Gå til innhold

Gamle versus nye julekalendarar

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er født i 1990 og vokste opp med Jul i skomakergata. Jeg hater den kalenderen. Jeg husker hvor skuffet jeg ble de gangene det ble annonsert at den var årets julekalender. Den er utrolig treg og kjedelig. Det skjer veldig lite,og det er helt uinteressant at en voksen person er hovedpersonen. Ellers elsket jeg Amalies jul, Jul i Blåfjell, Jul på Månetoppen, The Julekalender og Olsenbanden jr. Tror Blåfjell er helt øverst på lista for meg. Det aller nyeste kalenderene treffer ikke meg helt. 

Anonymkode: 927fd...3db

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor er det alltid jul i skomakergata og jul i blåfjell som dras fram som "det som ble vist før i tiden, mens barne-tv var skikkelig"? Jul i skomakergata ble vist første gang i 1979, jul i blåfjell ble vist for første gang i 1999. Det er en hel generasjon mellom dem! Det er veldig, veldig stor forskjell på disse to, hvor blir de alltid satt opp som to like ting? 

Jul i skomagergata er koselig, men samtidig skikkelig treigt. Vi prøvde å se den igjen for et par år siden, og det er treigere enn sakte-tv omtrent. Hyggelig og nostalgisk, jada, men det skjer jo ingenting! Jul i blåfjell fungerer i dag, sammen med Amalies jul og jul på månetoppen, som deler av samme univers. Det er noe tregere enn dagens barne-tv, men noe heeeelt annet enn jul i skomakergata. 

Jeg skulle ønske noen sender vertshuset den gyldne hale igjen, og julefergå. Mest fordi jeg ikke har sett dem på veldig lenge :P 

Skrevet

Den gyldne hale ble nok sendt kun en gang fordi det var så dårlig.

Julefergå er den absolutt dårligste norske TV-produksjonen noen gang. Holms er et mesterverk til sammenligning.

• Liker 2
Skrevet
55 minutter siden, Leifern skrev:

Julefergå er den absolutt dårligste norske TV-produksjonen noen gang. Holms er et mesterverk til sammenligning.

Holms er kraftig undervurdert

Anonymkode: b06bc...4da

• Liker 2
Skrevet (endret)
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Holms er kraftig undervurdert

På en måte har du rett. Det er/var elendig, men ikke mye verre enn f.eks Hos Martin.

Endret av Leifern
Skrevet
1 time siden, Leifern skrev:

Dette skurret for meg, så jeg sjekket det. Og den har blitt sendt to ganger i følge Wikipedia. Jeg var 9 år da den ble sendt første gang, og jeg digga den! Men det var den gang. Jeg så noen episoder på nett-tv i fjor, og det var sørgelig utdatert som alle de andre julekalenderne som ble produsert på 70- og 80-tallet. Men seriene om blånissene og rødnissene er produsert senere, og holder stand mener jeg. Men med unntak av Amalies jul har jeg aldri likt dem noe særlig, så de må gjerne slutte å sende dem for min del. Da likte jeg bedre Jul i Svingen, Julekongen og Willys jul, som ble sendt i forbindelse med Barnas superjul. Det var koselige serier. Jeg gleder meg til årets nye julekalender Snøfall!

Skrevet
1 minutt siden, Elanor skrev:

Dette skurret for meg, så jeg sjekket det. Og den har blitt sendt to ganger i følge Wikipedia. Jeg var 9 år da den ble sendt første gang, og jeg digga den! Men det var den gang. Jeg så noen episoder på nett-tv i fjor, og det var sørgelig utdatert som alle de andre julekalenderne som ble produsert på 70- og 80-tallet. Men seriene om blånissene og rødnissene er produsert senere, og holder stand mener jeg. Men med unntak av Amalies jul har jeg aldri likt dem noe særlig, så de må gjerne slutte å sende dem for min del. Da likte jeg bedre Jul i Svingen, Julekongen og Willys jul, som ble sendt i forbindelse med Barnas superjul. Det var koselige serier. Jeg gleder meg til årets nye julekalender Snøfall!

Skal si, fikk kun med meg 1989. I 1994 var det nok knapt noen som så på, der var jo da The Julekalender gikk. Så noen glipp av Den gyldne hale på YouTube lr noe sånt, du verden, det var dårlig.

Husker kun en ting som var bra, det var da han Ole fra Reisen til Julestjernen hadde en ballong under deigen for at det skulle se ut som om den var hevet. Så sprakk den, og deigen måtte kastes.

Skrevet
6 minutter siden, Leifern skrev:

På en måte har du rett. Det er/var elendig, men ikke mye verre enn f.eks Hos Martin.

Jeg synes de er begge gode :) bedre enn alt det amerikanske møllet som folk ser på!

• Liker 1
Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

w

Endret av Nasse Nøff ❤
Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

w

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet

Gleder meg til den nye "Snøfall".

Skrevet (endret)

Jul i Skomakergata og Jul i Blåfjell = gamle dager? Jeg vokste oppmed Skomakergata, men Blåfjell ble vel sendt første gang når jeg var rundt 20 år tipper jeg. Så blir helt feil å sammenligne de. Jeg elsket skomakeren da, men nå syns jeg det er drepende kjedelig. Liker introen og musikken, men det er antagelig pga nostalgien. Husker også at jeg likte Teodor sin julekalender med Eli Rygg veldig godt, og Portveien sin selvfølgelig. Husker adventskalenderen som var et hus vi skulle lime luker på. Vertshuset den gylne hale likte jeg ikke i det hele tatt, men jeg har i alle fall tatt med meg "hvor er juletrefoten" på tegnspråk for resten av livet. 😊 Fikk litt sansen for Hjul i Svingen i fjor sammen med egne barn. Blåfjell var skummelt for en 3-åring.

Endret av Sol79
Skrevet
5 minutter siden, Sol79 skrev:

Jul i Skomakergata og Jul i Blåfjell = gamle dager? Jeg vokste oppmed Skomakergata, men Blåfjell ble vel sendt første gang når jeg var rundt 30 år tipper jeg. Så blir helt feil å sammenligne de. Jeg elsket skomakeren da, men nå syns jeg det er drepende kjedelig. Liker introen og musikken, men det er antagelig pga nostalgien. Husker også at jeg likte Teodor sin julekalender med Eli Rygg veldig godt, og Portveien sin selvfølgelig. Husker adventskalenderen som var et hus vi skulle lime luker på. Vertshuset den gylne hale likte jeg ikke i det hele tatt, men jeg har i alle fall tatt med meg "hvor er juletrefoten" på tegnspråk for resten av livet. 😊 Fikk litt sansen for Hjul i Svingen i fjor sammen med egne barn. Blåfjell var skummelt for en 3-åring.

Mener du ikke 20? Den starta i 1999 :P 

• Liker 1
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener du ikke 20? Den starta i 1999 :P 

Takk 😂😂

• 2 uker senere...
Skrevet
På 29. oktober 2016 den 13.04, AnonymBruker skrev:

Jeg er født i 1990 og vokste opp med Jul i skomakergata. Jeg hater den kalenderen. Jeg husker hvor skuffet jeg ble de gangene det ble annonsert at den var årets julekalender. Den er utrolig treg og kjedelig. Det skjer veldig lite,og det er helt uinteressant at en voksen person er hovedpersonen. Ellers elsket jeg Amalies jul, Jul i Blåfjell, Jul på Månetoppen, The Julekalender og Olsenbanden jr. Tror Blåfjell er helt øverst på lista for meg. Det aller nyeste kalenderene treffer ikke meg helt. 

Anonymkode: 927fd...3db

Jeg er like gammel som deg, men jeg elsket Skomakergata. Prøvde å se Blåfjell, men syntes den var så utrolig teit at jeg ga opp etter noen få episoder. Månetoppen og Olsenbanden jr. har jeg ikke sett, ga opp barne-TV etter Blåfjell. 

Anonymkode: faefb...d26

Skrevet

Husker den gyldne hale ble sendt det året The julekalender gikk første gang. Jeg liker å høre på musikken fra de div julekalenderene, men de er ikke så spennenden å se på. Jeg kunne tenke meg å se Theodors julekalender og portveien 2 igjen! Og jeg liker faktisk en som aldri blir nevnt, Jul på sesam stasjon! Den har jeg på dvd og jeg digger sangene! Det er veldig barndomsminner for meg, og når jeg lå med kyssesyken så jeg alle episodene på 3 dager eller noe :rodmer:

Skrevet

Her er Theodors jul favoritten, vi har hatt den på cd siden vi var små og hører på den hver eneste jul. Blir ikke jul uten den! Nå tror jeg faktisk den ligger på spotify og :) 

Ellers er jul i svingen en klar andre plass! 

Jeg er veldig lei av disse kalenderene de sender på tv 2 og tv norge. Føler det er det samme hvert år og det begynner og bli veldig oppbrukt! 

Spent på den nye på nrk i år, gla de skal vis noe annet enn blå nisser og rødnisser. 

Anonymkode: e1acb...5e8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...