Stiigen Skrevet 27. oktober 2016 #1 Skrevet 27. oktober 2016 Hvordan er det mulig å ikke kunne Og/å regelen. Jeg ser så ufattelig mange som mikser opp de to, og mister totalt respekten for dem. Det ser bare så teit ut å skrive; Jeg skal ut og jogge å kameraten min skal være med. Man lærer jo dette i første klasse liksom.. 4
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2016 #3 Skrevet 27. oktober 2016 9 minutter siden, Stiigen skrev: Hvordan er det mulig å ikke kunne Og/å regelen. Jeg ser så ufattelig mange som mikser opp de to, og mister totalt respekten for dem. Det ser bare så teit ut å skrive; Jeg skal ut og jogge å kameraten min skal være med. Man lærer jo dette i første klasse liksom.. Du om det. Anonymkode: d2850...f72
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2016 #4 Skrevet 27. oktober 2016 10 minutter siden, Stiigen skrev: Hvordan er det mulig å ikke kunne Og/å regelen. Jeg ser så ufattelig mange som mikser opp de to, og mister totalt respekten for dem. Det ser bare så teit ut å skrive; Jeg skal ut og jogge å kameraten min skal være med. Man lærer jo dette i første klasse liksom.. Og binder sammen, å beskriver noe som gjres, i de fleste tilfeller. Ikke alle forstår eller har lært dette mens andre ikke gidder å bry seg. Blir som med ski/skjino. Kg er ikke ille mht. Rettskriving, facebook er helt grusomt å lese på. Anonymkode: 65eba...9ce
annebanane Skrevet 27. oktober 2016 #5 Skrevet 27. oktober 2016 Enig i at det er en av basisreglene en burde kunne. Mister ikke akkurat respekten, men jeg unngår å lese mer fordi jeg blir så hengt opp i å ville rette på det. 2
Supernova17 Skrevet 27. oktober 2016 #6 Skrevet 27. oktober 2016 Jeg har jobbet masse for å lære meg denne regelen. På min dialekt sier man "å" i alle sammenhenger. Det ligger ikke like lett for alle. Ikke mist respekten for de som ikke er like flinke som deg
Gjest Belle âme Skrevet 27. oktober 2016 #7 Skrevet 27. oktober 2016 Det er så forjævlig irriterande! Eg å mannen min liksom😂 Men nei, kg er ikkje så ille. Kommentarfeltene på Facebook har eg heilt gitt opp å lese på!
Gjest Bossa Nova Skrevet 27. oktober 2016 #8 Skrevet 27. oktober 2016 Helt enig. Har prøvd å være tolerant lenge, men innser nå at jeg ser ned på godt voksne som ikke kan og/å-regelen.
Gjest Margit Spat Skrevet 27. oktober 2016 #9 Skrevet 27. oktober 2016 Jeg må innrømme at jeg også har fordommer mot de som for hver eneste Facebookstatus de legger ut, klarer å bevise at de ikke har skjønt det minste grann om forskjellen mellom og og å. Jeg å unga passer på og bake mens far er ute å går med bikkja.
Smultring Skrevet 29. oktober 2016 #10 Skrevet 29. oktober 2016 På 27.10.2016 den 12.53, Stiigen skrev: Hvordan er det mulig å ikke kunne Og/å regelen. Jeg ser så ufattelig mange som mikser opp de to, og mister totalt respekten for dem. Det ser bare så teit ut å skrive; Jeg skal ut og jogge å kameraten min skal være med. Man lærer jo dette i første klasse liksom.. Jeg synes ikke dette er så enkelt. Jeg tror det er riktig med "Jeg skal ut og jogge".
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2016 #11 Skrevet 29. oktober 2016 Skal ikke å før infinitiv? Har glemt dette.. synes ikke man skal dømme folk fordet. Anonymkode: 04d05...b5b
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2016 #12 Skrevet 29. oktober 2016 På 27.10.2016 den 12.59, AnonymBruker skrev: Ok... Anonymkode: 05296...eee På 27.10.2016 den 13.04, AnonymBruker skrev: Du om det. Anonymkode: d2850...f72 Dere er i språkforumet nå, altså. Jeg reagerer også på det. Men enda verre synes jeg den utbredte feilen veldig mange gjør når det kommer til bruken av et/ett. utrolig mange skriver konsekvent ett, også der hvor det skal være et. Anonymkode: 20869...62b 1
Dr. A. Kula Skrevet 30. oktober 2016 #13 Skrevet 30. oktober 2016 21 timer siden, Smultring skrev: Jeg synes ikke dette er så enkelt. Jeg tror det er riktig med "Jeg skal ut og jogge". Dette trodde jeg du kunne Smultring. Og binder to like ord. "Jeg skal gå og springe", men "jeg skal ut å jogge". Jeg irriterer meg over slike språkreise, mest fordi det gjør det tyngre å lese. Har selv sett ned på personer med språkreise, men innsett at alle ikke er like heldig utstyrt med språkøre til å klare å få det rett. Og så innser jeg at jeg også gjør grammatiske feil og brølere. Så jeg har vokst fra meg nedlatenheten, men kan fortsatt irritere meg over feilene. Vi vet ikke om feilene skyldes "latskap" eller lærevansker, og det må være utrolig leit å bli sett ned på bare fordi man har en utfordring. Jeg tenker ingen er perfekt, selv ikke "autoinkorrekturen".
Smultring Skrevet 30. oktober 2016 #14 Skrevet 30. oktober 2016 42 minutter siden, Dr. A. Kula skrev: Dette trodde jeg du kunne Smultring. Og binder to like ord. "Jeg skal gå og springe", men "jeg skal ut å jogge". Jeg irriterer meg over slike språkreise, mest fordi det gjør det tyngre å lese. Har selv sett ned på personer med språkreise, men innsett at alle ikke er like heldig utstyrt med språkøre til å klare å få det rett. Og så innser jeg at jeg også gjør grammatiske feil og brølere. Så jeg har vokst fra meg nedlatenheten, men kan fortsatt irritere meg over feilene. Vi vet ikke om feilene skyldes "latskap" eller lærevansker, og det må være utrolig leit å bli sett ned på bare fordi man har en utfordring. Jeg tenker ingen er perfekt, selv ikke "autoinkorrekturen". Jeg har sjekket mine notater, og jeg mener at jeg har rett. Det heter f.eks. Han ville ut og bade. En regner der med en underforstått infinitiv (dra), slik at det regnes som en slags sideordning. I farta finner jeg ikke et klart svar på dette på Språkrådets sider. Men det står noe om hvorfor det er riktig med "Ut og stjele hester". Nå fant jeg hvor jeg har tatt notatene mine fra: http://www.riksmalsforbundet.no/grammatikk/kapittel-3-verbet/9/ Ruller du litt ned, finner du det. 1
Dr. A. Kula Skrevet 30. oktober 2016 #15 Skrevet 30. oktober 2016 16 minutter siden, Smultring skrev: Jeg har sjekket mine notater, og jeg mener at jeg har rett. Det heter f.eks. Han ville ut og bade. En regner der med en underforstått infinitiv (dra), slik at det regnes som en slags sideordning. I farta finner jeg ikke et klart svar på dette på Språkrådets sider. Men det står noe om hvorfor det er riktig med "Ut og stjele hester". Nå fant jeg hvor jeg har tatt notatene mine fra: http://www.riksmalsforbundet.no/grammatikk/kapittel-3-verbet/9/ Ruller du litt ned, finner du det. Så det blir enten "jeg skal ut og jogge" eller "jeg skal ut for å jogge". Hmm. Skal ikke krangle på den, men ser at "gammel" bruk vil gi rett med å. Nettopp derfor ser jeg ikke ned på andre som gjør feil, jeg er ikke feilfri selv. Og du har vel her også korrigert på @Stiigen selv, som hovered over andre som ikke kan og/å bruk. Det kaller jeg flaut. Takk for opplæringen, Smultring. 2
Arabella Skrevet 31. oktober 2016 #17 Skrevet 31. oktober 2016 På 27.10.2016 den 12.53, Stiigen skrev: Hvordan er det mulig å ikke kunne Og/å regelen. Jeg ser så ufattelig mange som mikser opp de to, og mister totalt respekten for dem. Det ser bare så teit ut å skrive: Jeg skal ut og jogge , å og kameraten min skal være med. Man lærer jo dette i første klasse liksom.. Jeg rettet litt i teksten din.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå