Sofiegj Skrevet 26. oktober 2016 #1 Skrevet 26. oktober 2016 Hei søte og små! Om 2 uker skal jeg ha eksamen i historie 1002, fordi jeg strøk på det i vg3. Ser det er mye å lese, men er det noen her inne som har hatt denne eksamnen? Så jeg kan få litt råd osv
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2016 #2 Skrevet 26. oktober 2016 Hei! Jeg tar opp historie vg3 hos sonans sine nettstudier. Ja, det er utrolig mye å lese.. Det som kan være veldig greit er å lese hvert kapittel to ganger(skumlese første gang) og så lese og ta notater til sammendragene til hvert kapittel! Gjør oppgaver og noter deg det du har lært når du legger fra deg boka. Jeg er ikke så veldig strukturert av meg selv, så er spent på hvordan dette kommer til å gå. Skal ta eksamen våren 2017 da:) Anonymkode: ba5ee...56c 1
Sofiegj Skrevet 26. oktober 2016 Forfatter #3 Skrevet 26. oktober 2016 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg tar opp historie vg3 hos sonans sine nettstudier. Ja, det er utrolig mye å lese.. Det som kan være veldig greit er å lese hvert kapittel to ganger(skumlese første gang) og så lese og ta notater til sammendragene til hvert kapittel! Gjør oppgaver og noter deg det du har lært når du legger fra deg boka. Jeg er ikke så veldig strukturert av meg selv, så er spent på hvordan dette kommer til å gå. Skal ta eksamen våren 2017 da:) Anonymkode: ba5ee...56c Haha min er om 2 uker :). Men når jeg tar opp historie vg3, gjelder det både vg2 og vg3 pensumet? Er så rart hmm, men men
Drømmern Skrevet 26. oktober 2016 #4 Skrevet 26. oktober 2016 4 timer siden, Sofiegj skrev: Haha min er om 2 uker :). Men når jeg tar opp historie vg3, gjelder det både vg2 og vg3 pensumet? Er så rart hmm, men men Ettersom faget ikke er avsluttende i vg2, og dermed vil det være naturlig at pensum fra begge årene er relevant Akkurat som i norsk der en kan få stoff fra alle tre årene.
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 26. oktober 2016 #5 Skrevet 26. oktober 2016 (endret) 4 timer siden, Sofiegj skrev: Hei søte og små! Om 2 uker skal jeg ha eksamen i historie 1002, fordi jeg strøk på det i vg3. Ser det er mye å lese, men er det noen her inne som har hatt denne eksamnen? Så jeg kan få litt råd osv Mitt beste råd er å lese, gjerne gjør oppgavene og lag deg egne foredrag som du forteller deg selv. Endret 26. oktober 2016 av Wanda Maximoff
Gjest SuperSonic Skrevet 26. oktober 2016 #6 Skrevet 26. oktober 2016 Du må lese slik du forstår læreplanen for vg2 og vg3. Har du ikke lest noe før nå? Da ligger du dårlig ann.
Sofiegj Skrevet 26. oktober 2016 Forfatter #7 Skrevet 26. oktober 2016 1 time siden, Wanda Maximoff skrev: Mitt beste råd er å lese, gjerne gjør oppgavene og lag deg egne foredrag som du forteller deg selv. Ok. Har du hatt denne eksamnen?
Sofiegj Skrevet 26. oktober 2016 Forfatter #8 Skrevet 26. oktober 2016 1 time siden, SuperSonic skrev: Du må lese slik du forstår læreplanen for vg2 og vg3. Har du ikke lest noe før nå? Da ligger du dårlig ann. Nope, men jeg lærer meg fort. Vet litt av det fra før. Kan da ikke være så ille;)
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 26. oktober 2016 #9 Skrevet 26. oktober 2016 (endret) 2 minutter siden, Sofiegj skrev: Ok. Har du hatt denne eksamnen? To ganger til og med. Fire begge ganger. En av de få gangene jeg virkelig har vært lykkelig over å få fire. Endret 26. oktober 2016 av Wanda Maximoff
Sofiegj Skrevet 26. oktober 2016 Forfatter #10 Skrevet 26. oktober 2016 51 minutter siden, Wanda Maximoff skrev: To ganger til og med. Fire begge ganger. En av de få gangene jeg virkelig har vært lykkelig over å få fire. I historie vg3? Hmm hvilket år var dette da?
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 26. oktober 2016 #11 Skrevet 26. oktober 2016 (endret) 28 minutter siden, Sofiegj skrev: I historie vg3? Hmm hvilket år var dette da? 2 år siden og 6 år siden. Why? Endret 26. oktober 2016 av Wanda Maximoff
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2016 #12 Skrevet 26. oktober 2016 Jeg gjorde det, for 15 år siden. Leste ingenting, kunne ingenting. Var sikker på at jeg skulle stryke. Det som reddet meg var at vi fikk 30 min på å forberede oss på det første kapittelet. Leste som en gal. Fikk maks poeng på kapittelet med forberedelse, kunne ingen av de andre spørsmålene. Fikk 4. Vet ikke om man fortsatt får forberedelsestid? Ikke gjør som meg, les jevnt og trutt! Har siden den gang lært at skippertak ikke lønner seg, ikke verdt alt stresset. Anonymkode: a9499...b90
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2016 #13 Skrevet 26. oktober 2016 1 time siden, Wanda Maximoff skrev: To ganger til og med. Fire begge ganger. En av de få gangene jeg virkelig har vært lykkelig over å få fire. ...men hvorfor i all verden måtte du ta den to ganger? Anonymkode: a9499...b90
Sofiegj Skrevet 26. oktober 2016 Forfatter #14 Skrevet 26. oktober 2016 47 minutter siden, Wanda Maximoff skrev: 2 år siden og 6 år siden. Why? Ok Kan jeg spørre hva du fikk på prøva? Hva snakka du om?
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2016 #15 Skrevet 26. oktober 2016 Jeg tok historie vg3 som privatist for halvannet år siden. Brukte Tidslinjer 1+2, som er en samlebok for historie fra vg2 og vg3. Fikk 4. Ikke fornøyd, men omstendigheter i tiden før eksamen gjorde at det ikke ble bedre. Først fikk jeg en oppgave med en halvtimes forberedelsesdel. Oppgaven var om 2. verdenskrig og årsakene til at 2. verdenskrig brøt ut. På den uforberedte delen fikk jeg om vikingene, deres opphav og utvikling. Anonymkode: ae5c9...44b
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 26. oktober 2016 #16 Skrevet 26. oktober 2016 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: ...men hvorfor i all verden måtte du ta den to ganger? Anonymkode: a9499...b90 Fordi det var noe med overgangsreglene som ble feil. Jeg var ung og naiv, stolte på at det de sa på den private skolen var riktig og sjekket det ikke opp konkret selv, men nei, det var det da ikke så da måtte jeg gjøre det på nytt igjen Akkurat nå, Sofiegj skrev: Ok Kan jeg spørre hva du fikk på prøva? Hva snakka du om? Hva jeg fikk på eksamen? Jeg fikk 4 på den første og jeg fikk 4 på den andre. Den første var et eller annet om at vi fikk en kilde som vi skulle analysere også skulle drøfte problemstillingen utifra den. Den andre handlet om en historisk hendelse som vi skulle drøfte hvorfor denne hendelsen oppsto og hva slags konsekvenser denne hendelsen medførte. Jeg undrer meg litt på om det var den industrielle revolusjonen.
Sofiegj Skrevet 26. oktober 2016 Forfatter #17 Skrevet 26. oktober 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg tok historie vg3 som privatist for halvannet år siden. Brukte Tidslinjer 1+2, som er en samlebok for historie fra vg2 og vg3. Fikk 4. Ikke fornøyd, men omstendigheter i tiden før eksamen gjorde at det ikke ble bedre. Først fikk jeg en oppgave med en halvtimes forberedelsesdel. Oppgaven var om 2. verdenskrig og årsakene til at 2. verdenskrig brøt ut. På den uforberedte delen fikk jeg om vikingene, deres opphav og utvikling. Anonymkode: ae5c9...44b Skjønner! Hva øvde du på hjemme? Hvilke kompetansemål fulgte du?
Sofiegj Skrevet 26. oktober 2016 Forfatter #18 Skrevet 26. oktober 2016 1 time siden, Wanda Maximoff skrev: Fordi det var noe med overgangsreglene som ble feil. Jeg var ung og naiv, stolte på at det de sa på den private skolen var riktig og sjekket det ikke opp konkret selv, men nei, det var det da ikke så da måtte jeg gjøre det på nytt igjen Hva jeg fikk på eksamen? Jeg fikk 4 på den første og jeg fikk 4 på den andre. Den første var et eller annet om at vi fikk en kilde som vi skulle analysere også skulle drøfte problemstillingen utifra den. Den andre handlet om en historisk hendelse som vi skulle drøfte hvorfor denne hendelsen oppsto og hva slags konsekvenser denne hendelsen medførte. Jeg undrer meg litt på om det var den industrielle revolusjonen. Ok. Hvordan forberedt du deg på eksamen hjemme?
Orakelet i Delfi Skrevet 26. oktober 2016 #19 Skrevet 26. oktober 2016 (endret) Det beste rådet jeg kan gi er å løsrive deg fra boka og heller tenke tematisk. Når du leser/gjør oppgaver, så går hjernen fort på autopilot og man glemmer å finne sammenhengen og helheten i det stoffet man jobber med. Gå heller ut fra kompetansemålene, lag egne tidslinjer, skriv ned stikkord/begreper som hører til hvert kompetansemål/tema og reflekter aktivt over pensum. Hvordan endret den industrielle revolusjon levekårene for de lavere klassene (arbeiderklassen) i Storbritannia? Hva vil det si at Norge og Europa gjennomgikk en demokratiserings- og nasjonaliseringsprosess på 1800-tallet? Etc. Bruk Wikipedia, lærebøker og youtube for alt det er verdt. Om du går lei av å lese så har "profnick" lagt ut mange korte filmklipp på YouTube om VG3 historiepensum. Lykke til med eksamen! Endret 26. oktober 2016 av Orakelet i Delfi
Sofiegj Skrevet 26. oktober 2016 Forfatter #20 Skrevet 26. oktober 2016 5 minutter siden, Orakelet i Delfi skrev: Det beste rådet jeg kan gi er å løsrive deg fra boka og heller tenke tematisk. Når du leser/gjør oppgaver, så går hjernen fort på autopilot og man glemmer å finne sammenhengen og helheten i det stoffet man jobber med. Gå heller ut fra kompetansemålene, lag egne tidslinjer, skriv ned stikkord/begreper som hører til hvert kompetansemål/tema og reflekter aktivt over pensum. Hvordan endret den industrielle revolusjon levekårene for de lavere klassene (arbeiderklassen) i Storbritannia? Hva vil det si at Norge og Europa gjennomgikk en demokratiserings- og nasjonaliseringsprosess på 1800-tallet? Etc. Bruk Wikipedia, lærebøker og youtube for alt det er verdt. Om du går lei av å lese så har "profnick" lagt ut mange korte filmklipp på YouTube om VG3 historiepensum. Lykke til med eksamen! Tusen takk!! Men greia er at jeg må lære både historie vg2 og vg3 pensumet. Ca 500 sider og eksamen er om 2 uker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå