AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #1 Skrevet 18. august 2016 Hei! Jeg og samboeren har bestemt oss for å få barn. Vi ønsker potensielt flere etterhvert, men starter selvfølgelig med ett. Tingen er at vi er begge vegetarianere. Ettersom vi, som de fleste andre, ikke har tallene i hodet på hvor mye et barn behøver i gram av forskjellige næringstoffer, ihvertfall ikke godt nok til å kunne sette et barn på en vegetarisk diett, har vi valgt at barnet skal få spise normal kost, altså fisk, kylling, pølser og alt som innebærer i et normalt kosthold. Men jeg merker at problemstillingen kommer opp hva vi skal gjøre når barnet lurer på hvorfor han*n spiser fisk og ikke mamma og pappa? Vi vil gjerne at barnet skal velge selv hvis h*n vil spise kjøtt eller ikke, men VI ønsker ikke å slutte som vegetarianere. Så hva sier vi når barnet lurer, på en konstruktiv måte uten å skremme barnet vekk eller psykisk arre det på noe vis? Anonymkode: f2ae6...d35 7
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #2 Skrevet 18. august 2016 Lyve, kanskje? Si at mennesker liker ulike ting? Eller vil dere få problem med et barn som nekter å spise alt fordi han "ikke liker Anonymkode: 9eeef...558
Gjest NotNaomi Skrevet 18. august 2016 #3 Skrevet 18. august 2016 Det er vel greit å si at voksne ikke trenger kjøtt og fisk men at barn gjør? Og så kan du kjøpe en bok om bndegården hvor det kommer fram hva som skjer med dyra osv. Kjøpte nemlig det til barna mine,og greit de vet liksom. Det ble en naturlig info for dem,og det er nok ingen fare for at de blir traumatisert akkurat når de blir lært det fra de er små.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #4 Skrevet 18. august 2016 1 minutt siden, NotNaomi skrev: Det er vel greit å si at voksne ikke trenger kjøtt og fisk men at barn gjør? Og så kan du kjøpe en bok om bndegården hvor det kommer fram hva som skjer med dyra osv. Kjøpte nemlig det til barna mine,og greit de vet liksom. Det ble en naturlig info for dem,og det er nok ingen fare for at de blir traumatisert akkurat når de blir lært det fra de er små. Tror du de hadde blitt traumatisk om de fikk lære det som litt eldre? Er ikke det litt avslørende? Anonymkode: 9eeef...558
Gjest NotNaomi Skrevet 18. august 2016 #5 Skrevet 18. august 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Tror du de hadde blitt traumatisk om de fikk lære det som litt eldre? Er ikke det litt avslørende? Anonymkode: 9eeef...558 Nå for tiden er uvitenheten stor,det kan jeg bare fortelle deg(men det vet du sikkert). Det var et barn i omgangskretsen som fikk sjokk da hun ble lært i en alder av fire år om slakting! Derfor jeg kjøpte boka,for dette barnet nektet å spise kjøtt en lang stund. Det er tragisk at unger ikke vet sånt,og enda mer tragisk at ungdommer ikke tenker over det. Sånt visste en før liksom,men nå for tiden er folk uopplyste,latterlig nok.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #6 Skrevet 18. august 2016 2 minutter siden, NotNaomi skrev: Det er vel greit å si at voksne ikke trenger kjøtt og fisk men at barn gjør? Og så kan du kjøpe en bok om bndegården hvor det kommer fram hva som skjer med dyra osv. Kjøpte nemlig det til barna mine,og greit de vet liksom. Det ble en naturlig info for dem,og det er nok ingen fare for at de blir traumatisert akkurat når de blir lært det fra de er små. Det er jo ren løgn. Da vil barnet lure på hvorfor foreldrene til en venn i barnehagen f.eks spiser kjøtt og fisk. Det er bedre å bare si at folk liker forskjellige ting. Det er bra at TS har valgt å gi barnet kjøtt og fisk fordi barn skal ha et variert kosthold. Kjøtt og fisk er en viktig del av kostholdet i Norge og i svært mange andre land. Anonymkode: b962a...2cb 7
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #7 Skrevet 18. august 2016 Ts her, Jeg vil jo være ærlig med barnet, men samtidig ikke få barnet til å hylgråte hver gang h*n ser en pølse og skrike "nasse nøff!" Anonymkode: f2ae6...d35
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #8 Skrevet 18. august 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tror du de hadde blitt traumatisk om de fikk lære det som litt eldre? Er ikke det litt avslørende? Anonymkode: 9eeef...558 Traumatisk? Ok.. Anonymkode: 4887b...3f7 1
Gjest NotNaomi Skrevet 18. august 2016 #9 Skrevet 18. august 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Det er jo ren løgn. Da vil barnet lure på hvorfor foreldrene til en venn i barnehagen f.eks spiser kjøtt og fisk. Det er bedre å bare si at folk liker forskjellige ting. Det er bra at TS har valgt å gi barnet kjøtt og fisk fordi barn skal ha et variert kosthold. Kjøtt og fisk er en viktig del av kostholdet i Norge og i svært mange andre land. Anonymkode: b962a...2cb Å ikke trenge,er ikke det samme som å ikke like. Hvis en sier at folk liker forskjellige ting,så er vel faren der for å få et kresent barn? Foreldre er rollemodeller,og lar de være å spise ting fordi de ikke liker,så tillater jo barnet seg det også,og en kan jo ikke forsvare det da? Tenker jeg ihvertfall.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #10 Skrevet 18. august 2016 1 minutt siden, NotNaomi skrev: Nå for tiden er uvitenheten stor,det kan jeg bare fortelle deg(men det vet du sikkert). Det var et barn i omgangskretsen som fikk sjokk da hun ble lært i en alder av fire år om slakting! Derfor jeg kjøpte boka,for dette barnet nektet å spise kjøtt en lang stund. Det er tragisk at unger ikke vet sånt,og enda mer tragisk at ungdommer ikke tenker over det. Sånt visste en før liksom,men nå for tiden er folk uopplyste,latterlig nok. Jeg tenkte mer på barnets reaksjon. Mennesker har utviklet en måte å tenke på som er noe avansert, noe som får oss til å se på andre mennesker og dyr på en ny måte. At barn er motvillige til å spise kjøtt dersom de først lærer om dyr, så lærer om kjøtt sier kanskje noe om hvordan mennesker flest hadde følt det om de ikke vokste opp med kjøtt? Et barn kan læres opp til å tro på jesus eller reinkarnasjon og holde på den troen lenge. I noen tilfeller resten av livet. Barn er veldig mottagelige for å anta at det den lærer fra ung alder av er sant og aldri stille spørsmål ved det. Anonymkode: 9eeef...558 2
Viktualia Skrevet 18. august 2016 #11 Skrevet 18. august 2016 Men er det ikke etterhvert selvforklarende at lammelår, kyllingbryst og svinekoteletter faktisk er lår av lam etc? Kan ikke huske at jeg noengang fikk det forklart som barn. Og så kan dere kanskje si at mamma og pappa er voksne og har valgt selv å ikke spise det, og at barnet også har et valg når det blir stort nok? 4
Forundret.. Skrevet 18. august 2016 #12 Skrevet 18. august 2016 Her spiser vi kjøtt og barnet vårt har fått forklart at kjøttet kommer fra dyra. Hun er 3 og kan spørre om det er grisekjøtt, kukjøtt, kylling eller fisk. For henne er det helt normalt. 10
Forundret.. Skrevet 18. august 2016 #13 Skrevet 18. august 2016 Og, vi begynte å prate om kjøttyper dyr osv fra hun var rundt 1,5. 4
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #14 Skrevet 18. august 2016 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg og samboeren har bestemt oss for å få barn. Vi ønsker potensielt flere etterhvert, men starter selvfølgelig med ett. Tingen er at vi er begge vegetarianere. Ettersom vi, som de fleste andre, ikke har tallene i hodet på hvor mye et barn behøver i gram av forskjellige næringstoffer, ihvertfall ikke godt nok til å kunne sette et barn på en vegetarisk diett, har vi valgt at barnet skal få spise normal kost, altså fisk, kylling, pølser og alt som innebærer i et normalt kosthold. Men jeg merker at problemstillingen kommer opp hva vi skal gjøre når barnet lurer på hvorfor han*n spiser fisk og ikke mamma og pappa? Vi vil gjerne at barnet skal velge selv hvis h*n vil spise kjøtt eller ikke, men VI ønsker ikke å slutte som vegetarianere. Så hva sier vi når barnet lurer, på en konstruktiv måte uten å skremme barnet vekk eller psykisk arre det på noe vis? Anonymkode: f2ae6...d35 Sier det er fra butikken. Etterhvert lærer jo barn om dyr. Anonymkode: d41fc...a4a
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #15 Skrevet 18. august 2016 Et øyeblikk siden, Forundret.. skrev: Her spiser vi kjøtt og barnet vårt har fått forklart at kjøttet kommer fra dyra. Hun er 3 og kan spørre om det er grisekjøtt, kukjøtt, kylling eller fisk. For henne er det helt normalt. Men det er jo ikke det som er problemet i HI. Problemet er hva man skal si når barnet spør hvorfor foreldrene ikke spiser det barnet er nødt å spise. Barnet vil jo bli ganske forvirret om foreldrene sier "vi syns det er feil å spise dyr, derfor spiser vi det ikke". Anonymkode: 9eeef...558
onyx Skrevet 18. august 2016 #16 Skrevet 18. august 2016 Det beste er vel bare å være ærlig og gi den informasjonen barnet etterspør så nøytralt som mulig uten å farge det for mye av egne følelser rundt temaet. Barn er ganske åpne og kan fint akseptere at folk er forskjellige og at kjøtt er muskler... (sorry, gammel KG-referanse..) 5
Gjest NotNaomi Skrevet 18. august 2016 #17 Skrevet 18. august 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenkte mer på barnets reaksjon. Mennesker har utviklet en måte å tenke på som er noe avansert, noe som får oss til å se på andre mennesker og dyr på en ny måte. At barn er motvillige til å spise kjøtt dersom de først lærer om dyr, så lærer om kjøtt sier kanskje noe om hvordan mennesker flest hadde følt det om de ikke vokste opp med kjøtt? Et barn kan læres opp til å tro på jesus eller reinkarnasjon og holde på den troen lenge. I noen tilfeller resten av livet. Barn er veldig mottagelige for å anta at det den lærer fra ung alder av er sant og aldri stille spørsmål ved det. Anonymkode: 9eeef...558 Nå er ikke jeg vegetarianer,og jeg syns det er helt ok med at vi spiser kjøtt. Jakt har alltid eksistert,og bønder tar godt vare på dyra i Norge(og sikkert andre steder),så er langt fra mot slakting osv. Vokste opp blant gårder da,så fikk tidlig et realistisk syn på saken. Å spise kjøtt og fisk er helt naturlig for meg. Dette var jo en litt kinkig problemstilling da foreldrene er vegetarianere,men tror sannheten er best?
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #18 Skrevet 18. august 2016 2 minutter siden, Viktualia skrev: Men er det ikke etterhvert selvforklarende at lammelår, kyllingbryst og svinekoteletter faktisk er lår av lam etc? Kan ikke huske at jeg noengang fikk det forklart som barn. samme her. Anonymkode: 4887b...3f7 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #19 Skrevet 18. august 2016 Det er flott at dere gir barnet valget selv om hva han/hun vil spise Det er mulig å ha et vegetarisk (tilogmed vegansk) kosthold for barn, så lenge de får i seg nok vitaminer og mineraler. Det er en utfordring med tanke på at måltider må planlegges slikt av barnet ikke får noen mangler, og jeg vet ikke helt om jeg hadde ønsket å sette barnet på B12 tabletter (eneste vitaminet man ikke kan få via planteføde). Selv så fikk jeg en "gårdsbok" fra en lokal bondegård som drev aktivitetssenter for barn, og i dag gremmes jeg over denne boken. Her stod det at gris spiste epler, høna mark, kua bare gress, og mer. Kraftför med vitaminsupplement og soya var ikke nevnt, noe jeg irriterer meg over den dag i dag fordi det ga et urealistisk bilde av gårdsbruk. Selve overgangen fra da kua tygde med et smil og munnen på gresset sitt og til hamburgeren på neste side var heller ikke beskrevet, det vare bare "sånn det var". Selvsagt skal ikke barnet lære om ulike slaktemetoder for det kan virke mer enn skremmende, men jeg synes at det er viktig at barnet får en oppfatning om at pølse i brød og fiskegrateng har vært levende vesener og ikke kommer rett fra frysedisken (noe dessverre flere voksne tror i dag). Du kan vel forklare barnet at mennesker har ulikt syn på dyr, for eksempel i India spiser de ikke ku, i Kina spiser noen katt og hund, osv, og at barnet kan få gjøre seg opp en mening senere. Anonymkode: 7da3c...c9c 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #20 Skrevet 18. august 2016 Et øyeblikk siden, NotNaomi skrev: Nå er ikke jeg vegetarianer,og jeg syns det er helt ok med at vi spiser kjøtt. Jakt har alltid eksistert,og bønder tar godt vare på dyra i Norge(og sikkert andre steder),så er langt fra mot slakting osv. Vokste opp blant gårder da,så fikk tidlig et realistisk syn på saken. Å spise kjøtt og fisk er helt naturlig for meg. Dette var jo en litt kinkig problemstilling da foreldrene er vegetarianere,men tror sannheten er best? Det var ikke poenget mitt, heller tvert imot. Du vokste jo opp med at det var normalt å spise dyr. Jeg snakker om de som ikke vokste opp med at det var normalt, jeg kunne sett for meg at slike mennesker hadde syntes det var ganske makabert å grusomt at andre drepte og spiste dyr. Men det er jo ingen som vokser opp slik, derfor var dette ment som et tankeeksperiment. Akkurat slik mange ville syntes noen religiøse skikker og tro er helt merkelige om de ikke ble lært opp i troen fra barns ben av. Jeg husker læreren min på ungdomsskolen en gang fortalte om religiøs tro fra asiatiske land og alle satt og lo fordi de syntes det var så absurd Anonymkode: 9eeef...558 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå