Gå til innhold

Kan jeg ha hund?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker å ha en hund (en voksen, ikke valp) men er usikker på om en hund vil få et godt liv hos meg? Hva tenker dere som har hund?  Bekymringen er hvor lenge jeg er borte i sammenheng med jobb, da jeg har et stykke å kjøre til å fra jobb i tilllegg til arbeidstiden. 

Gå tur 15-30 min tidlig på morgen før jeg drar på jobb (jeg drar 5.45). Et luftefirma lufter hunden en time i skog og mark ved lunsjtider. Jeg kommer hjem 16.30. Da tilbringer jeg hele resten av kvelden med hunden, inkludert lang tur. I helgene går all tid med til hunden, mye turer og være sammen. 

Dersom det blir store forsinkelser i trafikken, som jo skjer fra tid til annen, har jeg noen til å ta en kjapp luftetur med den.

Hva tenker dere om denne løsningen, er det greit for hunden å være så mye alene? Håper dere sier ja :sjenert::fnise: 

Anonymkode: ca1cc...2ce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

NEI!! Det er ikke greit. En hund trenger masse omsorg og tid med eieren. Er du for mye opptatt med jobb så skaffer du deg ikke et kjærledyr, det vil folk reagere på og da er det STAKKARS HUND. 

Anonymkode: 8a1da...5ae

• Liker 3
Skrevet

Tja. Hunden kan ikke være for mye alene. 

Skrevet

Skaff deg en hund som takler å være litt alene. Omplasseringshund? Må være en hund som takler å være lenge borte fra eieren. Dette må du tenke godt gjennom, dumt å få en omplasseringshund å ombestemme seg et halvt år senere. Sett mange som gjør det, gamle eiere vil som regel vite hvor hunden ender opp, fordi en hund er en del av livet ditt. Ikke saff deg hund om du tror du vil angre på det. Ganske slemt å slenge en hund att og fram til nye familier hele tiden. Greit å omplassere en gang, men noen ganger kan en gang være for mye. Hunder glemmer rett og slett ikke eierene sine. Min omplasseingshund gråter når han hører noen never navnet til gamle eieren, så det er IKKE lov å nevnte det navnet i mitt hus mer

Skrevet

Hvis du skal ha omplasseringshund så vit at

Om hunden først venner seg til deg, og stoler på deg etter å ha kommet fra en familie den var glad i. Så er det ganske ille om du har den et år også gir den videre, hunden har da faktisk trodd du vil være familien og har fått tillit til deg. Husk på det..

• Liker 1
Skrevet

Kanskje en katt?

• Liker 2
Skrevet

Skaff deg to hunder hvis du absolutt må ha hund, selskap i hverandre. Og vent med å skaffe deg hundene til du har en lengre ferie, så de kan bli kjent med både deg og huset. Men situasjonen er ikke ideell. Få deg heller en veskehund du kan ha med deg på jobb

Anonymkode: 559cd...07d

Skrevet

To små hunder hadde fungert. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg skal ha hunden livet ut :) har tenkt på dette i mange år, så det er ikke et innfall. 

Tenker nøye på rase/blanding, og om hunden er vant til å være alene hjemme fra før. 

Men flere av dere sier at dette er uaktuelt, så da blir jeg litt i tvil. 

Skrevet

Følg med på fod-gården, solplassen osv på facebook og hjemmesiden deres. De er som regel flinke til å skrive beskrivelser av hundene de omplasserer på facebook, så følg med og se om du finner en hund som er vant til å være hjemme en arbeidsdag.

Bare husk på det at selvom hunden var vant til å være alene da den bodde hos eier, så er det ikke 100% sikkert at den er det hvis den kommer i et nytt hjem, og det tar også en stund for en omplassert hund å falle til ro i sitt nye hjem. Det er ikke som om du bare kan plukke den opp på en Søndag, og så la hunden være alene hele Mandagen mens du drar på jobb. Det er jobb å ta inn en omplasseringshund også. Som regel får du også lov til å prøveadoptere hunder hvis du finner en hund du tror kunne passet for deg.

• Liker 1
Skrevet

Du skal gjøre mot andre det du vil at andre skal gjøre mot deg. Tenk deg: Du flytter inn til en hund. Tidlig om morgenen tar hunden deg med på tur, for så og låse deg inne og så reiser den avgårde. Det er ikke noe der du kan underholde deg med annet enn en ball/tyggeleke..men du har noe tørrfôr og vann. Happy days! Etter noen timer kommer en annen hund og tar deg med ut på tur, for så og låse deg inne og så reiser den hunden også avgårde.. A dog's life..

• Liker 1
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

To små hunder hadde fungert. Anonymkode: 8a1da...5ae

To katter egner seg best for en som er mye borte. To tissekasser inne, mat i skålene og kattene har selskap av hverandre, sover sammen, leker sammen og klarer seg bedre alene enn en hund. Jeg mener at det er dårlig gjort mot en hund å invitere den, for så å la den være veldig mye alene. Hver dag. Få deg innekatter ts. 

Anonymkode: 1c2fe...27b

• Liker 2
Skrevet

Takk for alle svar. Jeg tar til meg det dere skriver, og skjønner at dette ikke noe godt liv for en hund :sukk: Hadde håpet at aktivitet med meg utenom jobbdagen kunne gjøre opp for alenetiden.

Hadde uansett tenkt å ta ferie i 2-3 uker når jeg fikk hunden, og ta alenetiden gradvis :) 

Skrevet

Hund er ikke kun for uføre eller hjemmeværende. De aller fleste som har dyr, må også jobbe. Sånn er det bare. 

Anonymkode: 42165...fcb

• Liker 12
Skrevet

Er noe i det med at en hund ikke bør være alene mer enn åtte timer. Greit nok at du får noen til å lufte den, men det er du som er en del av 'flokken' dens. I en familie med flere mennesker fungerer dette bedre, alltids noen som kommer hjem tidligere/drar sener. Så skaff deg dame/mann før du får deg hund..ehm, sleivspark.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes dette er helt innanfor, bruker selv hundelufter og de er som hundens andre familie/flokk. Husk at hunden sover mye og trenger ikke aktivitet hele tiden! Ville dog latt hunden sove inne hos meg slik at ikke natten og blir alenetid. 

Men, en valp kan ikke være så mye alene. Finnes det en valpebarnehage eller noe? Min hovedregel er at valpen kan være alene ca. én time lengre for hver mnd eldre den blir. En tre/fire mnd gammel valp kan være alene én time om du har trent den opp til det. 5 mnd: 2timer, 6mnd 3timer. Opp til ca 6-9 timer avhengig av hvor glad hunden er i å sove. 

Vet at mange har valpen hjemme alene mye tidligere så her er det delte meninger. Prøver ikke å dømme noen. Men vær forsiktig, for mye og for tidlig så kan hunden utvikle separasjonsangst. Det er slitsomt! 

Husk også at du blir veldig bundet av å være alene med hund. Man må hjem til rett tid hver dag. Og ingen spontane ferieturer, by turer etc. Å ha hund er veldig givende men det er mye arbeid. 

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, Ede skrev:

Jeg synes dette er helt innanfor, bruker selv hundelufter og de er som hundens andre familie/flokk. Husk at hunden sover mye og trenger ikke aktivitet hele tiden! Ville dog latt hunden sove inne hos meg slik at ikke natten og blir alenetid. 

Men, en valp kan ikke være så mye alene. Finnes det en valpebarnehage eller noe? Min hovedregel er at valpen kan være alene ca. én time lengre for hver mnd eldre den blir. En tre/fire mnd gammel valp kan være alene én time om du har trent den opp til det. 5 mnd: 2timer, 6mnd 3timer. Opp til ca 6-9 timer avhengig av hvor glad hunden er i å sove. 

Vet at mange har valpen hjemme alene mye tidligere så her er det delte meninger. Prøver ikke å dømme noen. Men vær forsiktig, for mye og for tidlig så kan hunden utvikle separasjonsangst. Det er slitsomt! 

Husk også at du blir veldig bundet av å være alene med hund. Man må hjem til rett tid hver dag. Og ingen spontane ferieturer, by turer etc. Å ha hund er veldig givende men det er mye arbeid. 

Takk for positivt svar, det var godt å høre. 

planen var å få en voksen hund, ikke valp. Og selvfølgelig skulle hunden få sove inne på rommet mitt:) 

til dere som foreslo katt. Jeg er aktiv på fritiden etter jobb og i helger og ferier, med løping, fjellturer, ski, sykkel osv. Jeg hadde et ønske om ha med hunden på alt dette, en turkamerat:) en katt får liksom ikke vært så mye med utenfor hjemmet. 

Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for positivt svar, det var godt å høre. 

planen var å få en voksen hund, ikke valp. Og selvfølgelig skulle hunden få sove inne på rommet mitt:) 

til dere som foreslo katt. Jeg er aktiv på fritiden etter jobb og i helger og ferier, med løping, fjellturer, ski, sykkel osv. Jeg hadde et ønske om ha med hunden på alt dette, en turkamerat:) en katt får liksom ikke vært så mye med utenfor hjemmet. 

Skjønner godt du vil ha hund og ikke katt, det er faktisk to helt forskjellige dyr! Om du gir hunden din så mye tid og oppmerksomhet som det du beskriver så vil den ha det mye bedre enn svært mange hunder her i landet. Mange har dem stående i et lite bur alene hele arbeidsdagen og om natten uten at eier gidder å betale for hundelufter og uten å gi den noe annen kvalitets-tid på ettermiddag enn en halvtimes tur i bånd. Høres ut som om du kan tilby uendelig mye mer enn det!

Husk at hunder sover myyyye mer enn mennesker. De sover ca 18-20 timer i døgnet! Så la oss si at den er våken én time på morgenen, to timer midt på dagen (hundelufter bruker litt tid da hundene skal hentes og bringes så de er aldri kun borte i én time.) og 3 timer ettermiddag/kveld så er hunden fornøyd den! 

Pass bare på at du ikke får en hund med separasjonsangst, for da kan de ikke være så mye alene.... Da slapper de ikke av med mindre de kan ligge og sove nærme deg. Det blir slitsomt.. 

Om man har begrenset med tid er det lurt å bruke tiden så godt som mulig for å slite ut hunden. F.eks. Om morgenen kan du slenge ut en neve godbiter i hagen og la hunden lete frem disse mens du gjør deg klar til å gå på jobb. Finnes også leker hvor hunden jobber med å få ut godbiter, disse fungerer fint inne. Dette + en halv times tur er nok til at hunden sover meget godt fram til lunsj. 

En hundelufter har flere hunder med på tur og de får være sosiale og leke sammen i skogen. Dette er gøy for hunden men den blir også sliten. Etter at den er levert hjem igjen vil helt greit sove til du kommer hjem. Null problem! 

Ettermiddag/kveld er det kjekt å variere med å gå spor (du lærer dette på sporkurs), trene lydighet, trekke eller bare gå tur. Når hunden får variasjon så blir den mentalt stimulert og den blir sliten på en god måte. Du trenger da ikke time etter time etter time med aktivitet. 

I helgene er det tid til ekstra lange turer og hunden får slite seg skikkelig ut. Da er det fint å ha noen ukedager å hvile ut på! :)

Om du gir hunden ca. det som er beskrevet over så har hunden et meget godt og meningsfylt liv. 

Lykke til! 

• Liker 4
Skrevet
7 minutter siden, Ede skrev:

Skjønner godt du vil ha hund og ikke katt, det er faktisk to helt forskjellige dyr! Om du gir hunden din så mye tid og oppmerksomhet som det du beskriver så vil den ha det mye bedre enn svært mange hunder her i landet. Mange har dem stående i et lite bur alene hele arbeidsdagen og om natten uten at eier gidder å betale for hundelufter og uten å gi den noe annen kvalitets-tid på ettermiddag enn en halvtimes tur i bånd. Høres ut som om du kan tilby uendelig mye mer enn det!

Husk at hunder sover myyyye mer enn mennesker. De sover ca 18-20 timer i døgnet! Så la oss si at den er våken én time på morgenen, to timer midt på dagen (hundelufter bruker litt tid da hundene skal hentes og bringes så de er aldri kun borte i én time.) og 3 timer ettermiddag/kveld så er hunden fornøyd den! 

Pass bare på at du ikke får en hund med separasjonsangst, for da kan de ikke være så mye alene.... Da slapper de ikke av med mindre de kan ligge og sove nærme deg. Det blir slitsomt.. 

Om man har begrenset med tid er det lurt å bruke tiden så godt som mulig for å slite ut hunden. F.eks. Om morgenen kan du slenge ut en neve godbiter i hagen og la hunden lete frem disse mens du gjør deg klar til å gå på jobb. Finnes også leker hvor hunden jobber med å få ut godbiter, disse fungerer fint inne. Dette + en halv times tur er nok til at hunden sover meget godt fram til lunsj. 

En hundelufter har flere hunder med på tur og de får være sosiale og leke sammen i skogen. Dette er gøy for hunden men den blir også sliten. Etter at den er levert hjem igjen vil helt greit sove til du kommer hjem. Null problem! 

Ettermiddag/kveld er det kjekt å variere med å gå spor (du lærer dette på sporkurs), trene lydighet, trekke eller bare gå tur. Når hunden får variasjon så blir den mentalt stimulert og den blir sliten på en god måte. Du trenger da ikke time etter time etter time med aktivitet. 

I helgene er det tid til ekstra lange turer og hunden får slite seg skikkelig ut. Da er det fint å ha noen ukedager å hvile ut på! :)

Om du gir hunden ca. det som er beskrevet over så har hunden et meget godt og meningsfylt liv. 

Lykke til! 

Dette ble jeg veldig glad for å lese! Var omtrent dette jeg hadde sett for meg. Må jo bruke god tid på å finne en hund som passer. Det er mange raser og instinkt jeg ikke har mulighet til å innfri. 

Det var jo flere ganske bastante nei tidligere i tråden, men jeg velger å høre på deg jeg :fnise: 

jeg tror jo selv at en hund vil få det fint hos meg hvis den klarer de timene alene. jeg skulle jo ønske at jeg ikke jobbet så langt hjemmefra, så jeg kunne være mer hjemme. 

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hund er ikke kun for uføre eller hjemmeværende. De aller fleste som har dyr, må også jobbe. Sånn er det bare. 

Anonymkode: 42165...fcb

At folk gjør det betyr ikke at det er for hundens beste.

Anonymkode: 8b481...b74

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...