maitay Skrevet 29. oktober 2016 #1 Skrevet 29. oktober 2016 Jeg ønsker tips til en fin farge i stuen. Det er en liten stue. Ønsker ikke hvite vegger. Jeg skal også ha lyse møbler. Har tenkt litt på fargene: Morgendis og skumring fra jotun, men er veldig usikker på om de vil virke for lyse eller for mørke i stua.
Kamelia83 Skrevet 29. oktober 2016 #2 Skrevet 29. oktober 2016 Hva med farge som ikke er typ hvit/grå? Finnes jo så mange fine som absolutt ikke trenger å være mørke. Grønntoner, blåtoner, nude-toner? 1
Bruble Skrevet 29. oktober 2016 #3 Skrevet 29. oktober 2016 Jeg har Morgendis på tre av veggene i ene stua mi, og her er den perfekt, har ikke allverden med naturlig lys inn her ( nordvendt og med små vinduer). Det var "sykehushvitt" før og nå er det en varmere og lunere atmosfære her. Siste veggen har vi malt i Syrin
maitay Skrevet 29. oktober 2016 Forfatter #4 Skrevet 29. oktober 2016 6 timer siden, Kamelia83 skrev: Hva med farge som ikke er typ hvit/grå? Finnes jo så mange fine som absolutt ikke trenger å være mørke. Grønntoner, blåtoner, nude-toner? Har tenkt tanken, men er redd for at det blir mye vanskeligere med interiøret og farger som passer til. Vil kunne bytte møbler uten å male om igjen 5 timer siden, Bruble skrev: Jeg har Morgendis på tre av veggene i ene stua mi, og her er den perfekt, har ikke allverden med naturlig lys inn her ( nordvendt og med små vinduer). Det var "sykehushvitt" før og nå er det en varmere og lunere atmosfære her. Siste veggen har vi malt i Syrin Da lurer jeg på om jeg går for morgendis altså Takk for innspill 1
Freshsister Skrevet 30. oktober 2016 #5 Skrevet 30. oktober 2016 Du bør få disse små prøveboksene og male på din vegg. Ca 50x50cm og la det tørke. Så ser du på denne flekken gjennom hele dagen. Hvilken himmelsretning vender rommet til? 1
maitay Skrevet 31. oktober 2016 Forfatter #6 Skrevet 31. oktober 2016 (endret) 20 timer siden, Freshsister skrev: Du bør få disse små prøveboksene og male på din vegg. Ca 50x50cm og la det tørke. Så ser du på denne flekken gjennom hele dagen. Hvilken himmelsretning vender rommet til? Vinduene vender mot øst..Vi har kjøpt leilighet som vi ikke har overtatt enda og vi har litt dårlig tid til å male før vi flytter inn.. Endret 31. oktober 2016 av maitay La til litt forklaring
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2016 #7 Skrevet 31. oktober 2016 Vi har fargen Laurbær. det er en nøytral grønnfarge som passer til alt. Jeg ville styrt unna gråfarger. Det er ikke enklere å møblere en grå stue en et rom i en nøytral farge (ikke hvitt, svart eller grått). Anonymkode: b6d48...dd0 2
Freshsister Skrevet 1. november 2016 #8 Skrevet 1. november 2016 På 31. oktober 2016 den 12.15, maitay skrev: Vinduene vender mot øst..Vi har kjøpt leilighet som vi ikke har overtatt enda og vi har litt dårlig tid til å male før vi flytter inn.. Det kan hende den blir for kjølig når rommet vender mot øst. Ville gått for en beigefarge med noe rødt i. Fjærlett for eksempel.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2016 #9 Skrevet 1. november 2016 Om du vil ha grå, så hadde jeg personlig valgt en varmere enn morgendis. Hvilket gulv skal den passe til? En kald farge som morgendis blir gjerne blå/ rosa sammen ned varme farger. Anonymkode: 311f9...2c2
maitay Skrevet 2. november 2016 Forfatter #10 Skrevet 2. november 2016 21 timer siden, Freshsister skrev: Det kan hende den blir for kjølig når rommet vender mot øst. Ville gått for en beigefarge med noe rødt i. Fjærlett for eksempel. Den var faktisk ganske fin! hvilken farge kan jeg ha på sofa og spisestue osv til denne? 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Om du vil ha grå, så hadde jeg personlig valgt en varmere enn morgendis. Hvilket gulv skal den passe til? En kald farge som morgendis blir gjerne blå/ rosa sammen ned varme farger. Anonymkode: 311f9...2c2 Gulvet er vanlig parkett litt gul
Ella1 Skrevet 2. november 2016 #11 Skrevet 2. november 2016 Hva med "Årets farge" fra Nordsjö, Denim Drift? Den vurderer jeg på stuen 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2016 #12 Skrevet 3. november 2016 Det er mange som velger mørke og grå farger for tiden. Jeg tror det bare er et blaff. Om noen år tror jeg mange går lei av de mørke fargene, og hvitt og lysere farger kommer nok tilbake, Anonymkode: 0bbcf...6b7
Freshsister Skrevet 3. november 2016 #13 Skrevet 3. november 2016 På 2. november 2016 den 21.07, maitay skrev: Den var faktisk ganske fin! hvilken farge kan jeg ha på sofa og spisestue osv til denne? Gulvet er vanlig parkett litt gul Der står du egentlig ganske fri til å velge hva du vil. Om det er litt mørkt i rommet ville jeg valgt en lys sofa, kanskje hvit (med ulempen at den blir fort skitten). Det eneste jeg ikke ville ha gjort er å blande beigetoner. Du kan leke litt med kontraster eller bruke en knallfarge på en stol eller noe. Personlig synes jeg at trendene ikke er så viktige, det er viktigere å bruke riktig tone for rommet og for dere.
Freshsister Skrevet 3. november 2016 #14 Skrevet 3. november 2016 Bare noen eksempler for hvordan man kan leke med farger... 1
maitay Skrevet 4. november 2016 Forfatter #15 Skrevet 4. november 2016 21 timer siden, Freshsister skrev: Der står du egentlig ganske fri til å velge hva du vil. Om det er litt mørkt i rommet ville jeg valgt en lys sofa, kanskje hvit (med ulempen at den blir fort skitten). Det eneste jeg ikke ville ha gjort er å blande beigetoner. Du kan leke litt med kontraster eller bruke en knallfarge på en stol eller noe. Personlig synes jeg at trendene ikke er så viktige, det er viktigere å bruke riktig tone for rommet og for dere. Takk for tips !
AnonymBruker Skrevet 5. november 2016 #16 Skrevet 5. november 2016 På 3.11.2016 den 12.20, AnonymBruker skrev: Det er mange som velger mørke og grå farger for tiden. Jeg tror det bare er et blaff. Om noen år tror jeg mange går lei av de mørke fargene, og hvitt og lysere farger kommer nok tilbake, Anonymkode: 0bbcf...6b7 Jeg Tror du har helt rett angående grått og mørke farger. De vil nok bli umoderne om noen få år. Jeg tror derimot at lysere og middels mørke farger kommer tilbake for fullt og blir værende lenge. Anonymkode: b6d48...dd0
Kamelia83 Skrevet 5. november 2016 #17 Skrevet 5. november 2016 Jeg tenker ikke så mye på om fargen er inn eller ut. Jeg maler de fargene jeg liker og trives med. For meg er alt hvitt litt for sterilt. Skulle man bli lei av fargen om et år eller to er det da bare å male igjen? Tar jo to strøk i et rom på en dag.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2016 #18 Skrevet 6. november 2016 13 timer siden, Kamelia83 skrev: Jeg tenker ikke så mye på om fargen er inn eller ut. Jeg maler de fargene jeg liker og trives med. For meg er alt hvitt litt for sterilt. Skulle man bli lei av fargen om et år eller to er det da bare å male igjen? Tar jo to strøk i et rom på en dag. Mange sier dette. Problemet er bare at de fleste (nesten alle?) liker de fagene som er moderne. På nittitallet likte man sterke farger, og på 2000-tallet var det plutselig slik at alle fant ut at hvitt var det riktige, og ingen kunne skjønner hvordan de kunne like de sterke fargene. Anonymkode: b6d48...dd0
Kamelia83 Skrevet 6. november 2016 #19 Skrevet 6. november 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Mange sier dette. Problemet er bare at de fleste (nesten alle?) liker de fagene som er moderne. På nittitallet likte man sterke farger, og på 2000-tallet var det plutselig slik at alle fant ut at hvitt var det riktige, og ingen kunne skjønner hvordan de kunne like de sterke fargene. Anonymkode: b6d48...dd0 Men det er jo ikke noe problem uansett om man liker en mørk farge eller farge generelt nå fordi det er moderne? Og så endrer mening om det ikke er moderne om to år. Da er det jo bare å male på nytt.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2016 #20 Skrevet 6. november 2016 Jeg har snedråpe (Jotun) varmgrå - passer til bomull og lyse farger. Er sinnsyk fornøyd! Kjøp prøve og mal !;-) Anonymkode: b1474...5d6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå