AnonymBruker Skrevet 2. november 2016 #1 Skrevet 2. november 2016 Moren min har vært innlagt på sykehuset i 8.mnd. Nå skal de la henne dø, og har tatt ifra henne medisiner og mat. Det jeg lurer på er om det er lov å ta ifra henne mat og veske selvom henne skal gå bort? Anonymkode: acd07...74d
AnonymBruker Skrevet 2. november 2016 #2 Skrevet 2. november 2016 Har hun bestemt selv at hun vil ha det sånn? Anonymkode: 87fc7...2f4
Oppgitt78 Skrevet 2. november 2016 #3 Skrevet 2. november 2016 Med utgangspunkt i at gjeldende prosedyrer er fulgt: Ja. 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2016 #4 Skrevet 2. november 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har hun bestemt selv at hun vil ha det sånn? Anonymkode: 87fc7...2f4 Nei, mamma er ikke til å få kontakt med, men hun registerer ting. Dette er sykehuset som har bestemt. Men jeg føler noe er feil, at hun dør av sult og ikke hjerneblødning. Hun veier 40 kg nå Anonymkode: acd07...74d
AnonymBruker Skrevet 2. november 2016 #5 Skrevet 2. november 2016 Legene kan bestemme å avslutte all behandling. Med det mener man å fjerne væske og ernæringstilførsel (men pasient kan selvsagt spise og drikke selv dersom man er oppegående nok til det), men man gir selvsagt morfin til døende pasienter. Anonymkode: 26e90...f89 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2016 #6 Skrevet 2. november 2016 Legene ville kutte all næring til en i min familie. Over åtti år. Fordi legene mente det var ingenting mer å gjøre. Familien sto på for at næringen ikke skulle kuttes ut, og vedkommende lever godt i dag og kom seg fint. Anonymkode: 88f74...43c 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2016 #7 Skrevet 2. november 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, mamma er ikke til å få kontakt med, men hun registerer ting. Dette er sykehuset som har bestemt. Men jeg føler noe er feil, at hun dør av sult og ikke hjerneblødning. Hun veier 40 kg nå Anonymkode: acd07...74d Jeg tror det er lurt av deg å snakke med legene om dette. De kan forklare deg litt mer hva de gjør ift smertestillende og om din mor føler sult osv. Anonymkode: 26e90...f89 1
Carrot Skrevet 2. november 2016 #8 Skrevet 2. november 2016 Er allemedisinske avklaringer gjort og i hht regelverket kan de avslutte det de kaller livsforelgende behandling og kun sørge for smertelindring i livets siste fase desverre, men jeg vil tro legene har snakket med de pårørende om grunnlanget for en slik bestemmelse slik at dere er godt ivaretatt og informert og ikke bare får vite av en sykepleier eller tilsvarende at all behandling er tanset? Eksempelvis kan pasienten be om en slik slutt på behandling, den kan også avsluttes dersom den forlenger en plagsom dødsprosess eller forlenger et liv med store plager, eller i forhold til det de kaller opphør av mentale funksjoner og / eller koma. Begrepene som brukes er da for eksempel akseptabel livskvalitet og nytteløs behandling. Men, det skal så langt jeg skjønner foreligge samtykke - er din mor sin egen verge eller er det oppnevnt en for henne? Har dere som pårørende fått dialog med kvalifisert helsepersonell som pårørende? Kanskje denne siden med pdf filen som ligger ved kan hjelpe deg i forhold til noen av spørsmålene dine?https://helsedirektoratet.no/retningslinjer/beslutningsprosesser-ved-begrensning-av-livsforlengende-behandling Forøvrig vil jeg bare sende deg en god klem og sender varme tanker i den vanskelige tiden.
Cottontail Skrevet 2. november 2016 #9 Skrevet 2. november 2016 Hvis man ser at det ikke er noe mer å gjøre for pasienten, og videre tilførsel av intravenøs næring, væske og medisiner bare vil forlenge en dødsprosess og lidelse, så er det vanlig å stoppe denne tilførselen. Men det skal skje med best mulig smertelindring, og god kommunikasjon med de pårørende. Det kommer selvsagt an på pasientens alder, hva pasienten eventuelt har sagt om dette før hun/han ble så dårlig, hva de pårørende ønsker osv. Men til slutt er det legenes plikt å ta avgjørelsen uansett. Det er mange som ikke bare sovner inn eller dør akutt av noe, legevitenskapen gjør det mulig å holde liv i mennesker veldig lenge, og da er det også viktig å ta en avgjørelse om når dette ikke er til pasientens beste lenger. Moren din dør av sykdommen sin selv om det hadde vært mulig å holde henne i live litt lenger. Hvis du går med en følelse av at noen tar livet av henne, lar henne tørste i hjel og dette ikke er til hennes beste, så kan det gjøre sorgprosessen veldig mye vondere for deg. Hvis du føler du ikke har fått nok informasjon og samtaletid om dette med legene på sykehuset/sykehjemmet, så må du kreve det umiddelbart! Det er kjempeviktig for hvordan du takler denne prosessen, og tiden etterpå, at du har fått all den informasjonen du trenger. Det at du spør her, vitner om at du ikke har fått vite det du trenger å vite, og det er ikke bra. Selv om de skulle satt av tid nok til å gi deg dette uoppfordret, så er det du som må kreve dette nå! Det er viktig for ditt videre liv med sorgen etter moren din, og for dine barns sorgbearbeiding etter bestemor osv. Så møt opp på avdelingen, og si at du synes dette er vanskelig, og trenger å snakke med legen(e) som er ansvarlig, slik at du vet at det riktige blir gjort for moren din.
jabx Skrevet 2. november 2016 #10 Skrevet 2. november 2016 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Moren min har vært innlagt på sykehuset i 8.mnd. Nå skal de la henne dø, og har tatt ifra henne medisiner og mat. Det jeg lurer på er om det er lov å ta ifra henne mat og veske selvom henne skal gå bort? Anonymkode: acd07...74d Ja. Det kan f.eks. være at tilføring av væske øker ubehag og smerte. Det står litt om det her: https://no.wikipedia.org/wiki/Terminal_sedering#Avslutning_av_behandling.2C_v.C3.A6ske_og_n.C3.A6ring "Når tilstanden for en terminalt syk pasient blir så dårlig at vedkommende ikke opplever tørst og sult, vil det være naturlig å avslutte den kunstige tilførselen. For mye tilførsel av væske kan gi større belastning på hjertet, og det kan oppstå lungeødem som kan føre til døden på kort tid ved at pasienten kveles av skum i luftveiene." Regner med dere ikke vil at hun skal kveles til døde? 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2016 #11 Skrevet 2. november 2016 3 minutter siden, jabx skrev: Ja. Det kan f.eks. være at tilføring av væske øker ubehag og smerte. Det står litt om det her: https://no.wikipedia.org/wiki/Terminal_sedering#Avslutning_av_behandling.2C_v.C3.A6ske_og_n.C3.A6ring "Når tilstanden for en terminalt syk pasient blir så dårlig at vedkommende ikke opplever tørst og sult, vil det være naturlig å avslutte den kunstige tilførselen. For mye tilførsel av væske kan gi større belastning på hjertet, og det kan oppstå lungeødem som kan føre til døden på kort tid ved at pasienten kveles av skum i luftveiene." Regner med dere ikke vil at hun skal kveles til døde? Dette siste du skreiv var utrolig ufølsomt. Virker ikke akkurat som om at du har mye forståelse for hva pårørende føler i en sånn situasjon. Du trenger ikke å være krass. Anonymkode: 26e90...f89
cmd Skrevet 2. november 2016 #12 Skrevet 2. november 2016 Jeg tror det er lov ja. For det skjedde for to som jeg kjente. De mente at det ikke var mer de kunne å gjøre og de måtte bare avkoble og sa ifra til deres barn/familie.
jabx Skrevet 2. november 2016 #13 Skrevet 2. november 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette siste du skreiv var utrolig ufølsomt. Virker ikke akkurat som om at du har mye forståelse for hva pårørende føler i en sånn situasjon. Du trenger ikke å være krass. Anonymkode: 26e90...f89 Da var det jo smart av deg å sitere og utheve det så det ikke engang har noen hensikt å redigere det.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2016 #14 Skrevet 2. november 2016 1 minutt siden, jabx skrev: Da var det jo smart av deg å sitere og utheve det så det ikke engang har noen hensikt å redigere det. Da kan du jo heller beklage deg for å være krass, eller enda bedre: tenke før man skriver sånt i det hele tatt! Anonymkode: 26e90...f89
AnonymBruker Skrevet 2. november 2016 #15 Skrevet 2. november 2016 Du bør be om et møte med ansvarlig lege, så kan vedkommende forklare deg bakgrunnen for besluttningen og hvordan kroppen reagerer på ulike tiltak og prosedyrer. Ingen her inne vet nok om din mor sin tilstand til å kunne gi deg ett godt svar. Det er imidlertid vanlig i en dødsprosess av kroppens organer gradvis slutter å fungere, og at det å tilføre næring/væske kan med føre ytterligere plager. Å tilføre væske som kroppen ikke klarer å skille ut via nyrene vil f.eks føre til ødem i kroppen, som kan gi økt trykk og smerter i vevet, vann på lungene (og som en annen her beskrev en følelse av å drukne) og større motstandskraft for hjertet å jobbe mot. Det kan igjen gi økt ubehag for din mor. Dersom hun har vært innlagt i 8 mnd er det vel ikke uten grunn, og det kan være du trenger hjelp til å bearbeide at hun er døende. I så fall syns jeg du skal høre med sykehuset om de har ett opplegg for pårørende, eller med fastlegen om han kan henvise deg hvis du føler behov. Anonymkode: 809bd...ebd 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå