Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Overrasket
Skrevet (endret)

Flinke på mye, kanskje, men litt for lite kildekritiske og lite uavhengige. En stor forskjell på min generasjon (som husker livet da man som barn måtte krangle seg til en egen fasttelefonlinje og "digital" betø at telefonen hadde en liten skjerm som viste innringeren) og de som er litt yngre (folk som har vokst opp med Internett rundt seg hele livet), er følgende: Mange i sistnevnte kategori tror de kan "Google" seg frem til alt her i livet, og stoler blindt på råd på Internett. Mange anvender for lite kildekritikk, lite refleksjon og lite erfaringsbasert tankegang. Man Googler alt under himmel og jord og tror at livet kan leves kun så lenge Google ligger trygt i hånden når det dukker opp spørsmål. Jeg har aldri likt det berømte norske utrykket "tenke sjæl", men jeg forstår det bedre nå enn før. 

Endret av Overrasket
Videoannonse
Annonse
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes jeg slett ikke, tvert imot gjør TS en ganske viktig observasjon.

Jeg tenker det er en hvilepute for foreldre, dette at "ungdommen kan jo data uansett, de er så flinke atte". Dette lærer de seg uten å løfte en finger.

Men nei, det at de sitter på en skjerm mye av tiden og chatter med venner/spiller/leverer på Fronter betyr ikke automatisk at de er "flinke i data", hva enn man måtte legge i det begrepet.

Anonymkode: 96c0b...dda

Levere på fronter er det faktisk veldig mange som ikke klarer! Jeg underviser på vg1 og vg2.

De aner ikke hvor de lagrer dokumentene sine, de aner ikke hvordan de formaterer i word og lager en innholdsfortegnelse.
Dette skjer med hver eneste innlevering. Jeg må bruke utrolig mye tid på å lære dem det. Det nytter lite å ta det i klasserommet også, for det er alltid noen som ikke følger med eller som er borte eller som rett og slett ikke gidder å lytte etter.

Anonymkode: f4b37...442

Skrevet

Noen av dem har nettverksproblemer.

Anonymkode: 66b3a...9b6

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes jeg slett ikke, tvert imot gjør TS en ganske viktig observasjon.

Jeg tenker det er en hvilepute for foreldre, dette at "ungdommen kan jo data uansett, de er så flinke atte". Dette lærer de seg uten å løfte en finger.

Men nei, det at de sitter på en skjerm mye av tiden og chatter med venner/spiller/leverer på Fronter betyr ikke automatisk at de er "flinke i data", hva enn man måtte legge i det begrepet.

Anonymkode: 96c0b...dda

Her ligger nok noe av utfordringen ja. For ikke å snakke om hva folk legger i begrepet "data". Folk flest skjønner nesten ikke filla og greier ikke å skille mellom de ulike jobbtypene/arbeidsflytene man kan gjøre på det, det er liksom bare "data". 

Anonymkode: 4a333...1ac

Skrevet

Dersom noen av de jeg kjenner (på 50+) ser noen ungdommer / unge voksne som sitter med en datamaskin / nettbrett. Så sier "gamlingene" at ungdommene driver med "data"

Det spiller ingen rolle HVA "ungdommene" egentlig driver med. Det kan være ett dataspill, opprette en ny hjemmeside, skrive e-post eller meldinger til noen over chat. "Gamlingene" sier at alt er "noe med data" uansett hva det egentlig er.

Anonymkode: 494a9...b66

Skrevet (endret)
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom noen av de jeg kjenner (på 50+) ser noen ungdommer / unge voksne som sitter med en datamaskin / nettbrett. Så sier "gamlingene" at ungdommene driver med "data"

Det spiller ingen rolle HVA "ungdommene" egentlig driver med. Det kan være ett dataspill, opprette en ny hjemmeside, skrive e-post eller meldinger til noen over chat. "Gamlingene" sier at alt er "noe med data" uansett hva det egentlig er.

Anonymkode: 494a9...b66

Men hva sier du selv?

Differensierer du i dagligtalen og sier spiller på/skriver på/jobbet med/leser på/snapper?

Og vet du egentlig alltid hva ungdommen gjør på mobil/nettbrett/PC/Mac til enhver tid?

Endret av Dr. A. Kula
Skrevet

Altså... De fleste lærerne mine trenger hjelper fra oss elevene til å skru på høyere volum på pc... 

Men tenker at om 30 år omtrent vil vi som er unge nå, få problemer med den nye teknologien... 

Skrevet

Jeg jobber med IT support mot brukere i 15- 70 års alderen.

jeg er overrasket over hvor lik kunnskapen dens er på PC. Ungdommen kan ikke jobbe med pcen, men bare more seg. De ferreste av ungdommen kan enkle kommandoer, ctrl+c,v,m,L osv, sette inn enkle funksjoner i Word, eller ha en god ogoversiktlig mappestruktur.

De voksne, kan PC for å jobbe med, men ikke noe mer enn hva de absolutt MÅ kunne, og helst ikke det engang. MEN! De er det lettere å lære opp, for de skjønner viktigheten av å kunne dette!

Såklart, det finnes ekstrembrukere (flinke og helt håpløse) i begge retninger og i begge aldersgrupperingene, Men de er så skjeldene at de kan ikke bli klassifisert under normen.

Skrevet (endret)

i beg to differ

jeg er spillutvikler og komponist

hva mener du med ungdom egentlig? tenåringer? jeg er 23
definisjonen er uheldigvis blitt ganske subjektiv i det siste

Endret av Haru
  • Liker 2
Skrevet

Tror ikke det menes noe mer med dette uttrykket, enn at en gjennomsnittlig ungdom er flinkere enn en gjennomsnittlig voksen. 

Og en kan være god i data uten å kunne lage innholdsfortegnelse i word.

Anonymkode: 83093...8e7

Skrevet

Det kommer sikkert litt av at vi regner med at de som vokste opp med data og internett tar det litt lettere på et generelt niva. Og dette utsagnet hører man vel egentlig oftest fra godt voksne/eldre som ikke kan en døyt om data selv og synes det er imponerede når de får hjelp til å betale en regning i nettbanken. 

Anonymkode: db67f...df8

Skrevet

slik vil det fortsette fremover uansett, det er en ustoppelig syklus

de levde før oss (millennials) var generelt dårligere i data fordi de vokste ikke opp med datamaskiner med så avanserte funskjoner og muligheter som de i min generasjon

min generasjon kommer til å være generelt dårligere enn neste generasjon osv osv

Skrevet
På Wednesday, November 02, 2016 den 1.22, Haru skrev:

i beg to differ

jeg er spillutvikler og komponist

hva mener du med ungdom egentlig? tenåringer? jeg er 23
definisjonen er uheldigvis blitt ganske subjektiv i det siste

Nice! Hvilke spill liker du og/eller lager du? Og hvilken type musikk el instrument? Ble nysgjerrig. ;)

Anonymkode: 2b9e5...ecc

Skrevet
På 4.11.2016 den 5.23, AnonymBruker skrev:

Nice! Hvilke spill liker du og/eller lager du? Og hvilken type musikk el instrument? Ble nysgjerrig. ;)

Anonymkode: 2b9e5...ecc

Jeg har utviklet et 2D science-fiction spill som er en blanding av shooter og visual novel......som ser ut til å ha vært en flopp xD
http://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=718953249
Nå holder jeg på med et Tactical Scroller videospill i den kjente Anime-stilen. Spillet blir mitt første med full voice-over og original orkester musikk.........mh......stakkars bankkontoen min.

Før dette var jeg ansatt i Spesialistbedriften AS som spilldesigner i 3 måneder før våre overordnede måtte kansellere utviklingen og jeg mistet til slutt jobben og ble indie utvikler. Jeg har også nå startet med musikkproduksjon hvor jeg lager en sjanger kalt Production Music https://en.wikipedia.org/wiki/Production_music
du kan se arkivet her https://soundcloud.com/sondredrakensson/sets/cc-scores-free-music-for
nye komponister joiner produksjonen i slutten av denne måneden

Hvilket spill jeg liker? Spill med valg og konsekvenser men som ikke inneholder forvirrende RPG-elementer.
Telltale sine spill blir for simple. Jeg er en vanskelig fyr å tilfredstille 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...