MiniMjau Skrevet 23. november 2004 #1 Skrevet 23. november 2004 Noen som har oppskrift på hummous? sånn som er laget av erter(!) og kan brukes til pålegg, dip etc.
Nilma Skrevet 23. november 2004 #2 Skrevet 23. november 2004 Hummus Til to personer: 1 boks kikerter (eller tilsvarende dersom du koker selv) 1-2 fedd hvitløk 2 ss tahini (sesampasta, fås på helsekost og innvandrerbutikker) Saft av en 1/2-1 sitron Salt, pepper og evt. litt spisskummen Litt olje Dette kjøres til en mos i food-processor. Mengden smakstilsetninger jeg har oppgitt må sees som veiledende, du må nesten smake deg frem slike at du får en passe balanse mellom de ulike smakene. NB; jeg ser du har skrevet erter, men det skal altså være kikerter (er jo ganske stor forskjell på de to tingene). Hummus er gode greier!
Arkana Skrevet 23. november 2004 #3 Skrevet 23. november 2004 Hummus 2 ss olivenolje 1 hakket løk 2 pressede hvitløksfedd 1 ½ ts malt spisskummen 850 g hermetiske kikerter ½ kopp tahini (sesamfrømos) - kan sløyfes ½ kopp sitronsaft 1 ss koriander 1 ts paprikapulver ¾ kopp yoghurt naturell Fres løk og hvitløk myk i oljen. Rør inn spisskummen og la frese under omrøring noen minutter. Avkjøl 5 minutter. Kjør kikertene til mos i foodprocessor sammen med tahini, sitronsaft, koriander, paprikapulver, yoghurt og løkblandingen.
MiniMjau Skrevet 2. desember 2004 Forfatter #4 Skrevet 2. desember 2004 Noen som kan tipse meg om hva hummous kan brukes til? Pålegg? Til middagsretter(evt hvilke)?
Nilma Skrevet 2. desember 2004 #5 Skrevet 2. desember 2004 Bruksområder for hummus: - Dip til grønnsaker - Tilbehør til middagsretter, jeg synes hummus er særlig godt til stekt kylling og lammekoteletter. - Pålegg (har aldri kommet så langt som til å prøve, men det skal visstnok være ganske godt). - Spise rett fra bollen (digger hummus!)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå