Gå til innhold

Dialogmøte med jobben

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er sykmeldt pga utbrenthet. Jobben tok knekken på meg. Prøver nå å komme meg bort derfra ved å søke andre jobber. Men hvis jeg skal bli lenger sykemeldt må jeg ha dialogmøte. Hva sier man på dette møtet? Jeg vil ikke at de skal vite hvorfor jeg er sykemeldt - og evt hvis de må det - hvor mye må utlevere? Har ikke spesielt godt forhold til sjefen og er litt redd for at han vil kunne prøve å ødelegge for meg om jeg sier for mye om arbeidsplassen. 

Anonymkode: 05d59...334

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et dialogmøte skal aldri handle om diagnoser, men det skal være om funksjon. I dialogmøtet skal dere snakke om hvilke tilrettelegginger som skal til for at du skal kunne komme tilbake til jobb. Du plikter å medvirke til dette og arbeidsgiver plikter å tilrettelegge.
Dersom du ikke deltar på dialogmøtet eller bidrar ved å snakke om hva som skal til av tilrettelegging så vil du kunne miste sykepengene. Det skal sendes inn en oppfølgingsplan til NAV, der arbeidsgiver skriver hva dere ble enige om på møtet og hva som er planen for at du skal kunne komme raskest tilbake til jobb.
Er dette første dialogmøtet så pleier det kun være mellom deg og arbeidsgiver, mens NAV og lege er med på dialogmøte nummer 2.

Skrevet

Wow, tusen takk for utdypende svar, @Angelheart2! Er første gang jeg er sykemeldt og evt må i dialogmøte, så dette var veldig oppklarende. Men lurer på en ting til: er det ikke veldig dumt å utlevere hva man er misfornøyd med arbeidsplassen? Tenker at det vil slå tilbake til meg senere (referanser osv). 

Anonymkode: 05d59...334

Skrevet

Forsøk å holde en eventuell arbeidskonflikt utenfor, men heller fokuser på hva du trenger. Da tenker jeg ikke på slike ting som ny sjef, hyggeligere kollegaer eller slikt, men kanskje heller om det hjelper deg med tydeligere arbeidsoppgaver, klare/reduserte arbeidstider, mindre arbeidsmengde, eller rett og slett miljøforandring. Kan det være til hjelp om du midlertidig settes til andre oppgaver, på en annen avdeling eller lignende.
Jeg ville nok fokusert på de symptomene du har på sykdommen din, regner med det er noe slikt som konsentrasjonsvansker, slapphet, hodepine og lignende. da kan det ofte være til stor hjelp å få brutt opp litt.
Husk også at ved en eventuell gradert sykmelding så er det total arbeidsmengde som blir gradert, ikke tiden du er på jobb. Så om du blir friskmeldt i 20% kan du godt være på jobb hver dag, men bare ha arbeidsoppgaver tilsvarende det det er ment du skal bruke en dag på å gjøre.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...