Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hører og leser ofte at ungdommen er så flink med data

Men jeg påstår at de er flinke til å å la seg underholde med data , men elendige når det gjelder å produsere noe på data. 

Store forskjeller selvfølgelig, men jeg ser stadig ungdommer som ikke kan kopiere og lime inn. 

Derimot er det mange av de litt voksne som er veldig gode, de som har fulgt utviklingen fra Commodore 64 til Windows. 

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Gjest SuperSonic
Skrevet

Det er forsatt eldre som ikke finner på-knappen heller. 

Når skal vi slutte å generalisere alle og heller fokusere på personlige egenskaper og interesser?

Skrevet

ok fint for deg.

Anonymkode: 9fc30...09f

Skrevet

HI er jo bare tåpelig. ALdri møtt noen under 25 som ikke kan enkle hurtigtaster osv. Verre med de over 35.

Anonymkode: ea1a0...641

• Liker 2
Skrevet

Når man knapt kan åpne nettleseren og ikke vet hvordan man skriver i Word, så kan yngre mennesker fremstå som veldig flinke. Og for de som ikke kan data, så er data data. Alt man gjør der er omtrent likestilt

Anonymkode: 17b0a...58e

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

HI er jo bare tåpelig. ALdri møtt noen under 25 som ikke kan enkle hurtigtaster osv. Verre med de over 35.

Jeg har møtt veldig mange under 25 som ikke kan helt basic ting. Bl.a en tidlig i 20-åra som trodde PCen var ødelagt da skjermen gikk i hvilemodus...

• Liker 1
Gjest KlippKlapp
Skrevet

Takk for svært interessant og opplysende informasjon. Bare synd den er helt ubrukelig.

Skrevet

TS har ett poeng. De er flinke til å la seg underholde på daten (internett). Men å produsere og søke opp informasjon er det litt verre med.

Excel og word (og liknende programmer) er dem elendige til. Prosjektoppgaver som krever søk etter fagstoff er dem også svake på. Copy paste har jeg enda ikke opplevd at noen har gjort :/

Har mitt fjerde kull på vg1 og har hatt en del elever i opplæring på dette. Mulig det er ett lokalt fenomen.

Vi hadde så vidt data (da EDB) på min ungdomsskole og videregående.

Undres på om det er for mye som skal/må/bør læres på kort tid. Hvordan de gjør det på barne- og ungdomsskolen vet jeg ikke, men hadde vært veldig spennede å vært ett år eller to på de trinnene for å oppleve det.

Anonymkode: f4b37...442

Skrevet

Det skal sies at de i alderen 15-30 som regel er dyktigere enn de som er ennå eldre, men (fra vi som jobber med IT drift/utvikling/brukerstøtte etc.) så ser vi nok at folk ikke er så dyktige generelt som man skal ha det til. En ting er å kunne bruke pc'en eller telefonen til underholdning som noen påpeker, dvs. konsumpsjon av tjenester som allerede er der, og som i tillegg er svært enkle å bruke, men noe helt annet er det å bruke teknologien profesjonelt, enten det dreier seg om å bruke den til å utvikle mer teknologi eller til andre fagområder. Der er det ganske mange som ikke har peiling. 

Anonymkode: 4a333...1ac

• Liker 1
Skrevet
16 timer siden, asterix skrev:

Jeg har møtt veldig mange under 25 som ikke kan helt basic ting. Bl.a en tidlig i 20-åra som trodde PCen var ødelagt da skjermen gikk i hvilemodus...

For 20 år siden ja. Men ikke nå!

Anonymkode: 89ddf...1f9

Skrevet

Eksempel på å kunne data versus bruke data.

Sender du en epost med informasjon om et møte, der du beskriver tidspunkt og dato, bruker du data.

Legger du heller møte i kalenderen og sender til alle derifra, kan du data.

Skrevet

Fordelene med at de fleste er ganske grønne på data er at man kan imponere med ganske så basic dataforståelse.

Jeg har fått opptil flere jobber på dette. Særlig "name dropping" av f.eks. Java, som de fleste har hørt om men som de færreste har noen inngående kunnskap om, kan vippe en ansettelse i min favør. Selv om jeg strengt tatt ikke kan noe mer enn terminologien og helt basic bruk.

Anonymkode: c6b5e...dcc

Gjest The damned
Skrevet

Jeg har blitt fortalt at jeg er flink med data(er over 30),men tar det veldig med en klype med salt. Ser at det er stort sett folk som er fra 40+ som sier dette,men egentlig er det vel bare det at jeg bruker data endel og synes de fleste program og sånt er relativt enkle å bruke. Jeg har bare vært interessert i å bruke det,som et verktøy og som underholdning.

Men man trenger ikke være flink med data selv om man er under 30. Mange kan jo bare helt basic ting,men jeg tenker at det ofte kommer an på interesse og bruk. Mange bruker jo det mest til underholdning,så sånn sett har jo ts et poeng.

Selvsagt er det jo flere som er rimelig grønne på det jo eldre de blir, og har for eksempel ei på mitt studie som ikke skjønner en dritt. Hun har kun brukt data før til å sjekke email og bruke nettbank, og ikke det at det vi gjør er noe særlig avansert,men det er greit å ha noen helt basic ferdigheter. Men tenker at det er ganske viktig å kunne i mange yrker,for det blir jo ikke akkurat mindre bruk av det.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

For 20 år siden ja. Men ikke nå!

Anonymkode: 89ddf...1f9

Dette skjedde for ca 1/2 år siden...

Skrevet
59 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Eksempel på å kunne data versus bruke data.

Sender du en epost med informasjon om et møte, der du beskriver tidspunkt og dato, bruker du data.

Legger du heller møte i kalenderen og sender til alle derifra, kan du data.

Å opprette et møte i kalenderen er fortsatt svært grunnleggende databruk og går ikke inn under det jeg regner for å "kunne data" i hvert fall.

Skrevet (endret)
59 minutter siden, asterix skrev:

Å opprette et møte i kalenderen er fortsatt svært grunnleggende databruk og går ikke inn under det jeg regner for å "kunne data" i hvert fall.

Ja, for all del, dette er bare et meget enkelt eksempel på forskjellen.

Men det dreier seg ikke så mye om å kunne opprette et møte.
Men å faktisk gjøre det. Og faktisk bruke data som et verktøy slik det er ment.
Når fikk du sist en innkallelse til foreldremøte eller -samtale fra skolen/barnehagen/idrettslaget/etc i form av en møteinnkallelse, og ikke som en "dum" epost?

Fikk nylig en SMS med varsel om strømstans. Hvorfor ikke sende som kalender hendelse, eller i det minste legge ved en link til dette? Hvorfor skal hver enkelt kunde selv legge dette inn, når det kan gjøres en gang for alle?

Edit:

Alle klarer å legge til en kalender hendelse for egen del, men få klarer faktisk å inkludere andre i samme, med mindre det er snakk om et møte på jobben.

Endret av Dr. A. Kula
Skrevet
19 timer siden, stan skrev:

Jeg hører og leser ofte at ungdommen er så flink med data

Men jeg påstår at de er flinke til å å la seg underholde med data , men elendige når det gjelder å produsere noe på data. 

Store forskjeller selvfølgelig, men jeg ser stadig ungdommer som ikke kan kopiere og lime inn. 

Derimot er det mange av de litt voksne som er veldig gode, de som har fulgt utviklingen fra Commodore 64 til Windows. 

Enig. De ser på noen slørete bilder men merker at interessen for det ikke er helt der. De er sikkert mer interessert i fotball og lek.
Enige i at de ofte ikke klarer å produsere så mye på dataen og i fra dataen, men det kommer litt an på. Selv hadde vi IKT og data på skolen, noe ble produsert, men ikke mye.  :)
Nå ble alle nettstedene om sauer og sånt lagt ned av lærerne altså - jeg tror de fikk en såkalt IKT-bedrift til å slette og stenge en del ting. Ja, jeg er enig i at voksne kan mye om commodore 64 og Windows.

Anonymkode: 66b3a...9b6

Skrevet

Det hjelper og ikke la dem bruke trådløst nettverk - steng det av rett og slett, også hjelper det å bytte passordet. La han eller hun bli sinte men ikke vik på kravene.

Skrevet

Det kom opp en side som het rotten.com og da fikk klassen kjeft, der lå det bilder av grusomme ting.
Jeg vet ikke hvem som laget disse "nettsidene" men det var skikkelig ekkelt og alt dette ble ulovlig å bruke både på jobb og på skolen. Både for voksne og ungdommer!

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes jeg slett ikke, tvert imot gjør TS en ganske viktig observasjon.

Jeg tenker det er en hvilepute for foreldre, dette at "ungdommen kan jo data uansett, de er så flinke atte". Dette lærer de seg uten å løfte en finger.

Men nei, det at de sitter på en skjerm mye av tiden og chatter med venner/spiller/leverer på Fronter betyr ikke automatisk at de er "flinke i data", hva enn man måtte legge i det begrepet.

Anonymkode: 96c0b...dda

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...