Gå til innhold

Hvor fort tappes bilbatteriet av kupelys?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fant ut at kupelyset bak (kun ett lys pga bakluken) har stått på siden fredag kveld. Jeg vil ikke starte blien nå siden jeg ikke gidder å kjøre rundt for å lade batteriet opp på en søndag kveld, og skjønner at hvis jeg får start blir jeg nødt til å kjøre nå siden det sannsynligvis ikke er strøm tll å starte bilen èn gang til, så jeg venter til imorgen da jeg skal handle etc. og prøver å starte da. I mellomtiden tenkte jeg jeg kunne spørre på kg om dere tror det er nok strøm igjen på batteriet til å få start?

Forferdelig irriterende med den bakluka, jeg må smelle den igjen for at den ikke skal stå åpen, noe jeg ikke er vant til, så dette er vel ikke siste gangen dette skjer....

Anonymkode: 7d58b...c17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skeptisk, tømte batteriet en gang på mindre enn en time med lys og radio på mens jeg bare satt og ventet lenge på noe...

Håper naboen er hjemme og har startkabler ;) 

Anonymkode: e4448...ab9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs jo hvor mange watt pæren er på og hvor mange amper batteriet er på.

Men alt fra 50-80 timer burde gå før batteriet er tomt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skeptisk, tømte batteriet en gang på mindre enn en time med lys og radio på mens jeg bare satt og ventet lenge på noe...

Håper naboen er hjemme og har startkabler ;) 

Anonymkode: e4448...ab9

Arrgh! Det hørtes ikke bra ut!

1 minutt siden, PhilosopherSe7en skrev:

Spørs jo hvor mange watt pæren er på og hvor mange amper batteriet er på.

Men alt fra 50-80 timer burde gå før batteriet er tomt.

Her var det vel snakk om ca 48 timer...

Anonymkode: 7d58b...c17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo umulig å si. Hvor stort batteri har du, hvordan er tilstanden på batteriet og hvor mange watt er pæren på?

10 watt pære vil bruke 0,8 amper i timen. Har du batteri på 75 amper så skal det gå 93 timer før batteriet er flatt.

Lader til slike batteri får du til 99 kroner, så lenge batteriet ikke er helt utladet fungerer en slik lader helt ypperlig og er en fin ting å ha liggende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, PhilosopherSe7en skrev:

Er jo umulig å si. Hvor stort batteri har du, hvordan er tilstanden på batteriet og hvor mange watt er pæren på?

10 watt pære vil bruke 0,8 amper i timen. Har du batteri på 75 amper så skal det gå 93 timer før batteriet er flatt.

Lader til slike batteri får du til 99 kroner, så lenge batteriet ikke er helt utladet fungerer en slik lader helt ypperlig og er en fin ting å ha liggende.

På de spørsmålene må jeg svare at jeg aner ikke, jeg aner ikke, og jeg aner ikke. Orker ikke gå ut i mørket og sjekke det nå :) 

Jeg hadde en slik lader, men den ble ødelagt av en eller annen grunn. Tenkte på å kjøpe meg en slik "jump starter", siden batteriet mittt gjerne er totalt utladet om det først lader ut, siden bilen gjerne står i flere dager i strekk, og da hjelper det vel ikke med en vanlig lader?

Anonymkode: 7d58b...c17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om dette er ett problem som oppstår ofte så tror jeg at jeg hadde fjernet hele kupelyset som skaper problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, PhilosopherSe7en skrev:

Om dette er ett problem som oppstår ofte så tror jeg at jeg hadde fjernet hele kupelyset som skaper problemet.

På den forrige bilen skjedde det etpar ganger, en gang pga en dårlig lukket dør husker jeg. Nå har jeg en ny bil, og klarer visst ikke å lukke dørene på den heller, så jeg tror heller at det er jeg som må fjernes eller skiftes ut :P 

Anonymkode: 7d58b...c17

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På de spørsmålene må jeg svare at jeg aner ikke, jeg aner ikke, og jeg aner ikke. Orker ikke gå ut i mørket og sjekke det nå :) 

Jeg hadde en slik lader, men den ble ødelagt av en eller annen grunn. Tenkte på å kjøpe meg en slik "jump starter", siden batteriet mittt gjerne er totalt utladet om det først lader ut, siden bilen gjerne står i flere dager i strekk, og da hjelper det vel ikke med en vanlig lader?

Anonymkode: 7d58b...c17

Det finnes vedlikeholdsladere som kan stå tilkoblet hele tiden, men som ikke fungerer om det er for lite strøm igjen. Så finnes det vanlige ladere. Booster er grei siden man ikke er avhengig av en stikkontakt, men man må huske å lade den....

Ene bilen min er tom for strøm på noen timer med kupelys på. Nok til å lyse og at radioen kommer på, men starteren går ikke rundt. 

Anonymkode: f611b...971

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fant ut at kupelyset bak (kun ett lys pga bakluken) har stått på siden fredag kveld. Jeg vil ikke starte blien nå siden jeg ikke gidder å kjøre rundt for å lade batteriet opp på en søndag kveld, og skjønner at hvis jeg får start blir jeg nødt til å kjøre nå siden det sannsynligvis ikke er strøm tll å starte bilen èn gang til, så jeg venter til imorgen da jeg skal handle etc. og prøver å starte da. I mellomtiden tenkte jeg jeg kunne spørre på kg om dere tror det er nok strøm igjen på batteriet til å få start?

Forferdelig irriterende med den bakluka, jeg må smelle den igjen for at den ikke skal stå åpen, noe jeg ikke er vant til, så dette er vel ikke siste gangen dette skjer....

Anonymkode: 7d58b...c17

Du kan nok regne med at batteriet er tomt i morgen. Har gjort samme tabben selv. Satte bilen i garasjen fredag skulle ut mandag, da måtte jeg ringe Viking som kom og hjalp med ganske kjapt, heldigvis. Måtte kjøre i 2 timer før batteriet var ladet igjen. Ble lange turer på motorveien og rundtomkring :)

Anonymkode: 8bc6b...584

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fant ut at kupelyset bak (kun ett lys pga bakluken) har stått på siden fredag kveld. Jeg vil ikke starte blien nå siden jeg ikke gidder å kjøre rundt for å lade batteriet opp på en søndag kveld, og skjønner at hvis jeg får start blir jeg nødt til å kjøre nå siden det sannsynligvis ikke er strøm tll å starte bilen èn gang til, så jeg venter til imorgen da jeg skal handle etc. og prøver å starte da. I mellomtiden tenkte jeg jeg kunne spørre på kg om dere tror det er nok strøm igjen på batteriet til å få start?

Forferdelig irriterende med den bakluka, jeg må smelle den igjen for at den ikke skal stå åpen, noe jeg ikke er vant til, så dette er vel ikke siste gangen dette skjer....

Anonymkode: 7d58b...c17

Du bør vel få reparert bakluken hvis du ønsker ha lys I den . Noen biler har bryter ser du kan slå helt av lyset I bagasje rommet . Har bilen din ikke dette kan du ta ut pæren eller få montert en ekstra bryter . 

Det hele er teoretisk hvor lang tid det tar å tømme batteriet. En kan regne på forbruk og batteri kapasitet . Det er langt fra sikkert batteriet har den oppgitte kapasitet I dag grunnet svekkelse.

En startmotor er en seriemotor som oftest . Denne kan ved en kald bilmotor trekke opp til 400 amper - ved kald motor . En varm motor trekker kanskje 70 amper . Det blir derfor viktig uansett å ikke bruke opp strømmen på unødvendig lys . I tillegg skal det være strøm til tenningsannlegg og drivstoff pumpe . 

Endret av Peter007
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fant ut at kupelyset bak (kun ett lys pga bakluken) har stått på siden fredag kveld. Jeg vil ikke starte blien nå siden jeg ikke gidder å kjøre rundt for å lade batteriet opp på en søndag kveld, og skjønner at hvis jeg får start blir jeg nødt til å kjøre nå siden det sannsynligvis ikke er strøm tll å starte bilen èn gang til, så jeg venter til imorgen da jeg skal handle etc. og prøver å starte da. I mellomtiden tenkte jeg jeg kunne spørre på kg om dere tror det er nok strøm igjen på batteriet til å få start?

Forferdelig irriterende med den bakluka, jeg må smelle den igjen for at den ikke skal stå åpen, noe jeg ikke er vant til, så dette er vel ikke siste gangen dette skjer....

Anonymkode: 7d58b...c17

Har du igjen i overkant av 11,5volt  så skal det rusle i gang. Ei kupé pære er vel omtrent på 5w, så det går noen timer før batteriet er tomt. Veit en bil som hadde en feil på varselblink bryter, den sto i mange timer med blinkende lys før det ble helt mørkt. Og da var batteriet helt flatt også :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også gjort denne tabben en gang. Dreiv med flytting og hadde ting stikkende ut bakluka, men var så trøtt at jeg tenkte jeg tar det ut imorgen.- Og fikk sjølsagt flatt batteri dagen etter. En hyggelig nabo ala Reodor Felgen kom med hjemmelaget batteristarter og det gikk fint. Men en erfaring rikere.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.10.2016 den 23.08, AnonymBruker skrev:

Du kan nok regne med at batteriet er tomt i morgen. Har gjort samme tabben selv. Satte bilen i garasjen fredag skulle ut mandag, da måtte jeg ringe Viking som kom og hjalp med ganske kjapt, heldigvis. Måtte kjøre i 2 timer før batteriet var ladet igjen. Ble lange turer på motorveien og rundtomkring :)

Anonymkode: 8bc6b...584

Hvorfor iallverden kjøper dere ikke en batterilader? Det koster ikke stort og lader bedre enn å "kjørelade". Kjøper du en god en, har du en som varer lenge. Spesielt dere som har en bil stående ute trenger et friskt batteri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvordan gikk det forresten?

Ellers, om man har mulighet for å bruke den (at man ikke står parkert gatelangs) er batterilader et godt tips.

Jeg hadde heller tatt meg en 2timers tur søndag ettermiddag enn å bli stående med et problem mandag morgen.Jeg hadde ihvertfall alliert meg med noen av type "hvis jeg ikke får start i morgen tidlige, kan du komme og hjelpe meg da?).

Uansett, litt seint for disse tipsene i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De begynner nok å bli det, men man skal ikke mange år tilbake før LED ikke var så vanlig som det er idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Monday, October 31, 2016 den 7.18, AnonymBruker skrev:

Tenker kanskje å kjøpe en sånn en i tilfelle rottefelle. Noen som har noe sånt og kan anbefale? TS

https://bilpleiekongen.no/produkt/jumpstart-powerbank/?gclid=CMe23_XGg9ACFcTPcgodI1gKUA

Anonymkode: 7d58b...c17

Du burde heller bruke pengene på en ok batterilader, og la batteriet stå på lading natten over en gang i blant. Spesielt nå på vinteren, og om du driver med mye småkjøring. Å la batteriet tømmes for at du ikke gidder å gå ut og løse problemet med kupelyset er ikke noen spesielt god ide. Å så bruke starthjelp for å få start etter at batteriet er blitt helt flatt, er en enda dårligere ide. Om du likevel gjør dette, forkorter du batteriets levetid betydelig, og et kvalitetsbatteri  til en mellomklassebil koster fort 2-3000 kroner. Billige batterier er ikke et bra alternativ, da de har kortere levetid. Om du ønsker å unngå problemer, MÅ DU GJØRE DE RIKTIGE TINGENE, ikke det du selv finner mest bekvemt. Er faktisk i tvil om du burde ha bil. Noen folk er som kveg, og bør transporteres som kveg.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...