AnonymBruker Skrevet 1. november 2016 #1 Skrevet 1. november 2016 Stesønnen på 14 har plutselig blitt dominerende og maktsyk i væremåten.. for eksempel. Han sitter i stua og skal bestemme hva vi skal se på tv.. han ruger på fjernkontrollen, skal bare se fotball, discowery og max, og om jeg/vi sier at han kan gå på tv stua (barna har egen tv stue) så nekter han.. jeg kunne godt vert i tv stua selv, dersom barna, som har vaskeansvaret hadde gjort jobben sin.. spør jeg om han kan hjelpe til med noe, så sier han bare nei.. han prøver å oppdra datteren min på fire og er veldig "på" henne hele tiden selv om jeg sier at det er jeg eller faren som skal irettesette henne. i tillegg så sitter han i sofaen, promper og raper som om han skulle vert alene,. Hver gang vi gir konsekvenser på slik oppførsel, klikker han og går på rommet sitt.. ti minutter etterpå, så er vi tilbake igjen til det vanlige.. når faren er her, så kan han være enklere å ha med å gjøre, men jeg gruer meg alltid når far ikke er hjemme og det bare er oss.. det har kommet så langt at jeg nekter far å reise bort/være borte i lengre perioder.. og jeg kjenner at jeg har store problemer med å lile gutten lengre.. er dette noe vi bør ta videre, eller er det normalt at gutter er slik? Anonymkode: 7af52...38e
AnonymBruker Skrevet 1. november 2016 #2 Skrevet 1. november 2016 Ikke la han se TV i stua når han oppfører seg stygt, og frem til at han rydder i den andre stua??? Anonymkode: 30b3a...5eb 3
AnonymBruker Skrevet 1. november 2016 #3 Skrevet 1. november 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ikke la han se TV i stua når han oppfører seg stygt, og frem til at han rydder i den andre stua??? Anonymkode: 30b3a...5eb Ja.. hadde det vert så lett.. han ruger på fjernkontrollene så snart han får mulighet, og kan begynne å rope å lage styr dersom han får motgang.. Anonymkode: 7af52...38e
AnonymBruker Skrevet 1. november 2016 #4 Skrevet 1. november 2016 Da er det vel bare å gjemme kontrollen eller dra ut kortet til TV kanalene? Anonymkode: 30b3a...5eb 5
bettsa Skrevet 1. november 2016 #5 Skrevet 1. november 2016 Her må dere være strenge og gi konsekvenser når han ikke gjør som dere sier. Hjem fjernkontroll, hvis han blir sur får han bare være sur. 4
AnonymBruker Skrevet 1. november 2016 #6 Skrevet 1. november 2016 Trådstarter, ro deg helt ned. Helt vanlig at gutter er litt i opposisjon, han er tross alt ungdom og i trassalderen. Bare la det gå, han lærer ettervært Anonymkode: 6fba1...a55 4
AnonymBruker Skrevet 1. november 2016 #7 Skrevet 1. november 2016 Hvis du lar ham holde på (uten noen som helst konsekvenser) så kommer han i alle fall aldri til å slutte med denne oppførselen sin... Anonymkode: c84cd...e81 6
AnonymBruker Skrevet 1. november 2016 #8 Skrevet 1. november 2016 Hadde lett tatt fjernkontrollen fra gutten og bedt han ta seg sammen. Han hadde pent fått beskjed om å feie for egen dør før han så mye som snakket til fireåringen og han hadde glatt fått sutre på rommet til han gjorde sine huslige sysler. Anonymkode: 8824c...733 2
mjauritz Skrevet 1. november 2016 #9 Skrevet 1. november 2016 Jeg mener at beste måten å lære en tenåring forholdet mellom handling/konsekvenser er rett og slett harde konsekvenser. Innetid, husarrest, ta xBoxen, kutt internettet etter kl 9, sperr mobilen, ikke lov å øvelseskjøre, ikke få ha besøk, ikke få være alene hjemme, ikke middag til han (altså, han er gammel nok til å lage brødskive, så om du ikke dekker på til han når han er ufin så sulter han ikke). Jeg mener bestemt at dette er det som fungerer på utagerende tenåringer som ikke hører, eller bare gir faen. Hvis han tar fjernkontrollen og du ikke får den tilbake - vel, gi han en konsekvens som du har kontroll på som feks at han ikke får ha besøk i helgen, eller at dere sperrer mobilen i 2 dager. Det er å være kjip ja, men en ufin tenåring tåler det. Så fort han oppfører seg og hører etter så får han ha livet sitt i fred 9
AnonymBruker Skrevet 1. november 2016 #10 Skrevet 1. november 2016 Typisk trass... De er så irriterende i den fasen der!!! Tips: Hold deg alltid rolig. Ikke gå i fella han legger opp til. ( det er veeeeldig lett ) Anonymkode: aa846...1d9
AnonymBruker Skrevet 1. november 2016 #11 Skrevet 1. november 2016 1 minutt siden, mjauritz skrev: Jeg mener at beste måten å lære en tenåring forholdet mellom handling/konsekvenser er rett og slett harde konsekvenser. Innetid, husarrest, ta xBoxen, kutt internettet etter kl 9, sperr mobilen, ikke lov å øvelseskjøre, ikke få ha besøk, ikke få være alene hjemme, ikke middag til han (altså, han er gammel nok til å lage brødskive, så om du ikke dekker på til han når han er ufin så sulter han ikke). Jeg mener bestemt at dette er det som fungerer på utagerende tenåringer som ikke hører, eller bare gir faen. Hvis han tar fjernkontrollen og du ikke får den tilbake - vel, gi han en konsekvens som du har kontroll på som feks at han ikke får ha besøk i helgen, eller at dere sperrer mobilen i 2 dager. Det er å være kjip ja, men en ufin tenåring tåler det. Så fort han oppfører seg og hører etter så får han ha livet sitt i fred Helt uenig i dette. Da legger man opp til maktkamp. Du risikerer bare masse hevngjerninger og til slutt er du tom for trusler - eller konsekvenser. Anonymkode: aa846...1d9 3
AnonymBruker Skrevet 1. november 2016 #12 Skrevet 1. november 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Helt uenig i dette. Da legger man opp til maktkamp. Du risikerer bare masse hevngjerninger og til slutt er du tom for trusler - eller konsekvenser. Anonymkode: aa846...1d9 Så man skal bare la det skure og gå, og la stesønnen overkjøre ALT man gjør? Anonymkode: c84cd...e81 4
mjauritz Skrevet 1. november 2016 #13 Skrevet 1. november 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Helt uenig i dette. Da legger man opp til maktkamp. Du risikerer bare masse hevngjerninger og til slutt er du tom for trusler - eller konsekvenser. Anonymkode: aa846...1d9 Ikke nødvendigvis. En tenåring som TS beskriver trenger strenge konsekvenser. Det er jo ikke trusler når du rett og slett bare gjør det. Når han er ufin eller nekter å høre, vel da sier du bare greit og stenger av nettet, forklarer og ferdig med det. Da tar det som regel ikke lang tid før han ser at disse kampene ikke er verdt konsekvensene. Bobleplast oppdragelse gir ufine og frekke barn som vokser opp til ufine og krevende voksne i mine øyne 8
AnonymBruker Skrevet 1. november 2016 #14 Skrevet 1. november 2016 3 minutter siden, mjauritz skrev: Ikke nødvendigvis. En tenåring som TS beskriver trenger strenge konsekvenser. Det er jo ikke trusler når du rett og slett bare gjør det. Når han er ufin eller nekter å høre, vel da sier du bare greit og stenger av nettet, forklarer og ferdig med det. Da tar det som regel ikke lang tid før han ser at disse kampene ikke er verdt konsekvensene. Bobleplast oppdragelse gir ufine og frekke barn som vokser opp til ufine og krevende voksne i mine øyne Du tar helt feil.... Slike tenåringer bare eksalerer! Og eskalerer og eskalerer dersom du møter dem i kampen. Bobleplastoppdragelse er det du som bringer på banen. Det finnes andre metoder. Man skal feks konfrontere dem med sin egen oppførsel. Det er handlinge og oppførselen man vil til livs, såklart. Dersom du stiller noen hardt til veggs som ikke eier logikk og sunn fornuft så får de det ikke av seg selv. Anonymkode: aa846...1d9
AnonymBruker Skrevet 1. november 2016 #15 Skrevet 1. november 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du tar helt feil.... Slike tenåringer bare eksalerer! Og eskalerer og eskalerer dersom du møter dem i kampen. Bobleplastoppdragelse er det du som bringer på banen. Det finnes andre metoder. Man skal feks konfrontere dem med sin egen oppførsel. Det er handlinge og oppførselen man vil til livs, såklart. Dersom du stiller noen hardt til veggs som ikke eier logikk og sunn fornuft så får de det ikke av seg selv. Anonymkode: aa846...1d9 Nei, jeg tar ikke helt feil. Forskjellige mennesker responderer på forskjellige ting. Du har ikke allmenn fasiten på oppdragelse - det har ingen. Men TS har jo skrevet at han blir konfrontert, så klikker han og alt er tilbake som før 10 minutter senere. Ingen orker å leve i en sånn hverdag. Mitt forslag er jo ikke det første man forsøker, men i HI blir dette tydelig forklart som et problem hvor hun har forsøkt å konfrontere han, men det når ikke gjennom. Jeg ser mange i min jobb som har falt helt ut og ikke klarer å oppføre seg, og det jeg ser at er gjentagende er foreldrenes manglende grensesetting. Responderer ikke tenåringen på tilsnakk så må man finne andre metoder. Fungerer ikke mitt forslag, vel da forsøker man noe annet. Anonymkode: 2996c...288 6
mjauritz Skrevet 1. november 2016 #16 Skrevet 1. november 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei, jeg tar ikke helt feil. Forskjellige mennesker responderer på forskjellige ting. Du har ikke allmenn fasiten på oppdragelse - det har ingen. Men TS har jo skrevet at han blir konfrontert, så klikker han og alt er tilbake som før 10 minutter senere. Ingen orker å leve i en sånn hverdag. Mitt forslag er jo ikke det første man forsøker, men i HI blir dette tydelig forklart som et problem hvor hun har forsøkt å konfrontere han, men det når ikke gjennom. Jeg ser mange i min jobb som har falt helt ut og ikke klarer å oppføre seg, og det jeg ser at er gjentagende er foreldrenes manglende grensesetting. Responderer ikke tenåringen på tilsnakk så må man finne andre metoder. Fungerer ikke mitt forslag, vel da forsøker man noe annet. Anonymkode: 2996c...288 Klarte å trykke på anonym. Var jeg som skrev
AnonymBruker Skrevet 1. november 2016 #17 Skrevet 1. november 2016 26 minutter siden, mjauritz skrev: Klarte å trykke på anonym. Var jeg som skrev Ditt svar på at det ikke fungerer med konfrontasjon er altså å øke på med mer konfrontasjon? Anonymkode: aa846...1d9
AnonymBruker Skrevet 1. november 2016 #18 Skrevet 1. november 2016 Jeg var selv ekstremt egoistisk i den alderen, og langt fra noe særlig snill. Jeg husker veldig godt at grunnen til at jeg var sånn var enkelt og greit fordi jeg kunne. Jeg ble fortalt at jeg ikke fikk lov til å oppføre meg sånn, men det skjedde jo ingenting, så det var bare å fortsette. Det jeg gjorde fikk konsekvenser for andre (men det brydde jeg meg ikke om på den tiden) - og ikke for meg. Anonymkode: 08db8...e28 2
Fru Uperfekt Skrevet 1. november 2016 #19 Skrevet 1. november 2016 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Stesønnen på 14 har plutselig blitt dominerende og maktsyk i væremåten.. for eksempel. Han sitter i stua og skal bestemme hva vi skal se på tv.. han ruger på fjernkontrollen, skal bare se fotball, discowery og max, og om jeg/vi sier at han kan gå på tv stua (barna har egen tv stue) så nekter han.. jeg kunne godt vert i tv stua selv, dersom barna, som har vaskeansvaret hadde gjort jobben sin.. spør jeg om han kan hjelpe til med noe, så sier han bare nei.. han prøver å oppdra datteren min på fire og er veldig "på" henne hele tiden selv om jeg sier at det er jeg eller faren som skal irettesette henne. i tillegg så sitter han i sofaen, promper og raper som om han skulle vert alene,. Hver gang vi gir konsekvenser på slik oppførsel, klikker han og går på rommet sitt.. ti minutter etterpå, så er vi tilbake igjen til det vanlige.. når faren er her, så kan han være enklere å ha med å gjøre, men jeg gruer meg alltid når far ikke er hjemme og det bare er oss.. det har kommet så langt at jeg nekter far å reise bort/være borte i lengre perioder.. og jeg kjenner at jeg har store problemer med å lile gutten lengre.. er dette noe vi bør ta videre, eller er det normalt at gutter er slik? Anonymkode: 7af52...38e Har du smart telefon har du fjernkontroll til tv' så fjern den vanlige og bruk tlf som fjernkontroll mår guttungen er der. Om mulig så lås av den andre TV stuen. Gutten er ett barn så ikke la dere overkjøre. Mine fjortiser irettesetter småsøsknene støtt og stadig, men så vet de hva de skal gi beskjed på. Han er kanskje i eldste laget, men hva med ett belønningssystem Endret 1. november 2016 av Fru Uperfekt
Anwa Skrevet 1. november 2016 #20 Skrevet 1. november 2016 En tenåring er en vandrende bombe av hormoner og derav følelser i alle retninger. Han er i en periode av livet hvor hans indre følelsesliv er så kaotisk at det eneste alternativet han ser er å utagere. Jeg tror det beste du kan gjøre er å være steinhard, men før du tar tiltak ihenhold til hans oppførsel prøv og forklar hvorfor du gjør dette. Ingen eier verden, og alle må ta hensyn til hverandre. Skal tv-stua for ungene være ryddet holder det ikke å si det, og la det skli om det ikke bli gjort. Du må være på hele tiden, det er en jobb du som forelder MÅ gjøre. Det er ditt ansvar at ungene dine går ut i verden som produktive og balanserte medlemmer av samfunnet, og det er et ansvar jeg ser mange tar litt for lett på. Selvfølgelig skal ikke du og din ektemann snu om huset til et totalitært enevelde, men dere må kommunisere med barna og dere må følge opp det dere selv sier. Barn er naturlige grensesprengere, og jo mer du "slapper av" jo flere grenser vil de prøve og bryte. Jeg sier dette på bakgrunn av min antagelse av at dette er vanlig tenåringsopprør, og at det ikke ligger noe annet i bunn av denne oppførselen. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå