Gå til innhold

Bør barn egentlig lære at å spise kjøtt er ok?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det egentlig bra at et barn lærer at det å behandle dyr som mat, at de kun lever for å engang bli mat for mennesker? I så fall; hva er så sunt med denne holdningen?

Er det ikke bedre at barn lærer respekt for andre vesener?

Mange sier at barn må lære hvor kjøtt kommer fra tidlig og få et sunt og avslappet forhold til dette. Jeg synes dette blir litt det samme som at religion må presses ned i barn i ung alder fordi de da godtar mer. Gir det ikke mening at dersom barnet ikke kan godta dette i en eldre alder, så kanskje KANSKJE det ikke er en så sunn ting å lære dem likevel? Altså; hvis barn må lære noe i en ung alder for å godta det, er det virkelig bra?

Noen andre som har hatt de samme tankene?

Anonymkode: 40232...b23

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Menneskene har spist kjøtt siden tidenes morgen.

Anonymkode: 30093...12c

• Liker 17
Skrevet

Nei jeg klarer ikke helt å sidestille det å spise kjøtt med religion. Og jeg er vegetarianer.

Anonymkode: e66de...a7e

• Liker 10
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei jeg klarer ikke helt å sidestille det å spise kjøtt med religion. Og jeg er vegetarianer.

Jeg håper du ser hvordan jeg synes religion og kjøttspising kan sammenlignes. Ved at begge ofte må læres i ung alder for å "godtas" av individet. Spørsmålet er vel hvorvidt vi bør lære barn noe i ung alder bare så de kan få et avslappet forhold til det.

Ts

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Menneskene har spist kjøtt siden tidenes morgen.

Ja men hvor er argumentet for å fortsette?

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg håper du ser hvordan jeg synes religion og kjøttspising kan sammenlignes. Ved at begge ofte må læres i ung alder for å "godtas" av individet. Spørsmålet er vel hvorvidt vi bør lære barn noe i ung alder bare så de kan få et avslappet forhold til det.

Ts

Som jeg skrev, nei jeg klarer ikke helt å sidestille det å spise kjøtt med religion. Jeg synes heller ikke det er riktig å påtvinge barn å være vegetarianere/veganer. Det blir nesten det samme å gjøre dette.

• Liker 6
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja men hvor er argumentet for å fortsette?

Det har vært en naturlig del av kostholdet til alle tider.

Vegetardiett etc. er et ganske nytt fenomen.

• Liker 7
Skrevet

Vi er en dyreart som spiser kjøtt slik også mange andre dyrearter gjør. Barn spiser kjøtt fra de er helt små og lærer hvor det kommer fra slik de lærer alt annet. Hvorfor skulle akkurat dette holdes skjult til de blir eldre?

• Liker 8
Skrevet

Ja, det er alt for lett å få et anstrengt forhold til mat. Hilsen vegetarianer

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes bare bør vite hvor kjøtt kommer fra når de blir gamle nok til å forstå det, men at ønsker barnet å ikke spise kjøtt så er det også ok. Jeg hadde en periode som barn i barneskolealder hvor jeg var selvvalgt vegiterianer, men foreldrene mine respekterte min avgjørelse og gjorde ikke noen greie ut av det. Nå som voksen så spiser jeg kjøtt igjen, men jeg har flere dager i uka som er kjøttfri. Er veldig glad for at jeg har et avslappet forhold til begge deler for jeg synes mange er alt for opphengt i at det må absolutt være kjøtt i alle måltider.

Anonymkode: c40ad...f1b

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det egentlig bra at et barn lærer at det å behandle dyr som mat, at de kun lever for å engang bli mat for mennesker? I så fall; hva er så sunt med denne holdningen?

Er det ikke bedre at barn lærer respekt for andre vesener?

Mange sier at barn må lære hvor kjøtt kommer fra tidlig og få et sunt og avslappet forhold til dette. Jeg synes dette blir litt det samme som at religion må presses ned i barn i ung alder fordi de da godtar mer. Gir det ikke mening at dersom barnet ikke kan godta dette i en eldre alder, så kanskje KANSKJE det ikke er en så sunn ting å lære dem likevel? Altså; hvis barn må lære noe i en ung alder for å godta det, er det virkelig bra?

Noen andre som har hatt de samme tankene?

Selvsagt skal man vite hvor maten man spiser kommer fra. Men de fleste foreldre klarer dette på en langt mer reflektert måte enn foreslått.

• Liker 2
Gjest Nanne70
Skrevet

Det er ikke nødvendigvis noen motsetning mellom å respektere dyr og dyrevelferd og å spise kjøtt, men da kommer det selvsagt an på hvilken type kjøtt man spiser og hvor det kommer fra. Jeg tenker at lokalt/kortreist og helst økologisk kjøtt samt vilt er veien å gå for å ivareta dette, og barnet bør lære at maten kommer fra dyr, ikke i plastpakker fra dagligvareforretningen. Ellers veldig enig med AB#11 over her :)

Skrevet

Synes ikke det er et problem å spise kjøtt i seg selv, eller å lære barn tidlig hvor maten kommer fra. Problemet slik jeg ser det er overforbruket. Nesten alle nordmenn spiser mye mer kjøtt enn de egentlig trenger eller som faktisk er sunt for dem, og kjøttproduksjonen vi har er dypt problematisk både når det gjelder dyrevelferd og om det er bærekraftig miljømessig.

Det er viktig for meg å lære barna mine hvor kjøtt kommer fra, og å lære dem at selv om det er naturlig at mennesker spiser kjøtt så må vi ha respekt for dyrene og miljøet vi lever i. Jeg vil heller kjøpe mindre og dyrere kjøtt fra noen som driver etisk produksjon, enn mest mulig og billigst mulig kjøtt fra industrialisert kjøttproduksjon.

Anonymkode: 628b7...d8e

• Liker 5
Skrevet

Jeg er oppvokst på gård, og lærte da veldig tidlig hvor kjøtt kommer fra. Vi er kjøttetere, og kjøttetere spiser kjøtt. Det viktigste var å se til at dyrene hadde det så bra som overhodet mulig frem til de ble maten vår. Jeg fikk ansvar for kopplammene når jeg var i 10års alderen, og de ble jo tamme som hunder og jeg koste og dullet med de, men jeg visste jo at de skulle slaktes, og det var ingen tårer på grunn av dette. Ene kopplammet mitt fikk forøvrig navnet Fårikål. Jeg husker at mamma stusset litt over navnvalget, men jeg svarte bare med at han kom jo til å bli så god fårikål når han ble slakta så navnet var helt perfekt.

Du har misforstått en god del ting her TS. Du mener altså at hvis vi avler opp dyr for at de skal bli mat, så har vi ikke respekt for de. Det er jo heller motsatt. Bønder har mer respekt for dyrene enn mange andre. Jeg lærte ihvertfall respekt for alt av levende vesener, også etter at dyret hadde blitt slaktet.

Hvis vi ikke hadde spist kjøtt, og dermed ikke fått nok proteiner og fett, hadde vi aldri utviklet hjernene våre i den grad vi har i dag. Jeg kan argumentere i det vide og brede for hvorfor vi bør fortsette å spise kjøtt, men jeg tror ikke du er mottakelig for disse argumentene. Ihvertfall ikke når du sammenligner kjøttspising med påtvingt religion.

Men kos deg med salaten din du TS. Jeg koser meg fint med biffen min jeg, og ungene mine skal ihvertfall få vite akkurat hvor kjøttet kommer fra, og lære seg å respektere dyrene på en måte du aldri vil...

Anonymkode: d0583...06b

• Liker 13
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er oppvokst på gård, og lærte da veldig tidlig hvor kjøtt kommer fra. Vi er kjøttetere, og kjøttetere spiser kjøtt. Det viktigste var å se til at dyrene hadde det så bra som overhodet mulig frem til de ble maten vår. Jeg fikk ansvar for kopplammene når jeg var i 10års alderen, og de ble jo tamme som hunder og jeg koste og dullet med de, men jeg visste jo at de skulle slaktes, og det var ingen tårer på grunn av dette. Ene kopplammet mitt fikk forøvrig navnet Fårikål. Jeg husker at mamma stusset litt over navnvalget, men jeg svarte bare med at han kom jo til å bli så god fårikål når han ble slakta så navnet var helt perfekt.

Du har misforstått en god del ting her TS. Du mener altså at hvis vi avler opp dyr for at de skal bli mat, så har vi ikke respekt for de. Det er jo heller motsatt. Bønder har mer respekt for dyrene enn mange andre. Jeg lærte ihvertfall respekt for alt av levende vesener, også etter at dyret hadde blitt slaktet.

Hvis vi ikke hadde spist kjøtt, og dermed ikke fått nok proteiner og fett, hadde vi aldri utviklet hjernene våre i den grad vi har i dag. Jeg kan argumentere i det vide og brede for hvorfor vi bør fortsette å spise kjøtt, men jeg tror ikke du er mottakelig for disse argumentene. Ihvertfall ikke når du sammenligner kjøttspising med påtvingt religion.

Men kos deg med salaten din du TS. Jeg koser meg fint med biffen min jeg, og ungene mine skal ihvertfall få vite akkurat hvor kjøttet kommer fra, og lære seg å respektere dyrene på en måte du aldri vil...

Nå synes jeg du er ufin og nedsettende, spesielt den "salat"-kommentaren kunne du spart deg for.

Jeg er ute etter en faktisk diskusjon på dette, hvorvidt det er riktig å la barn lære om slakt og spesielt det å vitne til slakt av dyr. Argumenter som at mennesket alltid har spist dyr eller anektoder om mennesker oppvokst på gård og som har det kjempebra er ikke argumenter med mye vekt. 

• Liker 4
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå synes jeg du er ufin og nedsettende, spesielt den "salat"-kommentaren kunne du spart deg for.

Jeg er ute etter en faktisk diskusjon på dette, hvorvidt det er riktig å la barn lære om slakt og spesielt det å vitne til slakt av dyr. Argumenter som at mennesket alltid har spist dyr eller anektoder om mennesker oppvokst på gård og som har det kjempebra er ikke argumenter med mye vekt. 

Det skrev du ikke noe om i HI.

• Liker 5
Skrevet

Barna mine har tidlig fått vite hvor maten kommer fra. Og jeg lærer de at det er ikke nødvendig å spise kjøtt til alle måltider. Vi spiser variert med vegetar, fisk og kjøtt. Vi kutter ikke ut kjøtt, vi spiser bare mindre av det.

Anonymkode: 6904c...183

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener at folk som spiser kjøtt har MER respekt for dyr enn det vegetarianere har? lol

Anonymkode: a89fc...679

• Liker 3
Skrevet

Tror det er naturlig å ha kjøtt i dietten, men legge fokus på at alt trenger ikke handle om kjøtt hele tiden - at et vegetarisk måltid også er et fullverdig måltid - på lik linje med kjøttkaker/potet osv.

Anonymkode: ad0a5...b83

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...