Gå til innhold

Gruppeterapi - personlighetsforstyrrelser

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har diagnosen "blandet personlighetsforstyrrelse" der en av de er unnvikende personlighetsforstyrrelse. Til daglig lever jeg stort sett isolert og er minst mulig ute av huset. Jeg klarer ikke engang handle alene i butikken. Har gått hos dps i 1 år nå. 

Psykologen har i det siste snakket / mast om gruppeterapi. Jeg kan ikke skjønne hvordan han kan forslå det når bare det å gå ut alene uten samboer nærmest tar livet av meg. Jeg sier jeg ikke klarer å sitte der med 9 (!) andre personer, men føler jeg da får kjeft fordi jeg er uvillig. Psykologen sa at det var jeg som måtte gjøre jobben her, han var bare der for å hjelpe. Men dette er helt umulig for meg og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre ;( er også redd for at om jeg sier ja til dette, så kommer nav til å konkludere med at jeg ikke har sosiale problemer, og sette meg ut i praksis eller noe :( føler jeg får kjeft av psykologen, og at gruppeterapi er det eneste dps kan tilby. For har også fått besked at jeg ikke får være der så mye lenger, og det stresser meg enda mer!! 

Anonymkode: 2983f...252

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

:( føler jeg får kjeft av psykologen, og at gruppeterapi er det eneste dps kan tilby. For har også fått besked at jeg ikke får være der så mye lenger, og det stresser meg enda mer!! 

Anonymkode: 2983f...252

La være å gå, be om annet tilbud fra DPS, noe de antagelig sier nei til. La avslaget gå til fastlegen, så klager du vedtaket til fylkeslegen. Fylkeslegen kan så pålegge Dps å gi deg et tilbud du kan klare. Fremfor at de presser deg til helvete og tilbake og truer med ingen behandling om du ikke klarer tilbudet.

De har faktisk ikke lov til å gjøre det! Selv om det er vanlig praksis på Dps. Dps er pliktig å gi behandling TILPASSET pasienten. Det er ikke pasienten som er pliktig å tilpasse seg Dpset. Det er kald beregning fra deres side, at de driver på på den måten. De vet at psykisk psyke folk sjeldent klager. 

Anonymkode: d97e3...280

• Liker 2
Skrevet

Hvor bor du?

Anonymkode: eef29...121

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

La være å gå, be om annet tilbud fra DPS, noe de antagelig sier nei til. La avslaget gå til fastlegen, så klager du vedtaket til fylkeslegen. Fylkeslegen kan så pålegge Dps å gi deg et tilbud du kan klare. Fremfor at de presser deg til helvete og tilbake og truer med ingen behandling om du ikke klarer tilbudet.

De har faktisk ikke lov til å gjøre det! Selv om det er vanlig praksis på Dps. Dps er pliktig å gi behandling TILPASSET pasienten. Det er ikke pasienten som er pliktig å tilpasse seg Dpset. Det er kald beregning fra deres side, at de driver på på den måten. De vet at psykisk psyke folk sjeldent klager. 

Godt svar. Jeg har ikke vært klar over denne klagemuligheten og jeg har vært i en lignende situasjon. Jeg ble avsluttet mot min vilje og mot behandlers intensjoner litt for tidlig siden hun sluttet. I stedet ble jeg mast og presset på om gruppeterapi. Det holdt likevel ikke for dem at jeg var villig til å prøve under sterk tvil og skepsis. Det fikk jeg ikke lov til, jeg måtte være svært motivert for gruppebehandling for å starte. Det jeg egentlig følte behov for var mer av vanlig behandling, men ble fortalt at det kan jeg ikke få.

Dette mislykkede gruppeterapipresset har de brukt mot meg senere og gitt den merkelige beskjeden til NAV om at jeg takket nei til tilbudet.

Anonymkode: 5a10d...519

• Liker 1
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Godt svar. Jeg har ikke vært klar over denne klagemuligheten og jeg har vært i en lignende situasjon. Jeg ble avsluttet mot min vilje og mot behandlers intensjoner litt for tidlig siden hun sluttet. I stedet ble jeg mast og presset på om gruppeterapi. Det holdt likevel ikke for dem at jeg var villig til å prøve under sterk tvil og skepsis. Det fikk jeg ikke lov til, jeg måtte være svært motivert for gruppebehandling for å starte. Det jeg egentlig følte behov for var mer av vanlig behandling, men ble fortalt at det kan jeg ikke få.

Dette mislykkede gruppeterapipresset har de brukt mot meg senere og gitt den merkelige beskjeden til NAV om at jeg takket nei til tilbudet.

Dette er akkurat det de spekulerer i. De driver bevisst utpressing av folk som i utgangpunktet ikke er friske nok til tilbud de gir, og sier i etterkant at pasienten "ikke var villig til å ta i mot behandling" når det mislykkes, selv om pasienten alt på forhånd sa at han/hun ikke kunne klare et spesifikt tilbud. Så får ikke pasienten tilbud mer og de kan sette "ferdig behandlet" å få tilskudd fra staten for en ny pasient inn i systemene sine, på bekostning av en som stadig er syk og slett ikke er ferdig behandlet eller ikke vil ta i mot hjelp. Det er helt absurd at de får drive på på den måten med syke folk. 

• Liker 3
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er akkurat det de spekulerer i. De driver bevisst utpressing av folk som i utgangpunktet ikke er friske nok til tilbud de gir, og sier i etterkant at pasienten "ikke var villig til å ta i mot behandling" når det mislykkes, selv om pasienten alt på forhånd sa at han/hun ikke kunne klare et spesifikt tilbud. Så får ikke pasienten tilbud mer og de kan sette "ferdig behandlet" å få tilskudd fra staten for en ny pasient inn i systemene sine, på bekostning av en som stadig er syk og slett ikke er ferdig behandlet eller ikke vil ta i mot hjelp. Det er helt absurd at de får drive på på den måten med syke folk. 

Takk. Du har helt rett dessverre, jeg ser det ganske tydelig nå. Møtene/"intervjuene" om gruppeterapi var absurde i seg selv og siden jeg var temmelig dårlig klarte jeg ikke å se klart. Jeg stilte faktisk gode og relevante spørsmål rundt dette, om at jeg ikke så noen hensikt i å lyve om motivasjon, hvorfor de stadig presset om at jeg måtte vise denne motivasjonen,  at det var merkelig at jeg ikke kunne prøve det tilbudet og se siden jeg ikke kunne få noe annet. Jeg fikk ingen normale svar synes jeg, bare en masse forklaringer på hvorfor jeg måtte vite på forhånd at jeg ville følge opp gruppeterapien lenge (tydeligvis forferdelig for gruppen om en slutter) før jeg i det hele tatt hadde prøvd det. Ingen forståelse for mine synspunkter på hvorfor den andre (vanlige) behandlingen betydde så mye for meg, hvordan den hadde begynt å gi resultater. 

De fikk meg til å føle meg verre rett og slett. 

Pasienter med somatiske sykdommer blir ikke behandlet slik, det burde være en selvfølge at psykisk syke ikke behandles så mye dårligere. Til slutt er det politikk rett og slett, vi har ikke et fullstendig helsetilbud når psykiatrien blir så nedprioritert av alle regjeringer. 

• Liker 1
Skrevet

Dette er grunnen til at jeg har holdt meg unna dps etter liknende opplevelser for mange år siden. Gpr til en privatpraktiserende terapeut med refusjonsrett. Mye bedre med en som faktisk ønsker å hjelpe en, ikke bare kjøre en gjennom et system for å få tilskudd.

Anonymkode: e642f...6b7

• Liker 2
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

har du diagnose så er det veldig lett for andre mennesker å tro at du er den som er gal, og at behandleren har rett. Behandleren har jo utdanning, og da må den selvsagt vite hva den driver med :P La oss bare glemme at mennesklig adferd er me rkompleks enn at vi kan systematisere den på en bra måte for behandlere som ikke har innsikt. Hele psykiatribevegelsen er "at the mercy" av graden av innsikt til hver enkelt. Får du en psykopatisk psykiater eller en selvsentrert psykolog som liker å pirke i andres følelse uten at det er konstruktivt, så er du fucked. Og hvem vil tro deg når du sier du føler at psykologen manipulerer eller graver i feil ting? Hvem vil tro deg om du sier psykiateren er psykopatisk? Ingen. Og tro meg, de finnes. Ikke gå rundt og tro at det ikke finnes en eneste dårlig behandler i hele Norge

Anonymkode: 9654f...cd9

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...