Gå til innhold

Pårørende til psykotisk person.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som har vært pårørende til en person som har falt inn i psykose? Hvordan opplevde du vedkommende, hvordan forholdt du deg til hen og har du eventuelt noen nyttige tips å gi? Et ungt (i tenårene) familiemedlem har nettopp blitt innlagt på psykiatrisk og er midt i en psykotisk episode, og jeg har vanskeligheter med å forholde meg til vedkommende, spesielt når det kommer til vrangforestillinger. 

Anonymkode: 04d8a...26b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen? 

ts

Anonymkode: 04d8a...26b

Skrevet

Moren min var lagt inn med psykose flere ganger og har to venninner med schizofreni

Skrevet

Gå heller til doktoronline og still det samme spørsmålet i psykiatriforumet. Da får du bedre svar.

Anonymkode: 2c8d0...a0e

Skrevet (endret)

Psykoser kan være forskjellige. En jeg kjenner har en mild grad og da sier jeg bare at jeg ikke er enig og at nå er hun paranoid. Hun vet at legene har gitt henne diagnosen, motsier meg og så snakker vi ikke mer om det. Jeg kan noen ganger medgi at jeg ikke kan vite om hun har rett og alle andre tar feil (legene). En annen (mange år siden) sa ikke så mye, men pratet normalt med henne, og overså resten. Men hadde ikke daglig kontakt, var verre for samboeren.

En annen var manisk. Det var slitsomt, men bortsett fra det, var det mannen hennes som fikk gjennomgå (verbalt), og økonomien.

Stort sett begynner jeg å prate om noe annet og "ufarlig". Stiller meg veldig nøytral.

Endret av Atea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...