Gå til innhold

Bytte av fastlege

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har nettopp flyttet til ny kommune og skal bytte fastlege. Problemet er bare at på helsenorge.no på listen over fastleger i kommunen er det ingen kvinnelige fastleger ledig.. føler meg ikke komfortabel med å ha en eldre mannlig fastlege pga. tidlige erfaringer. Hva skal jeg gjøre? 

Hilsen jente på 21 år

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har ikke krav på lege av et bestemt kjønn, så da må du enten vente til det blir en ledig, bytte til en mann inntil videre, eller sjekke om det er en ledig i en av nabokommunene (kommer jo såklart litt an på avstand).

Anonymkode: fa9de...a4d

Skrevet

Enten bytte midlertidig og passe på daglig om listen til en kvinne blir åpnet slik at du da kan bytte, eller bli værende hos den legen du i dag har til fastlege i påvente av at en kvinneliste blir åpen. 

Når listen har mistet 20 av sine pasienter i forhold til legens max fastlegepasienter blir den åpen inntil den blir fyllt opp igjen. Dette kan skje i løpet av få timer eller over flere dager. Så pass derfor på daglig. Du kan og betale for å få sms varsling, men det fungerer ikke alltid. 

Du har to fastlegebytter hvert kalenderår. 

Anonymkode: 1befa...d2e

• Liker 1
Skrevet

Dersom du bytter fastlege pga flytting til ny kommune brukes det ikke av de to fastlegebyttene man har i året.

Du bør sette deg på listen til en av dem som er ledig, også sjekker du med jevne mellom listene for å se om en av de kvinnelige blir ledige.

Har selv greie erfaringer med mannlige leger. Synes de kvinnelige kan bli litt rask i å spille 'det-er-bare-psykisk'-kortet når dem selv ikke kan forklare hva som er feil med en.... De er også litt mere hardhendt ved gynekologisk undersøkelse. Det er jo selvsagt veldig individuelt da.

Har nå ei kvinnelig lege selv. Henne var jeg første gang inne hos som vikar og fikk veldig bra inntrykk av henne :)

Anonymkode: cfcc1...937

Skrevet

De legene jeg har hatt best hjelp av har vært menn. Tok aldri GU hos de da jeg bruker gynekolog til det.

Nå har jeg en dsme og hun er også veldig dyktig, så er fornøyd med henne så langt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...