AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2016 #1 Skrevet 29. oktober 2016 Jeg har en bekjent som har et stort alkoholforbruk. Han har levd sånn i mange år, og det kommer aldri til å være et tema å slutte. For ikke så lenge siden var han hos legen på grunn av en skade. Fordi dette var litt akutt, så måtte han dra til en annen lege enn fastlegen. Det hadde da blitt tatt prøver av han, og han har nå fått et brev om at prøvene viser organskader relatert til et stort alkoholforbruk, og at dette må undersøkes. Dersom han ikke møter opp til timen, blir det sendt brev til fylkesmannen, og deretter mister han lappen. Jeg vef ikke om fastlegen hans tidligere har sett litt gjennom fingrene ettersom dette ikke har blitt oppdaget før. De fleste som hadde fått et sånt brev ville jo slutta å drikke på dagen. Men det gjør jo selvfølgelig ikke en alkoholiker. Om prøvene ikke forbedrer seg, så kommer han jo mest sannsynlig til å miste lappen. Noen som vet noe om dette og hvor strengt det er? Anonymkode: d09e9...962
tdm900 Skrevet 29. oktober 2016 #2 Skrevet 29. oktober 2016 Det er vel noe som er blitt mye strengere fra 1oktober i år. 1
GammelKaktus Skrevet 29. oktober 2016 #3 Skrevet 29. oktober 2016 Det er jo akkurat slik det burde være. Folk som er til fare for seg selv og andre når de kjører en bil har ingenting på veien å gjøre. Bare godt at det er blitt strengere. 6
Gjest moreno Skrevet 29. oktober 2016 #4 Skrevet 29. oktober 2016 Tipper lappen hans ryker uansett, og at han må gå til jevnlige prøver i 6 mnd - 1 år før han kan få den tilbake. Heldigvis, en alkoholiker har ingenting i et kjøretøy og gjøre. Utrolig slapp fastlege som ikke har gjort noe med dette før.
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2016 #5 Skrevet 30. oktober 2016 23 timer siden, moreno skrev: Tipper lappen hans ryker uansett, og at han må gå til jevnlige prøver i 6 mnd - 1 år før han kan få den tilbake. Heldigvis, en alkoholiker har ingenting i et kjøretøy og gjøre. Utrolig slapp fastlege som ikke har gjort noe med dette før. Det er jeg helt enig i. Syns det er veldig merkelig at ingen har tatt et tak i dette før, MEN... om han mister lappen, så mister han mest sannsynlig også jobben. Ikke fordi han får sparken, men fordi han ikke kommer til å gidde å ta buss/sitte på med andre. Så egentlig er dette bare negativt. om personen mister jobben vil han bare drikke mer og i tillegg miste jobben. Anonymkode: d09e9...962
Gjest Mihva Skrevet 30. oktober 2016 #6 Skrevet 30. oktober 2016 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jeg helt enig i. Syns det er veldig merkelig at ingen har tatt et tak i dette før, MEN... om han mister lappen, så mister han mest sannsynlig også jobben. Ikke fordi han får sparken, men fordi han ikke kommer til å gidde å ta buss/sitte på med andre. Så egentlig er dette bare negativt. om personen mister jobben vil han bare drikke mer og i tillegg miste jobben. Anonymkode: d09e9...962 Det er kompisen din sitt problem ikke legens. Legen gjør bare jobben sin, kanskje du heller skulle fortelle kameraten din at han må slutte med ansvarsfraskrivelsen og hjelpe han til å gjøre noen endringer med alkoholen? Han har nok låst seg fast i et mønster men dette er det mulig å bryte ut av, hvis han ikke vil endre seg må han ta konsekvensen og innse at han kommer til å miste lappen.
Eliza Doalot Skrevet 30. oktober 2016 #7 Skrevet 30. oktober 2016 Det er da ikke nødvendigvis sånn at en som er alkoholiker faktisk kjører i fylla. Så vidt jeg husker regenes det vel å være økt risiko for skader dersom forbruket er over 2-3 enheter pr dag. Si vedkommende drikker 4 glass vin a 1,2 dl hver dag, fra etter jobb kl 17 frem til sengetid kl 23 + noen enheter ekstra i helga. Alkoholforbruket vil utvilsomt være egnet til å gi helsemessige skader, likefullt har vedkomende - under forutsetning av at han drikker jevnt - nesten ikke hatt nevneverdig promille. Jeg ville aldri ha kjørt samme kveld som jeg hadde drukket vin, men å kjøre dagen etter et sånt inntak er helt uproblematisk. Jeg har ikke finlest regelverket som innføres, men håper da ikke det er dette det er ment å ramme.
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2016 #8 Skrevet 30. oktober 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er jeg helt enig i. Syns det er veldig merkelig at ingen har tatt et tak i dette før, MEN... om han mister lappen, så mister han mest sannsynlig også jobben. Ikke fordi han får sparken, men fordi han ikke kommer til å gidde å ta buss/sitte på med andre. Så egentlig er dette bare negativt. om personen mister jobben vil han bare drikke mer og i tillegg miste jobben. Anonymkode: d09e9...962 I så fall er dette utelukkende hans eget valg, og ikke noe som lege og fylkesmann kan eller skal ta hensyn til. "Nei, du skjønner, jeg kan ikke miste lappen, for jeg gidder ikke ta buss, og da blir alt så vanskelig for meg." "Å, ja da så, det forstår vi selvsagt. God kjøretur hjem!" Anonymkode: d051a...89d 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2016 #9 Skrevet 30. oktober 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er jeg helt enig i. Syns det er veldig merkelig at ingen har tatt et tak i dette før, MEN... om han mister lappen, så mister han mest sannsynlig også jobben. Ikke fordi han får sparken, men fordi han ikke kommer til å gidde å ta buss/sitte på med andre. Så egentlig er dette bare negativt. om personen mister jobben vil han bare drikke mer og i tillegg miste jobben. Anonymkode: d09e9...962 Han mister ikke jobben da, han kan for det selv. Det er et valg han tar. Alkoholisme er en sykdom, og dersom de ikke ønsker hjelp.. ja da er det bare å la de holde på. Har en onkel som er alkoholiker, han nekter å gjøre noe med det. Han har mistet lappen på grunn av flere turer i fylla. Han skulle jo "bare" på butikken og kjøpe øl. Han ser ikke hvor galt det er, han synes det hele er urettferdig og han "skulle jo bare". Synes ikke synd på han, han kan syte så mye han vil. Men når han ikke en gang vil prøve å få hjelp, hva skal jeg gjøre da? Støtte han og banne og klage over systemet som ikke lar han kjøre bil? Nei. Trist at han sliter, men han prøver ikke å bli frisk en gang. Anonymkode: 6a01c...0f9
Gjest moreno Skrevet 30. oktober 2016 #10 Skrevet 30. oktober 2016 Fylkesmannen ber om inndragelse av førerkortet hans basert på legens observasjoner og prøver, eks leverprøver. Så det vil nok ikke veie noe dersom det hevdes at han ikke kjører når han er full.
tdm900 Skrevet 30. oktober 2016 #11 Skrevet 30. oktober 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er jeg helt enig i. Syns det er veldig merkelig at ingen har tatt et tak i dette før, MEN... om han mister lappen, så mister han mest sannsynlig også jobben. Ikke fordi han får sparken, men fordi han ikke kommer til å gidde å ta buss/sitte på med andre. Så egentlig er dette bare negativt. om personen mister jobben vil han bare drikke mer og i tillegg miste jobben. Anonymkode: d09e9...962 Skal vi se litt mer kritisk på det, då har ikke en alkoholiker noe på jobb å gjøre! Man er da til fare og irritasjon for de andre!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå