AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2016 #1 Skrevet 27. oktober 2016 Sønnen min har fått hull i tanna, kun åtte år gammel. Tannlegen tok meg til sies og sa vi måtte slutte med så mye brus og juice, men vi drikker ikke det, så det kan ikke være det som er årsaken. (Tannlegen tror meg tydeligvis ikke.) sier det helt tydelig er etseskader som kommer av søtsaker. Vi spiser normalt sund norsk mat med utskeielser i helger. Vann som tørstedrikk, men skolemelk hver dag. Saft i helga til mat og lørdagsgodt. Oboy til søndagsfrokost. Pusser tenner morgen og kveld (jeg hjelper fremdeles å gå over.) Fluortablett eller fluorskylling på kvelden. Han smugspiser ikke, men får dessert/is hos besteforeldre når de henter på SFO. Jeg har aldri hatt hull selv, far har svake tenner og mange hull. Jeg spurte om det kunne være svake tenner som gjorde det men det var tydeligvis vedtatt at dette var brus og juice som hadde forårsaket hullet. Jeg skjønner ikke dette.. er så flau også. Hva kan det liksom være? Noen som har opplevd det samme? Anonymkode: 51649...e91
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2016 #2 Skrevet 27. oktober 2016 Hvordan vet du at han ikke smugspiser? Anonymkode: d5a2f...315
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2016 #3 Skrevet 27. oktober 2016 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan vet du at han ikke smugspiser? Anonymkode: d5a2f...315 Han er så sjelden alene, vi har ikke søtsaker tilgjengelig i huset annet enn helgene, han går ikke på butikken selv, Skolen ligger langt unna butikken. Vi kjører ham til og fra pga skoleveien. Jeg føler meg meget sikker på at han ikke smugspiser. Anonymkode: 51649...e91
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2016 #4 Skrevet 27. oktober 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Han er så sjelden alene, vi har ikke søtsaker tilgjengelig i huset annet enn helgene, han går ikke på butikken selv, Skolen ligger langt unna butikken. Vi kjører ham til og fra pga skoleveien. Jeg føler meg meget sikker på at han ikke smugspiser. Anonymkode: 51649...e91 Og du har full oversikt over sukker, sirup osv? Anonymkode: d5a2f...315
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2016 #5 Skrevet 27. oktober 2016 Dæven, når jeg var liten var det ikke så stor krise når barna fikk hull en gang i blandt. Biter han på negler? Gnisser han med tennene? Kan det være at han har venner som spiser godter på skolen? Anonymkode: 50db4...bf1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2016 #6 Skrevet 27. oktober 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dæven, når jeg var liten var det ikke så stor krise når barna fikk hull en gang i blandt. Biter han på negler? Gnisser han med tennene? Kan det være at han har venner som spiser godter på skolen? Anonymkode: 50db4...bf1 Det var ingen tvil om at tannlegen tok dette alvorlig iallefall. Han er en regelrytter så jeg ser ikke for meg at han spiser godteri på skolen. Det har hendt jeg har bydd ham på tyggis i bilen på vei til skolen, men han kan ikke ta fordi det ikke er lov med tyggis på skolen og selv om han spytter den ut før vi forlater bilen kan jo lærerne kjenne lukta 🙄 Så tviler på at han bryter godteriregelen på skolen. Han gulpet ekstremt mye som baby, men fikk tenner veldig seint så da er vel ikke det av betydning heller. Heldigvis ei melketann det var hull i. Bet negler før. Kan det ha noe å si? Gnisser ikke tenner. Siden det er syreskader tenker jeg det er noe i kosten vi ikke har tenkt på kanskje? Anonymkode: 51649...e91
sajk Skrevet 27. oktober 2016 #7 Skrevet 27. oktober 2016 Höres ut som dere har gode rutiner. Spiser han mye frukt da? eller mat/drikke (ikke vann) etter tannpuss på kvällen ?
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2016 #8 Skrevet 27. oktober 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det var ingen tvil om at tannlegen tok dette alvorlig iallefall. Han er en regelrytter så jeg ser ikke for meg at han spiser godteri på skolen. Det har hendt jeg har bydd ham på tyggis i bilen på vei til skolen, men han kan ikke ta fordi det ikke er lov med tyggis på skolen og selv om han spytter den ut før vi forlater bilen kan jo lærerne kjenne lukta 🙄 Så tviler på at han bryter godteriregelen på skolen. Han gulpet ekstremt mye som baby, men fikk tenner veldig seint så da er vel ikke det av betydning heller. Heldigvis ei melketann det var hull i. Bet negler før. Kan det ha noe å si? Gnisser ikke tenner. Siden det er syreskader tenker jeg det er noe i kosten vi ikke har tenkt på kanskje? Anonymkode: 51649...e91 Stakkar, så grom unge 😝. Neglebiting kan svekke tennene ja. Melketennene er svakere enn de permanente tennene. Det at de kom litt sent kan også ha litt å si. Hvor lenge etter mat pusser han tennene? Man bør vente i minst 10 minutter, særlig etter syrlig mat, som f. eks. appelsiner og sitroner. Var hullet mellom to tenner så kan det også hende at han ikke er like flink med tanntråd, og det er ikke alltid lett å se. Anonymkode: 50db4...bf1
Salka Skrevet 27. oktober 2016 #9 Skrevet 27. oktober 2016 Heter han tilfeldigvis Jens og er glad i loff med sirup på?
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2016 #10 Skrevet 28. oktober 2016 Tusen takk for svar dere😊 Han spiser ikke veldig mye frukt egentlig. Har med litt på skolen og spiser mår han er småsulten. Da går det mest i eple og plomme. Ellers er det vann etter tannpuss på kvelden. Har fått tips fra en tannpleier om at vi bør bytte til en mildere tannkrem (zendium). Han har aldri likt smaken på barnetannkrem (han er ikke så sær gutt som han høres ut som her altså!) og det kan hende voksentannkremen har vært hard mot tennene? Ellers kan det hende vi har vært for kjappe med pussingen etter kveldsmat ja.. det hadde jeg ikke tenkt på! Vi må endre litt der tror jeg. Takk for at dere tar dere bryet med å svare 💐 Anonymkode: 51649...e91
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2016 #11 Skrevet 28. oktober 2016 Kanskje han rett og slett har tynn emalje? Anonymkode: 9bb7f...5be
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå