AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2016 #1 Skrevet 29. oktober 2016 i samråd med helsesøster begynte jeg grøttilvenningen ved 4 mnd. Tok ca 3 uker før babyen forstod dette med skje og at grøten skulle spises. Men da gikk det raskt framover og han elsker grøt. Ca 1 uke spiste han 50 ml vann + pulver på kvelden, så begynte jeg å gi tilsvarende på morgen også. Så har mengden økt littegrann. På 5 mnds kontrollen sa helsesøster at jeg kunne øke til 1 dl vann/1 porsjon da babyen vil ha mer. Har gjort det. Men nå har han hatt noen dager med forstoppelse, myyye grøt, ubehag, fising... Han vil ikke legges ned. Må holdes. Sover dårlig på dagen. Og noen netter kaver han veldig. Trodde først det var pga vaksinen han også fikk, men tror nå det er pga grøten. Ene dagen fikk han 4 skikkelige bleier. Men nå er det litt stopp igjen. Gir sviskemos også. Bør jeg prøve en annen type grøt?? Eller maltekstrakt? Hvor lenge må jeg forvente mageproblemer nå i oppstarten? Forrige barn var ikke sånn. Der var det ingen reaksjon. Så er litt uvant dette. Anonymkode: 07f9d...6ba
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2016 #2 Skrevet 29. oktober 2016 Gi noe annen mat i stedet for grøt. Anonymkode: 9836b...a36
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2016 #3 Skrevet 29. oktober 2016 Har du alltid gitt sviskemos? Svisker er jo bra for å få igang systemet men det gir jo også luft i magen? Anonymkode: 43653...b80
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2016 #4 Skrevet 29. oktober 2016 Da jeg var på felles kurs på helsestasjon spurte ei HS om dette. Hun opplevde også at baby fikk vondt i magen. Han fikk havre. Jeg vet ikke hva du gir? Men HS tipset i alle fall om å prøve andre litt mer lettfordøyelige grøter som f eks mais. Jeg får selv vondt i magen om jeg spiser for mye havre så skjønner godt at babyen sin mage synes det er tøft. Og så kan man kanskje øke gradvis med havre. eventult gi ett måltid med havre og ett med mais? Anonymkode: 30a9e...c5e
våren14 Skrevet 30. oktober 2016 #5 Skrevet 30. oktober 2016 Korn kan knapt fordøyes av babyer, da de ikke enda at enzymet (amylase) til å fordøye det i tarmsystemet. Så mange får vondt av grøt, brød osv. Noen tåler ufordøyd mat bedre enn andre.Ville kuttet korn helt og gitt noe annet. Frukt og grønnsaksmos, eggeplomme, lever, og avokadomos er fine ting å bruke i starten. Syns det var tidlig å starte med mat men... om det er pga vekt så tenk over å ha endel sunt fett i maten og bruk kaloritette matvarer. Avokadoen er helt super på dette!! Selv tilsetter jeg også litt kaldpresset rapsolje til grønnsaksmos. Men begynte ikke med mat før 6 mnd da. 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2016 #6 Skrevet 30. oktober 2016 Dette slet vi med også. Måtte begynne med annnen mst ved 4 mnd pga vekt. Gikk fint helt til han fikk fulle porsjoner. Vi fikk anbefalt å ha oppi bittelitt rapsolje i hver porsjon. Vi gjorde det i en uke, og det funket kjempefint. Babyen vår nektet å spise noen annet enn grøt, men vi fortsatt å prøve diverse grønnsaker, avokaoda osv. Etterhvert aksepterte han det, så fikk vi byttet ut det ene grøtmåltidet med annen mat. Det hjalp også en del Anonymkode: 5220b...957
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2016 #7 Skrevet 30. oktober 2016 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du alltid gitt sviskemos? Svisker er jo bra for å få igang systemet men det gir jo også luft i magen? Anonymkode: 43653...b80 Nei, hadde tilvenning først, men nå etter forstoppelsen osv så har jeg gitt det for jeg trodde det kunne sette gang på magen. Men kan prøve med en pause hvis det gir luft... 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Da jeg var på felles kurs på helsestasjon spurte ei HS om dette. Hun opplevde også at baby fikk vondt i magen. Han fikk havre. Jeg vet ikke hva du gir? Men HS tipset i alle fall om å prøve andre litt mer lettfordøyelige grøter som f eks mais. Jeg får selv vondt i magen om jeg spiser for mye havre så skjønner godt at babyen sin mage synes det er tøft. Og så kan man kanskje øke gradvis med havre. eventult gi ett måltid med havre og ett med mais? Anonymkode: 30a9e...c5e Jeg gir havregrøt på morgen og risgrøt på kvelden. kanskje prøve med kun risgrøt en stund... 4 timer siden, våren14 skrev: Korn kan knapt fordøyes av babyer, da de ikke enda at enzymet (amylase) til å fordøye det i tarmsystemet. Så mange får vondt av grøt, brød osv. Noen tåler ufordøyd mat bedre enn andre.Ville kuttet korn helt og gitt noe annet. Frukt og grønnsaksmos, eggeplomme, lever, og avokadomos er fine ting å bruke i starten. Syns det var tidlig å starte med mat men... om det er pga vekt så tenk over å ha endel sunt fett i maten og bruk kaloritette matvarer. Avokadoen er helt super på dette!! Selv tilsetter jeg også litt kaldpresset rapsolje til grønnsaksmos. Men begynte ikke med mat før 6 mnd da. Helsesøster mener jeg skal begynne med grøt pga at andre ting ofte smaker bedre/mer spennende. Så hvis man gir frukt/grønnsaker først er det ikke sikkert de vil ha grøt etterpå. Ikke vet jeg. Har så vidt begynt med smaksprøver på grønnsaker. 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette slet vi med også. Måtte begynne med annnen mst ved 4 mnd pga vekt. Gikk fint helt til han fikk fulle porsjoner. Vi fikk anbefalt å ha oppi bittelitt rapsolje i hver porsjon. Vi gjorde det i en uke, og det funket kjempefint. Babyen vår nektet å spise noen annet enn grøt, men vi fortsatt å prøve diverse grønnsaker, avokaoda osv. Etterhvert aksepterte han det, så fikk vi byttet ut det ene grøtmåltidet med annen mat. Det hjalp også en del Anonymkode: 5220b...957 Rapsolje var kanskje ikke så dumt Anonymkode: 07f9d...6ba
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2016 #8 Skrevet 30. oktober 2016 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, hadde tilvenning først, men nå etter forstoppelsen osv så har jeg gitt det for jeg trodde det kunne sette gang på magen. Men kan prøve med en pause hvis det gir luft... Jeg gir havregrøt på morgen og risgrøt på kvelden. kanskje prøve med kun risgrøt en stund... Helsesøster mener jeg skal begynne med grøt pga at andre ting ofte smaker bedre/mer spennende. Så hvis man gir frukt/grønnsaker først er det ikke sikkert de vil ha grøt etterpå. Ikke vet jeg. Har så vidt begynt med smaksprøver på grønnsaker. Rapsolje var kanskje ikke så dumt Anonymkode: 07f9d...6ba Nei, rapsoljen funket fjell her altså. da bæsjet han helt som normalt og hadde ikke magevondt. Etter en uke trengte vi ikke å bruke det lenger, da gikk plutselig tibg av seg selv. Fortsett å gi smakspørver på andre ting, det med at man må starte med grøt er en litt gammeldags holdning. Anonymkode: 5220b...957
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2016 #9 Skrevet 30. oktober 2016 Hva så om de ikke vil ha grøt senere (noe jeg tipper de vil)? Det er ikke sånn at mennesker MÅ spise grøt. Jeg spiser ytterst sjelden grøt selv... Det vi MÅ ha er næringsrik mat som grønnsaker, kjøtt og fisk. Altså er det disse tingene man må lære barna å spise... Å vente med ting som smaker mer spennende for at de skal like grøt er det dummeste rådet jeg har hørt fra en helsesøster. Høres ut som oppskriften på kresne barn. Anonymkode: 9836b...a36
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2016 #10 Skrevet 30. oktober 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette slet vi med også. Måtte begynne med annnen mst ved 4 mnd pga vekt. Gikk fint helt til han fikk fulle porsjoner. Vi fikk anbefalt å ha oppi bittelitt rapsolje i hver porsjon. Vi gjorde det i en uke, og det funket kjempefint. Babyen vår nektet å spise noen annet enn grøt, men vi fortsatt å prøve diverse grønnsaker, avokaoda osv. Etterhvert aksepterte han det, så fikk vi byttet ut det ene grøtmåltidet med annen mat. Det hjalp også en del Anonymkode: 5220b...957 Hvor mye er bittelitt da? Rapsolje altså. En teskje? :D Anonymkode: 07f9d...6ba
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2016 #11 Skrevet 30. oktober 2016 Lurt at baby også får vann å drikke til grøtmåltidet. Anonymkode: 55ac6...f3c
Gjest Sisti Skrevet 30. oktober 2016 #12 Skrevet 30. oktober 2016 Merkelig argument at de skal få grøt før de lærer å like andre ting . Jeg har hørt på helsestasjonen at grøt kan man vente med , for det er så søtt og det er derfor en smak babyer uansett liker. Det er derfor viktigere å utnytte smaksvinduet de har nå til å bli vant til det som IKKE er søtt - som grønnsaker. Det er vel dessuten viktigere å bli glad i grønnsaker enn grøt? Grøt er tungt fordøyelig så for noen gir det mageproblemer .
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2016 #13 Skrevet 30. oktober 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Lurt at baby også får vann å drikke til grøtmåltidet. Anonymkode: 55ac6...f3c Jepp, det gjør han:) Ammer først, gir grøt og deretter vann. Anonymkode: 07f9d...6ba
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2016 #14 Skrevet 30. oktober 2016 Her fikk vi grei beskjed av helsesøster at grøt skulle man IKKE begynne med fordi det er så hardt for magen. Potet osv skulle være bra og starte med. Anonymkode: 3c32c...d39
våren14 Skrevet 31. oktober 2016 #15 Skrevet 31. oktober 2016 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Helsesøster mener jeg skal begynne med grøt pga at andre ting ofte smaker bedre/mer spennende. Så hvis man gir frukt/grønnsaker først er det ikke sikkert de vil ha grøt etterpå. Ikke vet jeg. Har så vidt begynt med smaksprøver på grønnsaker. Anonymkode: 07f9d...6ba Dette er problemet... for det er ingenting som sier at en baby må ha grøt. Dessverre er HS pålagt å anbefale å gi grøt. Dtete for å best mulig sikre at alle norske babyer får i seg nok jern. Rådet må være basert på å være gjenomførbart for de minst oppegående av oss, og selv de klarer å gå på butikken, kjøpe en pakke grøt og blande i litt vann. Kjøpegrøten er tilsatt ekstra jern, og derfor MÅ HS prakke på alle grøt. Fakta er at dette for mange skaper magetrøbbel osv. Hvor mange er ikke avhengige av å gi malt i tillegg? I stedet for å fjerne problemet, så begynner vi å "medisinere". Det er jo ganske latterlig. Og fælt at dette er anbefalingen fra det offentlige Norge i 2016. For de som er hakket mer oppegående og klarer å se forbi kjøpegrøten så kan man sikre barnet nok jern selv uten å gi grøt. Jernet i grøten er hemjern og tas ikke engang spesielt lett opp av kroppen. Jern fra animalske kilder er mye lettere for kroppen å ta opp, mao får baby da i seg mer jern selv om han spiser mindre av matvaren. Lever er jo den aller beste kilden. Server kokt/dampet lever i biter eller lag hjemmelaget leverpostei. Babyens fordøyelsessystem er dessuten tilpasset å fordøye animalske produkter (=morsmelk!) heller enn vegetabilske. Ellers er eggeplomme helt supert og har lettopptakelig jern i seg. Start forsiktig med plomme, og ta en prat med legen først (ikke helsesøster!) dersom det er eggeallergi i familien. Hvis ikke, prøv med litt og gi det 72 timer for evt reaksjon. Går det bra er det knall, for det er så enkelt å gi til baby. Enten hardkokt som spises selv, bløtkokt fra skje, eller aller best helt rå (kun norske egg!), da bevares næringsinnholdet best. Mi har fast kveldsmat, avokadomos med en rå eggeplomme i. Plommen smaker nesten ingenting rå og kan blandes i alle typer mos. Nå er jo mi eldre, 8 mnd, ble fullammet til 6 mnd, og startet deretter forsiktig med mat. Siste mnd er det fast med leverpostei til frokost (hun elsker det!) og som sagt eggeplomme til kveldsmat. Har forklart alt dette for min helsesøster som da sier at det er helt greit å ikke gi grøt, siden jeg sørger for å sikre at baby får nok jern. I tillegg ammer jeg så mye som mulig, og morsmelken har også endel jern. Jeg skjønner at HS må si at babyer skal ha grøt, selv om det egentlig er ganske så feil. Men klart at jernmangel er mer alvorlig for barn enn magevondt, så må man velge tar man jo magevondt. Bare så synd at ikke flere er informert om at det finnes gode alternativer som BÅDE gir nok jern OG fungerer mye bedre for uutviklet tarmsystem hos baby. Tips: Boka Super Nutrition for Babies. Der anbefales det å styre helt unna korn frem til barnet er minst ett år. Og et annet poeng. Grøt er ikke direkte næringsrikt annet enn jernet. Så hvorfor fylle opp en babymage med grøt eller brød (mat som ikke kan fordøyes gir lite næring. Må fordøyes fo å frigi næringsstoffer), når det finnes så mye mer næringsrik mat. Spesielt viktig må jo dette være i starten når de får i seg svært lite. Eks er jo både lever og eggeplomme rene vitaminbomber. Syns det hele er litt rart, og det skuffer at norsk helsevesen ikke er mer oppdatert på dette. 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2016 #16 Skrevet 31. oktober 2016 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Måtte begynne med annnen mst ved 4 mnd pga vekt. Anonymkode: 5220b...957 Hvorfor det? Anonymkode: 10def...929
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2016 #17 Skrevet 31. oktober 2016 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor det? Anonymkode: 10def...929 Fordi babyen sin vekt begynte å flate ut ved 3 mnd alder, uansett hvor mye jeg ammet. Etter tredje mnd så begynte jeg å pumpe slik at jeg så hvor mye babyen spiste. Måtte notere ned hvert måltid. Slik hold vi på til fjerde måned, da anbefalte Hs og barnelege at vi begynte med fast føde for å se om det hjalp på vekten. Og det gjorde det heldigvis. Baby var veldig liten når han ble født, så han hadde ikke så veldig mye vekt å miste. Hadde han vært god og rund så hadde vi nok drøyet det litt lenger Åssen det? Anonymkode: 5220b...957
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2016 #18 Skrevet 31. oktober 2016 @våren14 Men nå har jo også forskning og studier vist at det er lurt å eksponere barnet for gluten så tidlig som mulig for å unngå cøliaki. kilde: forskning.no så det dreiee seg vel ikke bare om jern. Anonymkode: 30a9e...c5e
Gjest Sisti Skrevet 31. oktober 2016 #19 Skrevet 31. oktober 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: @våren14 Men nå har jo også forskning og studier vist at det er lurt å eksponere barnet for gluten så tidlig som mulig for å unngå cøliaki. kilde: forskning.no så det dreiee seg vel ikke bare om jern. Anonymkode: 30a9e...c5e Nei den forskningen er det blitt stilt spørsmål ved: http://forskning.no/mat-og-helse-menneskekroppen-sykdommer-barn-og-ungdom/2014/10/fant-ingen-effekt-av-tidlig-grot-og
AnonymBruker Skrevet 1. november 2016 #20 Skrevet 1. november 2016 19 timer siden, Sisti skrev: Nei den forskningen er det blitt stilt spørsmål ved: http://forskning.no/mat-og-helse-menneskekroppen-sykdommer-barn-og-ungdom/2014/10/fant-ingen-effekt-av-tidlig-grot-og Takk! Dette var jeg ikke klar over. Jeg hadde bare lest de forrige studiene. Vår HS refererte til dem som også en grunn til å starte mdd grøt ved 4 mnd... Og jeg lurer på om det står noe i det ene heftet jeg fikk hvor det står nasjonale anbefalinger. Man kan jo virkelig ikke stole på noen jo Anonymkode: 30a9e...c5e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå