AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2016 #1 Skrevet 26. oktober 2016 Jeg har ei i 3. klasse som drikker utrolig lite, og jeg har i senere tid ofte sendt med henne saft på skolen, rett og slett for å få i henne litt mer. I går spurte ei venninne av henne om hun pleide å få med saft på skole, og jeg sa at joda, det hender. Hvorpå hun mente det ikke var lov. Jeg spurte hvem som hadde sagt det, og hun sa det var læreren. Jeg har aldri hørt noe om dette, så det tar jeg ikke så tungt inntil jeg eventuelt får beskjed om det. Men jeg har hørt om andre steder det ikke har vært lov. Så sier jenta mi "Ja, men det er jo lov med sjokolademelk"? Og det er det jo. De har jo både sjokolademelk og juice igjennom melkeordningen. Det kan da virkelig ikke gjøre noe om man sender med saft da?? Anonymkode: 8e04b...ed3
treningsgal Skrevet 26. oktober 2016 #2 Skrevet 26. oktober 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ei i 3. klasse som drikker utrolig lite, og jeg har i senere tid ofte sendt med henne saft på skolen, rett og slett for å få i henne litt mer. I går spurte ei venninne av henne om hun pleide å få med saft på skole, og jeg sa at joda, det hender. Hvorpå hun mente det ikke var lov. Jeg spurte hvem som hadde sagt det, og hun sa det var læreren. Jeg har aldri hørt noe om dette, så det tar jeg ikke så tungt inntil jeg eventuelt får beskjed om det. Men jeg har hørt om andre steder det ikke har vært lov. Så sier jenta mi "Ja, men det er jo lov med sjokolademelk"? Og det er det jo. De har jo både sjokolademelk og juice igjennom melkeordningen. Det kan da virkelig ikke gjøre noe om man sender med saft da?? Anonymkode: 8e04b...ed3 Jeg ville snakket med kontaktlærer å å forhørt meg om dette. Det er mulig at det ikke er lov å ha med saft, men hvis du forklarer hvorfor så kan det jo hende at det er i orden. På vår skole er det ikke lov med nugatti, syltetøy og andre søte pålegg, men vet noen som har spisevegring som har fått lov å ha dette slik at de får i seg noe mat. (er jo selvfølgelig ikke snakk om hver dag da)
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2016 #3 Skrevet 26. oktober 2016 43 minutter siden, treningsgal skrev: Jeg ville snakket med kontaktlærer å å forhørt meg om dette. Det er mulig at det ikke er lov å ha med saft, men hvis du forklarer hvorfor så kan det jo hende at det er i orden. På vår skole er det ikke lov med nugatti, syltetøy og andre søte pålegg, men vet noen som har spisevegring som har fått lov å ha dette slik at de får i seg noe mat. (er jo selvfølgelig ikke snakk om hver dag da) Ja, det ryddigste er gjerne å forhøre meg. Samtidig tenker jeg at når det er lov med juice og sjokolademelk kan det umulig være noe problem med saft! Men det koster ikke mye å sende en mail og spørre da. Anonymkode: 8e04b...ed3 1
Gjest SuperSonic Skrevet 26. oktober 2016 #4 Skrevet 26. oktober 2016 Hun burde jo i førsteomgang lære seg å drikke vann. Alt søtt smaker jo bedre, og det har hun nok lært seg. Skal hun alltid ha saft så går det utover både helse og tenner. Hva med å bytte ut drikke med vanlig melk?
treningsgal Skrevet 26. oktober 2016 #5 Skrevet 26. oktober 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det ryddigste er gjerne å forhøre meg. Samtidig tenker jeg at når det er lov med juice og sjokolademelk kan det umulig være noe problem med saft! Men det koster ikke mye å sende en mail og spørre da. Anonymkode: 8e04b...ed3 Ser den! Hos oss er det sjokolademelk via melkeordningen og utifra innholdsfortegnelsen så er sukkerinnholdet på denne omtrent det samme som i melk. Det er ikke den vanlige sjokomelka som du kjøper i butikk. Dette har nemlig vært en stor diskusjon begge gangene når barne mine begynte i 1. klasse
MapleSirup Skrevet 26. oktober 2016 #6 Skrevet 26. oktober 2016 52 minutter siden, treningsgal skrev: Jeg ville snakket med kontaktlærer å å forhørt meg om dette. Det er mulig at det ikke er lov å ha med saft, men hvis du forklarer hvorfor så kan det jo hende at det er i orden. På vår skole er det ikke lov med nugatti, syltetøy og andre søte pålegg, men vet noen som har spisevegring som har fått lov å ha dette slik at de får i seg noe mat. (er jo selvfølgelig ikke snakk om hver dag da) Skolen kan ikke forby pålegg på matpakken.Det er evt ønskede retningslinjer. Dette har jeg faktisk vondt for å tro på. Det innebrer blant annet at de med spisevegring må vise og forklare hvorfor de får ha sjokopålegg og ingen andre. Den slags utsetter man ikke barn for. TS: Jeg hadde gitt katten i hva andre mente om min matpakke eller drikkeflaske. Det er begrenset hva andre får bestemme over en 1
Gjest chiki Skrevet 26. oktober 2016 #7 Skrevet 26. oktober 2016 Det er ikke sjokolademelk de får igjennom melkeprdningen, men kakaomelk!:) den er nesten like sunn som lettmelk. mi drikker omtrent ikke på skolen, men får ikke med saft uansett
MapleSirup Skrevet 26. oktober 2016 #8 Skrevet 26. oktober 2016 2 minutter siden, treningsgal skrev: Ser den! Hos oss er det sjokolademelk via melkeordningen og utifra innholdsfortegnelsen så er sukkerinnholdet på denne omtrent det samme som i melk. Det er ikke den vanlige sjokomelka som du kjøper i butikk. Dette har nemlig vært en stor diskusjon begge gangene når barne mine begynte i 1. klasse For å dra det videre: Hva kan skolen gjøre da? Ta fra barnet matpakken? Smøre matpakke til barnet selv? Bøtelegge foreldrene? (ikke tillatt) Godta at barnet går uten mat?? Nei, vet du hva...Bare tull. 2
treningsgal Skrevet 26. oktober 2016 #9 Skrevet 26. oktober 2016 Akkurat nå, MapleSirup skrev: For å dra det videre: Hva kan skolen gjøre da? Ta fra barnet matpakken? Smøre matpakke til barnet selv? Bøtelegge foreldrene? (ikke tillatt) Godta at barnet går uten mat?? Nei, vet du hva...Bare tull. Hehe, ja du sier noe der Er ikke mine barn eller noen i mine barns klasse så jeg vet ikke hvordan det fungerer. Hjemme har vi regler for når det er lov å ha slikt pålegg på maten, og det har vi alltid hatt så. Så det har ikke vært noe å tenke på for vår del
MapleSirup Skrevet 26. oktober 2016 #10 Skrevet 26. oktober 2016 Akkurat nå, treningsgal skrev: Hehe, ja du sier noe der Er ikke mine barn eller noen i mine barns klasse så jeg vet ikke hvordan det fungerer. Hjemme har vi regler for når det er lov å ha slikt pålegg på maten, og det har vi alltid hatt så. Så det har ikke vært noe å tenke på for vår del Men da synes jeg ikke det er riktig av deg å skrive at det er forbudt på skolen - det er det jo ikke.
treningsgal Skrevet 26. oktober 2016 #11 Skrevet 26. oktober 2016 2 minutter siden, MapleSirup skrev: Men da synes jeg ikke det er riktig av deg å skrive at det er forbudt på skolen - det er det jo ikke. Det er det som er blitt fortalt oss på foreldremøter.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2016 #12 Skrevet 26. oktober 2016 Jeg sender med ungen saft (lettsaft) og skolen anbefaler det jo ikke, Akkurat som med. Sjokoladepålegg og boller men jeg tenker att det er i bunn og grund foreldrene som må velge, dem kjenner barna sine best. Det er jo bedre att dem får i seg noe eller ingenting. ( jeg sender ikke med sjokoladepålegg og boller) Anonymkode: 6e475...dcb
EvaLena Skrevet 26. oktober 2016 #13 Skrevet 26. oktober 2016 Litt OT, men en kollega av meg har ett barn i skolen. 1 klasse. Der går det også noen fra muslimske land. På ett felles foreldremøte så ble det bestemt at ingen barn fikk lov å ha pålegg som kunne inneholde svin eller ikke var halal slaktet. Dette fordi at så små barn kan finne på å bytte brødskive med hverandre og at en muslim kan på den måten få i seg en skive med noe som er fra grisen. Min kollega var helt i mot det og han skulle iallefall ikke nekte barnet sitt å spise akkurat hva han ville på skolen. Ærlig talt så får da foreldrene bestemme hva barna skal spise/drikke selv, synes nå jeg.
Mummikopp Skrevet 26. oktober 2016 #14 Skrevet 26. oktober 2016 De er jo barn og vokser fortsatt, det er jo en utrolig tåpelig regel hvis de ikke får ha med saft? Synes også det er tåpelig å ikke gi lov til å syltetøy som pålegg osv.
MapleSirup Skrevet 26. oktober 2016 #15 Skrevet 26. oktober 2016 2 minutter siden, treningsgal skrev: Det er det som er blitt fortalt oss på foreldremøter. Javel. Det er jo valgfritt å respektere retningslinjer. Det finnes ingen lov mot dette med mindre det er helt spesielle hensyn som må taes. Da kan rådmann bestemme. Det vil si ekstrem allergi feks.
MapleSirup Skrevet 26. oktober 2016 #16 Skrevet 26. oktober 2016 2 minutter siden, EvaLena skrev: Litt OT, men en kollega av meg har ett barn i skolen. 1 klasse. Der går det også noen fra muslimske land. På ett felles foreldremøte så ble det bestemt at ingen barn fikk lov å ha pålegg som kunne inneholde svin eller ikke var halal slaktet. Dette fordi at så små barn kan finne på å bytte brødskive med hverandre og at en muslim kan på den måten få i seg en skive med noe som er fra grisen. Min kollega var helt i mot det og han skulle iallefall ikke nekte barnet sitt å spise akkurat hva han ville på skolen. Ærlig talt så får da foreldrene bestemme hva barna skal spise/drikke selv, synes nå jeg. Den historien tror jeg ikke på. Jeg tror historien spinner ut fra noen rasister som ønsker å skape problemer. Det finnes ingen klasser som er helt fri for oppegående foreldre.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2016 #17 Skrevet 26. oktober 2016 18 minutter siden, SuperSonic skrev: Hun burde jo i førsteomgang lære seg å drikke vann. Alt søtt smaker jo bedre, og det har hun nok lært seg. Skal hun alltid ha saft så går det utover både helse og tenner. Hva med å bytte ut drikke med vanlig melk? Hun har kun fått vann i alle år, bortsett fra søndagsfrokoster, ferier osv. hvor det er juice, eller lørdag hvor det er brus. Så hun er så absolutt vent til vann. problemet er bare at hun drikker lite, hun kjenner ikke at hun trenger veske, og dette fører til at hun kapt nok går på do. Men når det smaker godt, så drikker hun kun av den grunn. For jeg er i utgangspunktet enig med deg! Vi har alltid hatt fokus på sunt kosthold og sunne vaner. Anonymkode: 8e04b...ed3 1
MapleSirup Skrevet 26. oktober 2016 #18 Skrevet 26. oktober 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun har kun fått vann i alle år, bortsett fra søndagsfrokoster, ferier osv. hvor det er juice, eller lørdag hvor det er brus. Så hun er så absolutt vent til vann. problemet er bare at hun drikker lite, hun kjenner ikke at hun trenger veske, og dette fører til at hun kapt nok går på do. Men når det smaker godt, så drikker hun kun av den grunn. For jeg er i utgangspunktet enig med deg! Vi har alltid hatt fokus på sunt kosthold og sunne vaner. Anonymkode: 8e04b...ed3 Gjør som du selv vil Det er bedre å drikke sukkervann enn å bli dehydrert og utslitt. 2
EvaLena Skrevet 26. oktober 2016 #19 Skrevet 26. oktober 2016 4 minutter siden, MapleSirup skrev: Den historien tror jeg ikke på. Jeg tror historien spinner ut fra noen rasister som ønsker å skape problemer. Det finnes ingen klasser som er helt fri for oppegående foreldre. Tru hva du vil for min del, men tviler på at min kollega skulle dikte opp dette. Han var lynende forbannet dagen etter dette møtet og fortalte oss kolleger det.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2016 #20 Skrevet 26. oktober 2016 Ja, jeg kommer nok til å fortsette å sende med henne saft uten sukker, som er det hun har pleid å få. Lurte bare på om jeg var heeelt på jordet, men det ser ut som man er ganske delt rundt dette, så da er det vel ikke det ene verre enn det andre! Anonymkode: 8e04b...ed3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå