AnonymBruker Skrevet 1. november 2016 #1 Skrevet 1. november 2016 Jeg må lufte litt. Jeg har de siste to årene jobbet, og nå blitt utslitt. Litt om min situasjon: - 5 jobber på 2 år, alle midlertidige vikariater. - Singel, glad i å være sosial, men blir også veldig sliten av det. - Føler jeg er i en ganske ustabil livsfase, hvor ting rundt meg er midlertidig og uforutsigbart. Da jeg var student jobbet jeg hardt med studiene, men fordi alt var i mitt tempo og dagen stort sett bestod av å sitte på en stille lesesal, hadde jeg mye overskudd til å være sosial etterpå. Nå er jeg i en jobb som dessverre ikke passer meg helt, med et høyt støvnivå og en del krevende ledere. Å skifte jobb såpass ofte har også krevd mye av meg. Det gjør at overskuddet til å være sosial har blitt drastisk redusert. Og det at jeg ikke orker å treffe venner etter jobb gjør meg igjen litt deprimert, fordi jeg da drar hjem alene og egentlig kjeder meg en del samtidig som jeg faktisk er utslitt. De gangene jeg presser meg selv litt ender jeg opp med enten veldig vondt i hodet eller så blir jeg så sliten at jeg har problemer på jobb dagen etter. Jeg merker også at jeg er i en alder hvor mange rundt meg er så mye mer etablert med mann og kanskje barn. Jeg føler jeg er i samme situasjon som da jeg var 20, utenom at jeg nå er i jobb. Er det noen andre som føler dette? Er i en venninnegjeng hvor de fleste har samboere nå, og jeg føler det er vanskelig for dem å forstå hvordan det er å alltid komme hjem til en tom leilighet og måtte gå ut for å være sosial. (Kan invitere venner hjem altså, men noen ganger føles det mer stress fordi man da må shine leiligheten og ikke kan velge når kvelden avsluttes) Valgte å legge dette under helse da jeg føler mangel på energi er mitt største problem. Om noen er litt eldre og har vært i jobb en stund, blir dette lettere? Anonymkode: ca28b...cc5 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2016 #2 Skrevet 1. november 2016 Det blir enklere. Evnen til hardt arbeid er en evne som krever trening. De første 3-4 årene var jeg utslitt døgnet rundt. Den norske grunnskolen og studiene er jo, som du sier, rolige og bedagelige tider, så evnen min til å tåle hardt arbeid i 7,5 timer var rett og slett rævva. Nå er jeg 32 og jeg jobber i et tempo og med oppgaver som er mye mer krevende enn da jeg var 27. På slutten av en dag er jeg sliten, men positivt sliten. Som 27-åring var jeg stort sett negativt sliten. En viktig faktor her er: du skal jobbe 7,5 timer 5 dager i uka til du er 70. Finn deg noe du liker. Bruk gjerne noen år på det, altså (jeg brukte flere) men finn noe du kan i alle fall lære deg å trives med. Og sett inn energi på å nettopp trives i jobben. Om du så må tvinge deg selv til å tenke kun positive tanker om jobb (det funker: hjernen er utrolig lettlurt). Jeg anbefaler også at du (dersom du ikke alt hgjør det) trener regelmessig. Særlig om du har et fysisk yrke - da er det nemlig bare snakk om tid før slitasjeskadene melder seg. Slitasjeskader forsinkes av ok muskelstyrke, og konsekvensene av dem minker. Om du etter jobb opplever psykisk stress så får fysisk aktivitet det ut av systemet. Og, dersom du tar med deg jobben hjem: slutt med det. Legg fra deg alt jobbrelatert på veg hjem. Lag deg en rutine på å legge det fra deg langs den fysiske ruten fra jobb til hjem. Anonymkode: 43e47...5db
AnonymBruker Skrevet 2. november 2016 #3 Skrevet 2. november 2016 Tusen takk for svar, og at det var såpass positivt. Har vært litt flau over at jeg syns heltidsjobb er så slitsomt, men jeg tror jeg mest av alt blir utslitt av støynivå, mange mennesker å forholde seg til og en uforutsigbar jobbdag (vet aldri helt hvilke oppgaver jeg får i løpet av en dag). Selve oppgavene tror jeg at jeg hadde hatt mer overskudd til hvis det var mer rolig rundt meg og jeg hadde litt mer oversikt og forutsigbarhet. Man føler jo også at man må bevise mer når man er ny et sted, og jeg har jo allerede vært en del steder på 2 år. Jeg trener så godt jeg klarer, men har de dagene hvor jeg bare er så sliten. Har hendt at jeg er på trening og merker at jeg ikke har noenting å gi. Burde vel bli bedre på å heller gå på yoga enn å løpe. Skal også fokusere mer på å tenke positivt, det er jeg ikke så god på. Anonymkode: ca28b...cc5
AnonymBruker Skrevet 2. november 2016 #4 Skrevet 2. november 2016 Jeg har nå rukket å være i arbeidslivet i ti år etter studier og det er helt utrolig hvor mye kapasitet jeg har opparbeidet meg fra da jeg startet. Jeg tåler nye oppgaver og krevende kolleger på en helt annen måte nå. De første årene etter studieslutt byttet jeg også jobb ofte, men ikke så ofte som deg. Jeg erfarte at det gjerne tar nærmere ett år i en ny jobb før hodet roer seg og blir vant til hvordan ting skal gjøres og de nye oppgavene. Jeg er helt enig i den andre ABen at fysisk trening er viktig, men jeg har også hatt veldig godt av oppmerksomhetstrening, ofte kaldt mindfulness. Jeg bruker meditasjon og pusteteknikker bevisst for å stresse ned og få litt perspektiv på ting som overvelder meg. Spesielt dager da jeg ikke orker tredemølla er meditasjon nyttig. Jeg bruker en app som heter Meditation timer, som har guidede meditasjoner, men jeg lærte teknikkene først i boka "Stress" av Andries Kroese. Anonymkode: 6bd42...990
AnonymBruker Skrevet 2. november 2016 #5 Skrevet 2. november 2016 Jeg har det litt som deg, TS. Er 26 og begynte i min første fulltidsjobb for to år siden. Jeg er helt utslitt etter jobb, og tanken på å være sosial er helt fraværende. Føler at jeg takler arbeidslivet dårlig, og syns det også er litt flaut. Overgangen fra studier var mye tøffere enn jeg var forberedt på. Da satt jeg jo som deg på en stille lesesal, og valgte selv når jeg ville komme og gå. Det å måtte være på jobb fra 8 til 4, uten noen fleksibilitet, har tatt meg en del tid å takle. Savner å kunne sove en time lengre hvis jeg ikke var helt i form, eller kunne gå litt tidlig en dag hvis det var noe jeg skulle rekke. Eller bare det å kunne ta seg en fridag midt i uka om timeplanen gikk opp. Syns det egentlig er trist at de tidene er over, selv om jeg vet de fleste andre ikke har den luksusen man har som student. Nå fikk jeg det til å handle litt mye om meg selv her poenget er at jeg forstår hvordan du har det, det er ikke så lett å begynne i fulltidsjobb. Særlig hvis du har en uforutsigbar arbeidsdag hvor mye skjer rundt deg. Håper det er noe man blir vandt med. Det tar kanskje litt lengre tid for noen Samt at jeg kan tenke meg at hyppig skifte av arbeidsplass ikke hjelper, det tar jo mye energi å sette seg inn i nye rutiner, bli kjent med kolleger osv. Anonymkode: f4be0...211
AnonymBruker Skrevet 2. november 2016 #6 Skrevet 2. november 2016 Takker veldig for svar, hjelper alltid å se at man ikke er alene, og ikke minst at det vil bli bedre fremover. Målet nå er å søke mest mulig faste jobber så jeg kan få litt mer stabilitet. Og være ganske streng med meg selv når det gjelder det sosiale, det er ikke realistisk at jeg skal være like sosial som før. Skal prøve litt meditasjon i kveld! Er generelt litt utålmodig av meg, men jeg tror jeg vil ha veldig godt av å lære meg teknikkene. Anonymkode: ca28b...cc5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå