Gå til innhold

Maktsyk stesønn

Fremhevede innlegg

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ditt svar på at det ikke fungerer med konfrontasjon er altså å øke på med mer konfrontasjon? 

Anonymkode: aa846...1d9

Hva mener du at man skal gjøre da, bare la det fare? Da lærer jo gutten at det er helt greit å oppføre seg som en dritt for å få viljen sin.

Anonymkode: 42199...4fc

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke bare sperre kanalene?

Anonymkode: e3d0c...34d

• Liker 1
Skrevet

Hva sier egentlig faren til denne lille snørr-valpen da?

Anonymkode: c84cd...e81

• Liker 1
Skrevet

Ja, hvor er faren? Det går også an å søke hjelp utenfra.

Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ditt svar på at det ikke fungerer med konfrontasjon er altså å øke på med mer konfrontasjon? 

Nei, når muntlig konfrontasjon ikke fungerer så iverksetter man harde og bestemte konsekvenser. Leser du ikke hva jeg skriver? 

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, mjauritz skrev:

Nei, når muntlig konfrontasjon ikke fungerer så iverksetter man harde og bestemte konsekvenser. Leser du ikke hva jeg skriver? 

Og når du har skrudd av nettet, tatt bort Ipad, mobil, lekset opp om straffer og ungdommen fortsatt terger.

Hva har du da?

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du at man skal gjøre da, bare la det fare? Da lærer jo gutten at det er helt greit å oppføre seg som en dritt for å få viljen sin.

Nei, jeg mener man må være smarter enn ham - ikke like dum eller dummere.

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og når du har skrudd av nettet, tatt bort Ipad, mobil, lekset opp om straffer og ungdommen fortsatt terger.

Hva har du da?

Det er veldig vanskelig å forklare noe for deg når du ikke leser hva jeg skriver, så jeg antar jeg må dele det opp for deg;

1. Muntlig konfrontasjon fungerer ikke. Det står klart skrevet i HI. Jeg foreslår strenge harde konsekvenser hvor du tar bort noe som ungdommen ønsker å ha eller føler behov for. Du skjønner sikkert like godt som meg at for en ungdom så er det verre å måtte sitte inne en helg, uten internett, xBox, TV og venner enn å få tilsnakk. 

2. Reagerer ikke ungdommen på dette så forsøker man en annen form for tilnærming, dette skrev jeg i stad. Om ikke ungdommen hverken reagerer på muntlig konfrontasjon eller kraftige konsekvenser så er det nok mye mer som ligger bak. TS + mannen klarer jo ikke (se HI) å endre på adferden kun ved tilsnakk, så din bastante påstand om at det er hva som blir riktig er feil.

Det jeg skriver er rett og slett at din måte tydeligvis ikke fungerer i dette tilfelle, men du nekter å se andre løsninger. Mennesker er forskjellige, og hører de ikke ved tilsnakk så går man et skritt videre for å forsøke med strenge konsekvenser. Det er ikke så veldig vanskelig. Din metode har jo i dette tilfelle allerede feilet, så jeg skjønner ikke din meningsløse kverulering på mitt forslag.

Istedenfor å kritisere mitt forslag så kan du jo komme opp med et eget innspill som ikke TS allerede har forsøkt uten å lykkes.

• Liker 3
Skrevet

Hva har du da?

At han kan begynne å oppføre seg som folk og gjøre husarbeid for å få tilbake noen av godene. Ingen får dessert før middagen er spist, ungdommer inkludert.

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At han kan begynne å oppføre seg som folk og gjøre husarbeid for å få tilbake noen av godene. Ingen får dessert før middagen er spist, ungdommer inkludert.

Og om han ikke synes det er verdt det, isolerer seg og bare er sint da....Hva gjør man da?

Du får ta utgangspunkt i at å frata goder fungerer på alle....

Skrevet

Og om han ikke synes det er verdt det, isolerer seg og bare er sint da....Hva gjør man da?

Du får ta utgangspunkt i at å frata goder fungerer på alle....

Wait him out. På et tidspunkt klarer han ikke mer, og må ha tilbake "godsakene" sine. Dagens tenåringer holder ikke lenge ut uten PC, iPhone og TV. Hadde gitt det maks en uke. Jeg har en yngre bror på 14 hvor frarøving av goder har fungert utmerket. Han ble selvfølgelig pisse sur, men det var han jo fra før av også, så han lærte faktisk å oppføre seg litt bedre (noe som egentlig bare betyr at han sluttet å slenge piss til mamma bare fordi han var sur - på noe helt annet! Tenåringer tar jo gjerne dritten sin utover alle, uavhengig av om de er "kilden" eller ei, muligens med unntak av venner. Jeg sier ikke at det fungerer for alle, men det er faen meg verdt et forsøk så skjerm-avhengige, spill-avhengige og/eller chatte-avhengige dagens unge er.

• Liker 7
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var selv ekstremt egoistisk i den alderen, og langt fra noe særlig snill. Jeg husker veldig godt at grunnen til at jeg var sånn var enkelt og greit fordi jeg kunne. Jeg ble fortalt at jeg ikke fikk lov til å oppføre meg sånn, men det skjedde jo ingenting, så det var bare å fortsette. Det jeg gjorde fikk konsekvenser for andre (men det brydde jeg meg ikke om på den tiden) - og ikke for meg.

Anonymkode: 08db8...e28

Enig. Husker alltid at jeg dro den lengst med den foreldren som ikke gav konsekvenser. 

Anonymkode: 1f601...b4b

• Liker 2
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva har du da?

Da ignorerer du. En gang vil han bli lei. Og hvis ikke han oppfører seg ordentlig, så får han være på rommet sitt til han blir hyggelig. 

Går nok ikke dagevis før gutten savner mobil/venner/nett/TV ;) 

• Liker 2
Skrevet

Da ignorerer du. En gang vil han bli lei. Og hvis ikke han oppfører seg ordentlig, så får han være på rommet sitt til han blir hyggelig. 

Går nok ikke dagevis før gutten savner mobil/venner/nett/TV ;) 

SLik er det ikke alltid. Noen ungdommer trakasserer familien til slutt.. Gir seg ikke på tørre møkka.

Det er ikke lett å være tenåringsforelder. Det finnes ingen fasit.

Skrevet

Sperr internet for han

Anonymkode: 64dbe...c96

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...