er i samme farge engang🙈 Ser ut som billig løshår...Og hva når man er intim? Når mannen vil stryke gjennom håret? Det går jo ikke... uff, det ser virkelig ikke bra ut...!

Enig med deg, toppbloggerne kler det ikke. Etter min erfaring, var håret fra GL tørt og jævlig. Peaks så mye bedre ut! Men ja - det varierer nok fra merke til merke, og hvor dyktig frisøren er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes extensions-bruk er så utrolig uetisk. Jeg lurer på om de som bruker extensions noen gang tenker på jenta som eide håret de går rundt med? Det må være så merkelig å gå rundt med noen andre sitt hår festet til sitt eget hode. Synes synd på jentene som ofrer sitt eget hår for at jenter i vestlige land skal feste det til sitt hode. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.11.2016 den 23.23, lulu88 skrev:

Nja, nå er det vel flere svarte kvinner enn hvite som kjøper laushår til sine weaves. Det er jo fordi de kan vanskelig gro langt hår selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...