Gå til innhold

Startvansker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bilen min har sporadiske startvansker, og jeg lurer på hva som kan være problemet.

Pluggene og pluggledningene er nettopp skiftet ut, så jeg vet at disse ikke er problemet. Batteriet er det heller ikke noe feil med.

Startvanskene er veldig uforutsigbare. Som regel får jeg veldig lett start på bilen, men en typisk episode kan være som følger:

Jeg starter bilen (uten problemer) og kjører til en butikk. Parkerer og stopper bilen. Når jeg så skal kjøre igjen, får jeg ikke start på den. Kanskje blir jeg sittende i en halvtime slik mens jeg prøver å starte den (det er ikke folk i nærheten, så startkabler får jeg ikke brukt). Så går jeg meg en tur. Når jeg kommer tilbake til bilen, en drøy time senere, får jeg stort på den på første forsøk, uten problemer.

Bilen var nettopp på EU-kontroll og ble godkjent frem til og med oktober 2018. Ingen startvansker ble konstatert av verkstedet som gjennomførte kontrollen.

Anonymkode: 0bcfc...5f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åssen bil, åssen motor?

eu kontrollen tar ikke for seg å sjekke startproblemer men de starter den, kjører inn på verkstedet, utfører kontrollen og kjører den ut. 

 

Men må vite hva slags bil og motor for å kunne prøve å hjelpe deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Akay skrev:

Åssen bil, åssen motor?

eu kontrollen tar ikke for seg å sjekke startproblemer men de starter den, kjører inn på verkstedet, utfører kontrollen og kjører den ut. 

 

Men må vite hva slags bil og motor for å kunne prøve å hjelpe deg


Ford Escort Atlanta. 1,6 liter. '96-modell.

Anonymkode: 0bcfc...5f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammel bil... usikker på om den faktisk har fordeler, men tipper kanskje den har det... 

sprekk i fordelerlokket, altså der tennpluggledningene går inn samlet... alle går derfra til hver sin sylinder. Får du fukt der så får du sånne startvansker. 

Dette var en typisk feil på gamle biler. Tror muligens det fantes på ford en god stund så ville sjekket det

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problem på min gamle golf '99. Husker ikke nøyaktig hva det var, men det var noe trøbbel med tennplugger. Få tatt den med et til et verksted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bilen min har sporadiske startvansker, og jeg lurer på hva som kan være problemet.

Pluggene og pluggledningene er nettopp skiftet ut, så jeg vet at disse ikke er problemet. Batteriet er det heller ikke noe feil med.

Startvanskene er veldig uforutsigbare. Som regel får jeg veldig lett start på bilen, men en typisk episode kan være som følger:

Jeg starter bilen (uten problemer) og kjører til en butikk. Parkerer og stopper bilen. Når jeg så skal kjøre igjen, får jeg ikke start på den. Kanskje blir jeg sittende i en halvtime slik mens jeg prøver å starte den (det er ikke folk i nærheten, så startkabler får jeg ikke brukt). Så går jeg meg en tur. Når jeg kommer tilbake til bilen, en drøy time senere, får jeg stort på den på første forsøk, uten problemer.

Bilen var nettopp på EU-kontroll og ble godkjent frem til og med oktober 2018. Ingen startvansker ble konstatert av verkstedet som gjennomførte kontrollen.

Anonymkode: 0bcfc...5f6

Du beskriver litt vagt hva som er i veien. Startvansker kan være så mye, men det jeg tenker på er at du kan ha dårlig kontakt på batteriet. Det du gjør da, er å ta av først minuspolen, deretter pluss polen. Så tar du litt sandpapir og skrubber litt inni polskoene, og på selve polene på batteriet. Når de er satt på igjen i omvendt rekkefølge, smører du på vaselin. Det kan hende hjelper, og en feilkilde er luket bort. For der kan det nemlig være dårlig kontakt selv om alt ser ut for å være i skjønneste orden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser du har fått mange råd TS. Først Eu-kontrollen har ikke noe med om bilen din starter. Den er først og fremst en sikkerhets og miljø kontroll . 

Men siden du forteller bilen starter lett kald og startproblemer oppstår ved halv-varm motor . Typisk er feil blanding luft/bensin . Altså at en insprutdyse lekker litt eller drypper. Nå vet ikke jeg om denne bilen har eltrisk styrt mono-dyse I en forgasser eller den har insprut -dyse på hver sylinder.  Men prinsippet er det samme . Altså feil forhold luft og bensin . Blandingen blir for feit. Det vil si for mye bensin . Du kan sammenligne med en kuk eller vankran som drypper . 

Tenker du enkelt blir det akkurat som du trekker ut choke på en gammel forgasserbil når den er varm . De gamle forgasser bilene har samme symptomer når flotør henger og det renner over . Du kan kan sammenligne med toalett når det renner over . 

Noe annet kan være  elktriske givere som gir feil signaler. Altså forteller at bilen er kald mens den er halv varm slik motor -styringen tror den skal gi kald start.

Det kan være coil/er og tenningenhet (sluttsteg/effektsteg)som gir høyspenning til plugger som har defekter på en spesiell temperatur. 

Det kan være bensinpumpe rele og bensinpumpe som har defekter ved en enkelt tempratur. Dette siste er vel mere skjeldent.

Du må få lest av feilkoder. Så må en feilsøke videre utfra dette . 

Jegkjenner ikke denne Ford modellen godt. Men gamle-kara som har reparert de bilene kan nok ta det på erfaringer . Dette for at det et ofte de samme feilene som oppstår.

Lykke til . 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikringsboksene på disse bilene var av dårlig kvalitet og en kjent årsak til sporadiske startproblemer. 

Anonymkode: ef8ca...d5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...