AnonymBruker Skrevet 3. november 2016 #21 Skrevet 3. november 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Hund er ikke kun for uføre eller hjemmeværende. De aller fleste som har dyr, må også jobbe. Sånn er det bare. Anonymkode: 42165...fcb Men det er ingen menneskerett til å ha hund, selvom vi prøver aldri så mye å rettferdiggjøre det! Anonymkode: 33984...a78 3
Lanista1984 Skrevet 3. november 2016 #22 Skrevet 3. november 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: NEI!! Det er ikke greit. En hund trenger masse omsorg og tid med eieren. Er du for mye opptatt med jobb så skaffer du deg ikke et kjærledyr, det vil folk reagere på og da er det STAKKARS HUND. Anonymkode: 8a1da...5ae Hva er dette for et svar? TS virker da oppegående og omsorgsfull. Hun kan redde en hun fra verre ting enn å være noen timer alene. 3
AnonymBruker Skrevet 3. november 2016 #23 Skrevet 3. november 2016 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/dyrene/mostue-raser-mot-egoistiske-hundeeiere/a/23838489/ Anonymkode: 1c2fe...27b
Tvist Skrevet 4. november 2016 #24 Skrevet 4. november 2016 På 3.11.2016 den 7.17, AnonymBruker skrev: Hund er ikke kun for uføre eller hjemmeværende. De aller fleste som har dyr, må også jobbe. Sånn er det bare. Anonymkode: 42165...fcb Men nå er TS borte 12 timer daglig, ikke bare 8 timer. 2
MrsPiggyBank Skrevet 4. november 2016 #25 Skrevet 4. november 2016 Jeg synes 11-12 timer alenetid er altfor mye, uansett om vi snakker om en voksen hund. Det er ikke nok å bare tenke på å møte det fysiske aktivitetsbehovet til hunden, velferd handler også om at dyret får leve ut sin artsspesifikke adferd. Hunder er sosiale dyr, og sosial isolasjon er vanskelig og tungt for de fleste hunder. De kan venne seg til å være alene på dagtid, men når vi begynner å snakke om halve døgnet synes jeg det blir litt drøyt. Hvis du skal gjøre dette tenker jeg at du bør anskaffe en hundelufter og helst at du anskaffer deg to hunder samtidig. Men vær klar over at selskap fra andre hunder og fra eier ikke er det samme. Og kanskje les litt om separasjonsangst før du tar valget, ettersom jeg tenker det er den store risikoen her. Og ikke minst - ikke skaff deg en hund med de minste tendenser til separasjonsangst! ;D 1
bondevett Skrevet 4. november 2016 #26 Skrevet 4. november 2016 Jeg er ikke av de som mener hunden ikke kan være alene hjemme mer enn 3 timer av gangen, men jeg syns likevel at du skal vurdere et annet kjæledyr enn hund. Årsaken er at du 5 dager i uken er borte bortimot 11 timer i strekk. Det er ikke forenelig med hundehold i mine øyne. Uavhengig av helger. Hunder lever i øyeblikket og tenker ikke frem mot helgen eller mimrer om forrige helg. Enten Kan du skaffe et annet kjæledyr eller du kan vente med hund til du har en litt mer fleksibel jobb.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #27 Skrevet 7. november 2016 Ja. Hunder har godt av å være litt alene og, hunder er vandt med/blir vandt med stå i bur eller lignende mens folk er på jobb osv i dagtid, da er du jo med hunden når du er hjemme. Viktig ta hunden med i bil osv også så den blir vandt med det såklart. Ellers er det ikke alle hunderaser som må gå så mye turer med. Den hunderasen vi har en Lhasa Apso trenger ikke mye mosjon. Anonymkode: d077c...f65
Portvinpiken Skrevet 7. november 2016 #28 Skrevet 7. november 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja. Hunder har godt av å være litt alene og, hunder er vandt med/blir vandt med stå i bur eller lignende mens folk er på jobb osv i dagtid, da er du jo med hunden når du er hjemme. Viktig ta hunden med i bil osv også så den blir vandt med det såklart. Ellers er det ikke alle hunderaser som må gå så mye turer med. Den hunderasen vi har en Lhasa Apso trenger ikke mye mosjon. Anonymkode: d077c...f65 Hva sa du, sa du? Jeg håper ikke for alvor at du mener at hunder skal stå i bur og at man ikke behøver å aktivisere hunden sin. Beklager, jeg måtte bare kommentere for jeg blir så oppgitt. Jeg jobber med hund og forstår jo hvorfor problemer dukker opp i hundeholdet hvis man har en sånn oppfatning av hva hundehold er. Veldig trist for hundene. 6
AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #29 Skrevet 7. november 2016 Ts, om du finner en omplasseringshund du kan like så må du ta opp situasjonen din med den aktuelle omplasseringshund organisasjonen. Jeg tviler på at de kommer til å tillate adopsjon når du er borte halve døgnet (og sover 8 timer, så da har du bare noen timer igjen av døgnet til hunden din), men det kan jo være det går om du har en hundelufter. Men ærlig talt så tviler jeg på det. Jeg synes du bør vurdere katt. Anonymkode: 8e89b...b7e 1
Whiskey Skrevet 18. november 2016 #30 Skrevet 18. november 2016 På 3.11.2016 den 14.38, Ede skrev: Skjønner godt du vil ha hund og ikke katt, det er faktisk to helt forskjellige dyr! Om du gir hunden din så mye tid og oppmerksomhet som det du beskriver så vil den ha det mye bedre enn svært mange hunder her i landet. Mange har dem stående i et lite bur alene hele arbeidsdagen og om natten uten at eier gidder å betale for hundelufter og uten å gi den noe annen kvalitets-tid på ettermiddag enn en halvtimes tur i bånd. Høres ut som om du kan tilby uendelig mye mer enn det! Husk at hunder sover myyyye mer enn mennesker. De sover ca 18-20 timer i døgnet! Så la oss si at den er våken én time på morgenen, to timer midt på dagen (hundelufter bruker litt tid da hundene skal hentes og bringes så de er aldri kun borte i én time.) og 3 timer ettermiddag/kveld så er hunden fornøyd den! Pass bare på at du ikke får en hund med separasjonsangst, for da kan de ikke være så mye alene.... Da slapper de ikke av med mindre de kan ligge og sove nærme deg. Det blir slitsomt.. Om man har begrenset med tid er det lurt å bruke tiden så godt som mulig for å slite ut hunden. F.eks. Om morgenen kan du slenge ut en neve godbiter i hagen og la hunden lete frem disse mens du gjør deg klar til å gå på jobb. Finnes også leker hvor hunden jobber med å få ut godbiter, disse fungerer fint inne. Dette + en halv times tur er nok til at hunden sover meget godt fram til lunsj. En hundelufter har flere hunder med på tur og de får være sosiale og leke sammen i skogen. Dette er gøy for hunden men den blir også sliten. Etter at den er levert hjem igjen vil helt greit sove til du kommer hjem. Null problem! Ettermiddag/kveld er det kjekt å variere med å gå spor (du lærer dette på sporkurs), trene lydighet, trekke eller bare gå tur. Når hunden får variasjon så blir den mentalt stimulert og den blir sliten på en god måte. Du trenger da ikke time etter time etter time med aktivitet. I helgene er det tid til ekstra lange turer og hunden får slite seg skikkelig ut. Da er det fint å ha noen ukedager å hvile ut på! Om du gir hunden ca. det som er beskrevet over så har hunden et meget godt og meningsfylt liv. Lykke til! Meget enig 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2016 #31 Skrevet 18. november 2016 På 11/4/2016 den 14.02, Tvist skrev: Men nå er TS borte 12 timer daglig, ikke bare 8 timer. Ja, det er rett og slett ikke greit. Når man er borte 12 timer om dagen og sover i 8 har man 4 (!!!) timer igjen til både hunden og seg selv. Det er alt for lite. Katt kan gå, men noen katter vil heller ikke være så mye alene. Anonymkode: 8e89b...b7e 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #32 Skrevet 19. november 2016 Dette synes jeg ikke er greit, det blir alt for mange timer alene. Da blir hunden bare en "helgehund". Anonymkode: 6c942...c8d 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #33 Skrevet 19. november 2016 På 7.11.2016 den 12.41, AnonymBruker skrev: Ja. Hunder har godt av å være litt alene og, hunder er vandt med/blir vandt med stå i bur eller lignende mens folk er på jobb osv i dagtid, da er du jo med hunden når du er hjemme. Viktig ta hunden med i bil osv også så den blir vandt med det såklart. Ellers er det ikke alle hunderaser som må gå så mye turer med. Den hunderasen vi har en Lhasa Apso trenger ikke mye mosjon. Anonymkode: d077c...f65 Mener du det er forsvarlig å ha en hund i bur i 11-12 timer bare fordi den ikke trenger mye mosjon? Anonymkode: 6c942...c8d 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #34 Skrevet 20. november 2016 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette synes jeg ikke er greit, det blir alt for mange timer alene. Da blir hunden bare en "helgehund". Anonymkode: 6c942...c8d Jeg bare lurer. Er det forskjellig fra dem som står opp 7, drar 8 og kommer hjem 16.30? De sover jo de ekstra timene jeg er borte, og vi kommer hjem til samme tid. Anonymkode: ca1cc...2ce
Try2 Skrevet 20. november 2016 #35 Skrevet 20. november 2016 På 3.11.2016 den 6.37, AnonymBruker skrev: NEI!! Det er ikke greit. En hund trenger masse omsorg og tid med eieren. Er du for mye opptatt med jobb så skaffer du deg ikke et kjærledyr, det vil folk reagere på og da er det STAKKARS HUND. Anonymkode: 8a1da...5ae Klart du kan ha hund! Ikke bry deg om de mange negative her inne. Du har alt som kreves.
Try2 Skrevet 20. november 2016 #36 Skrevet 20. november 2016 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Mener du det er forsvarlig å ha en hund i bur i 11-12 timer bare fordi den ikke trenger mye mosjon? Anonymkode: 6c942...c8d Den skal ikke stå i et bur. Bare så det er helt klart. Hvor dum går det an å bli
Try2 Skrevet 20. november 2016 #37 Skrevet 20. november 2016 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg bare lurer. Er det forskjellig fra dem som står opp 7, drar 8 og kommer hjem 16.30? De sover jo de ekstra timene jeg er borte, og vi kommer hjem til samme tid. Anonymkode: ca1cc...2ce Det er ingen forskjell. Hunder er meget tilpasningsdykige.
LadyGrey Skrevet 20. november 2016 #38 Skrevet 20. november 2016 Hadde jeg hatt like lang jobbdag som deg TS, så ville jeg ikke hatt samvittighet til å ha hund. Man må jo ikke på liv og død ha hund koste hva det koste vil. Har selv hund, som takler helt fint å være alene en normal arbeidsdag (ikke i bur) og jeg får ofte dårlig samvittighet. Du får ikke mange timer sammen med hunden når du kommer hjem fra jobb, tenker da på at du kommer sent hjem og sikkert må legge deg tidlig siden du må tidlig opp. Legger man sammen timene om natten når du sover + timene på jobb så blir det sånn ca 18timer i døgnet!! Ikke greit! Få deg heller en katt eller to 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #39 Skrevet 20. november 2016 Kunne det kanskje vært en ide å ha en deltidshund? Vet om en del som har hund på deling, og om en får til en slik avtale med noen som jobber kveld, mens du jobber dag så hadde det jo vært ideelt. Anonymkode: dc73e...1dd 1
_popcorn_ Skrevet 20. november 2016 #40 Skrevet 20. november 2016 2 minutter siden, Snorkfrøken skrev: Hadde jeg hatt like lang jobbdag som deg TS, så ville jeg ikke hatt samvittighet til å ha hund. Man må jo ikke på liv og død ha hund koste hva det koste vil. Har selv hund, som takler helt fint å være alene en normal arbeidsdag (ikke i bur) og jeg får ofte dårlig samvittighet. Du får ikke mange timer sammen med hunden når du kommer hjem fra jobb, tenker da på at du kommer sent hjem og sikkert må legge deg tidlig siden du må tidlig opp. Legger man sammen timene om natten når du sover + timene på jobb så blir det sånn ca 18timer i døgnet!! Ikke greit! Få deg heller en katt eller to Hvorfor er det greit at en katt er hjemme alene hele tiden? TS skriver jo at hun er ute store deler av fritiden, med ski, sykling, fjellturer etc, noe som vil si at en katt vil få ekstremt lite kontakt... En hund kan jo være med TS i fritiden, katten må være hjemme alene... Du har lagt sammen at sovetid og jobbtid for TS er 18 timer, så legger man på 2-3 timer med uteaktiviteter, og da er man oppe i at katten skal være alene 20-22 timer pr døgn. Hvordan mener du at det er greit?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå