Gå til innhold

Kobberspiral erfaringer?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Jeg lurer på om noen vil dele sine erfaringer med kobberspiral? Kobberspiral er mitt siste alternativ (og kondom da) 

Jeg lurer på om dere som har kobberspiral har opplevd følgende:

Vektøkning grunnet spiralen

Kviser

Migrene

Depresjoner

Har googlet litt og leser at flere har opplevd dette med kobberspiral. Den er jo hormonfri, så jeg forstår ikke hent hvordan den skal være grunnen til det overnevnte. Kjenner jeg blir veldig i tvil om jeg skal få satt den inn. Men kjenner at jeg ikke er veldig gira på å bruke kondom når jeg er i et forhold.

Anonymkode: a1473...9fd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei har ikke opplevd noen av de tingene. Mensen forandret seg litt men det er helt til å leve med. 

Anonymkode: 604d6...3d2

Skrevet

Nei har ikke opplevd det, men hadde problemer med sterke mens-smerter og kraftige blødninger.

Skrevet

Noen fler med erfaringer?

Jeg hadde enorme menssmerter før jeg fikk barn. Nå i ettertid ser jeg at de var på samme skala som rier (var sengeliggende hele den første dagen av mensen) men så gikk det over. Nå etter fødsel kjenner jeg ikke at jeg får mensen lenger. Men jeg blør en del de første 3 dagene. Er det dumt med kobberspiral da?

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vektøkning grunnet spiralen

Kviser

Migrene

Depresjoner

Nei, nei, nei og nei.

Men dette er så vidt jeg er kjent ikke typiske bivirkninger av kobberspiral - annet enn ting noen kvinner opplever, og gir spiralen skylden for. Som egentlig alle andre prevensjonsmidler og medisiner. 

Jeg opplevde derimot sterkere blødninger og mer utflod, hvilket visstnok er normalt. Dette avtok likevel over tid, ettersom kroppen ble "vant" til spiralen. 

Totalt sett er jeg veldig fornøyd.

Skrevet

Jeg merket ingen av de klassiske prevensjonsbivirkningene av den, og ble gravid med en gang jeg ønsket etter å ha tatt den ut. Men jeg fikk helt ekstreme mensensmerter av den. Har faktisk aldri opplevd en sånn smerte før. Måtte ta 2 Paracet hver tredje time de to første dagene uten unntak for å i det hele tatt klare å stå oppreist. Gjorde mer vondt enn da jeg hadde kronisk nyrebekkenbetennelse i tre år. Endte opp med å måtte ta den ut og bruke kondom frem til vi ville prøve på barn. 

Blir hormonspiral neste gang! Aldri om jeg skal ha sånne smerter frivillig igjen. Fikk heldigvis mensen på kveldene, for hadde jeg fått det på dagtid måtte jeg dratt hjem fra jobb. 

Skrevet

Jeg har bare gode erfaringer med kobberspiral. Har hatt min i 3 år og er kjempefornøyd. Jeg blør mye mindre og kun et par dager, men kan ha litt ekstra utflod rundt eggløsning. Hadde en del menssmerter før jeg satt inn spiralen, men nå kjenner jeg ingenting.

Anonymkode: 392d7...db8

Skrevet

Har hatt kobberspiral i typ 10 år eller noe. Kunne ikke tenkt meg noe annet. Hadde litt kraftig mens i starten, men nå er det helt greit syns jeg

Tror ikke man får bivirkninger som depresjon, kviser osv pga kobberspiralen siden den er hormonfri. Opplever man det så må det vel være av andre grunner i så fall

Skrevet

Tror ikke at kobberspiral kan føre til slike bivirkninger? :sprettoy: Nå fungerte den ikke for meg, men forhåpentligvis fungerer den bra for deg! bare å prøve :)

Anonymkode: c489d...9fa

Skrevet

Hadde kobbersprial og fikk ekstreme mens-smerter og store blødninger av det. Endre opp med at jeg gikk over til hormonspiral, og trivdes veldig godt med det 😊 Men har også hørt mange om synes kobberspiral er knallbra. 

Anonymkode: f9cbc...6a2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...