evelynn Skrevet 1. november 2016 #1 Del Skrevet 1. november 2016 Min familie har veldig langt og vanskelig etternavn, og jeg tenkte på å bytte navnet til mitt pikenavn, som er veldig kort og enkelt. Jeg ønsker å bytte navnet til meg selv og mine døtre. Diskuterte det med mannen min og han har ingen imot dette, men han vil behølde navnet sitt som det er nå. Og da tenkte jeg, at jeg og døtrene mine kan hete: fornavn mellomnavn (etternavnet til mannen min og faren til jentene) etternavn (mitt pikenavn). På denne måten kan vi fremdeles ha det samme navnet som familie (det er viktig til meg, mannen min sa, at han egentlig bryr seg ikke) men daglig kan vi bruke bare fornavnet og etternavnet (eller fornavn - initial - etternavn) for å gjøre det enklere. F.eks. hos lege, på skolen, på jobb. Går det an? Jeg er ikke sikkert hvordan et mellomnavn fungerer egentlig. Jeg er vant til at folk kan ha to fornavn (feks. Anna Maria) og bruker ett eller begge. Eller to etternavn feks. Johnson-Smith og vanligvis bruker de det siste navnet eller begge. Men mellomnavn er noe nytt til meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 1. november 2016 #2 Del Skrevet 1. november 2016 Det høres jo bra ut, men vil det ikke bli veldig langt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
evelynn Skrevet 1. november 2016 Forfatter #3 Del Skrevet 1. november 2016 Jo, det blir det. Men jeg tenkte at vi kan bruke bare fornavn og etternavn - og mellomnavn bare ved en veldig offisielle anledning, og ellers bare ha det i minne at vi er familie med samme navn, om du vet hva jeg mener Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knut Berg Skrevet 1. november 2016 #4 Del Skrevet 1. november 2016 3 timer siden, evelynn skrev: Men jeg tenkte at vi kan bruke bare fornavn og etternavn - og mellomnavn bare ved en veldig offisielle anledning, og ellers bare ha det i minne at vi er familie med samme navn Eg er redd for at det ikkje går. Dei fleste som ein oppgjev sitt namn til, tek ikkje det korte namnet som ein oppgjev for god fisk, men søkjer opp det fulle namnet i folkeregisteret og brukar det. Ein eg kjenner godt blei så luta lei dette at han endra namnet, strauk eit fornamn. Då gav dei seg, endeleg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå