Gå til innhold

"Aldersgrense" for å gå Halloween?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor gamle "skal" barna være før de begynner å feire Halloween? Mitt barn blir snart 4 år, og til nå har vi ikke gjort noe ut av denne dagen. Barnet har heller ikke selv snakket noe om det. Er det først når de begynner på skolen at det blir aktuelt å begynne med det? Ser at lag og foreninger som arrangerer Halloweenparty for barn i nærmiljøet arrangerer for de fra 1.-4. klasse.

Anonymkode: 06837...3fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer vel helt ann på?

Vet om barn ned i 3 års alderen som kler seg ut og blir med fordi de har eldre søsken og de ønsker også å være med :) Andre jeg kjenner er kanskje 6-7 år og gjør ingenting fordi foreldrene syntes de er for små til å gå alene og ingen arrangerer fest. 

Med mindre barnet uttrykker ønske om å kle seg ut/feire så kan dere jo drøye den så lenge dere vil :) Ville ha begynt i det barnet begynner å få en interesse for det, men kanskje i mindre mengder? Kle seg ut og invitere et par venner og se en "skummel" film? (altså en halloween-epiosde av barneprogram eller noe?)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ingen aldersgrense. Jeg elsker å få barna på døra, syntes de er så søte. Så jenta mi vet jo godt hva haloween er, og fikk gå nå for første gang som fireåring. Jeg trodde hun kom til å bli redd og sjenert og ville gå fort hjem, men den gang ei. Hun storkoste seg, så for noen er fire en fin alder. 

Anonymkode: 62b04...b9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen aldersgrense, gjør det som passer. :) I fjor var min gutt 4, og jeg hadde ikke tenkt at han skulle gå, men så ble han invitert til å gå med nabogutten. I den gruppen var det også en 2-åring. :P

I år har gutten min og vennene hans snakket så mye om det at det å ikke gå ikke har vært noe tema engang. :P Han har vel egentlig med ujevne mellomrom gjennom hele året snakket om den gangen vi var og "hentet godteri" og hvor lenge det var til neste gang vi skulle gjøre det. Det gjorde visst inntrykk.

Anonymkode: 2c57c...6c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen aldersgrense i grunn. Kommer bare an på hvor mye det snakkes om Halloween i barnehage/skole og med venner og bekjente. Evt. eldre søsken.

Jeg gikk ikke selv før 2-3 klasse. Visste ikke hva det var før da. Broren min begynte også å gå da han var omtrent 5 år, men bare i gata. Søstera mi gikk for første gang da hun var 3-4, men bare til 2-3 hus i gata. 

Søsknene mine begynte fordi jeg begynte, og jeg begynte fordi venner begynte. Så det kommer veldig an på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 4 åring gikk for første gang idag sammen med pappa da. Meen han er jo ikke sjenert i det hele tatt, så det gikk veldig fint 😊 "Knask eller knep!, jeg har bøtte! Jeg trenger godteri" hadde han visst sagt😂Han var veldig fornøyd da han kom hjem med bøtta si😊

Anonymkode: 06766...e4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eldstemann gikk første gang i første klasse. Da ble selvsagt søsknene med slik at de startet tidligere enn ham. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen vår var med å gikk i fjor, da var han 2 år. Men da var jeg selvsagt med å gikk, og storesøsteren som da var 4.
Ingen nedre aldersgrense, men kan kanskje være litt skummelt for de minste fordi det er mange med skummel pynt og skumle masker. 

 

Anonymkode: f4d40...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også på aldersgrense - men andre veien? Når bør barna slutte å gå på dørene med "knask eller knep"? Sjarmerende med en 6åring som har kledd seg ut, men ikke nødvendigvis med en 16åring liksom ;)

Anonymkode: 1a85d...41b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer også på aldersgrense - men andre veien? Når bør barna slutte å gå på dørene med "knask eller knep"? Sjarmerende med en 6åring som har kledd seg ut, men ikke nødvendigvis med en 16åring liksom ;)

Anonymkode: 1a85d...41b

Alle som har kledd seg ut får godteri her. Også voksne som følger barn, men de tar som oftest ikke imot. ;)

Anonymkode: 2c57c...6c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer også på aldersgrense - men andre veien? Når bør barna slutte å gå på dørene med "knask eller knep"? Sjarmerende med en 6åring som har kledd seg ut, men ikke nødvendigvis med en 16åring liksom ;)

Anonymkode: 1a85d...41b

Hvorfor det?  Jeg synes det er kjempekoselig at en 16 åring fortsatt ønsker å gjøre litt barneting, kler seg opp og banke på dørene i en høflig og gøy måte.  La dem kose seg så lenge de kan som barn.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wanda Maximoff
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gamle "skal" barna være før de begynner å feire Halloween? Mitt barn blir snart 4 år, og til nå har vi ikke gjort noe ut av denne dagen. Barnet har heller ikke selv snakket noe om det. Er det først når de begynner på skolen at det blir aktuelt å begynne med det? Ser at lag og foreninger som arrangerer Halloweenparty for barn i nærmiljøet arrangerer for de fra 1.-4. klasse.

Anonymkode: 06837...3fa

Ville ikke stresset det med mindre barnet begynner å snakke om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Outlander skrev:

Hvorfor det?  Jeg synes det er kjempekoselig at en 16 åring fortsatt ønsker å gjøre litt barneting, kler seg opp og banke på dørene i en høflig og gøy måte.  La dem kose seg så lenge de kan som barn.  

Joda, hvis de gjør innsats for å kle seg ut og er høflige er det helt greit, men 15-åringer med Skrik-maske og vanlige klær som rekker Rema-posen frem og mumler "knaskellerknep" er ikke riktig så sjarmerende, altså. :P 

Anonymkode: cda84...cd0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Joda, hvis de gjør innsats for å kle seg ut og er høflige er det helt greit, men 15-åringer med Skrik-maske og vanlige klær som rekker Rema-posen frem og mumler "knaskellerknep" er ikke riktig så sjarmerende, altså. :P 

Anonymkode: cda84...cd0

Enig - men i hvert fall vet du hvor de er, nemlig, tigging fra  hus til hus og ikke i bakgården for å ruse seg, drikke seg full eller kaster egg på frontruten av bilen din. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes ikke det er noen bedre aldersgrense. Har hatt barn på døra her som knapt kan gå (og syntes det er ekstra stas med de aller minste som kommer på døra i "skumle" kostymer :) ) men aldersgrense oppover det er jeg for. Jeg syntes man kan slutte å tigge godteri på døra til folk når man har nådd tenårene, så er man eldre enn 12-13 kan man godt la være. 16-åringer på døra som tigger godteri syntes jeg ikke er så stas, men de bittesmå som blir superglade for litt godteri i bøtta si vil jeg gjerne ha på døra :) 

Anonymkode: a861b...25b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på Halloween som en happening for de yngste barna (og opp til maks 12 år) og trodde egentlig tenåringer flest følte seg for store til å kle seg ut og ringe på dører for å be om godteri. 

Anonymkode: 1ef79...073

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syntes ikke det er noen bedre aldersgrense. Har hatt barn på døra her som knapt kan gå (og syntes det er ekstra stas med de aller minste som kommer på døra i "skumle" kostymer :) ) men aldersgrense oppover det er jeg for. Jeg syntes man kan slutte å tigge godteri på døra til folk når man har nådd tenårene, så er man eldre enn 12-13 kan man godt la være. 16-åringer på døra som tigger godteri syntes jeg ikke er så stas, men de bittesmå som blir superglade for litt godteri i bøtta si vil jeg gjerne ha på døra :) 

Anonymkode: a861b...25b

Men greit for dem å gå julebukk?  Jeg lurer bare.  Er holdningen det samme om julebukk skulle være fortsatt populær? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som syns tenåringer er for store, sier dere det når de ringer på, eller gir dere godteri likevel? Det finnes jo de som er mye yngre i hodet selv om de har en nesten voksen kropp, og det er ikke alle du ser det på heller. Jeg møtte en av dem i går, han var supersjarmerende og fortalte ivrig om kostymet sitt og at det var første gang han gikk. Ville vært synd om han skulle bli avvist fordi han var blitt for stor før han fikk begynt. Heldigvis så det ut som han hadde blitt tatt godt imot, for bøtta var nesten full. :)

Anonymkode: 2c57c...6c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...