Gå til innhold

Når blir motorvegen glatt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fortsatt sommerdekk (litt slitte) og skal kjøre en ganske lang strekning nordover i natt (E6). I følge værmeldingen kan det jo krype ned mot 3-4 grader. Går det sannsynligvis greit, eller kan det bli glatt hvis det kommer litt regn? Skal kun kjøre på E6. 

Anonymkode: 70e7a...34c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen steder i Norge advares det allerede nå mot glatte veier.

Anonymkode: 5f39e...a97

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ser det. Ser ut som Østlandet slipper billigst unna enn så lenge. Jeg skal kjøre Østerdalen. Har bare piggdekk som i utgangspunktet er lov fra 31. oktober, og lurer på om det er trygt å vente til søndag med å bytte de. 

Anonymkode: 70e7a...34c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Når du sier «ganske lang strekning»: skal du over noen fjelloverganger e.l? (Kvikne, Dovre) Det er sendt ut farevarsel for fjellovergangene, så hvis du skal opp i høyden bør du absolutt legge om. Du blir ikke straffet for piggdekk nå. Hvis du skal på steder der det er fare for glatte veger, så legger du om. Det er jo dessuten bare få dager om å gjøre før det uansett er lov. 
 

Og så må du bestemme deg om du skal kjøre E6 eller om du skal kjøre Østerdalen, for det er ikke det samme. Østerdalen er RV3, E6 er Gudbrandsdalen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg ser det. Ser ut som Østlandet slipper billigst unna enn så lenge. Jeg skal kjøre Østerdalen. Har bare piggdekk som i utgangspunktet er lov fra 31. oktober, og lurer på om det er trygt å vente til søndag med å bytte de. 

Anonymkode: 70e7a...34c

Jeg ville byttet nå. Det er lov å bytte om til vinterdekk før den datoen når man skal kjøre på strekninger der det er fare for glatte veger grunnet frost.

Anonymkode: 5f39e...a97

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bytt nå!! Jeg bor på Østlandet/ Oppland og jeg har bytta til piggdekk. Var snø her før i uka. Man får ikke bot for å kjøre med vinterdekk nå! 

Anonymkode: 68fc4...cf3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når veibanen er våt og det blir ned mot null grader så blir det glatt. Å kjøre høyere enn kyststrøk er galskap på slitte sommerdekk. Ikke bare for din egen del og din egen bil, men for andre du møter etter veien. Skader eller dreper du andre på grunn av dårlige dekk, så vil du stå uten forsikring i tillegg til alt annet du da utsetter deg selv og andre for. 

En enda større tankevekker er det at du legger ut en tråd på temaet slik at det er mulig å se i ettertid at du var i tvil om det er forsvarlig å kjøre. 

Anonymkode: 1c44c...023

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville lagt om. Her i midt-norge har vi glatte strekkninger med egne skilt for fare for glatt veibane nå. Partier uten sol iløpet av dagen er farlige steder. Og her snakker vi E6. Men bestem deg om du skal kjøre E6 eller RV3. Du sier du skal kjøre E6, men så sier du at du skal kjøre Østerdalen. Uansett om du skal over dovre og kjøre E6 eller om du skal kjøre RV3 over østerdalen så er det fjelloverganger begge veiene. Og fare for at det er glatt. Jeg har lagt om på min bil. Og jeg er ikke den eneste her. 

Anonymkode: 3a78a...acd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville byttet nå. Det er lov å bytte om til vinterdekk før den datoen når man skal kjøre på strekninger der det er fare for glatte veger grunnet frost.

Anonymkode: 5f39e...a97

Ps det er ikke bare lov: Man er pliktig til å sko bilen med vinterdekk når man skal kjøre på strekninger der det er frost eller fare for frost og glatte veger!

Anonymkode: 5f39e...a97

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fortsatt sommerdekk (litt slitte) og skal kjøre en ganske lang strekning nordover i natt (E6). I følge værmeldingen kan det jo krype ned mot 3-4 grader. Går det sannsynligvis greit, eller kan det bli glatt hvis det kommer litt regn? Skal kun kjøre på E6. 

Anonymkode: 70e7a...34c

Det er så enkelt at når det blir minusgrader så fryser det på om det er fuktighet i lufta. Å gamble med å kjøre på sommerdekk nå er ren idioti!!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fortsatt sommerdekk (litt slitte) og skal kjøre en ganske lang strekning nordover i natt (E6). I følge værmeldingen kan det jo krype ned mot 3-4 grader. Går det sannsynligvis greit, eller kan det bli glatt hvis det kommer litt regn? Skal kun kjøre på E6. 

Anonymkode: 70e7a...34c

Ville ikke anbefalt det på ganske slitte sommerdekk nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv jeg har lagt om (fra helårsdekk, som tåler "lavere" tempraturer enn sommerdekk) til vinterdekk, og jeg bor i kystnære strøk. Faren min kjørte E6 for noen uker siden, han byttet allerede da for å være på den sikre siden. Kan du, så bytter du, hvis ikke ville jeg kanskje funnet noe alternativ transport. 

Forresten, helårsdekk, noe av det jævligste jeg har kjørt med. Kom med bilen, kjøper nye dekk til våren ja. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bor rett ved E6 i Gudbrandsdalen og her snødde det faktisk litt i går og jeg ser det er snø på fjelltoppene rundt her. Jeg byttet til vinterdekk for flere uker siden, men så reiser jeg mye opp på fjellet også. Better safe than sorry! 

Anonymkode: b4b99...505

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ps det er ikke bare lov: Man er pliktig til å sko bilen med vinterdekk når man skal kjøre på strekninger der det er frost eller fare for frost og glatte veger!

Anonymkode: 5f39e...a97

Så vidt jeg vet, så er det kun en periode av året det er forbudt med piggdekk...

Anonymkode: ef296...44f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå regner jeg jo med at du allerede har kjørt og håper det ble med piggdekk.
Her i Hallingdal var det i alle fall i dag morges livsfarlig å kjøre uten pigg. Underkjølt regn er rett og slett ren is og speilblankt.
Det er faktisk slik, som flere i tråden her sier, at du plikter å sko deg etter forholdene. Selv har jeg hatt piggdekk i over to uker allerede. Man blir ikke bøtelagt for bruk av pigg dersom man ferdes på veier der det er fare for at det blir glatt, selv lenge før den anbefalte datoen 1. november.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Man skal sko bilen etter forholda. Skal du kjøre på plasser hvor det kan bli glatt, kan du se bort fra datoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det var tørt hadde jeg ikke lagt om, men om det regner skal det ikke så mye kulde til før regnet blir littegrann frossent og legger seg som slaps. Slitte sommerdekk hadde jeg iallefall ikke tatt sjansen på.

Ser nå at dette var på torsdag. Hvordan gikk det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...