Gå til innhold

Nettverk? Kontakter?


Klips

Anbefalte innlegg

Stadig hører man jo at kontakter er alfa omega i arbeidslivet, og hvor viktig det er med nettverk. Synes dette høres spennende ut, kjenner jo haugevis av mennesker i forskjellige posisjoner i forskjellige firmaer. Men hvordan pleier man disse kontaktene? Hvordan blir det et nettverk av det? Hva slags tjenester kan man forvente, og hva forventes tilbake?

Noen her som er nettverkseksperter?

Ellers er det snart gått to år uten "ordentlig" jobb etter endt (akademisk) utdannelse for meg, plager meg ikke, men jeg har kanskje ikke så mye å tilby nettverket mitt som sekretær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:lol: ja dette med nettverk er jo en typisk gutteting, selv om vi kvinner kommer etter. Du spør hvordan man skal pleie disse kontaktene?. Vel, mitt inntrykk er at et slik nettverk er svært overfladisk,. Har en del kusiner som har slike nettverk. Det man ser er jo at venner også blir overfladiske. Føler at dette tilhører et jetset liv som jeg ikke klarer å idetifisere meg med.

Jeg tror ikke man pleier kontaktene sine, man bare ringer og sier: hei husker du meg. Lønnen de skal ha er at du er snill, grei, presenterer de for nye kontakter når dere møtes og skravler overfladisk når dere møtes på byen :wink:

Det er nå mitt inntrykk :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at nettverk kan være viktig også i forbindelse med kjøp og salg av varer og tjenester. Har blant annet opplevd at en kunde valgte det byrået jeg jobber i fremfor et konkurrerende byrå bare fordi salgskonsulenten vår hadde møtt henne på (nettverks)fest. Og det til tross for at kontrakten med det konkurrerende byrået var nesten ferdigforhandlet!

Ellers tror jeg nettverk er viktig i forbindelse med karriere - kjenner du folk i den bransjen du vil jobbe i, er det lett å få anbefalinger off the record, og de betyr ofte vel så mye som søknad og CV. Da blir det lettere å få drømmejobben. Ganske kjipt og udemokratisk, men sånn er det.

Personlig har jeg ikke så stort nettverk. Det å skaffe seg "venner" bare fordi det er taktisk med tanke på karrieren er en fremmed tanke for meg. Jeg vil klare meg selv og ikke være med i en klubb for "flinke, fremadstormende unge kvinner". Og jeg nekter å fake at jeg liker folk jeg egentlig synes er usympatiske. Og jeg klarer meg faktisk ganske bra :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det stiller seg heldigvis ikke helt slik.

Gjennom div. vikaroppdrag har jeg møtt massevis av folk som jeg faktisk har likt kjempegodt!! Men man kan jo ikke være bestevenner med alle, så det blir ikke til at man holder kontakten. Hvordan skulle jeg i så fall holdt kontakten? Ringt en gang i blant? Sendt en mail? Bare for at de ikke skal glemme meg helt, mener jeg?

Og som du ser går det IKKE bra for meg på egenhånd. Hver eneste jobb jeg har søkt på har gått til noen med erfaring. Så jeg får jo aldri erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK - da skjønner jeg hva du mener...

En funksjon som nettverkene har, er spredning av informasjon. Har du noen informasjon som er av interesse for de folka du gjerne vil være i kontakt med? Tips innen bransjen - nye aktører, samarbeid, nye oppdrag etc. Er det noen ledige stillinger noe sted? Kunsten er å finne en balanse mellom å få og å gi informasjon, hvis folk bare mottar info uten å gi noe tilbake, blir det fort en uinteressant kontakt... (ganske kynisk.) Eller hva med å tipse om interessante kurs/seminarer? Går an å sende en mail a la dette: "Har du sett at XX skal holde foredrag på dette seminaret i Bergen? Høres spennende ut? Skal du dit?" Og hvis man møtes, kan man spise middag sammen etc. Og da er man i gang!

En bekjent av meg (for øvrig er han nå politiker og siviløkonom og en skikkelig sleip ål) har et annet triks: Han klarer å finne ut når folk har bursdag, og noterer dette i avtaleboka si slik at han alltid sender et postkort med gratulasjoner til vedkommende, selv om han ikke kjenner de så godt. Og han får visstnok masse positive tilbakemeldinger. Vet ikke helt om dette er aktuelt for deg, det kommer vel kanskje litt an på hva slags type du er.

Ellers kan du jo gjøre det du selv sier - ringe/maile innimellom. Men klarer du å gjøre deg litt interessant ved å tilby en eller annen form for tips/informasjon, klarer du å gjøre deg interessant, og muligeten for at de kontakt med deg igen øker betydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt ganske mange jobber i løpet av mitt liv.

De fleste har jeg fått gjennom kjente. Da er det ikke noe bevisst akkurat, bare at de har fått høre at jeg trenger jobb eller at jeg er ledig.

En del av jobbene har jeg fått via kunder eller andre jeg har møtt i en annen jobb. Da har de som regel et innrtykk av hvordan jeg jobber og hva jeg kan.

Mitt råd er å spre ryktet om at du er ledig på markedet. Hvis dine kontakter har andre kontakter igjen er det fort gjort at en eller annen trenger din hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for gode svar. Skal ta en liten dugnad med meg selv på dette. (Bursdagskort er faktisk helt min gate :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janna

Har ikke vært yrkesaktiv i mer enn 3 år selv, men sambo har et digert nettverk. Han kjenner fødselslege, dørvakter, t-bane-vektere, elektrikere, lærere, forretningsmenn med stresskoffert, reperatør av giro-maskiner (faktura osv), fiskere, snekker, rørleggere, bilselgere, direktører av forskj. forretninger, bønder, hjelpepleiere og mange, mange flere. Han har jobbet med mye forskjellig fra han var 15 år gammel, og kjenner mange.

Vi har fått mange billige tjenester vi bare fordi han hjelper dem med bilene sine når de trenger det :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutter er ofte mye mer bevisste på å bygge et nettverk, men vi jenter har jo absolutt ALLE forutsetninger for å få dette til like bra!!!

Det handler (som flere her har beskrevet) om å være oppmerksom, samt å dele informasjon.

Små bagateller som at du husker barnas navn, hvilken hund de har etc kan ofte være "billetten" inn, og slike detaljer er jo som oftest vi jenter MYYYE bedre på !

Det vi må lære oss bedre er ofte åvære litt kyniske, og BRUKE nettet vårt !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...