Gjest_* Skrevet 27. oktober 2016 #1 Del Skrevet 27. oktober 2016 Hvilken av disse setningene er mest riktig, med tanke på komma? Godt å se at du har blitt bedre, da. Godt å se at du har blitt bedre da. Og hvilken ordklasse tilhører "da" når det brukes på denne måten? Årsakssubjunksjon? For meg høres førstnevnte mest riktig ut, men vet ikke helt hvorfor. Noen kunnskapsrike som kan forklare? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2016 #2 Del Skrevet 27. oktober 2016 1 time siden, Gjest_* skrev: Hvilken av disse setningene er mest riktig, med tanke på komma? Godt å se at du har blitt bedre, da. Godt å se at du har blitt bedre da. Og hvilken ordklasse tilhører "da" når det brukes på denne måten? Årsakssubjunksjon? For meg høres førstnevnte mest riktig ut, men vet ikke helt hvorfor. Noen kunnskapsrike som kan forklare? Ok Anonymkode: 94c7c...f1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2016 #3 Del Skrevet 27. oktober 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok Anonymkode: 94c7c...f1d Hold kjeft din jævla tullebukk. Anonymkode: 45204...c9e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet 27. oktober 2016 #4 Del Skrevet 27. oktober 2016 I den setningen ville jeg ikke hatt med "da" i det hele tatt. På skrift høres det litt nedlatende ut. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lady T Skrevet 27. oktober 2016 #5 Del Skrevet 27. oktober 2016 Første setning er riktig 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2016 #6 Del Skrevet 27. oktober 2016 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, siteringen her er jo håpløs. Uansett, exictence, denne setningen skal ikke brukes til noe, var bare et eksempel Anonymkode: d4eec...5b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2016 #7 Del Skrevet 27. oktober 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Anonymkode: d4eec...5b7 -TS Anonymkode: d4eec...5b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 27. oktober 2016 #8 Del Skrevet 27. oktober 2016 1 time siden, Lady T skrev: Første setning er riktig Jeg samstemmer. "Da" i denne sammenhengen er adverb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2016 #9 Del Skrevet 27. oktober 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hold kjeft din jævla tullebukk. Anonymkode: 45204...c9e Så sinnaaaa da! Anonymkode: 18e60...560 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2016 #10 Del Skrevet 27. oktober 2016 Fra ordnett.no: Sitat Komma setter vi først og fremst for å markere at det skulle vært en liten pause i setningen dersom den var blitt uttalt. Slike pauser gjør vi når vi snakker for å markere hva som henger sammen, og kommaene skal være en erstatning for talespråkets pauser og setningsintonasjon. Kommareglene i norsk bygger på to prinsipper, grammatisk kommasettingog pausekommasetting. Disse prinsippene kan av og til gi forskjellig resultat. Det er derfor ikke alltid slik at et komma er riktig eller feil. Når de to prinsippene kolliderer, er det fornuftig å velge det alternativet som ikke hindrer den naturlige flyten i setningen, og som gjør det tydeligst hvordan setningen skal tolkes. Komma skal hjelpe leseren til å finne ut av hvilke ord som hører sammen i ledd, og hvilke som ikke gjør det. Slik kommasetting kan kalles tydelighetskomma. Kommareglene i norsk er ikke endelige og absolutte, slik som i mange andre språk, men er ment som retningslinjer for den som skriver. Dersom en mener at et komma vil gjøre teksten tyngre å lese, kan en utelate det. Gjør det derimot teksten lettere å lese, bør en bruke det, selv om det ikke er i samsvar med de grammatiske reglene Hva syns du er mest naturlig? Jeg syns ikke det er naturlig med en pause i den setningen. Men jeg antar at grunnen til at mange skriver den sånn - meg selv inkludert - er at den faller under såkalte "ledd som er er trukket ut av setningen". Se: http://www.korrekturavdelingen.no/kommaregler.htm#leddtrukketut . "Godt å se at du er bedre, da", er muligens en nyere form av "Godt da å se at du er bedre"? Anonymkode: 44bba...6f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2016 #11 Del Skrevet 27. oktober 2016 Nå ser jeg at siden jeg refererte til i mitt forrige innlegg faktisk gir en mer konkret forklaring: Sitat vel – tilleggsord som ofte legges til etter et utsagn for å få positiv bekreftelse fra tilhøreren. I skriftspråk skal det skilles ut med komma: Søsteren din bor ikke i Bergen, vel? Jevnfør ikke sant. I denne setningene er det vel ikke nødvendigvis slik at "da" er "et utsagn for å få positiv bekreftelse fra tilhøreren", men det kan vel være det? For eksempel: "Så det fungerte, da?" Anonymkode: 44bba...6f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå