Gå til innhold

Vikingene og kristendommen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kristendom er pesten og vil alltid være pesten som satte Norge og verden forøvrig tilbake. Glad vi ikke har den pesten styrende nå. Vekk med det!

Anonymkode: a381c...657

Hvilket verdensbilde er det du forfekter, med denne voldsomme toleransen???

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

22 timer siden, debatant skrev:

Kom halshugging til Norge gjennom norrøn mytologi eller kristendom?

Å anklage kristendom for noe det er eksplisitt imot, er ikke særlig glupt.

Jeg vil faktisk vedde ganske mye på at halshugging som henrettelsesmetode er eldre enn begge to, men dette er vel ikke poenget. Poenget er at kristendommen brukte ca 850 år (år da religionen hadde stor innflytelse) på å avskaffe noe du påstår den aldri har vært for. Da påstår jeg at det umulig kan ha blitt sett på som en prioritert oppgave, tvert i mot vil jeg si kristenheten i mange hundre år anså halshugging som en fortreffelig måte å kvitte seg med uønskede elementer på. (Bålet var også populært en periode, og i motsetning til øksa var bålet stort sett forbeholdt kjettere og hekser, dvs. henrettelser som absolutt var religiøst motivert.)

Nei, kristne gjør (stort sett) ikke slikt nå lenger, i alle fall ikke her i vesten, men kom ikke her og prøv å underslå kristendommens gamle, blodige, grusomme historie, for den må du lenger ut på landet med. 

Anonymkode: 72e5b...00b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
På 30.10.2016 den 22.52, AnonymBruker skrev:

OK. Vitenskapen både som metode og prinsipp ble grunnlagt av hedenske greske filosofer (først og fremst Sokrates med sin "Alt jeg vet er at jeg intet vet", videreført av den muslimske matematikeren al-Haytam før ateisten Karl Popper satte en foreløpig punktum. Så kan vi diskutere ulike definisjoner på ordet "vitenskap" og hva begrepet innebærer, men det har i alle fall ingenting med Luther å gjøre.

Når det gjelder det at vikingkongene lot seg kristne fordi det var en trend, så har du selvfølgelig rett i det, men det var også en "trend" blant kristne å halshugge hedninger som nektet å konvertere (med noen unntak - i angelsaksisk tradisjon var det visstnok ikke det), noe som virker å være et større insentiv enn moteriktighet.

Anonymkode: 39d05...ed2

Tror nok òg det var til en viss grad formet av frykt. Mulig jeg ikke er helt korrekt her, men Kong Karl den store var hvel den som kristnet Det øst- romerske riket, eller hva man kaller det, i ca 800. Altså rett etter at vikingtiden i Norden hadde begynt. Ifølge historiebøkene var det noen som gikk frivillig over til kristendommen. Likevel kan man ikke akkurat si at hverken kong Karl den store eller kong Olav hadde noen 'human' måte å gå frem på. Altså, drepe hedninger som satte seg mot den kristne tro, kanskje mer slik man ser for seg radikale jihadister i moderne sammenheng. Så det spørs jo om det var mye på tvang at folk konverterte. Var det ikke slik at en del hedenske skikker ble praktisert mer i det skjulte, både i Norge og i Europa, etter kristningen fant sted? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.11.2016 den 0.10, AnonymBruker skrev:

Kristendommen var en katastrofe for Norge. Iallefall for halvparten av befolkningen. Kvinner hadde flere rettigheter før kristendommen kom. Med den ble de bundet i hjemmet, og de kunne ikke skille seg fra mannen om de ønsket. Slaveri med andre ord.

Anonymkode: b89cf...a35

Jeg har hvel så vidt vært igjennom i en eller annen bok, at kvinner og menn var fordelt sine roller. Men det skal jo sies at de har hvel mange gudinner i norrøn mytologi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.11.2016 den 2.37, AnonymBruker skrev:

Kristendom er pesten og vil alltid være pesten som satte Norge og verden forøvrig tilbake. Glad vi ikke har den pesten styrende nå. Vekk med det!

Anonymkode: a381c...657

Kristendommen er fortsatt norsk statsreligion, men nordmenn flest tror jeg egentlig har lite forhold til religion i hverdagen, i tillegg til at samfunnet vårt er mer liberalt ift homofili og kvinnesyn. Om man vil se noen eksempler på en mer barbarisk praktisering av kristendommen pr i dag, så er en del afrikanske land et tydelig eksempel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...