Gå til innhold

Gamle versus nye julekalendarar

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er berre oktober, men det er likevel på tid å stålsette seg for årets debatt kring julekalendarar på TV.

For ein veit at julestemning er ikkje det den ein gang var. I gamle dagar så vi Jul i Skomakargata og Jul i Blåfjell. Den oppvoksande generasjon har berre Julekongar og anna ræl. Det blir alltid ein artikkel eller fleire om facebookaksjonar for å få attende gamle seriar på TV.  I den post-lineær-TV-tidsalderen vi er i, er ein jo sjølvsagt ikkje prisgitt sendeprogrammet til NRK. 

Jul i skomakergata

Eg har no ein utfordring til de som er motstandarar av ny Barne-TV. Sett dykk ned. Sjå ein eller fleire episodar av denne serien. Forandra du meining? Eg trudde også eg likte dette fortsatt, men synes det var ulideleg treigt og at det ikkje heilt hadde tålt tidens tann. Diverre :( Kva seier dykk?

Kva er dykkar favoritt? Eg likar best Jul i Svingen :) Ganske ny men bra skrive. 

Videoannonse
Annonse
Gjest Catalina Culès
Skrevet (endret)

Julekongen og jul i svingen liker jeg best

Endret av Catalina Culès
Skrevet
26 minutter siden, Navios skrev:

Det er berre oktober, men det er likevel på tid å stålsette seg for årets debatt kring julekalendarar på TV.

For ein veit at julestemning er ikkje det den ein gang var. I gamle dagar så vi Jul i Skomakargata og Jul i Blåfjell. Den oppvoksande generasjon har berre Julekongar og anna ræl. Det blir alltid ein artikkel eller fleire om facebookaksjonar for å få attende gamle seriar på TV.  I den post-lineær-TV-tidsalderen vi er i, er ein jo sjølvsagt ikkje prisgitt sendeprogrammet til NRK. 

Jul i skomakergata

Eg har no ein utfordring til de som er motstandarar av ny Barne-TV. Sett dykk ned. Sjå ein eller fleire episodar av denne serien. Forandra du meining? Eg trudde også eg likte dette fortsatt, men synes det var ulideleg treigt og at det ikkje heilt hadde tålt tidens tann. Diverre :( Kva seier dykk?

Nei, eg forandra ikkje meining. Elsker den fortsatt :) 

Anonymkode: 59f05...52a

• Liker 2
Gjest shalott
Skrevet

Jeg forstår at Skomakergata kan ha stor nostalgisk verdi for folk som så den som barn for første gang for 35+ år siden.  Men for barn i dag, kan den umulig funke godt.  Den er som det sies, veldig langsom.  I tillegg er den veldig sentrert rundt voksne rollefigurer - hovedpersonene er jo skomakeren og hans voksne venner.  De to (?) unge rollefigurene er bare innom av og til.  Min helt personlige mening er også at det er noe litt ...off med en eldre ungkar som snakker såpass innsmigrende til barna og inviterer dem inn ;-)

Gjest Hold the door
Skrevet (endret)

-

Endret av Hold the door
Skrevet

Jul i Skomakergata og Den unge Fleksnes

Skrevet
4 timer siden, shalott skrev:

Min helt personlige mening er også at det er noe litt ...off med en eldre ungkar som snakker såpass innsmigrende til barna og inviterer dem inn ;-)

Skrevet

Jeg liker bedre det gamle :) Det er nok ikke fordi det er bedre eller noe, men fordi jeg har en koselig relasjon til det som gikk på tv da jeg vokste opp. Det bringer frem minner rett og slett :) Amalies Jul er min favoritt. (og The julekalender, men det er ikke barne-tv).

Anonymkode: 0f3c4...db2

Gjest Margit Spat
Skrevet

Jul i Skomakergata er dørgende kjedelig nå. Jeg elsket det som barn, og har gode minner, men tidene har forandret seg, og med det også våre medievaner. En bekjent var full av nostalgi og testet ut serien på sine barneskolebarn, og reaksjonen var som følger: «Stakkars deg som MÅTTE se på dette på TV da du var liten, Mamma!» 

Jeg tror vel egentlig ikke jeg har noen favoritt-tv-adventskalender. Jeg synes det er mange som har vært bra da de har vært sendt, men de fleste passer best til sin tid. 

Skrevet

The julekalender er best! 

Skrevet

Jeg syntes skomakergaten var kjedelig fra første gang jeg så den som 7-8åring. Ungene mine syns den var kjedelig og ville ikke se en hel episode engang.

Jeg likte  Amalies Jul og Olsenbanden sin på tv2. Den tror jeg kanskje eldste hadde likt.

Anonymkode: ff375...962

• Liker 1
Skrevet

De burde remake jul i Skomakergata med Bieber som hovedperson

Anonymkode: b06bc...4da

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

De burde remake jul i Skomakergata med Bieber som hovedperson

?

Anonymkode: b20be...505

• Liker 1
Skrevet

Jeg liker best Amalies jul, Jul i blåfjell og Jul på Månetoppen :nisse: Jul i skomakergaten er hyggelig å se noen episoder av, men orker aldri å se hele. 

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

?

Hva?

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva?

Trodde du at du fortalte en morsom vits? Skomakergata med Bieber..? 

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trodde du at du fortalte en morsom vits? Skomakergata med Bieber..? 

Jepp :jepp: 

Skomaker Bieber. Og så kunne gjester som Markus martinus og drake poppe innom :biggrin: 

• Liker 1
Skrevet

Mine favoritter er Jul i Skomakergata, Olsenbandens julekalender og The julekalender. Amalies jul og Vertshuset den Gyldne hale, synes jeg også var koselig.

Jul i Blåfjell, Julekongen og det greiene der, har jeg aldri likt. Dørgende kjedelige og overkunstneriske julekalendere.

Anonymkode: 384cc...0cb

Skrevet

Vertshuset den Gyldne hale er min desiderte favoritt, med Amalies jul på en god andreplass.

Anonymkode: 5dcee...f3e

• Liker 1
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mine favoritter er Jul i Skomakergata, Olsenbandens julekalender og The julekalender. Amalies jul og Vertshuset den Gyldne hale, synes jeg også var koselig.

Jul i Blåfjell, Julekongen og det greiene der, har jeg aldri likt. Dørgende kjedelige og overkunstneriske julekalendere.

Anonymkode: 384cc...0cb

Jul i blåfjell er fra 90 tallet...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...