Arabella Skrevet 26. oktober 2016 #1 Skrevet 26. oktober 2016 Noen ganger i det siste har jeg hørt noen snakke om å være "introvert" og "ekstrovert", uttalt på samme måte som vi sier f.eks. "ekstravakt", og med æ-lyd i e-en i -vert. Er det flere som har lagt merke til dette?
Gjest Overrasket Skrevet 26. oktober 2016 #2 Skrevet 26. oktober 2016 Jeg ser vel ingen problemer med uttalen du beskriver, det høres helt naturlig ut. Derimot synes jeg det er rart at de solide norske ordene innadvendt og utadvendt ikke brukes mer i situasjoner der introvert/ekstrovert brukes.
Gjest Margit Spat Skrevet 26. oktober 2016 #3 Skrevet 26. oktober 2016 Tja, jo, jeg har vel lagt merke til det, men jeg kan ikke si det har framkalt noen reaksjon hos meg. Dette fordi jeg ikke kan tenke meg andre måter å uttale disse ordene på. I alle fall ikke hvis man snakker det jeg, av mangel på bedre uttrykk, kaller «generell østlandsdialekt». Jeg foretrekker selv å bruke innadvendt og utadvendt. Mulig jeg er totalt tonedøv og fantasiløs, eller har et anfall av akutt demens akkurat nå, men hvordan ville du tenkt at ordene skulle uttales? (Jeg spør av ren nysgjerrighet, og nå tror jeg ikke at jeg får ro på meg, av ren grubling, før jeg får svar )
Arabella Skrevet 26. oktober 2016 Forfatter #4 Skrevet 26. oktober 2016 Jeg er selvfølgelig enig med dere at når vi har fullgode, norske ord, skal/bør vi bruke disse. Uttalen av de ordene jeg nevnte, har trykk på den siste stavelsen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå