Felicia Femina Skrevet 23. november 2004 #1 Del Skrevet 23. november 2004 Jeg er midt i lønnsforhandlinger, og har så langt fått et tilbud om lønnstillegg jeg ønsker var det dobbelte av hva det er.... Hvordan kommer jeg meg dit? Første runde diskusjon har allerede gått, og jeg har gitt uttrykk for hva jeg ønsker i lønn. Hvordan komme i mål? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
punkyB Skrevet 23. november 2004 #2 Del Skrevet 23. november 2004 Vet ikke om jeg skjønte helt det tilbudet du hadde fått - men antar at du ønsker enda mer enn det du har fått tilbud om. Du må jo komme med argumenter for hvorfor du fortjener mer - at du faktisk har prestert en god jobb, ta konkrete ting du har gjort . Har du gått kurs feks. siste året er det argument. Du kan prøve å finne lønnsstatistikker som støtter ditt krav. Er det lenge siden du har gått opp kan det være et argument. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Felicia Femina Skrevet 23. november 2004 Forfatter #3 Del Skrevet 23. november 2004 Vet ikke om jeg skjønte helt det tilbudet du hadde fått - men antar at du ønsker enda mer enn det du har fått tilbud om. Riktig. Du må jo komme med argumenter for hvorfor du fortjener mer - at du faktisk har prestert en god jobb, ta konkrete ting du har gjort . Har du gått kurs feks. siste året er det argument. Du kan prøve å finne lønnsstatistikker som støtter ditt krav. Er det lenge siden du har gått opp kan det være et argument. Argumentet om kurs har jeg ikke tenkt på. Finfint! Jeg tar det med på veien. Jeg går forøvrig over fra en vikarstilling til fast jobb; grunnen til at jeg blir tilbudt denne er fordi jeg har gjort en glimrende jobb som vikar. Dette har jeg fått mine overordnede til å si under forhandlingsrunde nr 1. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
punkyB Skrevet 24. november 2004 #4 Del Skrevet 24. november 2004 Argumentet om kurs har jeg ikke tenkt på. Finfint! Jeg tar det med på veien. Jeg går forøvrig over fra en vikarstilling til fast jobb; grunnen til at jeg blir tilbudt denne er fordi jeg har gjort en glimrende jobb som vikar. Dette har jeg fått mine overordnede til å si under forhandlingsrunde nr 1. Er jo vanlig å gå opp i lønn når man går fra prøveansettelse/vikariat til fast stilling. Jobber ikke du med IT ? Såfall så har jo NITO egen lønnstatistikk som er inndelt etter type jobb og ant. år med erfaring. Du kan jo prøve å få tak i den - passer den ditt formål kan du jo bruke den. Jeg er ikke medlem der nå lenger så jeg har ikke oppdaterte tall. Nå er vel IT markedet på vei opp og mener det er etterspørsel etter IT folk mange steder - det er et argument. Det aller beste argumentet for høyere lønn er jo et annet jobb-tilbud forøvrig. Tror det er begrenset hvor mye man kan få lønnen opp ved andre argumenter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Felicia Femina Skrevet 25. november 2004 Forfatter #5 Del Skrevet 25. november 2004 Jobber ikke du med IT ? Såfall så har jo NITO egen lønnstatistikk som er inndelt etter type jobb og ant. år med erfaring. Du kan jo prøve å få tak i den - passer den ditt formål kan du jo bruke den. Jeg er ikke medlem der nå lenger så jeg har ikke oppdaterte tall. Nå er vel IT markedet på vei opp og mener det er etterspørsel etter IT folk mange steder - det er et argument. Det aller beste argumentet for høyere lønn er jo et annet jobb-tilbud forøvrig. Tror det er begrenset hvor mye man kan få lønnen opp ved andre argumenter. Jeg jobber innenfor farmasøytisk industri, langt fra IT-verden. Med min utdannelse i den stillingen jeg har nå, er ikke mitt fagforbund mye til hjelp (jeg har pr i dag igrunnen mer enn anbefalt lønnsnivå derifra, men en helt annen arbeidssituasjon enn mine fagkollegaer vanligvis har, det blir vanskelig å sammenlikne; og derfor er generelle tips gull verdt for meg her). Jeg har ikke et annet jobbtilbud for hånden akkurat nå, men vil du tro det er lurt å speide etter sånt og eventuelt ved en senere anledning bruke det som et "pressmiddel"? (Jeg tror toget har gått for meg mht denne omgangs lønnsforhandlinger). Tusen takk for svarene dine, punkyB! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 26. november 2004 #6 Del Skrevet 26. november 2004 Du kan jo godt komme med tilbakemelding om at du er skuffet og hadde ventet deg en høyere lønn nå som du blir fast ansatt. Syns ikke du skal true med at du har funnet annen jobb, du skal være rimelig uunværlig for bedriften for å prøve på det. Men om du har en kompetanse som er generelt etterspurt, kan du jo si at du mener du ville fått mer enn de har tilbudt et annet sted. Du bør uansett forsøke å finne informasjon om hva andre som jobber med de samme arbeidsoppgavene som deg tjener, det er et greit utgangaspunkt. Du har bedt om noe - de har kommet med et tilbud - det er NÅ forhandlingene starter. De kan ikke si deg opp om du sier du er misfornøyd, ikke vær redd for det. Men forsøk å fremheve hva du er god på/bidrar med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Felicia Femina Skrevet 30. november 2004 Forfatter #7 Del Skrevet 30. november 2004 Du kan jo godt komme med tilbakemelding om at du er skuffet og hadde ventet deg en høyere lønn nå som du blir fast ansatt. Syns ikke du skal true med at du har funnet annen jobb, du skal være rimelig uunværlig for bedriften for å prøve på det. Men om du har en kompetanse som er generelt etterspurt, kan du jo si at du mener du ville fått mer enn de har tilbudt et annet sted. Du bør uansett forsøke å finne informasjon om hva andre som jobber med de samme arbeidsoppgavene som deg tjener, det er et greit utgangaspunkt. Du har bedt om noe - de har kommet med et tilbud - det er NÅ forhandlingene starter. De kan ikke si deg opp om du sier du er misfornøyd, ikke vær redd for det. Men forsøk å fremheve hva du er god på/bidrar med. Jeg har igrunnen gjort som du sier, Sissan, og fikk mer i lønnstillegg enn hva de først kom med. Jeg er nok ennå ikke helt der jeg ønsker å være, men ser at det ikke er mer å hale i denne omgang. Rådene deres taes med til 2006 og neste anledning til å forhandle om lønn. Takk, damer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå