Gå til innhold

Hvordan holde pelsen fin?

Fremhevede innlegg

Skrevet
26 minutter siden, Carrot skrev:

Jeg sender mine pelsprodukter til renseriet så jeg vet de tar vare på dem, de er for verdifulle for meg til at jeg risikerer å skade de ved selv å prøve gjøre de rene. Men vinterjakken min med pelskant på hetten har jeg bare kneppet av pelsen og vasket jakken etter anvisningen og der er pelsen like fin :) 

Jeg kommer til å fortsette kjøpe skinn og pels enten det er av geit, sau, kanin eller hva det er, og litt på grunn av alle haterene som bare må spy ut sin galle til alle og enhver hele tiden.. 

Ingen har noe som helst med å bestemme hvordan andre skal kle seg. En skal respektere meningene til motstanderne, selv om en ikke liker det andre går med.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det er syntetisk pels er det bare å kaste den, slik pels tåler ikke regn så den blir stygg etter kort tid. Ekte pels varer derimot lengre. Jeg bruker egentlig ikke å gjøre noe med min dunjakke med pelskrage, jeg har børstet den noen ganger og levert den til rens annenhver vinter. 

• Liker 2
Skrevet
På 27.10.2016 den 21.57, AnonymBruker skrev:

Det er jo bokstavelig talt håret på huden til ett lik, så de som kan litt biologi vet at det ikke akkurat holder seg like pent når det er dødt. se på håret til mumier.

Anonymkode: a00ce...53c

Når man tar i betraktning at det fins mumier som er flere tusen år gamle som fortsatt hår hår, så kan man se at håret holder seg veldig godt. Etter hundre år kan pelsen se like fin ut som den opprinnelig gjorde.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Persephone skrev:

Når man tar i betraktning at det fins mumier som er flere tusen år gamle som fortsatt hår hår, så kan man se at håret holder seg veldig godt. Etter hundre år kan pelsen se like fin ut som den opprinnelig gjorde.

Har du sett en mumie? ganske pistrete det tjafset som er igjen

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har du sett en mumie? ganske pistrete det tjafset som er igjen

Ja, det har jeg. Men som jeg skrev i innlegget mitt er disse flere tusen år gamle. Sier ikke det litt om hvor godt håret holder seg over tid? En pelskåpe på et par tiår kan lett se kliss lik ut som dagen den ble kjøpt.

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Persephone skrev:

Pels har en levetid på ca 30 år. Etter dette forringes den og kan f eks ikke renses uten at den tar skade av det.

Skrevet

Jeg kjenner jeg blir litt lei av all denne hetsingen folk får som måtte finne på å bruke pels. Man skal lynsjes, gjerne bli flådd selv om mulig, og de som sier det får masse poeng. Altså, man synes det er greit å påføre mennesker skade/drepe dem fordi de går i pels. På hvilken måte rettferdiggjør dette noe som helst? (Tidligere tråder går jo på dette.)

Mange av oss er fullstendig klar over at pels er ukult blant mange, men de mange kan ikke begå straffbare handlinger fordi man er uenig. For en del av oss så er pels et alternativ når det er dritkaldt. Jeg har en jakke som er beregnet på skikkelig kaldt gufsevær, men i dag frøs jeg inn til beinet. Jeg hadde på meg ullundertøy og to ullgensere, samt ullstilongs og jeans, og da skal man for p ikke fryse, men det gjør jeg altså. Har gått med vintagepels før og har da ikke frosset. Pelsene mine (mink, saueull) er fra 1930-1950-tallet og i fin stand ennå. 

Må tydeligvis minne om at pelsfarmer FØR i dette landet var noe helt annet enn slik det har vært de siste 20 årene+ da det ikke lønte seg å ha få dyr lenger. Revefarmer på 40-tallet hadde to-tre rever i 4x4m innhegninger med trehus med tregulv og revene fikk fløte og egg som mat. Hver revefarm hadde maks 60 rever. Hva nå? Noe mat lignende det verste eldre i dette landet får på sykehjem. Servert i en klump oppå et nettingbur hvor det finnes 3+ dyr inni 1x1m, og farmene har opptil 60000 dyr. Det er jo f helt vilt! Det beste hadde jo selvsagt vært å forby ALT av pelsfarmer. Da må det jo gå over hele verden...men så lenge folk tjener på det så skjer det jo ingen nedleggelse. 

Anonymkode: 2ccc9...9ed

• Liker 4
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner jeg blir litt lei av all denne hetsingen folk får som måtte finne på å bruke pels. Man skal lynsjes, gjerne bli flådd selv om mulig, og de som sier det får masse poeng. Altså, man synes det er greit å påføre mennesker skade/drepe dem fordi de går i pels. På hvilken måte rettferdiggjør dette noe som helst? (Tidligere tråder går jo på dette.)

Mange av oss er fullstendig klar over at pels er ukult blant mange, men de mange kan ikke begå straffbare handlinger fordi man er uenig. For en del av oss så er pels et alternativ når det er dritkaldt. Jeg har en jakke som er beregnet på skikkelig kaldt gufsevær, men i dag frøs jeg inn til beinet. Jeg hadde på meg ullundertøy og to ullgensere, samt ullstilongs og jeans, og da skal man for p ikke fryse, men det gjør jeg altså. Har gått med vintagepels før og har da ikke frosset. Pelsene mine (mink, saueull) er fra 1930-1950-tallet og i fin stand ennå. 

Må tydeligvis minne om at pelsfarmer FØR i dette landet var noe helt annet enn slik det har vært de siste 20 årene+ da det ikke lønte seg å ha få dyr lenger. Revefarmer på 40-tallet hadde to-tre rever i 4x4m innhegninger med trehus med tregulv og revene fikk fløte og egg som mat. Hver revefarm hadde maks 60 rever. Hva nå? Noe mat lignende det verste eldre i dette landet får på sykehjem. Servert i en klump oppå et nettingbur hvor det finnes 3+ dyr inni 1x1m, og farmene har opptil 60000 dyr. Det er jo f helt vilt! Det beste hadde jo selvsagt vært å forby ALT av pelsfarmer. Da må det jo gå over hele verden...men så lenge folk tjener på det så skjer det jo ingen nedleggelse. 

Dette! Man skal respektere begge sider av saken. Den ene siden er ikke bedre enn den andre

• Liker 1
Skrevet
På ‎27‎.‎10‎.‎2016 den 20.25, AnonymBruker skrev:

Hei! Har  kjøpt meg dunjakken, og lurer på om dere har noen tips for å holde pelsen fin? Det er jo selvsagt at den ikke er så fin som den først var, men håper noen har tips for å ta vare på dunjakken/pelsen best mulig! Vil jo at jakken skal holde i flere år pga prisen, samt at fasongen og utseende ser like bra ut.

På forhånd takk! 

PS: Dette er ikke en tråd for å diskutere hvorvidt pels er etisk eller ikke.

Anonymkode: 46500...ac8

Tips for å holde pelsen fin lengst mulig er å unngå vått vær, fått fra en person som selger jakker med pels. Regner det, så ta av pelsen og putt den i lommen. Tar liten plass når den er sammentrykket. Tar man ikke pelsen av, og den blir våt av regn eller snø, så få den tørket raskest mulig når du kommer hjem, før den henges sammen med annet tøy i skap eller knagg. Heng pelsen på et sted der det er varmt, gjerne på badet, da tørker den raskt. Så kan du jobbe med hendene/fingrene og riste den lett. Målet er uansett å ikke ha pelsen våt over for lang tid. Da holder den seg visst flott svært lenge. For øvrig ville jeg ha holdt meg langt unna tips som inneholder sjampo og diverse.

• Liker 2
Skrevet

HEI. Jeg lurer veldig på noe å håper på svar... Jeg har en parajumper long bear uten pels, og lurer veldig på om det er mulighet å få kjøpt pels til jakken, altså bare pels. På butikk feks..??

Anonymkode: 8d8fb...52f

• Liker 1
Skrevet
På 31.10.2016 den 0.08, AnonymBruker skrev:

Enig i det meste du sier. Jeg har også flere vintage sauepels og pelsjakker jeg har arvet, og bruker de når det er iskaldt. Men likevel ville jeg ALDRI kjøpt ny pels, det er stor forskjell på pelsdyroppdrett for 50 år siden og nå. Klarer ikke fatte og begripe hvorfor folk vil støtte dagens industri!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...